Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1689728_0001.png
TALEMANUSKRIPT – DET
TALTE ORD GÆLDER
Side 1 af 17
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål E i
Udvalget for Landdistrikter og Øer (ULØ) torsdag d.
10. november 2016 kl. 11.30
Samråds-
spørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for status for
Banedanmarks Signalprogram med
fokus på forsinkelsens konsekvenser for
de strækninger og tilhørende oplande,
der ligger i landdistrikter og
yderområder.
Svar – indledende
bemærkning
Jeg er i spørgsmål E blevet bedt om at
redegøre for konsekvenserne af
forsinkelsen af Signalprogrammet for de
strækninger og tilhørende oplande, der
ligger i landdistrikter og yderområder.
Jeg vil starte med at sige, at ingen skal
være i tvivl om, at jeg gerne havde været
denne forsinkelse foruden.
Vi så alle gerne, at det nye signalsystem
på fjernbanen var udrullet i 2021 og i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0002.png
Side 2 af 17
2020 for S-banen, som oprindeligt
forudsat. I dag ved vi, at de nye signaler
på fjernbanen bliver forsinket med to år
og på S-banen med et år.
Det, jeg siger i dag, baserer sig på det
oplæg Banedanmark holdt for
Transport- og Bygningsudvalget tirsdag
den 11. oktober 2016.
Sagen er meget teknisk, men
Banedanmark har skrevet et notat, hvor
der bliver redegjort for replanlægningen
af Signalprogrammet. Notatet ligger her
hos formanden til afhentning efter
mødet, ligesom jeg også vil eftersende
det til udvalget.
Jeg vil i dag have et særligt fokus
konsekvenserne af Signalprogrammets
forsinkelse og den gennemførte
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0003.png
Side 3 af 17
replanlægning for landdistrikter og
yderområder.
Svar – Baggrund
for den politisk
aftale om Signal-
programmet
Det har længe været kendt, at de danske
signalsystemer er forældede og
nedslidte, og der har været og er et
behov for udskiftning.
Signalprogrammet er derfor først og
fremmest et nødvendigt projekt, hvor et
gammelt og udslidt signalsystem
erstattes af et nyt.
Men ud over at få tidssvarende
signalanlæg vil det nye signalsystem
også give en bedre regularitet, højere
sikkerhed, mere effektiv drift, bedre
passagerinformation og det
signalmæssige grundlag for en senere
hastighedsopgradering på visse
strækninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0004.png
Side 4 af 17
Den politiske beslutning om udskiftning
af Banedanmarks signalanlæg blev
truffet med aftale om En grøn
transportpolitik af 29. januar 2009.
Svar – Signal-
programmet er
ambitiøst
Signaludskiftningen er en stor, kompleks
og ambitiøs opgave med mange
indbyrdes afhængigheder på tværs af
delprojekter og interessenter.
Forsinkelser et sted kan derfor hurtigt få
konsekvenser et andet sted.
Svar – Status for
Signalprogram-
met oktober 2016
Folketinget er i Anlægsstatus for 1.
halvår 2016 blevet informeret om, at
Signalprogrammet vil blive forsinket i
forhold til den politiske aftale fra 2009.
Det fremgår af anlægsstatus, at
Signalprogrammet forventes udrullet på
fjernbanen i 2023 og ikke som tidligere
forudsat i 2021. På S-banen forventes
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0005.png
Side 5 af 17
Signalprogrammet udrullet i 2021 og
ikke som tidligere forudsat i 2020.
Svar – Årsager til
forsinkelsen
Forsinkelsen af Signalprogrammet
skyldes flere forhold.
I 2013 er der eksempelvis kommet
ændringer til den forordning, som
angiver fælles retningslinjer for
jernbanebranchen ved
jernbanesikkerhedsmæssige ændringer.
Det er første gang, at den anvendes på et
så stort og komplekst projekt som det
danske Signalprogram, hvilket har givet
en række udfordringer hos både
Banedanmark og leverandørerne.
Man må også erkende, at der helt fra
tilbudstidspunktet har været for stor
optimisme omkring stordriftsfordele,
læringskurver, egne præstationer,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0006.png
Side 6 af 17
samarbejde med bygherre og så videre,
og som har været forudsætningen for, at
man kunne gennemføre
signaludskiftningen over en relativt kort
tidshorisont.
