Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
UFO Alm.del Bilag 60
Offentligt
1766131_0001.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0002.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0003.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0004.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0005.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0006.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0007.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0008.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0009.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0010.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0011.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0012.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0013.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0014.png
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0015.png
Kapitel 2
Sammenfattende vurdering og konklusion
1.
1.1
I
NDLEDNING
Sammenfattende resumé af vurdering
Nærværende kapitel indeholder et sammenfattende resumé af min vurdering af, om der i politi-
et, Justitsministeriet, Skatteministeriet, SKAT eller eventuelle andre myndigheder er begået fejl
eller forsømmelser i tilknytning til sagen, og om der i så fald er grundlag for at indlede sager
om disciplinært eller ansættelsesretligt ansvar mod bestemte embedsmænd. Kapitlet indeholder
endvidere min vurdering af, om der i sagen er tilgået Folketinget urigtige, vildledende eller
mangelfulde oplysninger.
Kapitlet er struktureret således:
Afsnit 2 indeholder min generelle vurdering af, om der af de involverede myndigheder skulle
være inddraget usaglige hensyn (magtfordrejning) i forbindelse med myndighedernes sagsbe-
handling og afgørelser.
Afsnittene 3-8 indeholder et resumé af de vurderinger, som særskilt for hver enkelt myndighed
er foretaget i kapitlerne 8-13, og er systematisk opbygget i overensstemmelse hermed. For en
uddybning af vurderingerne henvises således til de i kapitlerne 8-13 indeholdte vurderinger.
1.2
Behov for yderligere undersøgelser
I henhold til Kommissoriets pkt. 3 skal det - såfremt det vurderes, at sagsmaterialet ikke giver
tilstrækkeligt grundlag for en faktuel belysning af sagen - vurderes, om der kan være anledning
til at gå videre og gennemføre yderligere undersøgelser af sagens nærmere omstændigheder
med henblik på bedømmelse af spørgsmålet om eventuel indledning af disciplinær eller ansæt-
telsesretlig forfølgning mod de berørte embedsmænd.
Det til brug for undersøgelsen modtagne materiale udgør efter min vurdering et fuldt tilstræk-
keligt grundlag for en faktuel belysning af sagen, og der er derfor efter min vurdering ikke an-
ledning til at gennemføre yderligere undersøgelser af sagens nærmere omstændigheder.
2.
H
AR MYNDIGHEDERNE INDDRAGET USAGLIGE HENSYN
? - M
AGTFORDREJNING
I det til brug for advokatundersøgelsen indhentede, skriftlige materiale, er der efter min vurde-
ring intet, der blot antydningsvis indikerer, at der af de involverede myndigheder skulle være
inddraget usaglige hensyn (magtfordrejning) i forbindelse med myndighedernes sagsbehandling
og afgørelser.
31
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0016.png
Kapitel 2, Afsnit 3.1
Jeg har med ovenstående taget stilling til, om der af de involverede myndigheder er begået
magtfordrejning i begrebets traditionelle forståelse, dvs., om der ved myndighedernes behand-
ling af Divine-sagen generelt, eller af enkelte personer eller myndigheder, er forfulgt ulovlige
formål, jf.
Poul Andersen
Dansk Forvaltningsret (5. udg. 1965), s. 361ff.
Jeg har omvendt ikke hermed taget stilling til, om myndigheder eller personer i forbindelse med
disses stillingtagen i enkelte afgørelser eller ved foretagelse af enkelte sags- og efterforsknings-
skridt har begået fejl eller forsømmelser i øvrigt. Spørgsmålet herom er nedenfor vurderet i
forhold til de enkelte myndigheder.
8.
8.1
V
URDERING AF EFTERFORSKNINGEN
Efterforskningen hos Københavns Vestegns Politi
Det er sammenfattende min vurdering, at der af Københavns Vestegns Politi er foretaget de
nødvendige og tilstrækkelige efterforskningsskridt til afdækning af de faktuelle forhold vedrø-
rende den af Divine Business Solutions ApS indgivne politianmeldelse mod Munk IT A/S. Særligt
vedrørende afgørelsen af 2. oktober 2007 om påtaleopgivelse bemærkes, at Københavns Vest-
egns Politi på baggrund af Divine Business Solutions ApS' advokats anmodning om genoptagel-
se af efterforskningen foretog en revurdering af sagen, som resulterede i, at efterforskningen
blev genoptaget.
