Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1689881_0001.png
Dato
J. nr.
9. november 2016
2016-4752
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 2. december
Bidrag til SAMLENOTAT
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0002.png
Indhold
Side 2/17
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester ........................... 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om grænseoverskridende pak-
keleveringstjenester
KOM (2016) 285
1. Resumé
Høje fragtpriser er i dag efter Kommissionens opfattelse en hindring for den
grænseoverskridende e-handel. Da det befordringspligtige område er forskel-
ligt fra medlemsland til medlemsland, skønnes postdirektivet (97/67/EF) ikke
at være tilstrækkeligt til at sikre overkommelige priser for tjenester, der ind-
går i e-handlen.
Med forslaget tilstræbes:
1) Øget prisgennemsigtighed ved offentliggørelse af priserne på udvalgte pro-
dukter, som de befordringspligtige virksomheder tilbyder og ved et krav om,
at forvaltningsmyndighederne vurderer prisoverkommeligheden.
2) Forbedring af myndighedstilsynet ved at gøre det klart, at alle pakkeleve-
ringsvirksomheder (over en vis størrelse) er forpligtet til at fremlægge basis-
statistikker for de nationale forvaltningsmyndigheder.
3) Øget konkurrence ved krav om tredjepartsadgang til de befordringspligti-
ge postvirksomheders grænseoverskridende netværk og multilaterale prisaf-
taler.
Forslaget vil pålægge Trafik- og Byggestyrelsen en række nye administrative
opgaver inden for markedstilsynet på pakkepostområdet og derved medføre,
at de statslige (administrative) udgifter til at føre tilsyn med pakkeleverings-
virksomheder øges. Forslaget vurderes også at ville kunne få erhvervsøkono-
miske konsekvenser i form af øgede administrative byrder for pakkeleve-
ringsvirksomhederne.
Regeringen finder, at det er hensigtsmæssig forbrugeroplysning at indsamle
og offentliggøre oplysninger om pakkeleveringsvirksomheders aktiviteter,
herunder hvilke tjenester, de tilbyder, deres salgsbetingelser m.v.
Derimod giver kravet om tilsyn med prissætning og -overkommelighed rege-
ringen anledning til bekymring, idet pakkemarkedet er fuldt liberaliseret og
konkurrencepræget. På et sådant marked vil prisen i sidste ende være udtryk
for en balance mellem udbud og efterspørgsel. Kravet vil derfor medføre
unødvendige administrative byrder for danske tilsynsmyndigheder.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 285 af 25. maj 2016 fremsat forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om grænseoverskridende pakkele-
Side 3/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0004.png
veringstjenester. Forslaget er oversendt til Rådet den 1. juni 2016 i dansk
sprogversion.
Forslaget er en del af Kommissionens e-handelspakke fra den 25. maj, som skal
understøtte og stimulere væksten i den grænseoverskridende e-handel. Pakken
indeholder desuden elementer om imødegåelse af geoblokering og andre for-
mer for forskelsbehandling, effektiv forbrugerbeskyttelse på tværs af grænserne
samt retningslinjer om anvendelsen af direktivet om urimelig handelspraksis.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i artikel 114 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, da det vedrører det indre marked for
pakkeleveringstjenester og dets virkemåde, og det skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Høje priser på grænseoverskridende leverancer for e-detailhandlere og forbru-
gere, navnlig i fjerntliggende områder, og for små og mellemstore virksomhe-
der er ifølge Kommissionen en hindring for den grænseoverskridende e-handel.
Kommissionen peger på, at de – angiveligt - høje priser blandt andet skyldes de
begrænsede forsendelsesmængder fra mindre afsendere, som svækker deres
forhandlingsposition med det resultat, at mindre e-detailhandlere og privat-
kunder må betale højere priser og har færre leveringsmuligheder. Derudover
har mange nationale forvaltningsmyndigheder begrænsede muligheder for at
føre tilsyn med det grænseoverskridende pakkemarked, hvilket medfører
manglende viden om mulige markedssvigt eller andre reguleringsmæssige pro-
blemområder.
Detailhandlere og forbrugere mangler ifølge Kommissionen tillige tilstrækkeli-
ge oplysninger om de forskellige leveringsmuligheder, der er til rådighed.
Side 4/17
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag, der skal ses som et supplement til 3. postdirektiv
(97/67/EF, som ændret ved direktiv 2002/39/EF og 2008/6/EF), består af tre
elementer.
For det første pålægges alle pakkeleveringsvirksomheder – dvs. egentlige post-
virksomheder samt kurervirksomheder og andre ekspresleveringsvirksomheder
- en pligt til at meddele de nationale forvaltningsmyndigheder – i Danmark
Trafik- og Byggestyrelsen – baggrundsoplysninger om virksomheden. Endvide-
re skal samme virksomheder i det omfang, de beskæftiger mere end 50 perso-
ner, årligt indberette en række grundlæggende statistiske oplysninger til myn-
dighederne, herunder den årlige omsætning, antal ansatte og antal befordrede
postforsendelser.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0005.png
For det andet skal de befordringspligtige postvirksomheder i medlemslandene
– i Danmark Post Danmark A/S – årligt indsende samtlige listepriser for en
række udvalgte produkter samt terminalafgifterne for postforsendelser fra an-
dre medlemslande. De nationale forvaltningsmyndigheder skal inden for en
angiven frist fremsende disse oplysninger til Kommissionen.
