Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
UFO Alm.del Bilag 62
Offentligt
1768055_0001.png
12. juni 2017
Arbejdsgruppen under UFO til opfølgning på præsidie-
konferencen i januar 2017 (forslag og overvejelser)
Dokumentet indeholder resultatet af arbejdsgruppens drøftelser, dvs.:
-
Forslag,
som har en vis (bred) opbakning i arbejdsgruppen.
-
Overvejelser,
der ikke udgør konkrete forslag, men som evt. kan give
anledning til videre drøftelser.
1. Samråd og alternativer til samråd
Forslag 1.1. Der indføres
ikke formelle regler, som begrænser
den
nuværende adgang til at stille samrådsspørgsmål
heller ikke for
”smalle” eller
”små”
samrådsspørgsmål, som stilles af et enkelt medlem af udvalget.
Der kan imidlertid være grund til at få italesat,
hvad der er ”godt” samråd –
evt.
i form af en slags
adfærdskodeks
eller retningslinjer for god praksis.
I et adfærdskodeks kan der bl.a. opstilles en forventning om, at
et samråd er
velbegrundet og fakta
er klarlagt, inden samrådet bliver indkaldt, f.eks. i form
af forudgående afklarende spørgsmål til skriftlig besvarelse. Udvalgsformanden
kan således foreslå/anbefale spørgeren, at der i første omgang stilles
spørgsmål til skriftlig besvarelse, men spørgeren afgør selv, om spørgeren vil
følge et sådant forslag.
Forslag 1.2. Der foretages
evt. på forsøgsbasis
forskellige tilpasninger med
hensyn til tilrettelæggelse og afvikling af samråd, f.eks.:
- En
fast tidsramme
for samråd på 1 time, medmindre spørgeren har
bedt om andet. (Hvis flere ministre deltager i et samråd, kan der dog
fastlægges en videre tidsramme.) Ministerens indledende besvarelse
begrænses til f.eks. 10 minutter. Trækker samrådet ud, kan det evt.
genoptages på et senere møde, eller nyt samråd kan indkaldes.
- Der stilles krav eller forventning om, at en minister normalt er
til
rådighed
på ”sit” udvalgs faste
og alternative mødetidspunkt.
- Der indføres en
frist for, hvornår ministeren senest skal være til
rådighed for et samråd:
Ministeren skal normalt kunne deltage i
samråd, senest 1 måned efter samrådsspørgsmålet er stillet.
- Udvalgsmedlemmer kan
efter konkret aftale
få udvidet
adgangen
til at referere fra lukkede samråd,
herunder hvad ministeren har
Ref. 17-000222-3
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0002.png
-
oplyst. Dette kan gøre det mere attraktivt at anvende et lukket samråd
som et alternativ til et åbent samråd.
Der indføres en form for
hastesamråd
(svarende til
hasteforespørgsler), hvor der kræves opbakning fra flere partier, og
hvor samrådet i så fald skal afholdes inde for en kort frist (f.eks. 14
dage).
Forslag 1.3. Der gives bedre muligheder for, at medlemmerne kan få en
minister i tale om et aktuelt emne på anden måde end ved at indkalde til et
samråd, f.eks. ved at der indføres en regelmæssig
lukket spørgetime i
udvalgene
(svarende omtrent til et lukket samråd med forskellige uforberedte
spørgsmål).
Forslag 1.4. Der fastsættes
regler for god adfærd
ved åbne samråd, høringer
m.v.
i forhold til fotografering, optagelser af billede/lyd m.v.,
der som
udgangspunkt ikke bør ske under mødeafvikling, idet møderne live-streames
via Folketingets tv, som alle har fri adgang til, og på hjemmesiden.
Forslag 1.5. Udvalgslokaler, der anvende til åbne samråd m.v. med flere
deltagere skal indrettes sådan, at
udvalgsmedlemmerne og gæster ikke
sidder tæt op ad hinanden,
da det kan genere udvalgsmedlemmernes
arbejde under mødet. (Ikke alle af de nu anvendte udvalgslokaler er lige
velegnet).
Overvejelse 1.1. Kan der med fordel etableres en
forsøgsordning,
hvor 1-2
udvalg forbereder kommende samråd i udvalget i form af forudgående
afklarende spørgsmål til skriftlig besvarelse?
