Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Ministerium für Wirtschaft,
Arbeit, Verkehr und Technologie
des Landes Schleswig-Holstein
(ministeriet for økonomi, arbejde,
transport og teknologi i delstaten
Slesvig-Holsten)
Kiel, 25. oktober 2016
Anden kvartalsrapport for den faste forbindelse over Femern Bælt (FBQ)
Myndighedsgodkendelsesproces for den tyske del af projektet
Den 29.02.2016 indleverede projektejerne det opdaterede projektmateriale til
høringsmyndigheden. Hørings- og godkendelsesmyndigheden undersøgte det
opdaterede projektmateriale for plausibilitet og fuldstændighed og sendte med brev
af 30.03.2016 sine kommentarer til Femern A/S og Landesbetrieb Straßenbau und
Verkehr, afdelingen i Lübeck (LBV.SH, NL HL) med anmodning om at revidere og
supplere materialet.
De tilpassede dokumenter blev indleveret på ny til høringsmyndigheden den
03.05.2016
og
gennemgået
af
denne.
Den
24.05.2016
sendte
høringsmyndigheden en tilbagemelding på det reviderede materiale. Projektejerne
reviderede materialet yderligere og indsendte den 13.06.2016 sammen med
LBV.SH, NL HL, ansøgning om myndighedsgodkendelse på grundlag af opdateret
projektmateriale. Det opdaterede projektmateriale var fremlagt i 11 forskellige
amter og kommuner i Kreis Ostholstein, på LBV.SH's kontor i Kiel og hos
Ministerium
für
Energie,
Infrastruktur
und
Landesentwicklung
Mecklenburg-Vorpommern (Ministeriet for energi, infrastruktur og udvikling af
landområder i delstaten Mecklenburg-Vorpommern) i Schwerin i perioden fra den
12.07.2016 til den 12.08.2016. Der kunne indgives indsigelse frem til den
26.08.2016.
Den delvise fremlæggelse og den fulde indsigelsesfrist på to uger i sommerferien
gav anledning til stor utilfredshed hos modstanderne og andre berørte. Det var ikke
en nem beslutning for delstatsregeringen i Slesvig-Holsten. Hvis man først havde
foretaget en fuld fremlæggelse efter sommerferien, ville det have ført til en
uforholdsmæssig forsinkelse af processen.
Antallet af indsigelser og udtalelser er på ca. 12.500, hvoraf mange er identiske.
Vigtigere end antallet af indsigelser og udtalelser er dog kvaliteten af disse. Det er
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 83: Seneste statusrapport fra Slesvig-Holstens transportministerium om processen for den tyske myndighedsgodkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt samt Femern A/S' seneste statusrapport, fra transport- og bygningsministeren
blevet bebudet, at to udtalelser fra offentlige myndigheder vil blive indgivet i
slutningen af oktober eller starten af november 2016. Dette er beklageligt, dog har
de offentlige myndigheder mulighed for at afgive udtalelser efter den for dem
gældende frist (21.09.2016), da fristen ikke er præklusiv. Alle udtalelser indgivet
herefter skal tages i betragtning af hørings- og godkendelsesmyndigheden. Inden
myndigheden kan gennemføre de nye høringsmøder, skal den have modtaget
projektejernes komplette besvarelser. Derfor er det nu vigtigt, at projektejerne
Femern A/S og LBV.SH, NL HL reagerer på indsigelserne på den bedste og hurtigst
mulige måde og fremsender deres svar til myndigheden.
Delstatsregeringen i Slesvig-Holsten sørger for de nødvendige personalemæssige
ressourcer, så hørings- og godkendelsesmyndigheden, LBV.SH hurtigt kan
gennemføre de høringsmøder, den har ansvar for, og udarbejde en
godkendelsesbeslutning. Myndigheden er således for nylig blevet forstærket med
tre jurister.
Processen følges tæt fra politisk hold, men det er samtidig vigtigt at holde sig
godkendelsesmyndighedens uafhængighed for øje.
Den videre tidsplan afhænger nu af, hvor lang tid der skal bruges på at udarbejde
besvarelserne. Først når alle besvarelser foreligger, kan høringsmøderne finde
sted.
Hvis det ikke bliver nødvendigt med yderligere ændringer i eller tilføjelser til
projektmaterialet, vil høringsmyndigheden afslutte høringsprocessen. Herefter vil
godkendelsesmyndigheden udarbejde godkendelsen, idet projektejerne dog i
denne fase må regne med, at myndigheden stiller yderligere spørgsmål til afklaring
af sagsforhold. Målet om at opnå en myndighedsgodkendelse inden udgangen af
2017 er meget ambitiøst set i lyset af de mange indsigelser, der alle skal besvares.
Da det må forventes, at der på tysk side indgives klager over
myndighedsgodkendelsen, skal der på baggrund af tyske erfaringer påregnes
yderligere to år før en retskraftig godkendelse for den tyske del af projektet
foreligger. Spørgsmål der vil kunne føre til en oversendelse til EU-Domstolen eller
Forbundsforfatningsdomstolen, er ikke indeholdt i denne vurdering.