Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
UFO Alm.del Bilag 33
Offentligt
1712150_0001.png
BAGGRUNDSNOTAT TIL
PRÆSIDIETS KONFERENCE
DEN 23. O G
24. JA N UA R 2017
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0002.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
2
BAGGRUNDSNOTAT TIL
PRÆSIDIETS KONFERENCE
DEN 23. OG 24. JANUAR 2017
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0003.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
3
BAGGRUND
Præsidiet har besluttet, at der til Præsidiets konferencen om arbejdsformer mm.
den 23. og 24. januar 2017 skal udarbejdes et baggrundsnotat om udvalgte, kon-
krete emner.
Baggrundsnotatet, som er udarbejdet af Folketingets Administration, er ikke som
sådan målrettet konferencens temaer, men notatet kan indgå som inspiration for
konferencens deltagere.
OVERSIGT
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
Undersøgelsesformer
Hasteforespørgsler
Spørgetime med statsministeren
God orden og værdighed i Folketingssalen
Folketingets og folketingsmedlemmernes omdømme og agtelse
Samråd
Adgang til foretræde for udvalg
Udvalgsstruktur
Ministeriernes høringsfrister i forbindelse med lovudkast
Hastebehandling af lovforslag m.m.
Normer for politiske forlig
Udvalgenes overvågning og evaluering af love
Borgerdrevne beslutningsforslag
Udenrigspolitik i Folketinget
EU-politik i Folketinget
Folketingets brug af sociale medier i folketingsarbejdet
Det postfaktuelle samfund
Udviklingen i folketingsarbejdet (tabeller)
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0004.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
4
1.
UNDERSØGELSESFORMER
Siden 1999, hvor lov om undersøgelseskommissioner blev vedtaget, har der
været nedsat i alt otte kommissionsundersøgelser efter loven.
Der har været rejst kritik i offentligheden af ordningen med undersøgelseskom-
missioner – bl.a. med hensyn til undersøgelsernes omfang, varighed og
omkostningsniveau.
Kommissionernes varighed og omkostningsniveau:
Farum-kommissionen
Dan Lynge-kommissionen
Skattefradragskommissionen
Blekingegade-kommissionen
Statsløsekommissionen
Skattesagskommissionen
Irak- og Afghanistankommissionen
8 år og 8 mdr.
3 år
2 år og 3 mdr.
3 år og 8 mdr.
4 år
2 år og 8 mdr.
Nedlagt efter 2 år og 8 mdr.
Ca. 62 mio. kr.
Ca. 11 mio. kr.
Ca. 20 mio. kr.
Ca. 20 mio. kr.
Ca. 46 mio. kr.
Ca. 28 mio. kr.
Ca. 24 mio. kr.
Oversigten medtager ikke Tibet-kommissionen, som fortsat er i gang med under-
søgelsen. Herudover kan PET-kommissionen nævnes, som blev nedsat ved en
særlig lov. Dens arbejde varede 9 år og 10 måneder, og omkostningerne beløb sig
til ca. 78 mio. kr.
Justitsministeren har bl.a. på den baggrund i efteråret 2016 nedsat et udvalg
under ledelse af højesteretsdommer, dr.jur. Jens Peter Christensen til at foretage
en erfaringsopsamling fra de hidtidige undersøgelseskommissioner og overveje,
om der er behov for ændringer af denne undersøgelsesform.
Folketinget har drøftet, om der bør indføres en form for undersøgelse af offent-
lige sager, som kan være et hurtigere, enklere, billigere og mere politisk fokuseret
alternativ til at nedsætte en undersøgelseskommission. En sådan undersøgelses-
form kan f.eks. anvendes til sager, der er for omfattende eller for principielt
væsentlige til, at et samråd er tilstrækkeligt. Omvendt må sagen ikke være så
kompleks, at en undersøgelseskommission er nødvendig. Folketinget har bl.a.
overvejet, om en sådan undersøgelsesform kan indføres i Folketingets eget regi,
f.eks. i en form, hvor Folketingets medlemmer selv har mulighed for at medvirke
ved udspørgning af involverede personer.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0005.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
5
Det vil især være en udfordring at indrette en ordning for udspørgning af
embedsmænd og andre offentligt ansatte i Folketingets regi på en måde, hvor
man på den ene side får de relevante oplysninger frem og på den anden side
varetager det fornødne hensyn til de pågældendes retssikkerhed og loyalitetsfor-
hold over for deres ministre. Og dette samtidig med at man respekterer det
almindelige princip om, at embedsmænd står til ansvar over for deres minister,
mens ministeren står til ansvar over for Folketinget.
Folketingets formand har på vegne af Udvalget for Forretningsordenen i brev af 7.
oktober 2016 tilkendegivet over for justitsministeren, at der er et ønske i
Udvalget for Forretningsordenen om at fastholde, at også spørgsmålet om andre
former for undersøgelse af offentlige sager, herunder parlamentariske undersø-
gelser, bør undersøges nærmere.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0006.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
6
2.
HASTEFORESPØRGSLER
Ønsker folketingsmedlemmer en særlig hurtig debat om et aktuelt emne, kan det
ske i form af en hasteforespørgsel, som formanden på baggrund af partigrupper-
nes indstilling og efter aftale med ministeren søger at gennemføre på kort tid. En
hasteforespørgsel afvikles den førstkommende onsdag kl. 13, hvis anmodningen
er modtaget i Lovsekretariatet senest kl. 14 den fjerde hverdag forinden.
Anmodningen skal støttes af en bredere kreds af folketingsgrupper.
På grund af den korte forberedelsestid og af hensyn til den øvrige dagsorden i
salen skal en hasteforespørgsel afvikles inden for 2 timer. Der er derfor mindre
tid til rådighed for de enkelte ordførere og ministre end ved en almindelig
forespørgsel.
I folketingsåret 2014-15 afviklede Folketinget tre hasteforespørgsler, og i folke-
tingsåret 2015-16 afviklede Folketinget otte hasteforespørgsler. I dette folke-
tingsår (frem til jul) har der været afviklet tre hasteforespørgsler.
3.
SPØRGETIMEN MED STATSMINISTEREN
Spørgetimen med statsministeren med spørgsmål til umiddelbar besvarelse blev
indført i folketingsåret 2012-13. Spørgetimen bliver som udgangspunkt afholdt
hver anden tirsdag i mødeperioden. Det er kun statsministeren, der besvarer
spørgsmål i spørgetimen, og det er kun lederne af partierne uden for regeringen,
der har adgang til at stille spørgsmål.
I modsætning til Folketingets spørgetid om onsdagen kender statsministeren ikke
spørgsmålene til spørgetimen på forhånd. Meningen er at undgå mere tekniske
spørgsmål, som statsministeren ikke har mulighed for at besvare uden et oplæg fra
embedsmænd, og at få en mere direkte politisk præget debat om brede emner.