2. Salen (spørgsmål, forespørgsler, debatformer m.m.)
Forslag 2.1. Til spørgsmål i den forberedte spørgetid gives
med
hovedspørgerens accept
adgang til 1-2 medspørgere, også uden
forudgående anmeldelse
(spontane medspørgere).
Medspørgerne kan melde
sig til formanden i salen, inden spørgsmålet påbegyndes.
Forslag 2.2. Under spørgetimen med statsministeren skal grupperne kunne
deltage med
visse andre medlemmer end partilederen,
f.eks. med den
politiske ordfører.
Forslag 2.3: Ministeren skal
ind i debatten tidligere under
forespørgselsdebatter,
f.eks. ved at der åbnes for debat, umiddelbart efter at
2/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0003.png
ministeren har været på talerstolen i starten. Ministeren har fortsat mulighed for
at tage ordet igen som afslutning på en forespørgselsdebat.
Forslag 2.4. Under forhandlinger, f.eks. 1. behandlinger, skal
ordførerne sidde
på de forreste af gruppernes pladser i salen
for at skabe mere dynamik i
debatten og bedre tv-optagelser.
Forslag 2.5. Reglerne for
ministres adgang til ikke at deltage i spørgetiden
skal strammes op, da der har været eksempler på (sene) afbud, der ikke lever
op til reglerne i dag. Eventuelt bør antallet af afbud, herunder begrundelse,
meddelt efter offentliggørelse af, hvilke ministre der ikke kan være tilstede den
pågældende onsdag, registreres i en periode.
Overvejelse 2.1. Bør der etableres en form for
adfærdskodeks
eller
retningslinjer for god praksis for, hvornår man rejser en
forespørgselsdebat?
Stilles der
for mange forespørgsler?
Er der for mange af dem, der handler om
ting, som regeringen ikke er ansvarlig for eller reelt kan gøre noget ved, såsom
andre landes indenrigspolitiske forhold? Bør der
evt. på forsøgsbasis
foretages visse tilpasninger af afviklingen af forespørgselsdebatter, f.eks.
således, at forespørgerne og andre ordførere (normalt) forventes at sende
udkast til forslag til vedtagelse
til de øvrige partier i god tid før debatten
(f.eks. 1-2 dage) bl.a. med henblik på at få klargjort, hvad formålet med
forespørgslen er?
Overvejelse 2.2. Kan der fastlægges en form for
debat, hvor partilederne
nogle gange i løbet af folketingsåret
kan diskutere med hinanden og stille
spørgsmål til hinanden?
Og kunne en sådan debatform evt. henlægges til et
andet hensigtsmæssigt
lokale?
Overvejelse 2.3. Bør der
løsnes op for partiledernes taletider
i afslutningen
på Folketingets
afslutningsdebat?
3. Udvalgenes værktøjskasse
Forslag 3.1. Der udarbejdes et
katalog over formater og standarder for
udvalgenes værktøjer
og arbejdsredskaber (høringer, ekspertmøder,
arbejdsgrupper og indenlandske studieture m.m.), herunder med eksempler.
Forslag 3.2. Udvalgene opfordres eller forpligtes til at afholde
borgervendte
aktiviteter uden for Folketinget
og i hele landet, f.eks. under indenlandske
studieture eller i form af årlige høringer/konferencer. Det kan f.eks. dreje sig om
3/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0004.png
sager af særlig interesse i et geografisk område
eller et væsentligt
lovforslag, som har bred interesse.
Forslag 3.3. Der udarbejdes en vejledning til udvalgene om
brug af
Folketingets profil på Facebook og Twitter
i forbindelse med
udvalgsaktiviteter (som høringer m.m.) med henblik på, at udvalgene kan bruge
de sociale medier mere og bedre.
Forslag 3.4. Udvalgene, herunder Europaudvalget, skal kunne afholde høringer
m.v. med
deltagelse af relevante embedsmænd,
uden at den pågældende
minister også skal være til stede. Udvalget for Forretningsordenen udarbejder
sammen med Statsministeriet
nærmere retningslinjer.
