Notat vedr. Modulvogntog gennem Fredensborg By.
Som opfølgning på folketingets beslutningen om at tillade kørsel med Modulvogntog ad A6 gennem
Fredensborg by og den igangværende dialog med Vejdirektoratet vedr. en mulig ændring af ruteføringen,
har undertegnede, på Fredensborg Kommunes vegne, foretaget en undersøgelse hos brugerne af
Modulvogntog for derigennem, at få klarlagt det reelle behov for transport med denne vogntype på
strækningen Helsingør (Hornbækvejens rundkørsel) og Hillerød.
Som tidligere påpeget anvendes Modulvogntog primært af de store inden- og udenlandske transportører til
transport mellem distributionsterminaler. Der er typisk tale om transporter over længere afstande primært
mellem Aarhus-/trekantsområdet i Jylland (Horsens, Vejle, Fredericia, Kolding) og omegnen af København
(Avedøre Holme, Brøndby, Tåstrup, Hedehusene). Derudover kan systemet anvendes til transport af lette
råvarer og halvfabrikata hvor der er tale om betydelige mængder mellem to konkrete punkter. Antallet af
disse transporter er dog yderst begrænset og foregår p.t. kun på visse jyske strækninger.
Det er et faktum at der ikke er afhentnings-/leveringsadresser i tilknytning til A6 mellem Helsingør og
Hillerød, som med fordel kunne tænkes at anvende modulvogntog. Intet tyder på at denne situation
ændres fremadrettet.
For at få bekræftet at ovennævnte beskrivelse bygger på ”den virkelige verden” har jeg haft kontakt til de
største internationale-/nationale operatører. Vedlægger kopi af udtalelser fra Schenker, DHL og DSV som
alle bekræfter at der ikke eksisterer et behov på ovennævnte ruteføring. Ligeledes bekræftes det, at en
ruteføring via Helsingørmotorvejen og Isterød ikke vil være mere omkostningskrævende for branchen end
ruteføringen ad A6. Den længere km afstand vil blive modsvaret af en tids-/kørselsmæssig besparelse.
Ovennævnte underbygges endvidere af en samtale med formanden for Københavns Speditørforening som,
efter kontakt til en række operatører, ligeledes har bekræftet at der ikke foreligger et behov for
ruteføringen gennem Fredensborg.
Vedlægger nedenfor kopi af e-mails modtaget fra Schenker, DHL og DSV.
Branchen har endvidere udtalt at man generelt, af miljøhensyn, søger at undgå unødvendig kørsel gennem
byområder. Hertil kommer den risiko der altid er forbundet med strækninger hvor svage trafikanter færdes.
Det manglende behov dokumenteres endvidere af, at der i forsøgsperioden ikke har været nogen konkrete
forespørgsler fra branchen om dispensation.
KONKLUSION:
Branchens udtalelser bekræfter:
1) At der ikke er behov for at køre modulvogntog på strækningen Helsingør/Hillerød via A6
2) At man, hvis behov skulle opstå, ville benytte anden ruteføring via Helsingørmotorvejen og
Isterødvejen
3) At der ikke er behov for at lave økonomiske og tidsmæssige beregninger på forskellen mellem A6
og Helsingørmotorvejen/Isterødvejen da denne er uden betydning for ruteføringen.
1