Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
København, den 15. november 2016
Fjernbussernes ulige konkurrence med togene
Jyllands-Posten bragte den 5. oktober 2016 et debatindlæg af Jonas Schmidt, der er Regional
Manager, Eurolines Scandinavia med overskriften ”Tiden er kørt for DSB”. I indlægget nedgør
Jonas Schmidt DSB og togtransport, der karakteriseres som dyr og utidssvarende, fremhæver
busselskabernes passagervækst og maler et ualmindeligt rosenrødt billede af fjernbussernes
fortrin og tilbud til passagererne
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9052962/tiden-er-
koert-for-dsb/
Det er desværre ikke den helt store viden om kollektiv transport mere bredt, der lægges fra dagen
i dette helt forsimplede indlæg, og desværre er Jonas Schmidts skråsikre debatkommentar præget
af postulater og fejlinformation, og der mangler i udtalt grad nuancerende baggrundsoplysninger.
Og det skorter som nævnt ikke på selvros i kommentaren, der derfor bør læses med kritiske briller
som det partsindlæg den er. Umiddelbart gør fjernbusselskaberne det da rigtig godt for tiden og
påfører specielt DSB alvorlig konkurrence. De har fundet en lukrativ niche, men man kunne
spørge, er det OK, at disse private busoperatører blot skummer fløden og scorer avancerne uden
at påtage sig bredere forpligtelser inden for den kollektive transport, samtidig med, at de stort set
slipper for udgifter til infrastruktur, stationære og tekniske faciliteter m.m. Og i øvrigt bidrager til
slid på vejene?
Men allerførst lidt kortfattede fakta om fjernbusserne:
De kører uden at betale infrastrukturafgift (andet end bro/færge).
De kører på de strækninger, som de skønner er profitable - uanset om der er anden parallel
offentlig transport - fx tog
De kører på de tidspunkter, hvor der er mange passagerer, og ikke på andre tider. Dermed
lever de ikke op til ønsket om et netværk af transport. De er snarere at betragte som
pirater i branchen.
Vi har i Rådet for Bæredygtig Trafik som sådan ikke noget specielt imod fjernbusser, og havde de
været flettet ind i et offentligt styret system, med fokus på koordination, arbejdsdeling, netværk
og bæredygtighed, så kunne disse busruter fungere som acceptable aflastningsforanstaltninger i
forhold til flaskehalse på skinnerne. De kunne køre i områder og på stræk, hvor togene ikke
1