4. Fortrolighed
Forslag 4.1. Med henblik på at få en indikation af
omfanget af
fortrolighedsstemplede udvalgsdokumenter
og de begrænsninger, som
fortroligheden medfører for udvalgsmedlemmerne, herunder bl.a. muligheden
for at kommentere relevante sager, kan administrationen
hvis der træffes
beslutning herom
for en (kortere) perioden iværksætte
en registrering af
fortroligstemplede dokumenter i udvalgte udvalg
(f.eks. UUI, SOU og
REU).
Registreringen kan give et overblik over, hvor mange dokumenter det drejer sig
om, dokumenternes (hoved)indhold og begrundelser for, at dokumenterne er
stemplet fortroligt. På baggrund heraf kan det overvejes,
om der er grundlag
for at ændre eller præcisere regler, procedurer og praksis.
Overvejelse 4.1. Bør der tages en ny principiel diskussion af,
hvad
udvalgsformænd kan og ikke kan i forhold til udvalget,
f.eks. med hensyn
til at
pålægge medlemmer tavshedspligt
om bestemte oplysninger?
5. Faglig bistand
Forslag 5.1. Nyvalgte folketingsmedlemmer og midlertidige medlemmer skal
have en bedre
introduktion til folketingsarbejdet,
herunder hurtig indføring i
fagområder
samt løbende mulighed for faglig sparring. Det kan f.eks. være ved
udvalgssekretærerne, en fast (proaktiv) mentor, faglige kurser om det
parlamentariske arbejde m.v. Der skal tilbydes en
faglig introduktion, hvis et
medlem bliver ordfører på et nyt område,
og introduktionen kan både ske
gennem udvalgssekretariatet og i det relevante ministerium.
4/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0005.png
Forslag 5.2. Folketingsmedlemmer skal have bedre adgang til
efteruddannelse/opkvalificering.
I dag dækkes udgifter til efteruddannelse
alene, når et medlem har forladt Folketinget, men ikke mens medlemmerne
sidder i Folketinget. Efteruddannelse bør dække bredere end sprogkurser og
kunne f.eks. være moduler inden for økonomi, politik, jura, kommunikation og
ledelse.
Overvejelse 5.1. Kan man styrke Folketingets
rådgivning til udvalg og
medlemmer om økonomisk politik
ved
via Folketingets administration (de
økonomiske konsulenter)
at give dem
adgang til centrale økonomiske
regnemodeller,
konkret ADAM- og lovmodellen?
Overvejelse 5.2. Hvordan kan folketingsmedlemmer følge et område, hvis
statistikker og opgørelsesmetoder
bliver ændret? Har udvalgenes
tilstrækkelig indsigt i ministeriernes statistiske materiale? Begrænser
ministeriers opgørelsesmetoder og forbehold i forbindelse med svar
medlemmernes adgang til relevante informationer? Kan man f.eks. bede
Folketingets faglige konsulenter monitorere, på hvilke specifikke områder
medlemmernes ønske om statistiske oplysninger ikke imødekommes i
besvarelserne af udvalgsspørgsmål?
6. Lovgivningsinitiativ og lovforberedelse
Forslag 6.1. Udvalgene afholder inden folketingsårets begyndelse
f.eks. i
tilknytning til, at ministeren kommer i udvalget for en teknisk gennemgang af
finanslovforslaget på ministeriets område
et møde, hvor de drøfter, hvilke
kommende lovforslag udvalget ønsker at drøfte/behandle
forud for
lovforslagets fremsættelse,
og i hvilken form det skal ske (f.eks.
udvalgshøringer, ekspertmøder, tekniske gennemgange m.m.)
Ministrene
medvirker til dette
ved at identificere, hvad der forventes af større politiske
initiativer på hver udvalgs område.
Udvalgssekretæren
har til opgave at
vejlede udvalget om en hensigtsmæssig proces m.v.
Forslag 6.2. Udvalgene bør være mere
aktive i den lovforberedende fase,
før
et lovforslag indgår i regeringens lovprogram, f.eks. forud for væsentlig ny
lovgivning eller reformer.
