Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1694532_0001.png
Til Transportudvalget
Jeg bemærker at Ministeren den 28/11 til TRU har oversendt:
"Beslutningsgrundlag, Oversigtsrapport -
September 2016
Odense"
Link:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/88/1693442.pdf
Hastighedsopgradering Ringsted -
Heri står der side 11 at:
"Det gør det nødvendigt, at der i
efteråret 2016
træffes politisk beslutning om gennemførelse af
projektet.
Så vidt jeg ved er projektet ikke vedtaget, så jeg håber da at Ministeren allerede da rapporten udkom
i september begyndte at diskuteret den nødvendige beslutning med de partier der er med i ’Aftale
om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009’.
For ellers må man sige at vi er ved at være ret langt henne på efteråret.
-----------------------------------------
Tillad mig at gøre opmærksom på hvad der, efter min mening, inddirekte fremgår af rapporten:
Banedanmark foreslår (med en ekstremt god samfundsøkonomi til følge) at der udføres en mere
omfattende hastighedsopgradering end oprindeligt forudsat i projektet. Dette er muligt indenfor
budgettet, fordi Banedanmark fik den ide at teste om de eksisterende køreledninger kan godkendes
til 200 km/time.
Det betyder at køretiden kan reduceres omkring 1�½ minut mere end oprindeligt forudsat for at
implementere Timemodellen.
Timemodellen forudsætter at der anvendes materiel til 250 km/time, men dette materiel kommer
kun til fuld udnyttelse på de nye baner. Hvis der anvendes materiel til 200 km/time i stedet for 250
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Henvendelse af 29/11-16 vedrørende hastighedsopgraderingen af banestrækningen Ringsted-Odense, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1694532_0002.png
km/time bliver køretiden på den nye bane København-Ringsted ca. 3,5 minutter længere. Der
mangler således omkring 2 minut for at materiel til 200 km/time kan køre København-Odense efter
Timemodel.
Når Timemodellen engang er fuldt implementeret København-Odense-Aalborg skal delstrækningen
København-Odense køres på 58 minutter. Men så længe den mellemste strækning Odense-Aarhus
ikke er fuldt udbygget til Timemodel, vil det være tilstrækkeligt at København-Odense køres på 60
minutter, for at der isoleret set køres efter timemodel København-Odense. Der er således i de første
år 2 minutter ekstra til rådighed.
På strækningen Aarhus-Alborg er ikke planlagt højere hastigheder end 200 km/time for at køre efter
Timemodel (60 minutter Aarhus-Aalborg).
Hermed kan der med 200 km/time materiel køres efter Timemodel på strækningerne København-
Odense og Aarhus-Aalborg, allerede når fase 1 af Togfonden er gennemført.
Med andre ord, det af Banedanmark foreslåede projekt betyder at
anskaffelse af materiel til 250
km/time kan udskydes med måske 5-10 år
indtil fase 2 af Togfonden er gennemført. Men det
forudsætter naturligvis at man kan klare sig med en mindre mængde elektrisk materiel i de
mellemliggende år.
Anvendelse af materiel til 200 km/time i stedet for 250 km/time vil medføre store besparelser. DSB
har tidligere fremført at der kan spares omkring 300 mio kr pr år, hvis Timemodellen gennemføres
med 200 km/time materiel.
Så der er gode grunde til at fremme projektet "Hastighedsopgradering Ringsted - Odense", således
som Banedanmark har foreslået.
Håber det kan være til inspiration.
--
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen, Civilingeniør og fremtidig Jernbaneinfrastruktur nørd.
Enghave Park 33
DK-3450 Allerød
mob.: +45 61 66 99 90