For det tredje skal den nationale forvaltningsmyndighed, Trafik- og Byggesty-
relsen, vurdere, hvorvidt de nævnte listepriser hos Post Danmark er overkom-
melige for brugerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen orienteres om denne
vurdering i lighed med de nationale forvaltningsmyndigheder i de andre med-
lemsstater.
Som led i forslaget indgår en pligt for de befordringspligtige postvirksomheder
til at meddele øvrige operatører på pakkeområdet oplysning om indgåede, mul-
tilaterale aftaler med andre landes befordringspligtige postvirksomheder om
terminalafgifter for grænseoverskridende pakketjenester og til at give disse
adgang til deres netværk med tilhørende faciliteter og databaser, der er nød-
vendige for levering af grænseoverskridende pakketjenester.
Formålet er samlet set at gøre de nationale forvaltningsmyndigheders tilsyn
mere effektivt, at skabe større gennemsigtighed for så vidt angår tilgængelighed
og priser for forskellige grænseoverskridende pakkeposttjenester samt at
fremme konkurrencen.
Kommissionen forventer, at forslaget bør medføre, at priserne for grænseover-
skridende pakkelevering, som betales af individuelle forbrugere og mindre e-
detailhandlere især i fjerntliggende områder, reduceres.
Kommissionen foreslår en forordning, idet denne sikrer afskaffelse af hindrin-
ger for det indre marked ved at supplere de eksisterende rammebetingelser for
posttjenester.
Side 5/17
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen er den nuværende lovgivningsmæssige ramme (direktiv
97/67/EF) ikke blevet gennemført på en måde, som sikrer prisoverkommelige
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester i hele EU ud over postbefor-
dringspligten. Grænseoverskridende levering indebærer i sagens natur leve-
ringstjenester i mere end en medlemsstat og kan derfor ikke overvåges af de
nationale forvaltningsmyndigheder, der handler uafhængigt af hinanden og
uden oplysninger om omkostninger ved levering i andre medlemsstater, f.eks.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0006.png
terminaltakster (priser for behandling og levering i andet land), som operatø-
ren i modtagermedlemsstaten opkræver operatøren i oprindelsesmedlemssta-
ten. Der er brug for foranstaltninger på EU-plan for at afhjælpe de underlig-
gende årsager til problemet. De nationale regulerende myndigheder er ansvar-
lige for at vurdere, om grænseoverskridende tjenester er overkommelige i pris
på baggrund af markedsforholdene i den pågældende medlemsstat.
Endvidere anfører Kommissionen, at forskellene i de nationale regler for myn-
dighedstilsyn med pakkeleveringsvirksomheder, som ikke i sig selv er uforene-
lige med direktiv 97/67/EF, skaber juridisk usikkerhed og hindringer for det
indre marked for posttjenester. Der er behov for foranstaltninger på EU-plan
for at opstille mindstekrav til det lovpligtige tilsyn med samtlige postvirksom-
heder i hele Unionen og dermed undgå lovgivningsmæssig opdeling. Nærheds-
princippet vurderes således at være overholdt, eftersom Unionens indsats er
nødvendig for at afskaffe bestemte hindringer for det indre marked.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, idet den enkelte med-
lemsstat ikke vil kunne foretage en effektiv regulering af grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester i EU inden for det nuværende regelsæt.
Side 6/17
6. Gældende dansk ret
I medfør af postlovens § 2, stk. 3, (lov nr. 1536 af 21. december 2010, som æn-
dret ved lov nr. 172 af 26. februar 2014) er adresserede pakker (”kontraktpak-
ker”), som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den virksom-
hed, som befordrer pakken, og afsenderen, ikke omfattet af loven, herunder af
lovens krav om en tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring. Dette gælder
dog ikke Post Danmarks befordring af sådanne pakker.
Det danske pakkemarked er herudover præget af stærk konkurrence mellem en
række forskellige aktører, herunder den befordringspligtige postvirksomhed,
Post Danmark. Det samme gælder den grænseoverskridende pakkepostbefor-
dring.
Den anførte bestemmelse i postlovens § 2, stk. 3, indebærer derfor, at store dele
af det danske pakkepostmarked ikke er underlagt tilsyn fra Trafik- og Byggesty-
relsens side, hvilket heller ikke har været intentionen fra lovgivers side. Styrel-
sen kan i medfør af § 24 i postloven alene udbede sig nødvendige økonomiske
oplysninger og oplysninger om udførelsen af en pakkepostvirksomheds tilladel-
sespligtige postbefordring fra egentlige postvirksomheder, dvs. virksomheder,
der har ansøgt styrelsen om tilladelse til at udføre postvirksomhed, jf. §§ 1-3 i
bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring og postvirksomhe-
der.
Virksomheder, der udelukkende befordrer ”kontraktpakker”, samt kurér- og
ekspresleveringsvirksomheder skal ikke søge styrelsen om tilladelse til denne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0007.png
type aktiviteter og er dermed ikke underkastet tilsyn fra Trafik- og Byggestyrel-
sens side. Forordningsforslaget vil derfor dels fordre et større tilsyn end under
de nuværende regler, dels vil udvidelsen af oplysningsforpligtelsen til at gælde
alle pakkevirksomheder medføre administrative byrder for virksomhederne.
Side 7/17
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil række ud over de beføjelser, som Trafik- og Byg-
gestyrelsen har efter den gældende postlov, jf. § 24, hvorfor en vedtagelse af
forslaget vil betyde en ændring af postloven.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre, at de statslige (administrative) udgifter til at føre tilsyn
med pakkeleveringsvirksomheder øges. Eventuelle administrative merudgifter
afholdes inden for Trafik- og Byggestyrelsens aftalte rammer. Forslaget vurde-
res ikke at få yderligere statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af øgede
administrative byrder for pakkeleveringsvirksomheder i forbindelse med ind-
beretning af basisstatistikker til tilsynsmyndigheden. Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering (TER) vurderer, at forslaget medfører administrative kon-
sekvenser under 4 mio. kr. årligt. Disse konsekvenser bliver derfor ikke kvanti-
ficeret yderligere. Vurderingen gælder de registrerede virksomheder, som har
tilladelse fra Trafik- og Byggestyrelsen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have andre væsentlige konsekvenser, herunder i for-
hold til beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 31. maj 2016 i EU Specialudvalget for Trans-
port og Bygning samt til følgende organisationer/virksomheder: Danske
Fragtmænd, Danske Speditører, FDIH (Foreningen for Distance- og Internet-
handel), GLS Denmark. Høringsfristen var den 8. juni 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, Dansk Industri (DI),
Post Danmark A/S og Dansk Erhverv. Følgende har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til høringen: Grønlands Selvstyre og Erhvervsflyvningens Sam-
menslutning.
Forbrugerrådet Tænk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0008.png
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at man har følgende umiddelbare bemærk-
ninger:
Forbrugerrådet Tænk finder, at forordningen er et nyttigt instrument i arbejdet
for at opnå den nødvendige gennemsigtighed omkring priser og omkostninger
ved pakkeleveringstjenester.
Forbrugerrådet Tænk tvivler dog på, om forslaget reelt vil have den gennem-
slagskraft på priserne, der søges opnået. Denne effekt vil således afhænge af
effektiviteten hos de enkelte landes myndigheder og af virksomhedernes vilje til
at ændre praksis. En mere håndfast tilgang ville formentlig have givet et bedre
resultat. Det er derfor vigtigt løbende at følge op på den effekt forordningen har
på priserne, som forbrugerne betaler.
Dansk Industri (DI)
DI har følgende bemærkninger:
DI er grundlæggende positivt indstillet over for forslagets formål om at fremme
e-handel på tværs af grænser i Europa.
DI finder det dog væsentligt, at forslaget ikke medfører øgede administrative
byrder for erhvervslivet og distributører på et pakkemarked, som allerede er
stærkt konkurrenceudsat. Dette gør sig bl.a. gældende i forhold til forslagets
artikel 3 om oplysningspligt, som vil pålægge virksomheder og nationale myn-
digheder betydelige øgede omkostninger. Dette synes ydermere ikke at være
proportionalt i forhold til den relativt begrænsede del af pakkemarkedet, stan-
dardforsendelser uden mængderabat, som sendes af private forbrugere og
mindre virksomheder, der er omfattet af forslaget.
Samtidig er den foreslåede priskontrol og netværksadgang efter DI’s opfattelse
unødvendigt i et liberaliseret postmarked i Europa, som allerede i dag kontrol-
leres effektivt gennem konkurrencelovgivningen.
DI har endelig noteret sig, at transport- og logistikområdet samt levering af
pakker på baggrund af individuelt, kommercielt forhandlede priser ikke er om-
fattet af forordningen. Dette er vigtigt at fastholde under forhandlingerne af
forslaget, og foreslås derfor indskrevet som betragtning i forordningen.
Post Danmark A/S
Post Danmark har gennemgået forslaget til ny forordning om grænseoverskri-
dende pakkeleveringstjenester og har følgende overordnede bemærkninger:
Post Danmark støtter som udgangspunkt de initiativer, som Kommissionen har
taget for at udvikle e-commerce markedet i Europa. Men det er virksomhedens
opfattelse, at der allerede er tale om et stærkt konkurrencepræget marked med
en stigende konkurrence, hvor en regulering på nuværende tidspunkt kan
komme til at virke konkurrencebegrænsende og hindrende for en blomstrende
Side 8/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0009.png
udvikling af e-commerce markedet, som Post Danmark som distributør meget
gerne ser understøttet.
Post Danmark finder, at en stærk regulatorisk intervention på eksempelvis
prisområdet vil være begrænsende i forhold til udviklingen af dette marked.
Det at opbygge den nødvendige kapacitet, forbedre de operationelle processer
og implementere innovative løsninger kræver mange ressourcer og store inve-
steringer. Yderligere regulering vil medføre betydelige øgede omkostninger og
vil i betydeligt omfang svække de postale operatørers muligheder for og inte-
resse i at investere og udvikle dette område til fordel for kunderne og de mindre
SME’ere.
Forslaget til forordning indebærer en markant forøgelse af de administrative
byrder for befordringspligtige postvirksomheder og de nationale myndigheder.
De betydelige administrative byrder, der er forbundet med forslaget, særligt
bestemmelserne om prisoplysninger, priskontrol og netværksadgang, er efter
Post Danmarks opfattelse ikke proportionale med, at forslaget hovedsageligt
vedrører en meget begrænset del af pakkemarkedet, nemlig standardforsendel-
ser uden mængderabat, der sendes af privatpersoner og små virksomheder.
Endvidere virker dette forslag til forordning heller ikke i harmoni med Kom-
missionens intention fra 2015, som det fremgår af Strategien for det indre digi-
tale marked, om at gøre det lettere for enkeltpersoner og små virksomheder at
sende grænseoverskridende pakker.
Post Danmark peger på, at forsendelser fra mellemstore virksomheder – i mod-
sætning til forslagets intention - typisk ikke vil være omfattet, da de normalt
sendes som kontraktpakker. Forslaget rammer derfor primært C2X-
pakkemarkedet, der i forvejen af de fleste aktører på pakkemarkedet anses for
mindre lukrativt, og hvor Post Danmark har en meget begrænset indtjening.
Det er efter Post Danmarks opfattelse særdeles uheldigt, at Post Danmark på-
lægges yderligere administrative omkostninger på dette kommercielt ikke sær-
lig attraktive marked. I sidste ende kan Post Danmark blive nødsaget til at væl-
te sådanne omkostninger over på brugerne.
Formålet med forordningen kan efter Post Danmarks opfattelse nås med bety-
delig mindre indgribende og administrativt byrdefulde foranstaltninger. De
forhold Post Danmark er underlagt under den almindelige konkurrencelovgiv-
ning og i det nuværende postdirektiv er efter virksomhedens opfattelse fuldt ud
tilstrækkelige.
Forslaget indebærer en de facto priskontrol på en del af pakkemarkedet, hvilket
efter Post Danmarks opfattelse er et tilbageskridt for et liberaliseret postmar-
ked. Såfremt det anses for tvingende nødvendigt at indføre bestemmelser om
priskontrol, hvilket Post Danmark ikke er enig i, bør disse som minimum gælde
ens for alle virksomheder som agerer på pakkemarkedet og opfylder definitio-
nerne i henhold til dette forordningsudkast for, så der sikres lige konkurrence-
Side 9/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0010.png
vilkår for alle på markedet, og ikke kun pålægges den befordringspligtige virk-
somhed.
Ifølge forslaget vil befordringspligtige postvirksomheder skulle give andre aktø-
rer adgang til sit netværk for grænseoverskridende forsendelser. Efter Post
Danmarks opfattelse findes der ikke adgangsbarrierer på pakkemarkedet, der
retfærdiggør det betydelige indgreb i en virksomheds handlefrihed, der er for-
bundet med, at virksomheden skal påtvinges at give andre adgang til sit net-
værk.
Udover disse generelle bemærkninger har Post Danmark følgende konkrete
bemærkninger til de enkelte bestemmelser i forslaget:
2. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Ad artikel 2: Definitioner
Det fremgår af bestemmelsen, at definitionerne i art. 2 skal fortolkes i overens-
stemmelse med postdirektivet. Ifølge definitionen i forslaget til artikel 2, litra a,
omfatter pakkeleveringstjenester alle postforsendelser, bortset fra brevforsen-
delser, op til 31,5 kg. Sammenholdes denne definition med definitionerne af
henholdsvis ”postforsendelse” og ”brevforsendelse” i postdirektivet, jf. postdi-
rektivets art. 2, nr. 6 og 7, fører det til, at kataloger, aviser og tidsskrifter må
anses for pakkeleveringstjenester, da de i henhold til postdirektivet er ”postfor-
sendelser”, men ikke ”brevforsendelser”. Post Danmark formoder, at dette ikke
har været tilsigtet.
I den danske sprogversion er ”shall not” oversat til ”bør ikke” i art. 2, litra a,
hvilket efter Post Danmarks opfattelse ikke er korrekt. Det bør i stedet eksem-
pelvis anføres, at ”transport alene anses ikke for at være en pakkeleveringstje-
neste”.
Ad artikel 3: Oplysningspligt
Den foreslåede bestemmelse indebærer en forøgelse af de oplysninger, der skal
indberettes af postvirksomheder i forhold til i dag, og dermed en vis forøget
administrativ byrde, men det er oplysninger, som vi som virksomhed kan tilve-
jebringe. Indberetningspligten omfatter endvidere i modsætning til i dag
kommercielt følsomme oplysninger om segmentopdelte omsætnings- og
mængdetal. Det fremgår ikke eksplicit af artikel 3, at disse følsomme data skal
behandles fortroligt, hvilket efter Post Danmarks opfattelse bør præciseres i
bestemmelsen. I den forbindelse henleder Post Danmark opmærksomheden
på, at offentliggørelse af procentandele eller indeksering også kan være kom-
promitterende for de enkelte virksomheder, hvis der er få indberetningspligtige
virksomheder og/eller relevante forsendelser fra disse (fx er kun pakkeproduk-
ter med omdeling omfattet af bestemmelsen).
Side 10/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0011.png
Postvirksomheder har ofte forskellige forretningsbetingelser for de enkelte
posttjenester. Det kan efter Post Danmarks opfattelse derfor med fordel præci-
seres i stk. 1, litra c, at det er de almindelige forretningsbetingelser for grænse-
overskridende pakkeleveringstjenester, der skal indsendes til den nationale
forvaltningsmyndighed.
I forslaget til stk. 2 bør ”i første afsnit” efter Post Danmarks opfattelse erstattes
med ”i stk. 1”, så der ikke er tvivl om, hvilke ændringer som virksomhederne
skal indberette. Alternativt skal nummereringen af bestemmelserne ændres.
Ifølge forslaget til stk. 6 gælder der en minimumsgrænse på 50 beskæftigede
for at en virksomhed er indberetningspligtig, for så vidt angår oplysninger i stk.
1 og 2, men ikke oplysninger i stk. 3. Post Danmark formoder, at det beror på
en fejl, at undtagelsen ikke også omfatter stk. 3-oplysninger, jf. også det oven-
for anførte om ”i første afsnit”. Der bør efter Post Danmarks opfattelse ikke
være fortolkningstvivl om et så vigtigt forhold.
En lang række ikke-befordringspligtige postvirksomheder gør - i modsætning
til Post Danmark - i vid udstrækning brug af ”selvstændige vognmænd”, der på
fast basis udfører sortering, transport og ikke mindst distributionsopgaver for
postvirksomheden. Som følge heraf forventer Post Danmark, at en række større
aktører vil være undtaget fra indberetningspligten, såfremt beskæftigelseskra-
vet skal fortolkes som et sædvanligt ansættelsesretligt over-
underordnelsesforhold. Post Danmark forventer derfor, at væsentlig omsæt-
ning og mængder i markedet ikke vil skulle indberettes til forvaltningsmyndig-
hederne i de enkelte lande, som forslaget er formuleret nu. Det er ikke hen-
sigtsmæssigt. Efter Post Danmarks opfattelse bør minimumsgrænsen på 50
beskæftigede præciseres, så grænsen tillige omfatter selvstændige vognmænd,
der er knyttet til postvirksomheden.
Ad artikel 4: Gennemsigtige takster og terminaltakster
Forslaget medfører en forøget administrativ byrde for såvel de befordringsplig-
tige postvirksomheder som de nationale forvaltningsmyndigheder. Post Dan-
mark vil være i stand til at tilvejebringe disse oplysninger.
Terminalafgifter er fortrolige oplysninger, som skal indsamles og rundsendes
til øvrige landes forvaltningsmyndigheder i Europa, men det centrale spørgs-
mål er, hvad Kommissionen vil anvende disse oplysninger til. Der er tale om
oplysninger vedrørende kommercielle aftaler, som af konkurrencehensyn ikke
må videreformidles. Endvidere er der i forordningen ingen direkte henvisnin-
ger til, at denne fortrolighed er sikret.
Post Danmark står uforstående overfor, at det alene er de befordringspligtige
postvirksomheder, der skal indberette offentlige takstoversigter og fortrolige
terminaltakster. Hvis der skal opnås gennemsigtighed på markedet, bør kravet
gælde for alle postvirksomheder. Ens krav vil samtidig sikre lige konkurrence-
Side 11/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0012.png
vilkår for alle på markedet.
Side 12/17
Post Danmark tager for givet, at der kun er tale om oplysninger om terminalaf-
gifter vedrørende de 15 produkter som er anført i bilaget.
Det er Post Danmarks vurdering, at kun en meget lille andel af de grænseover-
skridende pakker vil blive sendt på vilkår, der vil blive omfattet af de indberet-
ningspligtige takstoversigter. Det er Post Danmarks vurdering, at det er et me-
get stort administrativt apparat, der skal sættes op for at varetage denne opgave
i forhold til den lille andel af pakkemarkedet dette omhandler, hvorfor forslaget
efter Post Danmarks opfattelse ikke rammer formålet med reguleringen.
Post Danmark bemærker endvidere, at det til trods for produktdefinitionerne i
bilaget til forordningen uundgåeligt vil være meget vanskeligt at sammenligne
priser på tværs af landene. Det vil sandsynligvis være muligt at opstille sam-
menligninger for visse lande og visse vægtgrænser, som ikke matcher eksem-
pelvis prisniveauet for en pakke den modsatte vej, mens det modsatte kan være
gældende for andre lande og vægtgrupper. Eksempelvis har landene ikke sam-
me vægtintervaller og samme tillægsydelser tilknyttet de enkelte produkter,
hvorfor en sammenligning meget sandsynligt bliver en sammenligning af ikke
sammenlignelige størrelser.
Ifølge forslaget til stk. 3 skal befordringspligtige postvirksomheder fremsende
oplysninger om terminaltakster for ”postforsendelser fra andre medlemssta-
ter”, - vurderet ud fra ordlyden – vil det sige ankommende forsendelser. Denne
forståelse harmonerer imidlertid ikke umiddelbart med bestemmelsen i stk. 4,
hvorefter de nationale forvaltningsmyndigheder skal fremsende de indhentede
terminaltakster til de nationale forvaltningsmyndigheder i oprindelseslandene.
Det bør derfor efter Post Danmarks opfattelse præciseres i forslaget, om be-
stemmelsen tillige omfatter terminaltakster for afgående forsendelser, så der
ikke opstår fortolkningstvivl herom.
Ad artikel 5: Vurdering af taksternes overkommelighed
Bestemmelsen i artikel 5 indebærer en pligt for de nationale forvaltningsmyn-
digheder til at foretage priskontrol af grænseoverskridende takster én gang
årligt. Priskontrollen omfatter samtlige 15 forsendelsestyper angivet i bilaget til
forordningen og til og fra hvert enkelt EU-land. Forvaltningsmyndighedens
prisvurdering skal endvidere sendes til Kommissionen, konkurrencemyndighe-
derne og samtlige medlemslande, herunder i en ikke-fortrolig udgave. Som
nævnt ovenfor vil det være en kompleks opgave at foretage de pågældende
prisvurderinger, da der er forskelle på de enkelte standarder og pris- og pro-
duktkategorier i de enkelte lande. Der vil således være betydelige administrati-
ve omkostninger forbundet med denne byrde, både for den befordringspligtige
postvirksomhed og for den nationale forvaltningsmyndighed.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0013.png
Efter Post Danmarks opfattelse står disse betragtelige administrative byrder
ikke mål med reguleringen, ligesom priskontrol ikke harmonerer med et libera-
liseret marked.
I overensstemmelse med postdirektivet udarbejder Post Danmark, i lighed med
andre befordringspligtige postvirksomheder, et produktøkonomiregnskab, der
viser produktøkonomien for de enkelte tjenester, der er omfattet af befor-
dringspligten.
Såfremt Post Danmark havde urimelige høje priser på forsendelser til og fra
udlandet, ville dette således uden videre kunne aflæses af produktøkonomi-
regnskabet. Det er derfor efter Post Danmarks opfattelse helt unødvendigt at
gennemføre omfattende prisvurderinger, som forslaget lægger op til.
Hvis det må anses for tvingende nødvendigt at indføre bestemmelser om pris-
kontrol, hvilket Post Danmark ikke er enig i, bør bestemmelserne som mini-
mum gælde ens for alle postvirksomheder på markedet, så der sikres lige kon-
kurrencevilkår for alle aktører.
Post Danmark bemærker derudover, at der ved vurderingen af priserne bør
tages højde for, at der i Danmark de senere år har været en kundedrevet udvik-
ling på forbrugermarkedet gående på et ønske om mere ensartede priser. Det
har betydet, at vægtkategorier, priskalkulationsmetoder, tillæg og zoner er re-
duceret, så det er blevet lettere at overskue for forbrugere og mindre erhvervs-
drivende.
Endeligt bemærker Post Danmark, at nogle af tidsfristerne i forslaget ikke sy-
nes at harmonere med hinanden. Ifølge forslaget til artikel 5, stk. 1, skal for-
valtningsmyndigheden foretage prisvurderingen inden for 3 måneder efter
modtagelse af oplysninger om priser fra den befordringspligtige virksomhed.
Priser skal indsendes senest den 31. januar, hvilket betyder, at forvaltnings-
myndigheden derfor senest skal træffe afgørelse den 30. april. Går afgørelsen
den befordringspligtige postvirksomhed imod, har postvirksomheden 15 ar-
bejdsdage til at komme med yderligere oplysninger og/eller begrundelser. Her-
efter træffer forvaltningsmyndigheden endelig afgørelse. Henset hertil vil det
ikke i alle tilfælde være muligt at overholde fristen i stk. 5 for offentliggørelse
inden den 30. april. Det vil endvidere ikke være muligt at fremlægge oplysnin-
gerne den 31. januar som angivet i stk. 4, medmindre der menes det efterføl-
gende kalenderår.
Ad artikel 6: Gennemsigtig og ikke-diskriminerende grænseoverskridende
adgang
Den så godt som ubetingede adgang til multilateralt aftalte terminaltakster og
infrastruktur til tredjepartsoperatører, som forslaget beskriver, åbner op for
cherry-picking for konkurrerende operatører. Det er Post Danmarks opfattelse,
Side 13/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0014.png
at der ikke via dette forslag til regulering skal åbnes op for såkaldt down stream
acces. Er dette tilfældet, er der så fald tale om en helt grundlæggende ændring
af de vilkår, der hidtil har været gældende i forhold til pakkemarkedet.