Rapporter og betænkninger m.m. fra ekspertudvalg
kan danne et godt
faktuelt grundlag for drøftelser i udvalg om ny væsentlig lovgivning, og denne
fremgangsmåde kan med fordel benyttes mere, end tilfældet er i dag. En sådan
drøftelse i udvalget (for lukkede døre)
evt. med inddragelse af eksperter
kan
5/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0006.png
være med til at opbygge
et fælles vidensgrundlag forud for politiske
forhandlinger.
Overvejelse 6.1. Kan Folketinget lade sig
inspirere af kommunernes praksis
med at nedsætte særlige
udvalg
(såkaldte § 17, stk. 4-udvalg),
hvor politikere
og borgere i fællesskab
kan diskutere grundlaget for ny (væsentlig)
lovgivning? Det kan overvejes at opfordre 1-2 folketingsudvalg til at afprøve
denne model i praksis i forbindelse med et konkret (kommende)
lovgivningsinitiativ.
7. Er processen omkring politiske forhandlinger om ny lovgivning, pakker
m.v. for lukket?
Forslag 7.1. Det indskærpes over for ministerierne, at de som fast praksis bør
sende
væsentlige ministerielle rapporter,
analyser, betænkninger m.m. til
udvalget så betids, at de er omdelt/udsendt til udvalgets medlemmer,
som
udgangspunkt for og allersenest samtidig
med at det pågældende materiale
bliver
offentliggjort eller tilgår pressen.
Forslag 7.2. Folketingsgrupperne bør indgå en
”musketer-ed”
el. lign. for at
sikre, at der er
tilstrækkelig tid til at læse og vurdere papirer m.m.
fra
regeringen forbindelse med politiske forhandlinger. Det indskærpes over for
ministerierne, at
større mængder materiale
til brug i forbindelse med politiske
forhandlinger
rundsendes i rimelig tid inden planlagte møder.
Medlemmerne skal både kunne nå at tygge sig igennem materialet og diskutere
indholdet med konsulenter og øvrige medlemmer af folketingsgruppen
og det
er meget svært at nå, grænsende til det umulige, når det rundsendes
eksempelvis aftenen før eller sågar om morgenen, hvor mødet finder sted
senere samme dag eller endnu værre på selve mødet. Politikerne fra alle partier
må finde sådanne arbejdsforhold yderst utilfredsstillende.
8. Høring over lovudkast
Forslag 8.1. Der foretages registrering af 1) Regeringsforslag som
ikke inden
fremsættelsen i Folketinget har været sendt i høring,
og 2) Lovforslag
hvorfra der er blevet
dispenseret
fra FFO § 13 om, at der skal gå
30 dage
fra
fremsættelsen til 3. behandling. Ved afslutning af folketingsåret (september
måned) omdeles et bilag herom i UFO med henblik på drøftelse i udvalget,
hvorunder også kan indgå høringsparters vurdering af lovbehandlings-
processen.
6/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0007.png
Forslag 8.2. Der skal udarbejdes
best practice
for høringsnotater (”det gode
høringsnotat”). Der kan være
stor forskel på høringsnotater,
som er et vigtigt
arbejdsredskab for ordførere og udvalg. Der bør derfor ske en
standardisering
af høringsnotaterne, bl.a. med udgangspunkt i at høringsnotater afspejler og
giver et
retvisende billede af høringssvarene.
Forslag 8.3. Proces og praksis for, at udvalg kan sende
private
beslutningsforslag i høring,
bør beskrives, så udvalgene har et grundlag for
at træffe beslutninger herom.
9. Lovbehandling
Forslag 9.1. Regeringen bør som udgangspunkt være tilbageholdende med at
fremsætte lovforslag, som både gennemfører politiske forlig/aftaler og andre
initiativer, særlig hvis de andre initiativer vedrører helt andre forhold. En samling
af meget forskellige emner i samme lovforslag (samlelovforslag) kan
vanskeliggøre en hensigtsmæssig behandling af lovforslaget i Folketinget. Det
kan bl.a. medføre, at delemner ikke bliver drøftet ordentligt af Folketinget, og at
folketingsgrupper ikke har mulighed for at stemme for dele af lovforslag, som
de (isoleret set) kan støtte. Det foreslås, at det indskærpes over for regeringen
at være
varsom med at fremsætte samlelovforslag
og navnlig overveje på
forhånd, om det er sandsynligt, at det vil kunne føre til ønsker om deling. Færre
samlelovforslag kan
reducere antallet af delinger
af lovforslag under
lovbehandlingen. Regeringen bør på den anden side være imødekommende
over for ønsker om bistand til deling af lovforslag, også hvis ønsket kommer fra
et mindretal.