Sammenfattende er det således min vurdering, at der ikke er grundlag for kritik af efterforsk-
ningen hos Københavns Vestegns Politi.
8.2
Efterforskningen hos Sydøstjyllands Politi
Det er min sammenfattende vurdering, at der af Sydøstjyllands Politi er foretaget de nødvendi-
ge og tilstrækkelige efterforskningsskridt til afdækning af de faktuelle forhold både vedrørende
den af Divine Business Solutions ApS indgivne politianmeldelse mod Jesper Mo Hansen og de
efterfølgende indgivne politianmeldelser.
Det bemærkes i denne forbindelse udtrykkeligt, at det efter min vurdering ikke giver anledning
til kritik, at Sydøstjyllands Politi trods opfordring hertil fra Divine Business Solutions ApS har
undladt gennemførelse af visse efterforskningsskridt, hvor Sydøstjyllands Politi har vurderet,
enten at det pågældende efterforskningsskridt ikke ville kunne bidrage til sagens oplysninger,
eller at der ikke var rimelig formodning om, at et strafbart forhold var begået. Det bør i denne
forbindelse tillige erindres, at der også er et retssikkerhedsmæssigt hensyn at tage til de (fysi-
ske eller juridiske) personer, som er genstand for en politianmeldelse.
Jeg finder dog anledning til at udtale kritik af følgende forhold vedrørende Sydøstjyllands Politis
efterforskning:
�½
At Sydøstjyllands Politi i perioden fra den 6. december 2007 til den 3. april 2008 ikke
reagerede på anmodningerne fra Københavns Vestegns Politi om foretagelse af afhø-
ringer og sikring af bevismateriale hos Dansk Computer Center A/S.
32
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0017.png
Kapitel 2, Afsnit 3.3
�½
�½
At
Sydøstjyllands Politi i så vid udstrækning som sket har involveret den forurettede i
efterforskningen af sagen og anvendt materiale udarbejdet af eller i samarbejde med
forurettede som grundlag for politirapporter, herunder rapporter med vurdering af ar-
bejdssigtelser og ransagningsanmodninger, da dette må anses for retssikkerhedsmæs-
sigt betænkeligt i forhold til de politianmeldte personer.
At der som følge af værnetingsproblematikken i perioden fra juni 2008 til primo januar
2009, hvor det endeligt blev besluttet at forankre sagen hos Sydøstjyllands Politi, intet
skete i sagen i relation til indgivelse af anmodning om ransagningskendelser.
Jeg finder imidlertid ikke, at de anførte forhold kan tilskrives enkeltpersoner som fejl eller for-
sømmelser, hvorfor der efter min vurdering ikke er grundlag for at indlede disciplinær eller an-
sættelsesretlig forfølgning mod enkelte embedsmænd i forbindelse hermed.
Bortset fra ovenstående kritikpunkter er der efter min vurdering ikke grundlag for kritik af efter-
forskningen hos Sydøstjyllands Politi.
8.8
Efterforskningen hos SØIK
Det er min sammenfattende vurdering, at der af SØIK er foretaget de nødvendige efterforsk-
ningsskridt til afdækning af de faktuelle forhold vedrørende de af Divine Business Solutions ApS
og Lisborg Holding ApS indgivne politianmeldelser, og at der herved er tilvejebragt et tilstræk-
keligt beslutningsgrundlag til vurdering af, hvorvidt der var grundlag for at rejse tiltale mod
Jesper Mo Hansen og de øvrige anmeldte.
Det bemærkes i denne forbindelse særligt, at jeg ikke finder anledning til kritik af SØIK's vurde-
ring af, at det ikke var nødvendigt med gennemførelse af ransagninger hos selskaber i VKR-
koncernen eller hos advokat Erik Svanvig, ligesom jeg ikke finder anledning til kritik af, at der
ikke af SØIK blev gennemført afhøring af alle de politianmeldte. Jeg har herved særligt henset
til, at der ved den af Københavns Vestegns Politi, Sydøstjyllands Politi og SØIK gennemførte
efterforskning, herunder ved de foretagne afhøringer, beslaglæggelsen af spejlet af 100 GB
harddisken og IT-koster hos Jesper Mo Hansen og den kriminaltekniske analyse heraf samt det
omfattende bilagsmateriale fremsendt af Divine Business Solutions ApS, var tilvejebragt et sær-
deles omfattende materiale til afdækning af det faktiske hændelsesforløb vedrørende de af
Divine Business Solutions ApS indgivne politianmeldelser.