Hertil kommer forsinkelser i udvikling
og godkendelser af en række delsystemer
på infrastruktursiden.
Endelig har udrustningen af tog til brug
på fjernbanen også vist sig vanskeligere
at gennemføre end oprindelig forudsat.
Svar –
Replanlægning
har været
undervejs længe
Banedanmark har i samarbejde med
leverandørerne gennemgået de
oprindelige udrulningsplaner og
økonomien. Denne replanlægning er
udtryk for en reaktion på en lang række
udfordringer med eksempelvis
overholdelse af tidsplanerne, særligt for
early deployment-strækningerne, som er
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0007.png
Side 7 af 17
kritiske i forhold til sikring af læring og
aftestning.
Den første af Signalprogrammets early
deployment-strækninger ligger på S-
banen, hvor det nye signalsystem den
29. februar 2016 blev idriftsat mellem
Jægersborg og Hillerød.
Erfaringerne fra S-banen har vist, at der
var behov for at foretage flere test og få
de nye systemer godkendt. Disse
erfaringer er indarbejdet i den nye
udrulningsplan.
Forsinkelsen og den nye udrulningsplan
har konsekvenser for programmets
økonomi og for, hvornår
Signalprogrammet kommer ud til hvilke
strækninger.
Økonomien først.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0008.png
Side 8 af 17
Det forventes stadigvæk, at
gennemførelsen af Signalprogrammet
kan ske inden for den oprindelige
totalbevilling. Men det kan i dag også
konstateres, at gennemførelse af den nye
udrulningsplan vil kræve fuldt træk på
Signalprogrammets reserver til
håndtering af alle kendte risici.
Svar – Den nye
udrulningsplan
(2016-planen)
I forhold til alle detaljerne for den
konkrete plan for udrulningen af
Signalprogrammet vil jeg henvise
tidligere omtalte notat fra Banedanmark.
Her vil jeg gerne trække nogle af
Banedanmarks overordnede principper
for replanlægningen frem.
Banedanmark har søgt at konsolidere
udrulningsplanen i forhold til
elektrificering og DSB’s
materielanskaffelser ud fra den optimale
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0009.png
Side 9 af 17
rækkefølge: Først
fornyelse/opgradering, dernæst
signaludrulning og til slut elektrificering.
Det fremgår også af notatet, at
Banedanmark efter early deployment-
strækningerne vil fortsætte på mindre
befærdede strækninger, inden man går
over til de passagertunge strækninger.
Banedanmark anfører, at der derved
opnås størst robusthed for trafikken på
de passagertunge strækninger.
Det er på den baggrund de nye planer for
ibrugtagning er opstillet af
leverandørerne sammen med
Banedanmark.
Resultatet er, at den oprindelige
udrulning groft sagt er vendt på hovedet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0010.png
Side 10 af 17
I den oprindelige plan begyndte
udrulningen af det nye signalsystem på
hovedstrækningerne.
I den nye plan begynder man på
sidestrækningerne.
Derudover er der lagt mere tid ind til
tests, udrulning og
sikkerhedsgodkendelser. Det er hermed
søgt at sikre, at ibrugtagning på
fjernbanen vil ske med en højere
driftsstabilitet og øget robusthed i
trafikafviklingen, så generne for
passagererne bliver så små og få som
mulige.
Svar - Ændringer
i Vest
I Vestdanmark starter udrulningen i
Nordjylland på strækningen
Frederikshavn-Hobro i 2018. Her var
det tidligere forudsat, at næste
strækning i udrulningsplanen skulle
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0011.png
Side 11 af 17
have været hovedstrækningen i
Østjylland ned til Fredericia. Med
replanlægningen lægges der op til, at der
i stedet for udrulles på
sidestrækningerne op til Struer og
Thisted i 2019 og som altså fremrykkes i
udrulningsrækkefølgen og i tid.
I Vestdanmark medfører den nye
udrulningsplan blandt andet følgende:
Thisted-Struer fremrykkes med to
år fra 2021 til 2019.
Struer-Langå fremrykkes med ét år
fra 2020 til 2019.
Projekterne i Nordjylland om de nye
Signalanlæg til Den nye bane til
Aalborg Lufthavn,
kapacitetsudvidelser ved Hjørring
og Lindholm og en eventuel
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0012.png
Side 12 af 17
hastighedsopgradering mellem
Hobro og Aalborg er blevet tilføjet
tidligt i den reviderede
udrulningsplan i 2020.