Forslag 9.2. Udvalgene opfordres til at gøre mere brug af
teknisk
gennemgang
for at kvalificere 1. behandling/udvalgsbehandling, især når det
drejer sig om store/væsentlige lovforslag. Den tekniske gennemgang bør som
udgangspunkt afholdes, efter udvalget har modtaget høringssvar, men
inden
1. behandling.
Fastlæggelsen af tidspunktet for 1. behandling bør tage højde
for dette. Udvalgssekretæren har til opgave at vejlede udvalget om en
hensigtsmæssig proces m.v.
10. Overvågning og evaluering af væsentlige love
Forslag 10.1.
Redskaber, muligheder og praksis
for overvågning og
evaluering af væsentlige love beskrives, så udvalgene har et grundlag for at
træffe beslutning herom.
7/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0008.png
Forslag 10.2. Udvalgene bør under behandlingen af væsentlige lovforslag have
større fokus på en
systematisk evaluering af lovens effekter i praksis, når
loven har virket i en periode.
Udvalgene opfordres til at beskrive eventuelle
ønsker til evaluering m.v.
i udvalgets betænkning
over lovforslag, hvor det er
relevant, og især at have fokus på, om loven
i praksis virker efter hensigten
og får den tilsigtede effekt.
Beskrivelsen bør være så konkret som muligt.
Udvalgene opfordres til at vurdere, om det kan være hensigtsmæssigt at
inddrage relevante
interessenter
i evalueringer m.m.
Forslag 10.3. UFO bør opfordre regeringen til
hyppigt at udstede
lovbekendtgørelser,
så gældende lovgivning altid fremgår i et opdateret
dokument (en lovbekendtgørelse).
Overvejelse 10.1. Hvordan kan udvalgene have mere
fokus på bøvl og
bureaukrati, når udvalget behandler lovforslag,
fremfor efter loven er trådt i
kraft?
Overvejelse
10.2.
Kan
udvalgene
mere
konsekvent
overveje
revisionsklausuler m.v. i hastebehandlede
lovforslag og i den forbindelse
drøfte og tages stilling til, om sådanne love efterfølgende skal have en mere
”fuld” politisk behandling?
11. Bemyndigelsesbestemmelser
Forslag 11.1. Det foreslås
bl.a. med baggrund i professor Peter Bjerre
Mortensens oplæg på Præsidiets konference og et møde, som arbejdsgruppen
har afholdt med ham
at UFO nærmere overvejer,
om Folketinget skal tage
initiativ til et forskningsprojekt om omfanget af, udviklingen i og indholdet
af den regelfastsættelse, som finder sted på baggrund af
bemyndigelsesbestemmelser i lovgivningen.
Projektet kan bl.a. belyse, i
hvilket omfang det grundlæggende udgangspunkt om, at overordnende og
principielle regler bør fastlægges af lovgivningsmagten, har realitet i praksis,
samt om der kan opstilles et sæt generelle principper for arbejdsfordelingen
mellem
lovgivningsmagten
og
forvaltningen
i
forbindelse
med
regelfastsættelse.
Forslag 11.2. Udvalgene bør under behandlingen af væsentlige lovforslag have
større opmærksomhed på
lovforslagets bemyndigelser,
herunder om de er
formuleret præcist nok. Udvalgene kan overveje, om udvalget ønsker en
orientering, når (nogle af) bekendtgørelserne efterfølgende udstedes.
Hvis
et udkast til en central bekendtgørelse sendes i høring, før den udstedes, kan
udvalget evt. anmode om at få
tilsendt et høringsnotat.
8/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0009.png
Overvejelse 11.1. Er der behov for en
”adfærdskodeks” om, hvornår og
hvordan regeringen bør orientere eller inddrage aftalekredse,
når
lovgivning, der er aftalestof, udmøntes i nye bekendtgørelser m.v.
