Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2. december 2016 / PKL
Til Folketingets Transportudvalg
I forlængelse af foretræde for udvalget den 1. December 2016, sender vi hermed som aftalt
vores mundtlige oplæg.
Jørgen Fischer, landsformand Danske Seniorer
Først tak for at jeg - sammen med vores næstformand Per K. Larsen - kan få lejlighed til at
fremføre Danske Seniorers synspunkter omkring det urimelige i, at vi ældre borgere skal stille
med en lægeattest for at få vort kørekort fornyet, når vi fylder 75 år.
Det er faktisk næsten på dato 2 år siden, vi havde foretræde for retsudvalget i forbindelse med
den daværende regerings forslag om at hæve aldersgrænsen fra 70 til 75 år.
Vi var ikke enige – og havde gerne allerede den gang – set lægetjekket helt blev afskaffet
Det var et lille skridt på vejen, men vi mener stadig i Danske Seniorer, at lægetjekket skal
afskaffes. Det mener vi, fordi de er overflødige.
De gavner ikke trafiksikkerheden
De koster tid og penge for seniorer, som betaler over 100 mio. årligt af egen lomme
De forringer mobiliteten for seniorer – af økonomiske årsager - især i landområderne
De koster tid i Borgerservice og for Politiet
De koster tid hos praktiserende læger – ca. 75 årsværk
Sundhedsstyrelsen siger klart, at der ikke er sundhedsfaglige belæg for en aldersgrænse.
Vores nabolande, Sverige og Tyskland har ingen alderslægetjek og har ikke flere ulykker
forårsaget af ældre. Tværtimod laver 75 + langt færre ulykker end yngre trafikanter. De er
bedre til at tilpasse sig forholdene og egne evner. Det som forårsager ulykker er ikke alder,
men f. eks. fart, alkohol, uopmærksomhed og sygdom.
Danske Seniorer støtter naturligvis, at der foretages lægeundersøgelser og sker indberetning
til kørekortmyndighederne, hvis en borger ikke opfylder de helbredsmæssige forudsætninger
for at køre forsvarligt, men det skal gælde alle -uanset alder.
Spørgsmålet er blevet yderligere aktualiseret nu, hvor 17 årige efter 1. januar 2017 kan tage
kørekort og køre bil, når der er en voksen erfaren bilist ved siden af. Hvad er en erfaren bilist?
Regeringen henholder sig til de tyske erfaringer. Hvorfor så ikke også med tyske erfaringer
med fornyelse af kørekort uden lægeerklæring?
Vi må derfor spørge, hvilke politiske argumenter er der for at specielt danske bilister skal
underkastes obligatorisk lægeundersøgelser, når de i omkringliggende store EU-lande som
Sverige, