Fra:
Sendt:
15. november 2016 21:58
Emne:
Anmeldelse om brud på udbudsloven
Prioritet:
Høj
Kære Konkurrence & Forbrugerstyrelse
Igennem aktindsigt har jeg opdaget et ikke uventet brud på lovgivningen.
I sommers nærmere bestemt den 16.05.2016 opsagde Banedanmark samarbejdet med Strukton på Østfyn
øjeblikkeligt.
Allerede den 17.05.2016 gik Malus A/S i gang i deres sted på Østfyn.
Dette selvom en række underentreprenører til Strukton allerede var på plads og løftede opgaven med sikkerhed
m.m.
Banedanmark har ikke haft nogen udbud af nogen art, og der har derfor ikke været nogen mulighed for, at andre
end Malus A/S kunne få opgaven.
I første omgang havde undertegnede samt øvrige i branchen observeret et større antal SR Arbejdsledere fra
Malus i gang på Østfyn, og med kendskab til priser kunne alle regne ud, at Banedanmark havde købt ydelser for
langt større beløber end 300.000 kr, hvorved de skulle have afholdt et udbud.
Banedanmark startede da også med via Transport & Bygningsminister, at vildlede Folketingets Transportudvalg
da han opgav, at Banedanmark havde købt sikkerhed for omkring 200.000 kr.
Efterhånden som jeg gravede dybere kom det frem, at beløbet til sikkerhed var 509.000 kr, altså klart højere end
de 300.000 kr.
Desuden oplyste Banedanmark, at man i alt havde købt ydelser fra Malus i perioden 17.05.2016-07.08.2016 for
8,7 mio kr.
Og her har der IKKE været noget udbud!
Jeg har en klar mistanke om, at der er en helt speciel årsag til, at man netop køber ydelser af Malus, og her skal
man naturligvis passe på med hvad man siger.
Derfor må man selv bruge sin fantasi til at forestille sig hvorfor Banedanmark så gerne foretrækker Malus til alt?
Denne henvendelse er også til Transportudvalget.
Desværre vildleder Transport & Bygningsministeren udvalget med hans svar fra Banedanmark.
Og da Ministeren har valgt side hvor han ubetinget bakker Banedanmark op, og samtidigt tager deres svar for
gode varer, så er ansvaret placeret ved Ministeren.
Jeg håber at Transportudvalget ikke bare lader dette passere!
Det kan tilføjes, at jeg kører retssag mod Banedanmark da de har forårsaget at min tidligere virksomhed RAVN
Bane ApS gik konkurs den 29.02.2016.
I denne forbindelse har TRM pludselig trukket svarene i langdrag og hhv 86 og 162 dage er de seneste
eksempler.
Så Konkurrence og Forbrugerstyrelsen ønskes bedre held med, at få svar ud af parterne.
Med venlig hilsen
Kind regards
Mit Freundlichen Grüßen