Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1691947_0001.png
WORK IN PROGRESS
15 November 2016
Memo
Statusrapport fra Transportministeriet i Slesvig-Holsten vedr. den tyske
myndighedsgodkendelse
Femern A/S har modtaget seneste statusrapport fra Transportministeriet i Slesvig-Holsten
til Transport- og Bygningsministeriet i Danmark om status for arbejdet med den tyske myn-
dighedsgodkendelse af Femern Bælt projektet. Statusrapporten er dateret den 25. oktober
2016 og fremsendt fra statssekretær Frank Nägele til afdelingschef Søren Wille ved brev
dateret 31. oktober 2016.
Den kvartalsvise statusafrapportering er et led i en tidligere aftale mellem transport- og
bygningsminister H. C. Schmidt og transportminister R. Meyer om forløbet af den tyske
godkendelsesproces.
Femern A/S og den tyske medansøger LBV Lübeck, dvs. ”projektejerne”, afleverede for
første gang ansøgningen om myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen i Tysk-
land i oktober 2013. Efter en omfattende offentlig høringsproces i 2014 og 2015 meddelte
myndighederne i Kiel i oktober 2015, at der efter deres vurdering var behov for en fornyet
offentlig høring, herunder ikke mindst for at reducere risikoen ved efterfølgende retssager.
På baggrund af den første offentlige høringsproces og som følge af den seneste retlige ud-
vikling har projektejerne opdateret og udbygget ansøgningen fra godt 11.000 sider til
13.500 sider. Det fremgår af den aktuelle statusrapport, at projektejerne indleverede den
opdaterede ansøgning til høringsmyndigheden i LBV Kiel den 29. februar 2016. Efter en
række kvalitetskontroller gennemført af LBV i foråret 2016 blev ansøgningen yderligere for-
bedret og suppleret. Det er en sædvanlig del af en sådan proces.
Kritikere af projektet søgte i forsommeren 2016 at tegne et billede i pressen af, at LBV var
meget kritiske over for ansøgningens kvalitet, fordi LBV som led i denne kvalitetskontrol -
ganske konstruktivt og hjælpsomt - havde fremsendt en liste på 290 opmærksomhedspunk-
ter i materialet til projektejerne. Formålet med denne liste var netop at give projektejerne
mulighed for at få forbedret ansøgningen yderligere på et så præcist grundlag som muligt,
inden en fornyet offentlig høring kunne iværksættes.
Hen over sommeren 2016 gennemførtes, efter beslutning hos myndighederne i Kiel, den
fornyede fremlæggelse af ansøgningen og offentlige høring i Slesvig-Holsten og i et vist
omfang Mecklenburg-Vorpommern med frist for indsigelser den 26. august 2016. I status-
redegørelsen oplyses, at inddragelsen af sommerferieperioden i høringsfasen gav anled-
ning til utilfredshed hos bl.a. modstanderne af projektet. Myndighederne i Slesvig-Holsten
tog beslutningen om at iværksætte høringen hen over sommerferien for undgå uforholds-
mæssige forsinkelser af processen. Det noteres i den forbindelse at myndighederne vedva-
Page 1/4
Femern A/S
Ref.
Doc.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 83: Seneste statusrapport fra Slesvig-Holstens transportministerium om processen for den tyske myndighedsgodkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt samt Femern A/S' seneste statusrapport, fra transport- og bygningsministeren
1691947_0002.png
rende har forsvaret denne fremgangsmåde i den offentlige debat i Slesvig-Holsten denne
sommer.
Høringsmyndigheden LBV Kiel har i forbindelse med den seneste høring modtaget omkring
12.500 indsigelser og udtalelser. Det fremgår af statusrapporten at mange af disse er iden-
tiske. I statusrapporten understreges det, at indsigelsernes kvalitet er vigtigere end antallet
af indsigelser.
