NOTAT
Dato
J. nr.
14. november 2016
Hastighedsopgraderinger Hobro-Aalborg
Banestrækningen Hobro-Aalborg har i dag en maksimal hastighed på 120
km/t.
Hastighedsopgradering fra 120 km/t til 160 km/t (den grønne forligskreds)
I regi af Infrastrukturfonden (den grønne forligskreds) er der afsat ca. 240 mio.
kr. (2013-pl) til en opgradering af banestrækningen fra 120 km/t til 160 km/t.
Heraf er 170 mio. kr. afsat til forberedelse af opgraderingsprojektet i form af
nedlæggelse af overkørsler, og 70 mio. kr. til en efterfølgende hastighedsopgra-
dering. Den første del af projektet – nedlæggelse af overkørsler – er gennem-
ført.
Den anden del af projektet – selve hastighedsopgraderingen til 160 km/t – er
endnu ikke sat i gang. Banedanmark har konsolideret anlægsskønnet, hvilket
har vist en fordyrelse, så udgiften nu forventes at blive ca. 168 mio. kr. (2017-
pl). Der er således en fordyrelse på godt 90 mio. kr. (2017-pl).
Tabel 1
Anlægsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
2017
Hobro-Aalborg 160 km/t (indbudgetteret på FFL17)
Hobro-Aalborg 160 km/t, konsolideret anlægsoverslag
(fordyrelse på 90 mio. kr., ikke indbudgetteret på FFL17)
76,1
5,1
2018
-
10,0
2019
-
17,4
2020
-
126,0
2021
-
9,1
I alt
76,1
167,6
Fordyrelsen skyldes, at der vurderes behov for væsentligt mere omfattende
arbejder med stabilisering af dæmninger og blødbund, og flere broarbejder på
eksisterende broer. Samtidig forventes øgede omkostninger til at projektere og
dokumentere baneprojektet ift. de sikkerhedsmæssige EU-regler på området.
Der udestår en afklaring af det videre forløb for projektet i regi af den grønne
forligskreds.
Hastighedsopgradering fra 160 km/t til 200 km/t (Togfonden DK)
Som en del af Togfonden DK indgår 114 mio. kr. (2017-pl) til en hastighedsop-
gradering fra 160 km/t til 200 km/t.