Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1689912_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. november 2016
Hastighedsopgraderinger Hobro-Aalborg
Banestrækningen Hobro-Aalborg har i dag en maksimal hastighed på 120
km/t.
Hastighedsopgradering fra 120 km/t til 160 km/t (den grønne forligskreds)
I regi af Infrastrukturfonden (den grønne forligskreds) er der afsat ca. 240 mio.
kr. (2013-pl) til en opgradering af banestrækningen fra 120 km/t til 160 km/t.
Heraf er 170 mio. kr. afsat til forberedelse af opgraderingsprojektet i form af
nedlæggelse af overkørsler, og 70 mio. kr. til en efterfølgende hastighedsopgra-
dering. Den første del af projektet – nedlæggelse af overkørsler – er gennem-
ført.
Den anden del af projektet – selve hastighedsopgraderingen til 160 km/t – er
endnu ikke sat i gang. Banedanmark har konsolideret anlægsskønnet, hvilket
har vist en fordyrelse, så udgiften nu forventes at blive ca. 168 mio. kr. (2017-
pl). Der er således en fordyrelse på godt 90 mio. kr. (2017-pl).
Tabel 1
Anlægsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
2017
Hobro-Aalborg 160 km/t (indbudgetteret på FFL17)
Hobro-Aalborg 160 km/t, konsolideret anlægsoverslag
(fordyrelse på 90 mio. kr., ikke indbudgetteret på FFL17)
76,1
5,1
2018
-
10,0
2019
-
17,4
2020
-
126,0
2021
-
9,1
I alt
76,1
167,6
Fordyrelsen skyldes, at der vurderes behov for væsentligt mere omfattende
arbejder med stabilisering af dæmninger og blødbund, og flere broarbejder på
eksisterende broer. Samtidig forventes øgede omkostninger til at projektere og
dokumentere baneprojektet ift. de sikkerhedsmæssige EU-regler på området.
Der udestår en afklaring af det videre forløb for projektet i regi af den grønne
forligskreds.
Hastighedsopgradering fra 160 km/t til 200 km/t (Togfonden DK)
Som en del af Togfonden DK indgår 114 mio. kr. (2017-pl) til en hastighedsop-
gradering fra 160 km/t til 200 km/t.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Orientering vedrørende anlægsprojekter, fra transport- og bygningsministeren
1689912_0002.png
Den supplerende VVM-undersøgelse af hastighedsopgraderingen til 200 km/t
viste, at der ville blive tale om en markant fordyrelse med op til 300-400 mio.
kr. Fordyrelsen skyldes, at der i lighed med opgraderingen til 160 km/t er tale
om betydeligt flere anlægsarbejder end forventet.
De supplerende anlægsarbejder, der er konstateret for 200 km/t løsningen i
den videre projektering relaterer sig helt overvejende til dæmningsarbejder.
Ved en hastighedsopgradering op til 200 km/t vil dæmningerne således blive
påvirket med dynamiske kræfter, som vil kræve udskiftning eller forstærkning
af langt flere dæmninger end oprindeligt forudsat.
På den baggrund er VVM-undersøgelsen for en hastighedsopgradering til 200
km/t sat i bero. Dette er meddelt Folketinget i forbindelse med Transport- og
Bygningsministeriets Anlægsstatus for 1. halvår 2016, hvoraf det fremgår
”For
så vidt angår opgraderingsprojektet til 200 km/t vurderes der at være tale
om en så væsentlig fordyrelse, at projektet er sat i bero”.
Anlægsudgifter for
både det oprindelige skøn og det opdaterede skøn fremgår af
tabel 2
Side 2/2
Tabel 2
Anlægsudgifter, mio. kr. (2017-pl)
2017
Togfonden - Hobro-Aalborg 200 km/t, oprindeligt forudsat,
ikke indbudgetteret på FFL17
Togfonden – Hobro-Aalborg 200 km/t, opdateret anlægs-
overslag (fordyrelse på 300-400 mio. kr., ikke indbudgetteret
på FFL17)*
8,5
2018
52,8
2019
52,8
2020
-
2021
-
I alt
114,1
-
-
-
-
-
414,1-514,1