Efter den 26. august 2016 er indsigelserne løbende blevet overleveret fra LBV Kiel til Fe-
mern A/S og medansøgeren LBV Lübeck. Femern A/S modtog de sidste indsigelser fra
LBV Kiel i slutningen af oktober 2016.
Det fremgår af statusrapporten, at det er beklageligt, at udtalelser fra to offentlige myndig-
heder endnu ikke er indgivet. Det drejer sig om nogle centrale udtalelser fra Miljøministeriet
i Slesvig-Holsten (MELUR) og Forbundsnaturstyrelsen (BfN). Det kan oplyses, at udtalel-
sen fra BfN efterfølgende er modtaget i Femern A/S, mens udtalelsen fra MELUR fortsat
udestår. Femern A/S er bekendt med, at der er stor fokus på dette i Kiel.
I lighed med første høringsrunde, skal Femern A/S og LBV Lübeck udarbejde skriftlige be-
svarelser af samtlige indsigelser og udtalelser til LBV Kiel, som herefter udsender hørings-
svarene. Af statusrapporten fremgår det således, at projektejerne skal reagere på den bed-
ste og hurtigst mulige måde og fremsende deres svar til høringsmyndigheden i LBV Kiel.
Ifølge statusrapporten afhænger den videre tidsplan af, hvor lang tid der skal anvendes på
at udarbejde besvarelserne.
Når besvarelserne er udarbejdet og afleveret, skal følgende trin gennemføres:
Der gennemføres høringsmøder med de berørte parter i Slesvig-Holsten
Hvis ikke det bliver nødvendigt med yderligere væsentlige ændringer i projektmaterialet,
så vil høringsmyndigheden herefter kunne afslutte høringsprocessen
Herefter vil godkendelsesmyndigheden udarbejde selve godkendelsen, idet projektejer-
ne også i denne fase skal stå til rådighed for godkendelsesmyndigheden
Det anføres i statusrapporten, at målet om at opnå en myndighedsgodkendelse inden ud-
gangen af 2017 er meget ambitiøst i lyset af de mange indsigelser, som alle skal besva-
res. Det var Femern A/S indtryk på det senest afholdte topledelsesmøde med transportmi-
nisterierne og de tyske myndigheder den 19. oktober 2016, at de tyske repræsentanter op-
gør
risikoen
i forhold til en forsinkelse til i størrelsesordenen 3-4 måneder. Spørgsmålet er
dog ikke adresseret nærmere i statusrapporten, og Femern A/S har pt. ikke yderligere op-
lysninger herom fra Kiel. Femern A/S vil under alle omstændigheder gøre sit yderste for at
sikre, at selskabets bidrag til processen er effektivt og at man er velforberedt på forløbet i
det kommende år i tæt dialog med de tyske myndigheder, jf. nedenfor.
Page 2/4
Femern A/S
Ref.
Doc.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 83: Seneste statusrapport fra Slesvig-Holstens transportministerium om processen for den tyske myndighedsgodkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt samt Femern A/S' seneste statusrapport, fra transport- og bygningsministeren
1691947_0003.png
LBV Kiel har meddelt, at besvarelserne skal afleveres samlet. Femern A/S har meddelt
Transportministeriet i Slesvig-Holsten, at besvarelserne af indsigelserne vil kunne indleve-
res samlet til høringsmyndigheden LBV Kiel den 15. februar 2017. Konsulentfirmaet
Mckinseys afdeling i Stuttgart har analyseret processen for Femern A/S og vurderet, at det-
te er muligt, når den ønskede balance mellem tid og kvalitet skal sikres. McKinsey har i den
forbindelse assisteret med at gøre processen så effektiv som muligt i lyset af de kvalitets-
mæssige krav, som projektejerne skal leve op til. Femern A/S har over for LBV og Trans-
portministeriet i Kiel redegjort for de omfattende ressourcer, som selskabet aktuelt har allo-
keret til formålet, herunder også at selskabet etablerer et permanent kontor i Kiel.