Spørgetimen med statsministeren afløste den tidligere spørgetime med uforbe-
redte spørgsmål til ministrene, der blev afholdt om onsdagen. Under den tidligere
spørgetime meddelte Statsministeriet om tirsdagen, hvilke to ministre der deltog
i spørgetimen. Medlemmer havde som udgangspunkt mulighed for at stille ét
spørgsmål til en af ministrene. Hvis der var flere spørgere, end spørgetiden tillod,
kunne formanden udvide tidsrammen for spørgetimen, men i de fleste tilfælde
foretog formanden i stedet en udvælgelse mellem spørgerne.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0007.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
7
4.
RO OG ORDEN VED MØDER I FOLKETINGSSALEN
Ordensregler for møderne i Folketingssalen fremgår af Folketingets forretningsor-
den og Præsidiets praksis. I forretningsordenen står, at ”formanden leder for-
handlingerne i Tinget og sørger for opretholdelse af god orden og en værdig for-
handlingsform” (§ 4, stk. 2).
Tiltaleformer
Efter forretningsordenens § 26 er det ikke er tilladt at tiltale nogen ”direkte”
under forhandlingerne i Folketingssalen. Medlemmer benævnes hr. eller fru med
tilføjelse af deres navn. Ministre tiltales med ministertitel. Der er fast praksis for,
at formanden påtaler medlemmers brug af direkte tiltale, uanset om det skyldes
en forglemmelse.
At formanden sørger for at opretholde god orden under debatterne i
Folketingssalen hænger sammen med ønsket om, at forhandlingerne og drøftel-
serne skal foregå i værdighed og med respekt for Folketinget som institution.
Tiltaleformerne hr. og fru har været anvendt som et redskab til at huske ikke at
gøre forhandlingerne personlige. Formanden påtales det også, hvis en taler henvi-
ser til andre medlemmers private forhold.
Brug af mobiltelefon, sociale medier osv.
Udgangspunktet for brugen af f.eks. mobiltelefon, sociale medier m.v. er, at det
ikke må forstyrre eller genere forhandlingerne og andre medlemmer. Man må ikke
tale i telefon i Folketingssalen, og alle elektroniske enheder skal være lydløse.
Det accepteres, at medlemmer tager billeder af andre medlemmer og af afstem-
ningstavler m.v., når det foregår med respekt for kollegerne, og uden at en taler
føler sig generet heraf.
Påklædning og rekvisitter
Under hensyn til Folketingets værdighed som landets lovgivende forsamling er
der praksis for, at formanden kan påtale påklædning i Folketingssalen, f.eks. hvis
nogen har nissehue eller badeshorts på eller formidler politiske budskaber med
sit tøj eller med rekvisitter. Det er med til at sikre, at forhandlingerne i salen føres
gennem det talte ord fra talerstolen eller medlemmets plads i salen.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0008.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
8
5.
FOLKETINGETS OG FOLKETINGSMEDLEMMERNES
OMDØMME OG AGTELSE
Den dalende tillid til politikerne eller politikerleden, som den også kaldes, dukker
ofte op som et tema i offentligheden.
Kommunikationsbureauet Radius Kommunikation udgiver hvert år en undersø-
gelse af den generelle tillid til 20 udvalgte faggrupper, og hvert år opnår politi-
kerne en bundplacering sammen med journalister og bilforhandlere.
Resultatet af den undersøgelse kaster et fast mønster af historier af sig i diverse
medier. Politikere, især Folketingets formand og medlemmer af Præsidiet, bliver
spurgt om årsagen, og hvad der kan gøres ved det. Det samme bliver kommenta-
torer og eksperter.
Udviklingen i tilliden til politikerne er grundigt undersøgt og forsøgt forklaret i
bogen ”Fra krisevalg til jordskredsvalg – Vælgere på vandring 2011-2015”. I to af
kapitlerne går valgforsker Jørgen Goul Andersen tæt på fænomenet og kommer
med forklaringer på, hvad der kan ligge bag de udsving i tilliden, som har kunnet
måles fra 1971 til 2015.
Det spørgsmål, der har været målt på i alle valgundersøgelser siden 1971, er, om
man kan have tillid til, at politikerne træffer de rigtige beslutninger.
Jørgen Goul Andersen tager mange af de forklaringer op, som har været givet i
artikler om politikerlede, og ser på, om de har noget på sig. F.eks. ser han på, om
udsving i tilliden kan kobles op på nogle af de større personsager, der har været i
nyere tider. Og om tilliden kan forklares med fænomenerne kontraktpolitik og
løftebrud.
Jørgen Goul Andersen påviser et markant fald i tilliden til politikerne siden 2010.
Han kalder det lidt af et epokeskifte. For ordet politikerlede gik ud af brug i
1990’ene og 00’erne, men er vendt tilbage. Perioden 2010-2015 har været en
periode med meget lav politisk tillid. Det er ikke en mistillid, der sætter spørgs-
målstegn ved politiske strukturer og demokratiske institutioner, kun ved politi-
kerne og deres gerninger.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0009.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
9
Jørgen Goul Andersens hovedkonklusion er, at konjunkturer og mistillid følges ad.
En økonomisk krise og de ”ubehagelige” politiske beslutninger, der bliver truffet
under en krise, slider på den politiske troværdighed. Endvidere peger han på, at
social og økonomisk utryghed har betydning for mistilliden.
Til gengæld nedtoner han de faktorer, som især politiske kommentatorer peger
på, nemlig skandalesager i medierne, løftebrud, osv. Skandalesagerne påvirker
tilliden til enkeltpersonerne voldsomt, men tilliden til politikerne generelt og til
deres beslutninger er svære at forbinde med enkeltsagerne. Tilliden er lettere at
forbinde med politikkens indhold.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0010.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
10
6.
SAMRÅD
Udvalgenes møder er en stor del af tiden optaget af samråd. Der stilles hvert år
mange hundrede samrådsspørgsmål til ministre gennem Folketingets udvalg, og
langt de fleste udvalgsmedlemmer ønsker deres samrådsspørgsmål besvaret i
åbne samråd, der tv-transmitteres på Folketingets tv-kanal.
Udvalget for Forretningsordenen fastslog i beretning nr. 12 (folketingsåret 2014-
15), ”at samråd er et værdifuldt og vigtigt redskab for Folketingets udvalg, som
giver medlemmer indsigt i et emne og styrker muligheden for at føre kontrol med
regeringen”. Men selv om samråd fungerer godt som parlamentarisk redskab,
skaber planlægningen og afviklingen af samrådene indimellem praktiske og poli-
tiske udfordringer.
Samrådenes aktualitet
Hvis et samråd skal opleves som aktuelt – og dermed politisk interessant for
udvalgenes medlemmer, eventuelle tilhørere og tv-seere – forudsætter det nor-
malt, at samrådet afvikles, hurtigt efter at samrådsspørgsmålet er stillet. En
række forskellige årsager – ikke mindst kalenderudfordringer – gør, at mange
samråd ikke kan afvikles inden for de 2-3 uger, som er Præsidiets vejledende
tidramme. En politisk vigtig sag, som en minister er kaldt i samråd om, kan nå at
udvikle sig i mange retninger, hvis samrådet først afvikles, 5-6 uger efter at sam-
rådsspørgsmålet er stillet.
