Til Transportudvalget
Jeg bemærker at Ministeren den 28/11 til TRU har oversendt:
"Beslutningsgrundlag, Oversigtsrapport -
September 2016
Odense"
Link:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/88/1693442.pdf
Hastighedsopgradering Ringsted -
Heri står der side 11 at:
"Det gør det nødvendigt, at der i
efteråret 2016
træffes politisk beslutning om gennemførelse af
projektet.
Så vidt jeg ved er projektet ikke vedtaget, så jeg håber da at Ministeren allerede da rapporten udkom
i september begyndte at diskuteret den nødvendige beslutning med de partier der er med i ’Aftale
om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009’.
For ellers må man sige at vi er ved at være ret langt henne på efteråret.
-----------------------------------------
Tillad mig at gøre opmærksom på hvad der, efter min mening, inddirekte fremgår af rapporten:
Banedanmark foreslår (med en ekstremt god samfundsøkonomi til følge) at der udføres en mere
omfattende hastighedsopgradering end oprindeligt forudsat i projektet. Dette er muligt indenfor
budgettet, fordi Banedanmark fik den ide at teste om de eksisterende køreledninger kan godkendes
til 200 km/time.
Det betyder at køretiden kan reduceres omkring 1�½ minut mere end oprindeligt forudsat for at
implementere Timemodellen.
Timemodellen forudsætter at der anvendes materiel til 250 km/time, men dette materiel kommer
kun til fuld udnyttelse på de nye baner. Hvis der anvendes materiel til 200 km/time i stedet for 250