Overvejelse 11.2. Bør det undersøges nærmere, hvordan
ministerierne
arbejder med bekendtgørelser,
herunder om hvilke retningslinjer og
procedurer, som
sikrer kvaliteten
af bekendtgørelser og
inddragelse af
interessenter
bl.a. i form af
høringsproces?
I den forbindelse bør der være
særskilt opmærksomhed på
bekendtgørelser, som implementerer EU-
retsakter.
12. Udvalgsstrukturen og medlemskab af udvalg
Forslag 12.1.
Den nuværende udvalgsstruktur
med hensyn til (overordnet)
antal af udvalg og antal af medlemmer i udvalgene
fastholdes. Udvalgenes
ressortfordeling
bør følge ressortfordelingen mellem regeringens ministre
mest muligt. Det bør dog søges undgået, at udvalgs sagsområder indeholder
flere og meget forskellige sagsområder,
som f.eks. det nuværende Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg.
Forslag 12.2.
Udvalgsarbejdet bør gøres mere fleksibelt
med hensyn til
deltagelse i udvalgsmøder m.v., især af hensyn til de mindre partiers
medlemmer, herunder ved følgende tiltag:
-
Muligheden for at skifte medlemmer ind og ud
skal lettes mest
muligt, f.eks. så det kan ske ”på stedet”, blot der møder
et andet
medlem fra samme parti op til et udvalgsmøde.
-
Udvalgsformand bør
konkret kunne tillade, at der deltager 2
folketingsmedlemmer fra små grupper,
som kun har 1
udvalgsmedlem, under nærmere bestemte dagsordenspunkter (dog
kun med stemmeret for den ene). Det bør dog ikke gælde under f.eks.
åbne samråd og offentlige høringer.
13. Udvalgenes formandskab og sekretariat
Forslag 13.1. Folketingets formand/Præsidiet indkalder jævnligt
til møder
mellem udvalgsformændene
og -næstformændene til drøftelse af generelle
problemstillinger og
best practice for udvalgsarbejdet.
Forslag 13.2.
Udvalgssekretærernes rolle som aktive sparringspartnere
for udvalgsformand og udvalgsmedlemmer præciseres,
f.eks. i forbindelse
9/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0010.png
med at gøre udvalget og medlemmerne opmærksomme på aktuelle sager,
foreslå spørgsmål, mødeformer osv. Det er vigtigt med
erfarne
udvalgssekretærer,
herunder god tid til overdragelse og ekstra ressourcer af
erfarne kræfter, når nye udvalgssekretærer skal starte.
14. Deputationer
Forslag 14.1. Udvalgene bør tilstræbe at
samle deputationer om samme sag
på samme udvalgsmøde, og udvalgene bør overveje,
hvornår
foretræder om
f.eks. et lovforslag eller et kommende lovforslag mest hensigtsmæssigt kan
finde sted i forhold til udvalgets behandling af forslaget.
Forslag 14.2. Der bør som en praktisk lettelse for deputationer være
navneskilte til medlemmerne,
når der er foretræde.
15. Folketingets behandling af EU-sager
Forslag 15.1. UFO følger op på udvalgets beretning fra maj 2015 over B 52,
hvori Folketinget pålægger regeringen at ændre Justitsministeriet
lovkvalitetsvejledning, så det
i et lovforslags bemærkninger klart anføres,
hvilke regler der i implementeringen er baseret på EU-lovgivningen, og
hvilke der rækker ud over EU-lovgivningen.
Forslag 15.2. UFO nedsætter
en særlig arbejdsgruppe,
som skal drøfte, om
og i givet fald hvordan
Folketingets nuværende
behandling af EU-sager
skal ændres. Det skal ske med inddragelse af bl.a. 4 nedenstående
overvejelser.
Overvejelse 15.1. Den nuværende procedure, hvor
fagudvalgene behandler
EU-sager henvist fra Europaudvalget
som led i nærhedstjekket,
revideres
og får et bredere fokus.
Fagudvalgene inddrages i udvælgelsen af sager og
vedtager en handlingsplan for, hvordan de vil behandle de enkelte sager. Det
vil sige:
-
Udgangspunktet er ikke kun nærhedstjekket.