Den brede politiske relevans af samrådene
Der stilles ikke mange formelle krav til samrådsspørgsmål. I praksis har ethvert
folketingsmedlem mulighed for at stille samrådsspørgsmål gennem et udvalg,
hvis spørgsmålets tema ligger inden for udvalgets arbejdsområde. Medlemmerne
begrænses normalt ikke i forhold til, om temaet for deres samråd er ”interessant
nok” eller ”kan bære et samråd”, eller om andre medlemmer af udvalget bakker op
om, at samrådet skal indkaldes. Dette resulterer nogle gange i samråd om
snævre problemstillinger, hvor kun ministeren, samrådsspørgeren, udvalgsfor-
manden og meget få udvalgsmedlemmer er til stede under samrådet.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0011.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
11
Faktaboks:
I folketingsåret 2015-16 blev der stillet 883 samrådsspørgsmål. 798 af
disse blev besvaret i åbne samråd.
Samråd i udvalgene varede i foråret 2016 gennemsnitligt 1 time og 15
minutter.
Samråd i udvalgene havde i foråret 2016 en gennemsnitlig berammelsestid
på 25 dage.
Retningslinjer for samråd (Præsidiets vejledning til
udvalgsformænd, 2014):
Samrådsspørgsmål skal som udgangspunkt være af holdningsmæssig
karakter.
Udvalgets ressortminister bør være indstillet på at møde i samråd, senest
2-3 uger efter at et samrådsspørgsmål er stillet.
Udvalgsformanden kan tilstræbe, at udvalget overholder en tidsramme,
hvorefter et samråd f.eks. ikke overstiger en times varighed.
Udviklingen i antal samrådsspørgsmål 2005-06 til 2015-16
Samrådsspm. i alt
Heraf åbne samrådsspm.
1200
1000
800
600
400
200
0
[Note: Flere samrådsspørgsmål kan besvares i et samråd. Siden 2009 har samråd kunnet vises på
Folketingets tv-kanal]
20
20
07
-0
8
20
08
-0
9
20
09
-1
0
20
10
-1
1
20
11
-1
2
20
12
-1
3
20
13
-1
4
20
14
-1
20 5
15
-1
6
-0
05
20
06
-
07
6
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0012.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
12
7.
ADGANG TIL FORETRÆDE FOR UDVALG
Det er fast praksis, at foreninger, organisationer og personer (deputationer) har
adgang til at møde personligt frem for udvalg (foretræde) med det formål at
påvirke udvalget under udvalgets behandling af et lov- eller beslutningsforslag
eller gøre udvalget opmærksom på en sag inden for udvalgets sagsområder.
Udvalgene afviser sjældent anmodninger om foretræde, men et foretræde skal
som hovedregel vedrøre generelle eller principielle spørgsmål. Foretræder for
udvalg bliver afviklet efter faste retningslinjer, som bl.a. indebærer, at deputatio-
nen indledningsvis fremlægger synspunkter for udvalget, som herefter kan stille
spørgsmål til deputationen. Foretræder foregår for lukkede døre og bør være
afviklet på højst 15 minutter.
Antallet af deputationer i løbet af et folketingssår har været stabilt gennem
mange år. Fra 1997 til i dag har antallet af deputationer været mellem 256 og
404 pr. folketingsår og i gennemsnit 334. Selv om kommunikationsformer har
ændret sig, har praksis og omfang ikke ændret sig og har ikke været genstand
for principiel debat.
Præsidiet har flere gange siden 2013 drøftet udvalgsmedlemmernes fremmøde
under foretræder på baggrund af opgørelser af det faktiske fremmøde (der er
ingen mødepligt). Præsidiet har understreget, at der under udvalgenes modta-
gelse af deputationer bør være et rimeligt fremmøde, som er repræsentativt for
Folketingets sammensætning. Præsidiet har henvist til, at de organisationer, for-
eninger m.fl., som får foretræde for Folketingets udvalg, har en berettiget for-
ventning om et sådant fremmøde fra udvalgenes side.
En opgørelse for hovedparten af folketingsåret 2015-16 (281 foretræder) viste et
gennemsnitligt fremmøde på 8 udvalgsmedlemmer. For 10 foretræder var frem-
mødet på 3 eller 4 udvalgsmedlemmer. Udvalget for Forretningsordenen har i
oktober 2016 besluttet, at der i folketingsåret 2016-17 skal ske en tilsvarende
registrering som året før. Det vil sige, at antallet af fremmødte udvalgsmedlem-
mer – men uden angivelse af navn eller parti – under foretræder vil blive registre-
ret. Antallet af fremmødte udvalgsmedlemmer under foretræde har givet anled-
ning til kritik, bl.a. i lyset af at de fleste udvalg har 29 udvalgsmedlemmer.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0013.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
13
Enkelte udvalg har modtaget foretræder ”ude i landet”. Under Udlændige-,
Integrations- og Boligudvalgets studierejse til Aarhus og omegn i januar 2016 fik
4 deputationer foretræde for udvalget. Kulturudvalget modtog i forbindelse med
udvalgets besøg hos Kulturmødet Mors i august 2016 7 deputationer på et åbent
udvalgsmøde, som indgik i det samlede program for Kulturmødet Mors. Udvalget
for Landdistrikter og Øer har siden 2013 afholdt borgermøder (10 i alt) under
udvalgets indenlandske studieture til landdistrikter og øer. Erfaringerne med bor-
germøderne er generelt gode. Der har været fint fremmøde og god spørgelyst,
som har givet nogle gode og livlige debatter om landdistriktspolitik og -forhold.
8.
UDVALGSSTRUKTUR
Med udvalgsstrukturen menes antallet af stående udvalg og disses størrelse,
navne og sagsområder. Folketinget drøftede strukturen for Folketingets stående
udvalg i 2011, hvor der ikke var ønske om en større reform af udvalgsstrukturen.
Der var imidlertid bred tilslutning til fremover at tilpasse udvalgenes ressort og
antal til ministeriernes ressort og antal, da udvalgenes arbejde fungerer bedre og
lettere, når der – som udgangspunkt – til hvert udvalg kun svarer én minister.
Folketinget fastholdt samtidig sin suveræne ret til at beslutte udvalgsstrukturen.
(Der henvises til beslutningsforslag nr. B 135, folketingsåret 2010-11, 1. samling,
om ændring af forretningsorden for Folketinget m.m.)
Folketinget ophævede med vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B 135 den hidti-
dige stedfortræderordning i udvalgene og udvidede antallet af udvalgsmedlem-
mer tilsvarende. De 25 stående udvalg (inklusive Grønlandsudvalget og
Færøudvalget) har således – med få undtagelser – 29 udvalgsmedlemmer. Der er
imidlertid stor forskel på antal udvalgsmedlemmer og antallet af udvalgsmed-
lemmer, som deltager i udvalgsmøder. En del folketingsmedlemmer må prioritere
kun at deltage i nogle af de udvalg, de er medlem af, og helt fravælge andre.