Det anføres i statusrapporten, at det må forventes, at der på tysk side indgives klager ved
Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, hvorved der på baggrund af erfaringerne fra
Tyskland, må påregnes yderligere to år, før en retskraftig myndighedsgodkendelse forelig-
ger. I den finansielle analyse for Femernprojektet og i de betingede anlægskontrakter er
den planlægningsmæssige forudsætning, at anlægsarbejdet kan påbegyndes primo 2020.
Der er endvidere indarbejdet bestemmelser i de betingede kontrakter om genforhandling
med henblik på forlængelse, såfremt den tyske godkendelse ikke er endeligt på plads inden
udgangen af 2019.
Det bemærkes i statusrapporten, at eventuelle spørgsmål, der kræver Forbundsforfat-
ningsdomstolens
eller EU-domstolens udtalelse, ikke er indregnet i vurderingen.
Klager over myndighedsgodkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen vil i medfør af jernba-
nelovgivningen (AEG), som i lyset af de hidtidige drøftelser med de tyske myndigheder,
forventes at blive lagt til grund for godkendelsesbeslutningen, skulle indbringes direkte ved
Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, som er den højeste klageinstans. En domstolsaf-
gørelse vedrørende myndighedsgodkendelsen af projektet ved Forbundsforvaltningsdom-
stolen kan således betragtes som endelig.
Det vil dog være muligt for kommuner og privatpersoner, og i visse tilfælde NGO’er, at ind-
bringe klager over selve domstolsafgørelsen til Forbundsforfatningsdomstolen i Karlsruhe.
Sådanne klager skal i givet fald kunne retfærdiggøres med, at domstolsafgørelsen krænker
privatpersonens menneskerettigheder eller en kommunes ret til selvadministration i hen-
hold til den tyske grundlov. NGO’er kan alene påklage eventuelle procedurefejl begået un-
der domstolsbehandlingen.
I ingen tilfælde kan selve myndighedsgodkendelsen af projektet påklages til Forbundsfor-
fatningsdomstolen.
Eventuelle retssager ved Forbundsforfatningsdomstolen vil således
ifølge selskabets juridiske rådgiver CMS Hasche Sigle ikke have opsættende virkning for
igangsætning af anlægsarbejderne. Ifølge CMS er klager til Forbundsforfatningsdomstolen i
Karlsruhe et usædvanligt legalt instrument, som kun sjældent anvendes i sager vedrørende
myndighedsgodkendelser. Hovedparten af klager til Forbundsforfatningsdomstolen afvises,
og kun meget få klager er succesfulde.
Page 3/4
Femern A/S
Ref.
Doc.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 83: Seneste statusrapport fra Slesvig-Holstens transportministerium om processen for den tyske myndighedsgodkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt samt Femern A/S' seneste statusrapport, fra transport- og bygningsministeren
1691947_0004.png
Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig kan under en retssag vælge at spørge EU-
domstolen til råds om fortolkningen af en EU-retsakt hvis dette måtte blive relevant. En så-
dan forespørgsel kan have indvirkning på retssagens forløb, men det vil bero på en konkret
vurdering om en sådan forespørgsel i sig selv vil forlænge en eventuel retssag, idet beho-
vet for at involvere EU-domstolen også vil afhænge af projektejerens reaktionsmuligheder.
EY har i deres eksterne kvalitetssikring af Femern Bælt-forbindelsens reserver og risikofor-
deling foretaget en vurdering af de tidsmæssige konsekvenser af en eventuel involvering af
EU-domstolen. Sammenlagt vurderer EY, med afsæt i og vægtning af de identificerede risi-
ci, at anlægsarbejdet med stor sandsynlighed vil kunne påbegyndes i tidsrummet fra medio
2018 til medio 2020. Der henvises i øvrigt til det af EY gennemførte review.
Page 4/4
Femern A/S
Ref.
Doc.