Formålet er, at flere
forslag, der i dag falder uden for nærhedstjekket, kunne omfattes (f.eks.
ikkelovgivningssager eller forbeholdsramte sager, hvor Danmark
deltager via parallel- og særaftaler).
-
Fagudvalgene inddrages mere systematisk i udvælgelse af sager
gennem et brev fra Europaudvalget med anmodning om input til brug
for udvælgelsen af sager. Fagudvalgene kan hver især holde møder
med centrale interessenter på deres område om Kommissionens
10/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0011.png
arbejdsprogram til brug for udvælgelsen. Formålet er at skabe større
ejerskab til behandling af de udvalgte EU-sager i fagudvalget.
-
Fagudvalgene vedtager en plan for behandlingen af de enkelte
forslag.
Elementer, der kunne indgå i en handlingsplan: møder med
relevante aktører i Bruxelles, en høring med vigtigste danske
interessenter, skriftlige spørgsmål til Kommissionen, en politisk
udtalelse, en teknisk gennemgang. Fagudvalget kan vælge at udpege
en tovholder for aktiviteterne og kan vælge at skrive en indstilling til
Europaudvalget. Formålet er at skabe mulighed for proaktivt at påvirke
aktørerne i den tidlige fase for at få indflydelse på sagens behandling.
Dette forslag blev behandlet på Europaudvalgets møde den 11. maj 2017 og
nød bred opbakning fra alle tilstedeværende ordførere (V, S, DF, EF, EL, ALT).
Overvejelse 15.2. Kan man fremme interessen for
behandlingen af EU-sager
ved at arbejde for i højere grad at få dem til
behandling i salen
og dermed
også højne sagernes status og prioritet på gruppemøderne?
Overvejelse 15.3.
Kan man ”genoplive” tidligere tiders praksis fra Miljøudvalget,
hvor udvalget gav
skriftlige indstillinger til Europaudvalget
om aktuelle EU-
sager for at sikre større faglighed?
Overvejelse 15.4.
Hvor er det mest hensigtsmæssigt at placere
mandatgivningen
til ministre i EU-sager (EUU, fagudvalget eller salen)?
16. Andet
Forslag 16.1. Folketingets
endelige ugeplaner
for salen bør, hvis det er muligt,
lægges
2 uger frem
i stedet for (som nu) én uge.
Forslag 16.2. De enkelte medlemmers
kontaktoplysninger bør fremgå under
de generelle kontaktoplysninger om MF’er
og ikke som i dag på hvert
udvalgs underside under Folketingets hjemmeside
for at påvirke folk, der
henvender sig, til i højere grad at skrive til udvalgspostkassen eller ordførerne
og i mindre grad at skrive til samtlige udvalgsmedlemmer enkeltvis.
Forslag 16.3.
Fristen for at fremsætte private forslag,
som ønskes
færdigbehandlet i mødeperioden, rykkes frem fra 1. april til 1. marts.
Forslag 16.4. Grupperne gøres opmærksom på muligheden for at få private
beslutningsforslag henvist direkte til udvalgsbehandling,
og hvilke
11/12
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Forslag og overvejelser fra arbejdsgruppen til opfølgning på præsidieseminaret i januar 2017.
1768055_0012.png
”fordele” der
kan være ved en sådan proces. Hertil kommer, at en udbredelsen
af denne fremgangsmåde kan lette presset på salens arbejde.
Forslag 16.5. UFO opfordres til at overveje et særskilt arrangement, hvor
pressens tilstedeværelse, rolle og adfærd i Folketinget
kan blive nærmere
belyst og drøftet. I den forbindelse opfordres UFO til at indhente informationer
om, hvordan andre parlamenter har indrettet sig på dette område (de nordiske
lande og evt. andre lande, som vi normalt sammenligner os med).
Overvejelse 16.1. Kan
møderne i salen om onsdagen med fordel begynde
kl. 10.00
i stedet for kl. 13.00
evt. kun i december og maj? Og kan
fredage
med fordel benyttes til udvalgsmøder
også af andre udvalg end
Europaudvalget?
12/12