Formands- og næstformandsposter for udvalgene fordeles med enkelte undtagel-
ser efter forholdstalsvalg, med henblik på at fordelingen afspejler folketingsgrup-
pernes (valggruppernes) størrelse.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0014.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
14
9.
MINISTERIERNES HØRINGSFRISTER I FORBINDELSE
MED LOVUDKAST
Formålet med ministeriernes skriftlige høring over udkast til lovforslag er at ind-
drage berørte myndigheder, interesseorganisationer m.fl. i det lovforberedende
arbejde og at skabe klarhed over berørte parters holdning til lovudkastet.
Høring over udkast til lovforslag er vigtigt for ministeriernes vurdering af, om lov-
udkastet teknisk og indholdsmæssigt ”holder” i praksis, og for Folketingets
bedømmelse af, om lovforslaget kan anses for rimeligt og hensigtsmæssigt.
Høringsordningen er således væsentlig for at sikre en ordentlig lovkvalitet og for
Folketingets politiske behandling af lovforslag. Høringssvarene udgør en vigtig
del af grundlaget for ordførernes og folketingsgruppernes stillingtagen til et
lovforslag.
Når et ministerium sender et lovudkast i høring hos høringsparter, bliver lovudka-
stet samtidig offentliggjort på Høringsportalen. Formålet med dette er at give
interesserede borgere, virksomheder og organisationer en digital indgang til lov-
udkast og høringssvar og dermed skabe åbenhed i lovgivningsprocessen. Udkast
til lovforslag sendes desuden til det relevante folketingsudvalg til orientering
samtidig med udsendelse i høring.
Det fremgår af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet (2005), at høringsfri-
sten må afpasses efter de nærmere omstændigheder, men bør være så lang, at
de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar. Udvalget
for Forretningsordenen har i beretning nr. 4 af 9. maj 2007 understreget vigtighe-
den af, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar.
Og udvalget støtter, at ministerierne tilstræber frister på – som tommelfingerre-
gel – ikke under 4 uger.
Der gælder særlige forhold ved hastelovgivning og lovforslag, der relaterer sig til
finanslovsaftaler. Her kan både Folketinget og offentligheden blive nødsaget til
at arbejde efter kortere frister end normalt.
Høringsordningen drøftes jævnligt, og der har bl.a. været rejst kritik af høringsfri-
sternes længde, som har givet anledning til, at Folketingets Administration har
foretaget opgørelser af høringsfristerne. Resultatet af den seneste opgørelse for
folketingsåret 2015-16 viser, at 65 ud af de 174 (dvs. over en tredjedel) af rege-
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0015.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
15
ringens lovforslag i folketingsåret ikke overholder den anbefalede høringsfrist på
4 uger. To tredjedele af disse 65 lovforslag havde dog karakter af hasteindgreb
eller relaterede sig til finanslovsaftalen for 2016. I sammenligning med tidligere
års undersøgelser af høringsfrister er der tale om en positiv udvikling i hørings-
periodernes længde.
Ud over selve høringsperiodens længde har der bl.a. også været rejst kritik af, at
høringer foretages hen over ferie/helligdage, så den reelle høringsperiode bliver
kortere. Høringsparter har desuden efterlyst, at alle ministerier, når de udsender
lovudkastet, konsekvent vedlægger som minimum et kvalificeret resumé af lov-
udkastet og en sammenligning mellem foreslåede og gældende regler, så det
bliver enklere og hurtigere for høringsparterne at få et overblik over lovudkastets
indhold, formål og væsentligste ændringer.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0016.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
16
10.
HASTEBEHANDLING AF LOVFORSLAG M.M.
Folketingets forretningsorden indeholder en række minimumsfrister for behand-
lingen af lovforslag, bl.a. en regel om, at et lovforslag ikke må tredjebehandles,
før 30 dage efter at det er blevet fremsat (forretningsordenens § 13).
Forretningsordenen giver mulighed for at dispensere fra tidsfristerne i særdeles
påtrængende tilfælde (forretningsordenens § 42). Der skal være et flertal på ¾
af de medlemmer, som deltager i afstemningen, for at der kan gives
dispensation.
Hastebehandling af lovforslag er ikke et fast defineret begreb. Lovsekretariatet
har udarbejdet en oversigt over de lovforslag, hvor der har været 14 dage eller
mindre, fra de blev fremsat, og til de blev tredjebehandlet. Oversigten dækkede
folketingsåret 2006-07 til og med folketingsåret 2015-16 (dvs. 10 folketingsår)
og omfattede i alt 22 lovforslag. Til sammenligning blev der i samme periode
vedtaget omkring 204 lovforslag i gennemsnit pr. folketingsår. 4 ud af 5 lovfor-
slag i folketingsåret 2015-16, som blev behandlet på 14 dage eller derunder, var
fremsat af udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Hastighed er imidlertid også en faktor i andre parlamentariske processer end
Folketingets behandling af lovforslag. Det kan f.eks. være i forbindelse med drøf-
telser og forhandlinger om politiske aftaler eller udmøntning af aftaler og lovgiv-
ning i aftale- og forligskredse m.m. Hvis en ordfører modtager omfattende doku-
menter med et komplekst indhold fra ministre og ministerier med meget korte
frister for svar/tilbagemelding, kan det være meget vanskeligt for ordføreren og
dennes rådgivere at nå at sætte sig ind i sagen, inden der skal svares.
Hvis ordføreres og folketingsgruppers beslutninger om væsentlige sager ikke
træffes på et ordentligt grundlag på grund af de tidsmæssige rammer i sig selv,
kan hastighed som vilkår for det parlamentariske arbejde udgøre en demokratisk
udfordring.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0017.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
17
11.
NORMER FOR POLITISKE FORLIG
Der er ikke nogen formelle regler for, hvordan politiske forlig og aftaler indgås,
efterleves, ophæves m.v.
Normerne for politiske forlig er beskrevet af fhv. MF Aage Frandsen: ”Politik i
praksis” (2006) og ”Lovgivningsprocessen i praksis” (2008) og Helene Helboe
Pedersen: ”Etableringen af politiske forlig som parlamentarisk praksis” (Politica,
2011).
Normer om forlig er uskrevne regler, som løbende er blevet udviklet, og derfor er
der heller ikke nogen formel håndhævelse af forlig eller sanktionering af forligs-
brud. Politiske forlig kan beskrives som ”uformelt bindende lovgivningskoalitio-
ner, som forpligter partierne til at stemme for den aftalte lov eller lovpakke i
Folketinget og sikrer alle partier i forligskredsen vetoret i forhold til ændringer af
den forligsbelagte lovgivning” (Helene Helboe Pedersen).
Reglerne for politiske forlig kan sammenfattes i tre overordnede normer:
• Loyalitetsnormen betyder, at et forlig skal overholdes af forligsparterne,
som generelt skal agere loyalt over for det indgåede forlig.
