Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1694924_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Oktober 2016
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i oktober 2016 med en driftspulje på 44 IC4 togsæt, heraf 40 tog-
sæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 4 togsæt udgør en såkaldt driftsre-
serve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud, manglende leverancer samt anven-
des i tilfælde af skolerejser.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse af IC4
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
8
Århus - Esbjerg
11
Inter City /lyn
13
Antal indsatte tog
40
Direktions-
sekretariatet
28. november 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og software.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I oktober 2016 var leveringssikkerheden 96,0%. I perioden november
2015 til og med oktober 2016 var leveringssikkerheden 96,0%.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
Leveringssikkerheden har været påvirket af uplanlagte værkstedbesøg samt flere
værkstedstimer end antaget.
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I oktober blev der kørt ca. 580.000 km. med IC4. Samlet set svarer det til ca. 15%
af den samlede dieselproduktion for DSB i oktober 2016. Der er fortsat tale om en
stigende anvendelse af IC4 i forhold til samme måned i 2015.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0003.png
Figur 2: Antal kørte litrakm det seneste år
Antal kørte km pr. md.
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
4. Kunde- og operatørrettidighed
Tabel 2 viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i trafikkon-
trakten 81,8% for fjern- og regionaltog. Den samlede kunderettidighed for fjern-
og regionaltog var 72,8
%
i oktober 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflysnin-
ger.
Tabel 2: Oversigt over kunderettidighed
Kunderettidig-
Aktuel måned
hed
IC4
75,1
År til dato
76,1%
Seneste 12 mdr.
75,8%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kunderettidighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kunderettidighed, løbende 12 måneder
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt for DSB samlet
Tabel 3 viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern og
regionaltog var i oktober 2016 91,6 %.
Operatørrettidighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørrettidighed betragtes alle ankomster for rettidige bortset
fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidigheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørrettidighed
Operatørretti-
dighed
IC4
Aktuel måned
90,5%
År til dato
90,5%
Seneste 12 mdr.
90,5%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørrettidighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørrettidigheden, løbende 12 måneder
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Mål trafikkontrakt for DSB samlet
5. Togrettidighed
Tabel 4 viser togrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togrettidighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 min efter plan på ud-
valgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togrettidighed
Togrettidighed
Aktuel måned
IC4
79,2%
År til dato
79,8%
Seneste 12 mdr.
79,3%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togrettidighed (2:59), som et glidende gennemsnit
over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togrettidighed, løbende 12 måneder
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal km, et tog har kørt mellem det forsager en forsinkende
hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 min. forsinket.
Af tabel 5 fremgår, at MDBF for IC4 i oktober 2016 var 4.397 km.
Gennemsnittet for de seneste 12 måneder er på 3.507 km.
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.397
3.421
Seneste 12 mdr.
3.507
Ift. DSB’s indsættelsesplan for IC4, er kriteriet 4:59 min for en forsinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort i tabel 6.
Tabel 6: Oversigt over MDBF (4:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (4:59)
5.734
4.558
Seneste 12 mdr.
4.767
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0007.png
Af figur 6 fremgår MDBF udviklingen for IC4 (4:59).
Figur 6: IC4, km mellem hændelser (4:59)
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Imod slutningen af 2016 og i kombination med Fremtidens Tog arbejdes der på en
justeret strategi for anvendelse af IC4.
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 17% over samme periode sidste år,
og antallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode
sidste år.
Hvad angår MDBF kan det konstateres, at der er sket en forbedring den seneste
måned, hvorfor niveauet (målt på 2:59) er på højde med samme periode sidste år
(4.973 i oktober 2015 mod 4.397 i oktober 2016).
Der arbejdes stadig på grundlaget for en nulstilling af dørene, og der planlægges
en test på dele af flåden, førend den rulles ud på hele flåden.
Derudover er der fokus på opgradering af Power Pack og de mange Power Pack-
og generatorudfald, der påvirker driftsstabiliteten.
Endelig arbejdes der på en opgradering af bremser samt opdatering af manualer til
fejlsøgning. De første tre manualer, der anvendes i forbindelse med fejlsøgning er
blevet opdateret.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1694924_0008.png
Det kan ikke konkluderes, om den mindre stigning i MDBF kan tilskrives de gen-
nemførte tiltag i oktober. Det vil de kommende måneder vise. De væsentligste år-
sager til forsinkelser er dog fortsat vognkasse (døre, trin, kobling), kraftforsyning
(motor) og bremser.
DSB vil omkring årsskiftet 2016/2017 fremlægge en anbefaling om den videre an-
vendelse af IC4 for Transport- og Bygningsudvalget.
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: oktober 2016