Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Notat om togbetjening mellem Danmark og Tyskland
Transport- og Bygningsministeriet har i en e-mail af 22. august 2016 anmodet
DSB om et notat på baggrund af en henvendelse fra Netværket for Bæredygtig
Trafik.
DSB’s bemærkninger
DSB er enig i, at udfasningen af ICE-togene er en udfordring for den internationale
togtrafik, da antallet af togsæt, som kan køre internationalt, reduceres til 17 IC3-
togsæt. DSB forventer alligevel, at kunne opretholde stort set den samme
internationale kapacitet som hidtil ved en mere intensiv udnyttelse af de IC3-
togsæt, som kan køre i Tyskland. Den mere intensive udnyttelse muliggøres af
elektrificeringen til Esbjerg, som giver mulighed for at anvende den samlede
pladskapacitet i IC3- og IR4-flåden mere effektivt, hvormed der kan frigøres IC3-
sæt til den internationale trafik.
Elektrificeringen til Esbjerg og den efterfølgende frigørelse af IC3-togsæt til den
internationale trafik er en forudsætning for at kunne udbyde mindst 1.500 pladser
om dagen i hver retning i sommerhøjsæsonen i 2017. DSB forventer, at IC3-
togsæt kan frigøres i sommeren 2017 i forbindelse med indsættelse af elektrisk
materiel til Esbjerg.
Det konkrete forslag om at indsætte tog mellem København og Hamburg via
Jylland lader sig ikke umiddelbart realisere, da den tiltænkte køreplanskanal ikke
er ledig. I myldretiderne benyttes kanalen af lyntog, som DSB er kontraktligt
forpligtiget til at køre, og uden for myldretiderne af godstog.
Den nye bane mellem København og Ringsted, som åbner i 2019, giver mere
kapacitet, men er også forbundet med en udvidelse af den samlede trafikmængde.
Københavns Hovedbanegård, som i forvejen er intensivt udnyttet, bliver derfor
yderligere belastet. Dette vil vanskeliggøre indsættelsen af togsystemet mellem
København og Hamburg via Jylland.
DSB er imidlertid enig i, at den skitserede løsning kan afhjælpe kapacitetsmanglen
i den internationale trafik på længere sigt. Derfor vil DSB lade materiel- og
køreplansforslaget indgå i overvejelserne om den fremtidige trafik. I forvejen har
DSB en god og konstruktiv dialog med Deutsche Bahn om mulige scenarier for den
fremtidig togbetjening mellem Danmark og Tyskland.
Direktions-
sekretariatet
9. september 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24681010
www.dsb.dk