• Vetoretten indebærer, at forlig kun kan ændres, hvis der er konsensus
blandt forligsparterne. På samme måde kræver udvidelse af
forligskredsen enstemmighed.
• Opsigelsesnormerne indebærer, at forlig uden udløbstid fortsætter med
at gælde, medmindre en af forligsparterne eksplicit opsiger forliget før et
folketingsvalg. Et forlig ophører også, hvis partierne bag et forlig ophører
med at have flertal i Folketinget, f.eks. i forbindelse med et folketingsvalg.
Finansministeriets oversigt over gældende forlig pr. 1. februar 2016 indeholdt
111 forlig og aftaler fordelt på 16 forskellige ministerområder. Ministerierne med
flest forlig og aftaler var Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet (14) og
Erhvervs- og Vækstministeriet (15).
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0018.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
18
12.
UDVALGENES OVERVÅGNING OG EVALUERING
AF LOVE
Udvalget for Forretningsordenen har i beretning nr. 12 af 6. maj 2015 om opfølg-
ning på Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg opfordret udval-
gene til at overveje, hvordan de kan påtage sig et større ansvar for at overvåge,
om væsentlig lovgivning får de tilsigtede virkninger.
Folketingssekretariatet har udarbejdet et katalog over redskaber, som udvalgene
kan benytte sig af, hvis et udvalg i forbindelse med behandlingen af et lovforslag
beslutter sig for at tage initiativ til at overvåge eller evaluere lovens virkning.
En undersøgelse for folketingsåret 2015-16 viser, at 6 udvalg har taget initiativ
til overvågning og evaluering af love, som omfatter 9 regeringslovforslag ud af i
alt 183. Præsidiet har i forlængelse af dette opfordret udvalgene til på ny at
drøfte, hvordan de under lovbehandlingen i 2016-17 kan påtage sig et større
ansvar for at overvåge, om væsentlig lovgivning får de tilsigtede virkninger.
En overvågning eller evaluering kan være begrænset til f.eks. et specifikt ele-
ment i loven, eller den kan være mere generel i forhold til et samlet lovkompleks.
Overvågning eller evaluering kan også bestå i at følge, hvordan bemyndigelses-
bestemmelser i en lov udmøntes, f.eks. om loven bliver administreret ensartet i
kommunerne.
Opfordringen til udvalgene om at have større fokus på lovens virkning betyder
ikke nødvendigvis, at det er udvalgene selv, som skal foretage overvågning eller
evaluering. Udvalgsinitiativer om at følge en lovs virkning må forventes at ind-
drage ressortministeren på området. Det kan eksempelvis ske, ved at udvalget
anmoder ministeren om hvert halve år at orientere udvalget om lovens virkning
og effekt ud fra nærmere definerede kriterier, eller at udvalget anmoder ministe-
ren om at foretage en egentlig revision af loven, f.eks. 3 år efter lovens
ikrafttræden.
Udvalgene kan dog også selv undersøge virkningerne af en lov – f.eks. ved at ind-
drage eksperter og parter, der er berørt af lovgivningen, eller ved at anvende eks-
pertise i Folketingets Administration til at belyse bl.a. juridiske og EU-retlige for-
hold. Redskaberne til at følge en lovs virkning er mange og forskelligartede.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0019.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
19
Hvilket redskab der bedst egner sig for et udvalg til at tage i brug afhænger bl.a.
af, hvilke elementer i lovforslaget udvalget ønsker at følge, og hvordan og hvor
hyppigt udvalget ønsker at blive holdt orienteret.
Eksempel 1
Skatteudvalget stillede under behandling af lovforslag om fondsbeskat-
ningsloven spørgsmål til skatteministeren om at evaluere effekten af et
element i lovforslaget og holde udvalget orienteret herom. Ministeren gav
tilsagn om at informere udvalget om udviklingen i fondenes samlede udde-
linger og skattebetalinger, når disses årsopgørelser er endeligt opgjort.
Eksempel 2
Under Transport- og Bygningsudvalgets behandling af lovforslag om færd-
selsloven stillede Alternativet ændringsforslag om at indsætte en revisi-
onsbestemmelse i loven, som blev tiltrådt af hovedparten af udvalget.
Flertallet havde ikke tillid til ministeriets vurdering af, at de tekniske krav
for at opnå en Tempo 100-godkendelse ville kunne imødegå den risiko, som
en forhøjelse af hastighedsgrænsen indebar. Ændringsforslaget betød, at
de trafiksikkerhedsmæssige data efter ca. 4 år skal undersøges og loven
evalueres.
Udvalgene kan for at skabe et overblik over, hvilke love der aktuelt er undergivet
lovrevision og evaluering, anmode ressortministeren om en oversigt over, hvilke
love inden for ministeriets lovgivningsområde der har indsat en revisionsbestem-
melse eller er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er givet til-
sagn om evaluering eller overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/
evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte
initiativ.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0020.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
20
13.
BORGERDREVNE BESLUTNINGSFORSLAG
Den 2. juni 2016 vedtog Folketinget beslutningsforslag nr. B 169 om ret til at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget med det formål at øge
den demokratiske deltagelse og borgernes mulighed for at blive hørt og opnå ind-
flydelse. For beslutningsforslaget stemte et flertal (DF, EL, LA, ALT, RV, SF og KF),
mens et mindretal (S og V) stemte imod.
Folketingsbeslutningen indebærer, at Folketinget indfører en ordning, hvor bor-
gere med stemmeret til Folketinget kan få et beslutningsforslag fremsat,
behandlet og stemt om i Folketinget, hvis 50.000 borgere med stemmeret til
Folketinget har støttet beslutningsforslaget med deres underskrift. Det fremgår
af bemærkningerne til beslutningsforslaget, at underskrifterne fra de 50.000
støttende borgere skal verificeres via NemID.
På baggrund af folketingsbeslutningen er Folketingets Administration i gang med
at udarbejde grundlaget for at realisere ordningen. Det skal bl.a. resultere i en
model for de betingelser, processer, systemer og forretningsgange, der vil være
forbundet med ordningen – fra det tidspunkt, hvor en eller flere borgere (eller en
forening eller organisation) får en idé til et beslutningsforslag, og frem til at
beslutningsforslaget er blevet fremsat, behandlet og vedtaget/forkastet af
Folketinget.
Ideen om borgerdrevne beslutningsforslag er til dels inspireret af ordningen i
Finland om medborgerinitiativ, hvor borgernes ret til at få et lov- eller beslut-
ningsforslag til behandling i rigsdagen fremgår af den finske grundlov. Der har
siden ordningens begyndelse i 2012 været 520 medborgerinitiativer på ordnin-
gens hjemmeside, hvoraf 14 har opnået grænsen på 50.000 støtteerklæringer og
dermed ret til at blive behandlet i parlamentet. Frem til nu er 9 forslag færdigbe-
handlet af parlamentet. Et forslag om kønsneutralt ægteskab er vedtaget, og
resten er forkastet.
