Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Side 1 af 4
Pressemeddelelse fra Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker
Se pressemeddelelsen online her
Pressemeddelelse
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Mange lastbilulykker kan forhindres, hvis lastbilchauffører tager sig tid til orienteringen og har fokus på
kørslen. Kørsel med lavtsiddende førerhuse og ruder kan redde fodgængere og cyklister i byer, da der er
bedre udsyn fra førerhuset. Det viser Havarikommissionens undersøgelse af 30 lastbilulykker.
”Ca. halvdelen af de 30 lastbilulykker i undersøgelsen kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig
tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb,” siger formand for Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker, Mette Fynbo.
Ulykker i byer skyldtes, at cyklister og fodgængere blev overset
En tredjedel af undersøgelsens 30 ulykker skete i byer, hvor fodgængere og cyklister blev overset og kom alvorligt
til skade eller blev dræbt enten i forbindelse med højresving, venstresving eller igangsætning. Det skete typisk i
komplekse situationer f.eks. i trafikerede kryds, hvor der var trafikanter fra flere forskellige retninger. Disse ulykker
skete bl.a. på grund af chaufførernes forhastede orientering. Nogle chauffører skyndte sig gennem krydset for at nå
at passere de andre trafikanter. I andre situationer holdt chaufføren i vejen og skulle hurtigt flytte lastbilen.
Havarikommissionen anbefaler, at chaufførerne tager sig tid til orienteringen.
Lastbilernes udformning har også indflydelse på, hvor komplekst det er at orientere sig.
”Undersøgelsen har vist, at ca. halvdelen af de 9 ulykker med cyklister og fodgængere kunne være undgået, hvis
lastbilerne havde haft lavtsiddende førerhus og ruder, så chaufføren kunne se direkte ud på fodgængere og cyklister.
De lastbiltyper findes allerede på markedet og bør anvendes til kørsel i byer. Selvom der er gjort meget for at
uddanne chaufførerne, og selvom der har været fokus på den optimale indstilling af spejle, så er det meget lettere at
kigge direkte ud ad ruderne i stedet for at se i adskillige spejle,” fortsætter Mette Fynbo.
Det offentlige skal gå foran og stille krav om sikker transport
For at forebygge lastbilulykker i byer anbefaler Havarikommissionen bl.a. , at virksomheder, det offentlige,
bygherrer o.l. skal stille krav om trafiksikker transport, f.eks. i udbudsmateriale, når de skal have transporteret gods,
affald, byggematerialer eller løst andre former for transportopgaver.
De kan f.eks. stille krav om, at transportopgaver i byer udføres med lastbiltyper med godt udsyn eller på bestemte
ruter og tidspunkter. Det kan også være krav om, at transportvirksomheden har retningslinjer for sikker adfærd. Stat
og kommuner bør gå foran med et godt eksempel.
Uopmærksomhed og træthed førte til lastbilulykker uden for byer
Lastbilchaufførernes mangelfulde orientering var også medvirkende i 10 af de 21 ulykker, der skete uden for
byerne. De skete dels under ukompliceret kørsel på lige strækninger, hvor uopmærksomhed eller træthed/søvn
betød, at en chauffør overså en langsomt kørende forude eller kørte af vejen. Dels når lastbilen svingede ind på en
sidevej eller ud fra en p-plads i forbindelse med en vending.
For at forebygge disse ulykker anbefaler Havarikommissionen, at flere køretøjer har nyere sikkerhedssystemer som
f.eks. vognbaneskiftalarm, træthedsdetektor og avanceret nødbremsesystem med fodgængerdetektor. Desuden
https://vejdirektoratet.clients.ubivox.com/newsletter/752374/126160629/3395234/
18-11-2016