Hvad angår SØIK's afgørelser af 16. september 2009 og 1. marts 2010 om at opgive påtale
mod Jesper Mo Hansen (og i konsekvens heraf mod de øvrige anmeldte), finder jeg ikke grund-
lag for kritik af SØIK's vurdering, hvorefter SØIK ikke fandt, at der kunne føres det til domfæl-
delse fornødne bevis for, at Jesper Mo Hansen havde gjort sig skyldig i strafbare forhold, der
forfølges af det offentlige.
I konsekvens heraf finder jeg heller ikke anledning til kritik af Rigsadvokatens afgørelse af 4.
januar 2012, som stadfæstede SØIK's afgørelse af 1. marts 2010.
Jeg finder heller ikke anledning til kritik af SØIK's afgørelse af 1. februar 2012, hvorefter SØIK i
konsekvens af Rigsadvokatens afgørelse af 4. januar 2012 anså alle de af Divine Business Solu-
tions ApS og Lisborg Holding ApS indgivne politianmeldelser af 20., 21. og 25. maj 2010 samt
33
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0018.png
Kapitel 2, Afsnit 3.4
10. juni 2010 for bortfaldet, ligesom jeg i konsekvens heraf ikke finder anledning til kritik af
Rigsadvokatens stadfæstelse heraf i afgørelse af 3. juli 2012.
Endelig finder jeg ikke anledning til kritik af SØIK's efterfølgende afgørelser af 31. juli 2012 og
16. juli 2013 om ikke at imødekomme Divine Business Solutions ApS' og Lisborg Holding ApS'
anmodninger om genoptagelse af sagen, ligesom jeg ikke finder anledning til kritik af Rigsadvo-
katens afgørelser af 7. februar 2013 og 24. september 2014, hvori SØIK's afgørelser stadfæ-
stes.
Sammenfattende er det således min vurdering, at der ikke er grundlag for kritik af efterforsk-
ningen hos SØIK og/eller de af SØIK som led i efterforskningen trufne afgørelser.
8.4
3.4.1
Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland
Statsadvokatens udøvelse af tilsynsfunktion vedrørende værnetingsproblematikken
Divine Business Solutions ApS' advokat, Peter Bang, fremsendte den 25. September 2008 til
Rigsadvokaten og Rigspolitiet en klage over, at ”(…)
efterforskningen af sagen synes at være
gået i stå på afklaring af et værnetingsspørgsmål”,
i hvilken forbindelse advokat Peter Bang
anmodede rigspolitichefen og Rigsadvokaten om, at der blev truffet afgørelse om værnetings-
spørgsmålet.
Det fremgår af sagen, at Statsadvokaten den 17. oktober 2008 i umiddelbar forlængelse af
Rigsadvokatens videresendelse af advokat Peter Bangs klage anmodede Sydøstjyllands Politi om
en udtalelse, og at Statsadvokaten fulgte op herpå ved fremsendelse af rykker for udtalelsen
den 3. november 2008. Sydøstjyllands Politi oplyste i udtalelse af 4. november 2008, at det med
Nordsjællands Politi var aftalt, at Nordsjællands Politi overtog sagen. Efter modtagelsen af den-
ne oplysning var der således ikke på dette tidspunkt anledning for Statsadvokaten til at foretage
sig yderligere.
Efter at Statsadvokaten ved vicepolitidirektør Lene Volke Roesens brev af 6. januar 2009 havde
modtaget orientering om, at det var besluttet at forankre sagen hos Sydøstjyllands Politi, an-
modede Statsadvokaten af egen drift i brevet af 18. februar 2009 Sydøstjyllands Politi om en
orientering om, hvad der var sket i sagen.
På denne baggrund finder jeg ikke grundlag for kritik af Statsadvokatens udøvelse af tilsyns-
funktionen i forbindelse med værnetingsproblematikken.