Der er siden 1990’erne sket en udvikling i Europa, hvor flere lande har indført en
række elementer af direkte demokrati. Mange lande ud over Finland har forskel-
lige ordninger med lovgivningsmæssige borgerinitiativer, f.eks. Letland, Spanien,
Polen, Portugal, Litauen, Rumænien og Slovenien, og også EU har indført et
borgerinitiativ.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0021.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
21
I bidraget ”Mod øget borgerinddragelse i Europa – Hvilken effekt har udviklingen
på de politiske processer og demokratiet” af professor Helle Krunke og forsk-
ningsstudent Jens Christian Dalsgaard gennemgås nogle af de ovennævnte
landes ordninger, og de måles på deres succesrate i forhold til implementering i
form af lovgivning. Forfatterne konkluderer, at den egentlige effekt er relativt
begrænset. ”Succesraten på nationalt niveau varierer, men er overordnet set lavt
målt på rene tal af implementerede initiativer, og på EU- niveau er den på 0 %”.
(Festskrift til Jens Peter Christensen, side 194, 2016). Forfatterne nævner, at
antal påkrævede signaturer, tidsrammer for indsamling af underskrifter og andre
processuelle betingelser kan være medvirkende årsager til den lave effekt.
Det er således væsentligt, at man nøje overvejer, hvilke forudsætninger og betin-
gelser der skal ligge til grund for en ordning som borgedrevne beslutningsforslag,
for at den kan blive en succes og have effekt på ikke kun lovgivningen, men også
i forhold til involveringen af borgere.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0022.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
22
14.
UDENRIGSPOLITIK I FOLKETINGET
Det er som udgangspunkt regeringen, der har kompetencen til at handle på
Danmarks vegne på det udenrigspolitiske område. Det følger af grundlovens § 19,
stk. 1: ”Kongen [dvs. regeringen] handler på rigets vegne i mellemfolkelige anlig-
gender”. Samme paragraf indeholder både begrænsninger i regeringens frihed til
at handle og procedurer, der sikrer, at Folketinget inddrages. Grundlovens § 19,
stk. 3, bestemmer desuden, at Folketinget skal nedsætte et udenrigspolitisk
nævn, som regeringen skal rådføre sig med ”forud for enhver beslutning af større
udenrigspolitisk rækkevidde”. Det retlige grundlag for nævnets arbejde er nær-
mere beskrevet i nævnsloven af 1954.
Flydende grænser
Grundloven og nævnsloven er ikke ændret siden henholdsvis 1953 og 1954. Den
internationale sammenhæng, som disse love og regeringens udenrigspolitiske
kompetence fungerer i, har imidlertid udviklet sig. En af de måske mest signifi-
kante tendenser er, at skillelinjen mellem indenrigspolitik og udenrigspolitik er
blevet mere flydende. Det ses bl.a., ved at flere og flere politikområder, som tidli-
gere var reguleret af dansk lovgivning, nu er reguleret internationalt. Denne
udvikling betyder, at internationale traktater i stigende omfang har fået direkte
betydning for indenrigspolitikken og for danskernes hverdag. Det gælder bl.a. på
områder som handel, miljø, klima og menneskerettigheder. Hertil kommer, at den
politiske dagsorden også er præget af internationale begivenheder, tendenser og
beslutninger.
Udviklingen betyder samtidig, at fagudvalgene i stigende omfang behandler
emner, der traditionelt har hørt til udenrigspolitikken. Et eksempel på sammen-
smeltningen af de udenrigspolitiske og indenrigspolitiske dagsordener er FN’s
bæredygtighedsmål, hvor forhandlingerne har foregået ved udenrigsministeren
og været forankret i Udenrigsudvalget som et udviklingspolitisk projekt. Men
målene forpligter Danmark indenrigspolitisk, og de er bl.a. blevet bragt op i
finanslovsdebatten i Folketinget. Den danske forpligtelse er i øjeblikket ikke
tydeligt forankret i den nuværende udvalgsstruktur.
Strategisk drøftelse
Den traditionelle opdeling mellem indenrigspolitik og udenrigspolitik er udfor-
dret. Det har sat gang i en debat om Danmarks udenrigspolitiske prioriteter i
bred forstand, hvordan de bedst kan samtænkes og koordineres, og hvordan
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0023.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
23
Folketinget inddrages bedst muligt, jf. eksempelvis Peter Taksøe-Jensens rapport
”Dansk diplomati og forsvar i en brydningstid – Vejen frem for Danmarks interes-
ser og værdier mod 2030” (2016).
Regeringen har i efteråret 2016 spillet ud med et nyt, konkret initiativ.
Regeringen vil udarbejde en udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi, som skal
danne baggrund for en årlig fremadrettet drøftelse med Folketinget om regerin-
gens udenrigs- og sikkerhedspolitiske prioriteter. Samtidig reduceres antallet af
eksisterende, mere tilbageskuende redegørelser på det udenrigspolitiske
område. Reelt betyder det færre debatter om udenrigspolitik, men det giver til
gengæld et åbent forum til at drøfte Danmarks udenrigspolitiske prioriteter.
Folketingsmedlemmerne i internationale sammenhænge
Folketingets medlemmer spiller en rolle i flere internationale sammenhænge. Det
sker bl.a. som led i udvalgenes studierejser, ved deltagelse i de interparlamenta-
riske delegationer, hvor både udenrigspolitiske og indenrigspolitiske spørgsmål
debatteres, og ved deltagelse i internationale topmøder og konferencer. Det
giver Folketingets medlemmer mulighed for at indgå i mange forskellige politiske
fora.
Det kan eventuelt overvejes, om der i højere grad end i dag kan foretages en koor-
dinering og samtænkning af Folketingets internationale aktiviteter, f.eks. ved et
styrket samarbejde mellem fagudvalgene og en bedre inddragelse af viden fra
Folketingets interparlamentariske delegationer.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0024.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
24
15.
EU-POLITIK I FOLKETINGET
En væsentlig del af dansk lovgivning udspringer af EU-regulering, som danske
ministre og europaparlamentarikere er med til at beslutte.
Folketingets kontrol af regeringens deltagelse i forhandlingerne i EU’s Ministerråd
foregår hovedsagelig i Europaudvalget, hvor ministrene forelægger alle væsent-
lige sager og sikrer sig, at der ikke er et flertal imod regeringens forhandlings-
linje. Der kan anføres både fordele og ulemper ved den danske model.
FORDELE VED DEN DANSKE MODEL
Folketingets Europaudvalg har mulighed
for at få indflydelse på regeringens
politik, da regeringen ikke kan følge en
linje i Rådet, som et flertal i Folketinget er
imod.
UDFORDRINGER VED DEN DANSKE
MODEL
Folketingets Europaudvalgs rolle er
reaktiv. Udvalget kan kun tale imod
regeringens position. Der kræves ikke
aktiv stillingtagen fra partierne. Partierne
samtykker ved at tie, og udvalget kan
ikke proaktivt påvirke regeringens
holdning.