Esbjerg-Lunderskov er blevet lagt
senere i udrulningsplanen med
ibrugtagning i 2021, hvilket er to år
senere end planlagt
Strækningerne med
grænseoverskridende trafik, det vil
sige Tønder-Bramming og Padborg-
Fredericia, er lagt senere i
udrulningsplanen i 2022
henholdsvis i 2023.
Svar - Ændringer
i Øst
I Østdanmark fremrykkes udrulningen
på Svendborgbanen både i
udrulningsrækkefølgen og i tid.
For Østdanmark kan følgende nævnes:
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0013.png
Side 13 af 17
Svendborgbanen fremrykkes fra
2021 til 4. kvartal 2019.
Ringsted-Nykøbing F. afsluttes i
2021.
Roskilde-Kalundborg fastholdes,
således ibrugtagning forventes i
2021.
Kystbanen, København H, og
strækningen til Peberholm er lagt til
sidst i udrulningsplanen i 2023 mod
tidligere i 2021.
Som led i den politiske aftale af 4. marts
2016 blev der truffet beslutning om det
videre forløb for Femern Bælt-projektet.
Det indebærer, at det i første omgang
kun er strækningen Ringsted-Nykøbing
Falster, der opgraderes, hvor der
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0014.png
Side 14 af 17
etableres dobbeltspor mellem
Vordingborg og Nykøbing Falster.
Svar – Fordele for
strækninger i
landdistrikter
m.m.
Den nye udrulningsplan betyder, at de
nye signalsystemer i en række tilfælde
kommer landdistrikterne til gavn
tidligere, end det var tiltænkt i den
oprindelige udrulningsrækkefølge.
Det betyder, at strækningerne Thisted-
Struer og Struer-Langå, der i dag ikke
har nogen form for togkontrol, får dette
tidligere end forudsat i den oprindelige
plan. Dermed får disse strækninger et
højt og ensartet sikkerhedsniveau.
Den nye udrulningsrækkefølge betyder
også, at landdistrikterne vil kunne høste
gevinsterne af det nye signalsystem som
nogle af de første. Det betyder
eksempelvis forbedret rettidighed og
færre forsinkelsestimer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0015.png
Side 15 af 17
Svar – Ulemper
for strækninger i
landdistrikter
m.m.
Kan man så også godt vende argumentet
om og sige, jamen betyder det så ikke
også, at de mindre befærdede
strækninger bliver udsat for eventuelle
implementeringsproblemer først?
Jo, det kan man godt, men alle
strækninger skal trods alt udrustes, og
herved undgår ingen strækninger at
komme i risiko for problemer ved
overgangen til de nye signaler. De
eksisterende signaler, ved vi i øvrigt også
godt, volder os en lang række problemer.
Det skal derfor i denne sammenhæng
også understreges, at Banedanmark har
lagt mere tid ind i den nye
udrulningsplan til at foretage flere test
inden de ruller ud – netop med det sigte,
at sikre sig så godt som muligt, at
systemet virker, inden passagererne får
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0016.png
Side 16 af 17
det at mærke. Der testes både i
Banedanmarks såkaldte Joint Test Lab
og på strækningerne. Her bliver
leverandørernes software testet både
indbyrdes og over for eksisterende
systemer.
Endelig bliver der gennemført test på de
første strækninger – early deployment-
strækningerne. Der er ikke ændret på
disse strækninger ud over, at de
tidsmæssigt tages i drift senere end
forudsat på kontraktstidspunktet.
Svar –
Konklusion
Signalprogrammet er et landsdækkende
program, der i sin grundsubstans er
ekstremt teknisk, særligt når det gælder
udrulningen og den gennemførte
replanlægning. Den nye udrulningsplan
beror på faglige overvejelser og er
udarbejdet i samarbejde mellem
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Kopi til orientering af svar på ULØ - alm. del - spm. 21 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om konsekvenserne for landdistrikterne og yderområder som følge af forsinkelserne med Banedanmarks Signalprogram, fra transport- og bygningsministeren
1689728_0017.png
Side 17 af 17
Banedanmark og de enkelte
leverandører.
Den nye udrulningsplan er udtryk for en
nødvendig ændring af gennemførelsen af
en nødvendig udskiftning af de gamle
signaler, som Signalprogrammet er sat i
verden for at gennemføre.
Tak for ordet.