3.4.2
Efterforskning af mulig uberettiget videregivelse af oplysninger ("lækagesagen")
Politidirektør Lone Sehested, Sydøstjyllands Politi, anmodede i brev af 17. marts 2009 Statsad-
vokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland om at iværksætte en undersøgelse af, om der eventu-
elt var begået et strafbart forhold ved udlevering af materiale fra politiet til sagens anmelder,
pressen, VKR Holding A/S eller andre.
Baggrunden for anmodningen var dels et brev af 24. februar 2009 fra et vidne i sagen, som i
brevet anførte, at han havde formodning om, at
"(…) personer inden for politi eller anklage-
34
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0019.png
Kapitel 2, Afsnit 3.4
myndighed har lækket oplysninger fra sagsmappen til VKR Holding",
dels mistanke hos en poli-
tiadvokat hos Sydøstjyllands Politi om, at der fra politiet var videregivet fortrolige oplysninger til
anmelderen.
Statsadvokaten iværksatte herefter med bistand fra Rigspolitiets Rejsehold en efterforskning af
sagen.
Det er min sammenfattende vurdering, at der af Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjyl-
land med bistand fra Rigspolitiets Rejsehold er foretaget de nødvendige og tilstrækkelige efter-
forskningsskridt til afdækning af de faktuelle forhold i forbindelse med lækagesagen.
Hvad angår Statsadvokatens afgørelse af 11. maj 2010, hvorefter Statsadvokaten besluttede at
indstille efterforskningen, kan jeg i det hele tiltræde afgørelsen og den heri indeholdte begrun-
delse. Hverken afgørelsen eller Rigsadvokatens efterfølgende stadfæstelse heraf den 22. febru-
ar 2011 på baggrund af den af Lars Bugge indgivne klage giver således anledning til kritik.
I forhold til Divine Business Solutions ApS' klage over Statsadvokatens afgørelse af 11. maj
2010 finder jeg ikke anledning til kritik af Rigsadvokatens vurdering af, at Divine Business Solu-
tions ApS ikke var klageberettiget.
4.
V
URDERING AF SAGSBEHANDLINGEN I KLAGESAGER
Vedrørende selve sagsbehandlingen i de af myndighederne behandlede klagesager har jeg dels
foretaget en vurdering af de af Divine Business Solutions ApS og Lisborg Holding ApS konkret
indgivne klager herover, dels foretaget en generel vurdering af myndighedernes sagsbehandling
i forbindelse med behandlingen af klager.
Divine Business Solutions ApS/Lisborg Holding ApS har indgivet følgende klager over myndighe-
dernes sagsbehandling i klagesager:
�½
�½
Klage over inhabilitet ved Sydøstjyllands Politi og Statsadvokaten for Midt-, Vest, og
Sydøstjylland, jf. nærmere herom kapitel 9, afsnit 4.
Klage over Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjyllands beslutning om ikke at be-
handle klagerne over Sydøstjyllands Politis afgørelse af 7. juni 2010 og Sydøstjyllands
Politis afgørelse af 15. juli 2009 om aktindsigt samlet, jf. nærmere herom kapitel 9, af-
snit 5.1.
Klage over sagsbehandlingstiden ved Sydøstjyllands Politi vedrørende afgørelse om ind-
hentelse af opkaldslister, jf. nærmere herom kapitel 9, afsnit 5.2.
Klage over sagsbehandlingstiden ved Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland i
forbindelse med dennes afgørelse af 1. juli 2010, jf. nærmere herom kapitel 9, afsnit
5.3.
Klage over manglende besvarelse af henvendelser til Sydøstjyllands Politi, jf. nærmere
herom kapitel 9, afsnit 5.4.
Klage over SØIK's udtalelse af 1. december 2010 til Retten i Kolding, jf. nærmere her-
om kapitel 9, afsnit 6.1.
�½
�½
�½
�½
35
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0020.png
Kapitel 2, Afsnit
5
Det er min sammenfattende vurdering, at følgende forhold giver anledning til kritik af myndig-
hedernes sagsbehandling af klagesager:
�½
At behandlingen af inhabilitetsindsigelserne, der havde betydning for en del af Divine
Business Solutions ApS' materielle klager, ikke blev afgjort hurtigere, og navnlig at Syd-
østjyllands Politi først efter flere rykkerskrivelser fra Statsadvokaten for Midt-, Vest- og
Sydøstjylland tog stilling til klagerne.