Der er en løbende dialog mellem regering
og Folketing om EU-forslag. Regeringen
orienterer ofte om en sag flere gange, og
Europaudvalget kan følge udviklingen i
forhandlingerne.
Regeringens forpligtelse til at orientere
Folketinget skriftligt og gennem
mundtlige forelæggelser er omfattende.
Det giver Folketinget god mulighed for at
følge med.
Folketinget inddrages forholdsvis sent –
på et tidspunkt, hvor den danske holdning
længe har været formuleret i regeringens
specialudvalg, og hvor forhandlingerne i
Ministerrådets arbejdsgrupper er godt i
gang og ofte nærmer sig en afslutning.
Folketinget kan ikke pålægge regeringen
at forelægge sager til forhandlingsoplæg.
Regeringen bestemmer med andre ord
suverænt, hvornår Folketinget har
indflydelse. De almindelige parlamentari-
ske værktøjer (behandling af sagen i
salen, beretning og/eller kritik m.m.) er
ofte uegnede til at håndtere uenighed
mellem regering og Folketinget.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0025.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
25
FORDELE VED DEN DANSKE MODEL
Der er mulighed for at sikre en koordineret
og sammenhængende dansk EU-politik,
da Europaudvalget behandler alle
EU-sager på tværs af politikområder.
UDFORDRINGER VED DEN DANSKE
MODEL
Europaudvalget skal tage stilling til
mange, komplekse sager på vidt
forskellige fagområder. Det kan være
vanskeligt for medlemmerne at orientere
sig i alle detaljerne. Incitamentet for
fagudvalgene til at engagere sig i
sagerne begrænses af, at tilslutning til
regeringens forhandlingsoplæg ligger i
Europaudvalget.
Der er stor transparens: Borgerne har
mulighed for at læse dokumenter og være
tilhørere, se Folketings-tv og streame live
på nettet, når Europaudvalget behandler
EU-sager.
Modellen er fleksibel og kan hurtigt
tilpasses udviklingen i EU gennem aftaler
mellem regeringen og Europaudvalget
(procedureberetninger).
Åbne møder betyder, at den politiske
forhandling om den europapolitiske linje
foregår andre steder end i Folketingets
udvalg.
Fokus for den danske parlamentariske
kontrol er på regeringens deltagelse i
forhandlingerne i Rådet. Påvirkning af
andre aktører i beslutningsprocessen
bruges kun begrænset af Folketinget
(spørgsmål til Europa-Kommissionen,
deltagelse i interparlamentariske møder
og møder med kommissærer og MEP’er).
Folketinget kan handle hurtigt og har ikke
nævneværdige problemer med
8-ugersfristen for nærhedstjek.
Meget begrænset medieinteresse for
behandlingen af EU-sager i en tid, hvor
synlighed er et vigtigt parameter.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0026.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
26
16.
FOLKETINGETS BRUG AF SOCIALE MEDIER
I FOLKETINGSARBEJDET
Folketinget som institution har siden september 2013 haft sin egen side på
Facebook, som administreres af Folketingets Kommunikationsafdeling.
Facebooksiden har primært været brugt til opslag baseret på aktuelle begivenhe-
der i Folketinget og udvalgte møder i Folketinget, f.eks. Ungdomsparlament,
statsborgerskabsdag, Nordisk Råds session og åbning af Folketinget.
I løbet af det sidste år har Folketingets Administration afprøvet en række pilotforsøg
på det parlamentariske område. Formålet er at skabe yderligere åbenhed og synlig-
hed omkring høringer og Folketingets arbejde over for en bredere offentlighed.
Folketingets facebookside har eksempelvis være brugt som supplement til traditionel
annoncering af udvalgenes og delegationernes høringer. Normalt annonceres
udvalgshøringer og andre nyheder fra det parlamentariske område som en nyhed på
Folketingets hjemmeside. Med pilotforsøgene er høringer herudover blevet oprettet
på Folketingets facebookside som en ”begivenhed” eller med et opslag med informa-
tion i tekst og billede og link til tilmelding m.m. Enkelte opslag har også haft ganske
korte videospot, hvor en udvalgsformand har præsenteret en høring i udvalgsregi.
Folketingets EU-Oplysning har for nylig oprettet en side på Facebook og har også
erfaringer med andre sociale medier – ofte relateret til Europaudvalgets arbejde
og/eller aktiviteter, f.eks. tweets om åbne samråd og beslutningsforslag.
Enkelte andre udvalg og delegationer har også gjort sig erfaringer med brug af
sociale medier i forbindelse med høringer, f.eks. blev hashtaget #natopol
anvendt, da delegationen til NATO´s Parlamentariske Forsamling afholdt høring
om Rusland den 25. oktober 2016.
Det er således forholdsvis nyt, at Folketingets Administration gør brug af sociale
medier i forbindelse med udvalg og delegationers parlamentariske arbejde. Det
har folketingsmedlemmerne hidtil selv stået for, når de har kommunikeret bud-
skaber i forbindelse med lovforslag, høringer og aktuelle politiske sager osv.
Administrationen kan oplyse og informere om det parlamentariske arbejde og er i
færd med at formulere en social mediestrategi for Folketinget som institution.
Men de politiske budskaber og det politiske indhold står folketingsmedlemmerne
selv for, og sådan vil det fortsat være uanset medieudviklingen, hvor de sociale
medier spiller en stadig større rolle.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0027.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
27
17.
DET POSTFAKTUELLE SAMFUND
Begrebet det postfaktuelle samfund har de senere år været brugt hyppigere i og
om den politiske debat. Begrebet er beskrevet i bogen fra 2008: ”True Enough:
Learning to Live in a Post-Fact Society” af den amerikanske journalist og forfatter
Farhad Manjoo. Ud fra en række eksempler beskriver Farhad Manjoo, hvordan
mennesket fortolker al ny information i overensstemmelse med sit verdenssyn og
bruger fakta, så de stemmer overens med dette verdenssyn. Omvendt negligerer
eller bestrider mennesket fakta, der udfordrer dets eget verdenssyn. At menne-
sket har en bekvemmelig omgang med fakta er ikke nyt, forskellen fra tidligere
er, at vi nu befinder os i en tid, hvor vi har mere information til rådighed end
nogen sinde før, hvilket gør indhentningen af information mere selektiv.
Debatten om det postfaktuelle samfund er aktuel, fordi der er kommet flere
afsendere af nyheder, samfundsanalyser m.v. fra nye informationskilder/afsen-
dere som f.eks. tænketanke, analyseinstitutter osv. Særlig betydning har udbre-
delsen af sociale medier, der har øget ”almindelige” menneskers mulighed for at
dele information og videregive egne fortolkninger af fakta. Sociale medier har
samtidig øget muligheden for spredning af misinformation og fordrejning af
fakta, hvor korrektioner af usandheder let kan forsvinde i mængden og flygtighe-
den af information. Det omfangsrige informationsflow fra nyhedskanaler og
sociale medier intensiverer ikke alene mulighederne og behovet for at udvælge
information, som er i overensstemmelse med ens egen overbevisning, men gør
det også sværere at skelne fakta fra fordrejninger eller direkte misinformation.
