Udmøntning af restpulje til tilgængelighedstiltag
28. oktober 2016
I forbindelse med dette års udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, som
indgik i
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik
fra juni 2012, er det blevet aftalt, at puljen ikke
udmøntes fuldt ud.
Beslutningen indebærer, at der er et restbeløb på 28,4 mio. kr. af årets bevilling, som i stedet er aftalt
anvendt på en indsats for at styrke tilgængeligheden på og til stationer i yderområder.
Nærværende notat beskriver forslag til projekter til brug for udpegning af de stationer, hvor der kan
gennemføres tilgængelighedsfremmende aktiviteter i 2016 og frem. Der bliver lagt vægt på projekter,
der tilgodeser stationer i yderområderne.
Da de anførte tilgængelighedsprojekter har en kompleks karakter, er de angivne priser fortsat
estimater. Der arbejdes på at sikre NAB-budgetter for samtlige projekter, og dermed få fastlagt en
mere sikker og retvisende pris. Projekterne er til brug for de videre drøftelser opstillet i prioriteret
rækkefølge; dette er en første prioritering foretaget af Banedanmark og DSB.
Bruttoliste
1) Tilgængelighed på mindre stationer og andre stationer med særligt behov for dynamisk
trafikinformation (ca. 8 mio. kr.)
Banedanmark og DSB har et fælles ønske om at iværksætte et kvalitativt løft og en forbedring af den
dynamiske trafikinformation på en række af de mindre stationer. Dette til gavn for de ca. 13 % af de
rejsende, der ikke har adgang til dynamisk information: et tiltag, der samtidig vil betyde et løft af
informationsniveauet for passagererne med nedsat mobilitet på de mindre stationer. Derfor anbefales
det, at man på følgende stationer etablerer to stk. 32” afgangsskærme: Vojens, Rødekro, Alken, Laven,
Svejbæk, Funder, Engesvang, Bording, Ikast, Hammerum, Birk Centerpark, Ulstrup, Bjerringbro,
Rødkærsbro, Rindsholm, Ravnstrup, Stoholm, Højslev, Rønbjerg og Vinderup.
2) Perronfornyelse på Kværndrup (ca. 8 mio.kr.)
Projektet på Kværndrup omfatter fornyelse af perronen (opgjort i løbende meter.) og indeholder
etablering af ledelinjer, ramper, afvanding, sikkerhedsafmærkning og skiltning, belysning samt
aptering. På Kværndrup drejer det sig om fornyelse af 180 meter perron, som i dag er afspærret og ikke
tilgængelig. Dette er især til stor gene for passagerer med nedsat mobilitet. Kværndrup har til dagligt
ikke den højeste passagerafbenyttelse, men stationen er til gengæld placeret tæt ved flere fynske
turistattraktioner. Herunder Egeskov Slot, som årligt huser en musikfestival med flere tusinde gæster.
Stationens passagerer ville derfor drage stor fordel af en perronfornyelse, hvor gældende TSI PRM
regler implementeres, og vil sikre bedre kollektiv transportmuligheder for personer med nedsat
mobilitet. Der er på normale dage ca. 270 daglige passagerer på stationen i Kværndrup.
3) Etablering af elevatorer på Rødekro (ca. 10 mio.kr.)
Etablering af elevatorer kan være nødvendige for at skabe niveaufri adgang til perroner på steder, hvor
det ikke kan lade sig gøre at etablere ramper og lignende. Rødekro er kendetegnet ved at have
adgangsforhold, der gør, at passagererne skal benytte perontunnel og trappeadgange til og fra
perronerne. Tilgængeligheden til stationens perroner vil forbedres markant for personer med reduceret
mobilitet ved etablering af to elevatorer, da dette vil betyde niveaufri adgang til de to perroner. I
Rødekro skal der etableres en elevator ved spor 1 samt en ved ø-perronen ved spor 2 og 3. Der er
dagligt ca. 550 passagerer på Rødekro station.
Område
Afdeling
Gade
Postnr By
Telefon
Direkte
DirekteTlf
Journalnr.
Journalnummer
Version
Side 1(4)