Det bør således klart fremgå af forordningen, at der ikke kan anmodes om ad-
gang til enkelte netværkselementer, f.eks. distribution, men at der alene kan
opnås adgang til den samlede ydelse fra udvekslingskontoret og frem til mod-
tageren. Hvis der er adgang til enkelte elementer, vil dette ligeledes muliggøre
cherry-picking på den befordringspligtige virksomheds bekostning. Endelig
skal det sikres, at prisen for adgang til enhver tid giver den befordringspligtige
postvirksomhed fuld omkostningsdækning samt en rimelig avance.
Post Danmark skal endvidere bemærke, at pligten til at offentliggøre priser på
standardtilbuddet i de enkelte medlemslande medfører stor risiko for, at det er
muligt for uvedkommende at regne sig frem til de fortrolige terminaltakster.
Endvidere vil dette lægge op til yderligere bureaukrati i forhold til at sikre en
smidig og hurtig behandling af den voksende e-handel.
Derudover skal det bemærkes, at offentliggørelsen af et standardtilbud og hele
fastlæggelsen af processen for opnåelse af enighed om grundlaget for det indi-
viduelle tilbud indebærer en risiko for en langvarig og besværlig proces på et
område, hvor hurtighed og effektivitet er en nødvendighed. Dertil kommer at
denne besværlige proces i sig selv vil indebære en betydelig risiko for, at der
opstår en usikkerhed i forhold til prisfastsættelsen til den enkelte afsender, som
kan føre til en den modsatte effekt af Kommissions ønske om at fremme e-
handlen i Europas indre marked.
Ad artikel 8 Revision
Med hensyn til implementeringstidspunkt er det Post Danmarks opfattelse, at
denne forordning kræver så stor forberedelse og så mange ændringer i virk-
somhedens processer, at den tidligst kan implementeres fra 2019. Dette skal
ligeledes ses i lyset af den udvikling af e-commerce markedet, som allerede er i
gang og de initiativer, som de nationale postoperatører er i færd med at imple-
mentere for at styrke gennemsigtigheden og effektiviteten på det voksende e-
handelsmarked.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har svaret på høringen som følger:
EU-Kommissionen offentliggjorde 25. maj 2016 en e-handelspakke indehol-
dende 5 initiativer, der alle har til formål at fjerne barrierer for grænseover-
skridende e-handel og øvrige on-line aktiviteter. Initiativerne kommer oven på
nogle tidligere fremsatte forslag med samme formål. De 5 nye initiativer er:
- Forslag til forordning om pakkelevering
- Forslag til forordning om geoblocking
Side 14/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0015.png
- Forslag til revision af CPC-forordningen
- Vejledning om UCP-direktivet
- Meddelelse om online platforme
De tidligere fremsatte initiativer er forslag til kontraktregler for salg af fysiske
varer og digitalt indhold og persondataforordningen. Senere i 2016 forventes
endvidere et forslag om ”one-stop-shop” for momsbetaling ved grænseover-
skridende handel med varer.
Forslaget om pakkelevering skal således ses i sammenhæng med de yderligere
initiativer på området og har yderligere perspektiver idet pakkelevering natur-
ligvis ikke kun omfatter e-handelsområdet.
Billig, effektiv og troværdig pakkelevering er helt afgørende blandt andet for
succesfuld e-handel, også over grænserne. I det lys finder Dansk Erhverv det
positivt, at Kommissionen vil styrke konkurrencen ved at skabe større gennem-
sigtighed om priserne for pakkelevering over grænserne.
Der har tidligere været forslag fremme om prisregulering på området. Dansk
Erhverv skal i den forbindelse gentage, at vi ikke støtte(r) politisk regulering af
priserne, hverken på dette eller på andre områder. Politisk regulering af priser
er ikke hensigtsmæssig i en markedsøkonomi. Prisdannelsen skal overlades til
markedet og politikerne sikrer bedst billige priser ved at sørge for at konkur-
rencen fungerer.
Private pakkedistributører har allerede velfungerende pakkenetværk over
grænserne i EU, med gode forbrugermuligheder for eksempel med anvendelse
af track-and-trace og fleksibel levering. Dansk Erhverv er glad for, at der ikke
ændres ved det med dette forslag. Organisationen støtter således også generelt
de fravalg, der angives i udkastet og som derfor ikke bliver en del af den kom-
mende regulering.
Forslaget indeholder i udkast til artikel 3 bestemmelser om diverse oplysnings-
forpligtelser primært for virksomheder på 50 ansatte og derover samt virksom-
heder, der er etableret i mere end én medlemsstat. Dansk Erhverv er som ud-
gangspunkt skeptiske i forhold til de administrative forpligtelser, dette vil på-
lægge de private aktører på området.
Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at branchen inddrages i at fastlægge præ-
cist hvilke data, der kan indsamles nationalt under hensyntagen til deres indi-
viduelle produktionsforhold, registreringsmuligheder og fortrolighed.