Bl.a. derfor har World Economic Forum udnævnt massiv digital misinformation
som en af verdens største udfordringer på linje med terrorisme, cyberangreb m.v.
(Global Risks 2013, World Economic Forum).
Det postfaktuelle demokrati
Når mennesket af natur søger information, der bekræfter dets verdenssyn, øger
det sandsynligheden for såkaldte ekkokamre, hvor argumenter gentages igen og
igen, så de – uanset rigtigheden – til sidst fremstår som sandheder. Den danske
filosof Vincent F. Hendricks m.fl. har argumenteret for, at det seneste amerikan-
ske valg og Brexit er eksempler på, at sandhed og saglighed erstattes af fortæl-
linger, bekvemmelig omgang med fakta og urealiserbare løfter (RÆSON, den
30. juni 2016).
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0028.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
28
I debatten om det postfaktuelle samfund er flere enige om, at internettets
udbredelse og særlig de sociale medier har ændret den demokratiske debat, men
om det er til det bedre, er der uenighed om. Hendricks m.fl. mener f.eks., at inter-
nettets udbredelse potentielt er skadelig, da usandheder og skjult kommunika-
tion har gode vilkår.
På den anden side hævder andre, herunder f.eks. professor Niels Ole Finnemann,
at udbredelsen af information er et demokratisk gode. Der har således aldrig
været så mange mennesker, der engagerer sig i den offentlige debat. Det nye er
ikke, at sandhed fordrejes til løgn og omvendt, hvilket altid har fundet sted, men
at eliten og eksperternes monopol på viden og taletid er brudt. Internettet ses
således som en stor udvidelse af demokratiet (Information, den 8. september
2016).
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0029.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
29
18.
UDVIKLINGEN I FOLKETINGSARBEJDET (TABELLER)
Lovforslag og beslutningsforslag
TABEL 1 LOVFORSLAG OG PRIVATE BESLUTNINGSFORSLAG
Folketings-
år
1997-98
1998-99
1999-00
2000-01
2001-02
2002-03
2003-04
2004-05
2005-06
2006-07
2007-08
2008-09
2009-10
2010-11
2011-12
2012-13
2013-14
2014-15
2015-16
Regeringslovforslag
Fremsat
266
217
265
213
229
203
225
313
221
206
213
213
220
209
196
227
198
210
185
Vedtaget
191
206
261
213
171
201
224
243
221
205
186
214
1
222
206
204
1
235
1
198
180
186
Private lovforslag
Fremsat
48
32
28
26
41
26
16
24
16
14
6
6
5
4
4
4
5
5
8
Vedtaget
1
3
2
3
1
0
4
1
4
2
0
1
1
1
3
1
2
0
2
Private
beslutningsforslag
2
Fremsat
149
133
160
192
178
169
200
216
139
162
158
193
240
137
88
130
114
165
187
Vedtaget
4
5
4
6
3
9
1
1
8
4
3
5
3
5
1
0
3
2
10
Anm.:
1
At antallet af vedtagne lovforslag er større end antallet af fremsatte lovforslag, skyldes, at ét
eller flere lovforslag er blevet delt.
Tabellen medtager kun beslutningsforslag fremsat af folketingsmedlemmer og -grupper. Regeringens
beslutningsforslag og beslutningsforslag fremsat efter indstilling fra et udvalg er ikke medtaget.
2
Kilde: Folketingets årsberetning.
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0030.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
30
Spørgsmål til ministre til skriftlig og mundtlig besvarelse
TABEL 2 SPØRGSMÅL
Folketingsår
§ 20-spørgsmål
Udvalgs-
spm. skrift.
svar
185
163
301
405
480
440
421
374
491
421
349
503
708
547
723
429
364
435
485
8.417
8.880
8.649
8.341
7.916
8.765
9.478
9.681
8.799
9.095
12.162
1
13.961
16.025
14.813
13.610
13.816
14.989
13.040
13.452
Samråds-
spm.
Total
Skrift. svar
1997-98
1998-99
1999-00
2000-01
2001-02
2002-03
2003-04
2004-05
2005-06
2006-07
2007-08
2008-09
2009-10
2010-11
2011-12
2012-13
2013-14
2014-15
2015-16
2.893
3.165
3.711
3.710
3.330
4.577
5.354
5.585
6.851
5.803
2.503
1
2.602
2.240
1.672
3.528
2.172
1.595
1.135
1.042
Mundt. svar
645
697
720
644
611
659
579
674
753
730
765
961
1.274
2
1.074
873
930
799
745
1.098
12.140
12.905
13.381
13.100
12.337
14.441
15.832
16.314
16.894
16.049
15.779
18.027
20.247
18.106
18.734
17.347
17.747
15.355
16.077
Anm.:
1
Med beslutningsforslag nr. B 167 (2006-07) blev det indført i Folketingets Forretningsorden, at
spørgsmål, der har til formål at indhente oplysninger om faktiske forhold, stilles via udvalg, mens §
20-spørgsmål begrænses til at angå ministrenes holdning til et offentligt anliggende på baggrund af
umiddelbart tilgængelig information.
2
I folketingsåret 2009-10 indførtes tv-transmitterede møder.
Kilde: Folketingets årsberetning
UFO, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Præsidiets konference om Folketingets arbejdsformer den 23. og 24. januar 2017.
1712150_0031.png
B A G G R U N D S N O TAT T I L P R Æ S I D I E T S KO N F E R E N C E D E N 2 3 . O G 2 4 . J A N U A R 2 017
31
Udvalgsmøder m.m. og henvendelser til udvalgene
TABEL 3 UDVALGSMØDER M.M. OG HENVENDELSER TIL UDVALG
Folketingsår Udvalgsmøder
1
Høringer,
ekspertmøder
m.m.
2
23
20
20
26
25
29
22
19
35
68
61
77
97
91
146
116
113
95
127
Skriftlige
henvendelser
2.742
2.865
3.094
2.851
2.812
3.200
2.968
3.108
2.901
2.771
2.981
3.434
3.081
2.575
3.029
2.899
2.907
3.439
2.857
Deputationer
1997-98
1998-99
1999-00
2000-01
2001-02
2002-03
2003-04
2004-05
2005-06
2006-07
2007-08
2008-09
2009-10
2010-11
2011-12
2012-13
2013-14
2014-15
2015-16
545
598
603
562
528
636
624
559
607
608
550
610
625
565
667
720
664
613
692
319
349
287
268
363
398
404
349
351
323
302
309
337
256
320
377
333
313
412
Anm.:
1
Stående udvalg (inkl. GRL og FÆR)
Kategorien dækker over et bredt spektrum af mødeformer, herunder høringer, ekspertmøder,
temamøder m.m. afholdt af udvalg
2
Kilde: Folketingets årsberetning.