Den lange sagsbehandlingstid ved Sydøstjyllands Politi vedrørende klagen over mang-
lende indhentelse af opkaldslister.
�½
Jeg finder dog ikke, at de anførte forhold giver anledning til overvejelse om indledning af disci-
plinær eller ansættelsesretlig forfølgning mod enkelte embedsmænd.
Bortset fra ovenstående er der efter min vurdering ikke grundlag for kritik af myndighedernes
sagsbehandling af klagesager.
5.
5.1
J
USTITSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål fra Folketinget
De af Justitsministeriet og forskellige justitsministre afgivne besvarelser af spørgsmål stillet af
Folketinget er efter min vurdering udarbejdet i overensstemmelse med de faktiske forhold og de
udtalelser, som forud for besvarelserne er indhentet fra andre myndigheder, herunder særligt
Rigsadvokaten.
Særligt vedrørende Rigsadvokatens udtalelser bemærkes, at disse efter min vurdering er udar-
bejdet i overensstemmelse med de udtalelser, som Rigsadvokaten har indhentet og modtaget
fra de underliggende myndigheder. I denne forbindelse bemærkes videre, at de af de underlig-
gende myndigheder (herunder eksempelvis Statsadvokaten for Midt-, Vest og Sydøstjylland,
Sydøstjyllands Politi og SØIK) afgivne udtalelser efter min vurdering er helt i overensstemmelse
med de faktiske forhold, jf. herved den i kapitlerne 4-6 indeholdte beskrivelse af det faktiske
begivenhedsforløb.
Sammenfattende finder jeg således ikke, at der over for Folketinget er afgivet urigtige, vildle-
dende eller mangelfulde oplysninger.
5.2
Justitsministeriets behandling af henvendelser fra Divine Business Solutions
ApS
Hvad angår Justitsministeriets behandling af henvendelser fra Divine Business Solutions ApS,
finder jeg ikke grundlag for kritik heraf.
36
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0021.png
Kapitel 2, Afsnit
6
6.
C
IVILSTYRELSEN
Det er min sammenfattende vurdering, at Civilstyrelsen har foretaget en korrekt og saglig be-
handling af de fra Tom Lisborg eller selskaber tilhørende Tom Lisborg fremsendte ansøgninger
om fri proces og retshjælp.
Den af Civilstyrelsen foretagne behandling af anmodningerne giver således ikke anledning til
kritik.
7.
A
KTINDSIGT
Aktindsigtsanmodningerne er generelt efter min vurdering med få undtagelser behandlet kor-
rekt, og jeg finder ikke anledning til at udtale kritik af myndighedernes vurdering af, hvorvidt
Divine Business Solutions ApS har været berettiget til aktindsigt.
Dog finder jeg anledning til at udtale kritik af myndighedernes sagsbehandling, herunder sags-
behandlingstiden ved behandlingen af følgende aktindsigtsanmodninger:
�½
Anmodning af 14. maj 2009 til Sydøstjyllands Politi - Der udtales kritik af Sydøstjyllands
Politis sagsbehandlingstid i forbindelse med behandlingen af klage over afslag på akt-
indsigt.
Anmodning af 10. juni 2010 til Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland og Syd-
østjyllands Politi - Der udtales kritik af Sydøstjyllands Politis journalisering af dokumen-
ter og håndtering af den praktiske gennemførelse af aktindsigten.
Anmodninger af 17. september 2010 til Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland
og Sydøstjyllands Politi - Der udtales kritik af Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Syd-
østjyllands og Sydøstjyllands Politis begrundelse for fremtidigt at ville afvise kommuni-
kation direkte med Divine Business Solutions ApS og Lisborg Holding ApS ved Tom Lis-
borg, ligesom hjemlen herfor er tvivlsom. Myndighederne afviste dog aldrig sådanne
henvendelser.
Anmodning af 3. marts 2013 til Statsadvokaten for Midt-, Vest og Sydøstjylland - Der
udtales kritik af Statsadvokaten for Midt-, Vest og Sydøstjyllands meget sene fremsen-
delse af sidste sag omfattet af anmodningen.
