Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1689911_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. november 2016
Hastighedsopgraderinger Fredericia-Hobro
I regi af Togfonden indgår – med henblik på at realisere en ”timemodel” – en
række hastighedsopgraderinger på hovedstrækningen mellem Fredericia og
Hobro. Opgraderingerne giver mulighed for at forhøje hastighederne til op mod
200 km/t.
Hastighedsopgraderingerne mellem Fredericia og Hobro har i regi af Togfon-
den været forudsat gennemført i perioden 2017-2021. Som følge af forsinkelsen
af Signalprogrammet og den deraf forsinkede elektrificering af strækningen, er
anlægsperioden justeret frem til 2026,
jf. tabel 1.
Hastighedsopgraderinger bør gennemføres forud for elektrificeringen, idet der
anlægsteknisk skal ”rettes baner ud”, før elmaster opsættes. Det vil således
være forbundet med væsentlige merudgifter, hvis hastighedsopgradering af
strækningen foretages efter elektrificeringen, idet der således på ny skal opsæt-
tes elmaster mv.
Tabel 1
Anlægsudgifter hastighedsopgradering Fredericia-Hobro, mio. kr. (2017-pl)
2017
Fase 1
Opdateret profil
Forskel
-
-
-
2018
115
49
-67
2019
189
124
-66
2020
178
504
327
2021
850
566
-284
2022
585
159
-427
2023
-
16
16
2024
-
57
57
2025
-
241
241
202
202
2026
I alt
1.917
1.917
0
Detailplanlægningen
af hastighedsopgraderingen skal ske i sammenhæng med
elektrificering og sporfornyelsen, der skal udføres i 2020. Med de aktuelle pla-
ner for fornyelse samt udrulning af signalprogram og elektrificering på stræk-
ningen vil der skulle træffes beslutning om projektet senest medio 2017. I så
tilfælde vil der skulle indbudgetteres udgifter i 2018 og frem,
jf. tabel 1.
Forsinkelsen af hastighedsopgraderingen medfører ikke projektfordyrelser.
Anlægsudgifterne udgør dermed
stadig 1.917 mio. kr. VVM-undersøgelsen af
projektet er imidlertid ikke afsluttet og forventes færdiggjort i 2017. I lyset af
erfaringerne med fordyrelsen af hastighedsopgraderingen af strækningen Ho-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Orientering vedrørende anlægsprojekter, fra transport- og bygningsministeren
1689911_0002.png
bro-Aalborg må der således tages forbehold for det samlede anlægsoverslag,
indtil der foreligger en færdig VVM-analyse. Hvis der, når VVM-analysen er
færdiggjort, konstateres fordyrelse i forhold til det nuværende samlede anlægs-
skøn, så vil projektet kunne skaleres, så der kun udføres hastighedsopgradering
af strækningen svarende til det nuværende anlægsoverslag. Man vil i så fald
ikke opnå den fulde tidsbesparelse på strækningen.
Side 2/2