Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1771891_0001.png
Kommissorium
Evaluering af den generelle ledighedsbaserede dimen-
sioneringsmodel
Formål og baggrund
Den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel er indført for at skabe et bedre
match mellem udbud af og efterspørgsel efter dimittender fra de videregående ud-
dannelser. I forbindelse med dimensioneringsmodellens indførelse i 2014 blev det
besluttet, at den ville blive evalueret efter 3 år (2017).
Evalueringens formål er at etablere et godt videngrundlag om de praktiske erfarin-
ger med modellen og om modellens effekter. Dimensioneringsmodellen har endnu
ikke eksisteret tiltrækkeligt længe til, at dens effekter afspejles i udviklingen i di-
mittender og dermed på arbejdsmarkedet, og de første lofter over optaget er ikke
fuldt indfaset. Det er derfor for tidligt at opgøre effekten af modellen på match mel-
lem udbud af og efterspørgsel efter dimittender med en videregående uddannelse.
Evalueringen skal derfor som udgangspunkt give svar på følgende spørgsmål:
11. maj 2017
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte
Institutionsøkonomi
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
1. I hvilken grad har dimensioneringsmodellen understøttet ambitionen om at
reducere optaget på uddannelser med overledighed til fordel for et højere op-
tag på uddannelser med lav ledighed?
2. Hvilke erfaringer har institutionerne gjort sig i forbindelse med implemente-
ring af og opfølgning på dimensioneringen?
3. Hvilke effekter har der været af den tekniske udformning af modellen, her-
under modellens udgangspunkt i et nationalt arbejdsmarked samt brug af
systematisk overledighed som parameter for fastlæggelse af dimensionering?
Organisering
Arbejdet er forankret i Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (SIU) i et
internt samarbejde mellem Uddannelses- og Forskningsministeriets departement
samt Styrelsen for Forskning og Uddannelse (SFU). Der nedsættes en reference-
gruppe med deltagelse af uddannelsesinstitutionerne på ledelsesniveau. Undervejs
orienteres rektorkollegierne for de videregående uddannelsesinstitutioner om ar-
bejdet.
Tidsplan for dimensionering:
Juni 2017
Maj-oktober
November
December
Indkaldelse af institutionernes erfaringer
Analysefase, herunder dialog med institutioner
Udarbejdelse af evaluerings- og analyserapport
Offentliggørelse af evalueringsrapport
Ref.-nr.
17/015911-02
Side
1/1