Anmodning af 29. juni 2014 til Rigsadvokaten - Der udtales kritik af Rigsadvokatens
sagsbehandlingstid i forbindelse med behandlingen af anmodningen.
Sagsbehandlingstiden i øvrigt - Der udtales generelt kritik af, at myndighederne i et an-
tal sager ikke har sagsbehandlet med tilstrækkelig hurtighed, herunder at myndighe-
derne i enkelte tilfælde har overtrådt offentlighedslovens og forvaltningslovens tidsfri-
ster.
�½
�½
�½
�½
�½
Jeg finder ikke, at de anførte forhold giver anledning til overvejelse om indledning af disciplinær
eller ansættelsesretlig forfølgning mod enkelte embedsmænd.
37
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0022.png
Kapitel 2, Afsnit
8
SKAT
OG
S
KATTEMINISTERIET
¡ 
�½
SKAT og Skatteministeriets behandling af Divine-sagens skattemæssige aspekter, herunder
SKAT's undersøgelse af VKR koncernens udbetaling af konsulenthonorarer til selskabet Jules
Limited på kanaløen Sark, samt disse myndigheders behandling af aktindsigtsanmodninger ved-
rørende Divine-sagen er efter min vurdering korrekt.
Ligeledes finder jeg ikke, at Skatteministeriet ved besvarelse af spørgsmål fra Skatteudvalget,
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Forretningsordenen - med de begrænsnin-
ger, der følger af den ubetingede tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17 - har afgivet
urigtige, vildledende eller mangelfulde oplysninger.
Dog finder jeg, at følgende forhold giver anledning til at udtale kritik:
Aktindsigtsanmodning af 9. august 2010 til Skatteministeriet - Der udtales kritik af,
Skatteministeriet ikke i forbindelse med behandlingen af aktindsigtsanmodningen frem-
sendte oplysning om Peter Arnfeldt Petersens arbejdsopgaver.
Jeg finder ikke, at ovenstående giver grundlag for at overveje indledning af disciplinær eller
ansættelsesretlig forfølgning af medarbejdere hos Skatteministeriet og SKAT.
38
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Henvendelse af 17. maj 2017 fra direktør Tom Lisborg, Divine Business Solutions ApS, om advokatundersøgelsen vedrørende Divine Business Solutions ApS
1766131_0023.png
Kapitel
3
Divine-sagens baggrund
1.
I
NDLEDNING
I dette kapitel beskrives overordnet Divine-sagens baggrund.
Kapitlet indeholder således en beskrivelse af det forløb, der dannede baggrund for sagens op-
ståen og dermed den myndighedsbehandling, der er genstand for advokatundersøgelsen.
Det bemærkes, at der i sagen forefindes et meget omfattende materiale, der dokumenterer
hændelsesforløbet frem til indgivelse af politianmeldelserne, og at der i dette kapitel alene er
medtaget de dele heraf, der vurderes nødvendige for en forståelse af sagens videre forløb og
behandling hos politi- og anklagemyndighed.
Sideløbende med den strafferetlige behandling af sagen hos myndighederne har der verseret en
civilretlig tvist mellem parterne, der dels har været behandlet ved Voldgiftsinstituttet, dels har
været behandlet ved Sø- og Handelsretten med efterfølgende anke til Østre Landsret, som af-
sagde dom den 17. oktober 2016.
En vurdering af den civilretlige tvist er ikke omfattet af Kommissoriet, og tvisten er derfor alene
inddraget i beretningen i det omfang, denne har haft betydning for myndighedsbehandlingen.
2.
P
ERSONGALLERI
Nedenfor følger en kort beskrivelse af de væsentligste personer og virksomheder, der har været
involveret i det faktiske begivenhedsforløb frem til indgivelse af politianmeldelser den 17. april
2007.
Navn
Divine Business Solutions ApS
Beskrivelse
Selskab stiftet den 28. oktober 2005 af
Lisborg Holding ApS og Jesper Mo Hansen
Holding ApS. Selskabet blev stiftet med
henblik på at indgå aftale med General
Solar Systems GmbH om levering og im-
plementering af et Navision virksomheds-
og økonomistyringssystem.
VKR-koncernen var Divine Business Soluti-
ons ApS' største kunde, og Divine Business
Solutions ApS havde stort set ingen kunder
af betydning ud over VKR-koncernen.
39