For så vidt angår forslagene om regulering af de befordringspligtige virksom-
heder, skal Dansk Erhverv blot generelt bemærke, at man finder, at den bedste
metode til at fjerne de til tider og på visse steder monopollignende tilstande i
europæisk pakkelevering er at styrke konkurrencen og gennemsigtigheden på
området.
Der henvises endvidere til Dansk Erhvervs høringssvar af d.d. til specialudval-
get for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål vedrørende Kommissi-
Side 15/17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0016.png
onens meddelelse om e-handel med videre. Svaret vedlægges som bilag da det
er relevant også for denne høring.
I den forbindelse bemærkes yderligere til orientering, at Dansk Erhverv ligele-
des støtter Kommissionens forslag om at fjerne bagatelgrænsen for småpakker
fra 3. lande. Den nuværende bagatelgrænse for småpakker fra 3. lande skaber
konkurrenceforvridning for netbutikker i EU-lande til fordel for netbutikker
uden for EU. Ifølge Kommissionen gik EU-landene tilsammen glip af over €
500 mio. i 2013 i moms på varer, der blev e-handlet i lande uden for EU, men
som lå under moms bagatelgrænsen (EU-Kommissionen, maj 2015, ’Asses-
sment of the application and impact of the VAT exemption for importation of
small consignments’).
Dansk Erhverv er åben over for en fælles bagatelgrænse for at hjælpe små virk-
somheder, hvis den er på niveau med den eksisterende danske bagatelgrænse,
hvor virksomheder i Danmark først skal momsregistreres, når de sælger for ca.
€7.000.
Som det blandt andet fremgår af ovenstående er det samlede område af rele-
vans for pakkelevering, e-handel, moms, osv. relativt komplekst og i kraftig
udvikling. Henset hertil, samt henset til den korte høringsfrist forbeholder
Dansk Erhverv sig muligheden for at vende tilbage med yderligere bemærknin-
ger på et senere tidspunkt.
Side 16/17
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt har der været afholdt fire møder i Rådets arbejds-
gruppe om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
Møderne har båret præg af en grundlæggende støtte til formålet med forord-
ningen om at øge konkurrencen og sænke priserne, men der har også været
mange opklarende spørgsmål til de enkelte elementer, herunder om det er rea-
listisk at opnå mere konkurrence og lavere priser gennem tiltag som transpa-
rens og øget tilsyn. Herudover har flere medlemsstater også stillet spørgsmål
ved grænsen på 50 medarbejdere for at falde ind under forpligtelserne i art. 3,
de fastsatte tidsfrister, konceptet om "affordability" i prissætningen, samt om,
hvorvidt kun befordringspligtige pakkedistributører skal være omfattet af alle
bestemmelser.
Endelig har flere medlemsstater tilkendegivet, at de ikke efterspørger prisregu-
lering og har peget på risikoen for, at reguleringen bliver unødig bureaukratisk
med efterfølgende administrative byrder.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked bør kendetegnes ved åbenhed
overfor digital innovation og konkurrence, hvorved der bør være fokus på at
sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder samt på at undgå
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- transportdelen) den 1/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet (Transport, Telekommunikation og Energi- telekommunikationsdelen) den 2/12-16 samt bidrag til samlenotat vedrørende rådmødet den 8/12-16 (Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik), fra transport- og bygningsministeren
1689881_0017.png
protektionistiske tiltag. Regeringen støtter intentionerne om at sikre en bedre
integration af det digitale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhin-
drer forbrugerne i at købe på tværs af grænser, og virksomhederne i at sælge på
tværs af grænser.
Regeringen hilser den del af nærværende forslag, som vedrører indsamling af
oplysninger om pakkeleveringsvirksomhederne og deres aktiviteter, f.eks. de
tjenester de tilbyder og deres salgsbetingelser, velkommen. Herved kan forbru-
gere og små virksomheder orientere sig herom. Det vil være hensigtsmæssig
forbrugeroplysning.
Derimod giver det efter regeringens opfattelse ikke mening i et konkurrence-
præget og liberaliseret marked med mange udbydere af pakketjenester og med
mange forskellige kunder, som efterspørger disse ydelser, at skærpe tilsynet
med de befordringspligtige postvirksomheders priser. I et sådant marked vil
prisen i sidste ende være udtryk for en balance mellem udbud og efterspørgsel.
Kravet om skærpet tilsyn med prissætning virker på den baggrund som en ana-
kronisme, der påfører unødvendige byrder.
Regeringen er endvidere af den opfattelse, at en ny regulering af den befor-
dringspligtige virksomheds priser skaber en uklarhed i forhold til den danske
situation. Der kan således opstå den situation om nogle få år, at der ikke længe-
re udpeges en befordringspligtig virksomhed, idet befordringspligten til den tid
må forudsættes håndteret af markedet - således som det i øvrigt er forudsat i
postdirektivet som en mulighed.
Side 17/17
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om sagen til Folketingets Europaud-
valg den 29. juni 2016.