Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1690164_0001.png
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Side 1 af 4
Pressemeddelelse fra Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker
Se pressemeddelelsen online her
Pressemeddelelse
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Mange lastbilulykker kan forhindres, hvis lastbilchauffører tager sig tid til orienteringen og har fokus på
kørslen. Kørsel med lavtsiddende førerhuse og ruder kan redde fodgængere og cyklister i byer, da der er
bedre udsyn fra førerhuset. Det viser Havarikommissionens undersøgelse af 30 lastbilulykker.
”Ca. halvdelen af de 30 lastbilulykker i undersøgelsen kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig
tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb,” siger formand for Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker, Mette Fynbo.
Ulykker i byer skyldtes, at cyklister og fodgængere blev overset
En tredjedel af undersøgelsens 30 ulykker skete i byer, hvor fodgængere og cyklister blev overset og kom alvorligt
til skade eller blev dræbt enten i forbindelse med højresving, venstresving eller igangsætning. Det skete typisk i
komplekse situationer f.eks. i trafikerede kryds, hvor der var trafikanter fra flere forskellige retninger. Disse ulykker
skete bl.a. på grund af chaufførernes forhastede orientering. Nogle chauffører skyndte sig gennem krydset for at nå
at passere de andre trafikanter. I andre situationer holdt chaufføren i vejen og skulle hurtigt flytte lastbilen.
Havarikommissionen anbefaler, at chaufførerne tager sig tid til orienteringen.
Lastbilernes udformning har også indflydelse på, hvor komplekst det er at orientere sig.
”Undersøgelsen har vist, at ca. halvdelen af de 9 ulykker med cyklister og fodgængere kunne være undgået, hvis
lastbilerne havde haft lavtsiddende førerhus og ruder, så chaufføren kunne se direkte ud på fodgængere og cyklister.
De lastbiltyper findes allerede på markedet og bør anvendes til kørsel i byer. Selvom der er gjort meget for at
uddanne chaufførerne, og selvom der har været fokus på den optimale indstilling af spejle, så er det meget lettere at
kigge direkte ud ad ruderne i stedet for at se i adskillige spejle,” fortsætter Mette Fynbo.
Det offentlige skal gå foran og stille krav om sikker transport
For at forebygge lastbilulykker i byer anbefaler Havarikommissionen bl.a. , at virksomheder, det offentlige,
bygherrer o.l. skal stille krav om trafiksikker transport, f.eks. i udbudsmateriale, når de skal have transporteret gods,
affald, byggematerialer eller løst andre former for transportopgaver.
De kan f.eks. stille krav om, at transportopgaver i byer udføres med lastbiltyper med godt udsyn eller på bestemte
ruter og tidspunkter. Det kan også være krav om, at transportvirksomheden har retningslinjer for sikker adfærd. Stat
og kommuner bør gå foran med et godt eksempel.
Uopmærksomhed og træthed førte til lastbilulykker uden for byer
Lastbilchaufførernes mangelfulde orientering var også medvirkende i 10 af de 21 ulykker, der skete uden for
byerne. De skete dels under ukompliceret kørsel på lige strækninger, hvor uopmærksomhed eller træthed/søvn
betød, at en chauffør overså en langsomt kørende forude eller kørte af vejen. Dels når lastbilen svingede ind på en
sidevej eller ud fra en p-plads i forbindelse med en vending.
For at forebygge disse ulykker anbefaler Havarikommissionen, at flere køretøjer har nyere sikkerhedssystemer som
f.eks. vognbaneskiftalarm, træthedsdetektor og avanceret nødbremsesystem med fodgængerdetektor. Desuden
https://vejdirektoratet.clients.ubivox.com/newsletter/752374/126160629/3395234/
18-11-2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om ulykker med lastbiler, fra transport- og bygningsministeren
1690164_0002.png
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Side 2 af 4
anbefales fortsat kommunikation om opmærksomhed og træthed under kørslen – også målrettet lastbilchauffører.
Virksomhederne bør understøtte indsatsen via retningslinjer eller en politik for sikker adfærd.
De øvrige trafikanters rolle i ulykkerne
I 7 af de 30 ulykker blev lastbilen tilfældigt ramt af en anden trafikant. I yderligere 6 ulykker medvirkede modparten
også til ulykkerne – oftest så de sig ikke godt nok for.
Yderligere oplysninger
Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker på tlf. 25 48 94 88 eller [email protected]
eller projektleder Rikke Rysgaard på tlf. 7244 3204 eller [email protected].
Rapporten kan ses på
havarikommission.dk,
hvor der også er fotos, film og infografik til fri afbenyttelse (se foto- og
grafikoversigt nederst, hvor der linkes direkte til download af disse i høj opløsning).
Baggrunden for undersøgelsen
Ulykker med lastbiler er ofte alvorlige, og andelen af dræbte er relativt høj i forhold til ulykker med andre
køretøjer. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dybdeanalyseret 30 lastbilulykker med personskade
til brug for målrettet forebyggelse af lignende ulykker.
Havarikommissionens hovedanbefalinger
Chaufførerne skal tage sig tid til orienteringen og have fokus på kørslen
Undersøgelse af chaufførernes orienteringsproces
Kommunikationsindsatser om orienteringsstrategi og opmærksomhed
Obligatorisk orienteringsstop ved højresving i byzone – som forsøg
Krav om trafiksikkerhed fra indkøbere af transportopgaver, bygherrer o.l.
Krav til trafiksikkerhed ved udførsel af transport f.eks. ved brug af lastbiler med lavtsiddende førerhus
og ruder
Det offentlige skal gå foran
Øget kontrol af lastbiler, lastbilkørsel og virksomheder
Lastbilers tekniske stand, spejlindstilling m.v.
Hastighed, køre- og hviletid, spirituspåvirkning og afmærkning
Transportvirksomhedernes vognpark og overholdelse af regler relateret til sikkerhed
Automatiseret alkotest af chauffører, når de forlader toldområder o.l.
Statistik for lastbilulykker
Lastbilulykker udgør ca. 5 % af alle ulykker med personskader i perioden 2011-15. Lastbilernes andel af
dødsulykkerne i samme periode er på ca. 15 %.
År
Dræbte
Alv. Tilsk. Let tilsk.
2011
34
125
97
2012
30
110
61
2013
34
112
78
2014
23
91
70
2015
20
81
66
https://vejdirektoratet.clients.ubivox.com/newsletter/752374/126160629/3395234/
18-11-2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om ulykker med lastbiler, fra transport- og bygningsministeren
1690164_0003.png
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Side 3 af 4
Alle dræbte og tilskadekomne i lastbilulykker.
Kilde: Vejdirektoratets ulykkesstatistik.
År
2011
2012
2013
2014
2015
Personskadeulykker
193
154
185
147
145
Antal lastbilulykker med personskade
Billederne nedenfor linker til fotos i tifformat og høj opløsning. Kan bruges frit, hvis
følgende indsættes i billedteksten:
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, fotograf Christoffer Askman.
Infografikkerne nedenfor linker til store udgaver af grafikkerne beregnet til net og tryk.
De kan bruges frit.
https://vejdirektoratet.clients.ubivox.com/newsletter/752374/126160629/3395234/
18-11-2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om ulykker med lastbiler, fra transport- og bygningsministeren
1690164_0004.png
Hastværk og uopmærksomhed fører til lastbilulykker
Side 4 af 4
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
c/o Vejdirektoratet, Postbox 9018, DK-1022 København K
https://vejdirektoratet.clients.ubivox.com/newsletter/752374/126160629/3395234/
18-11-2016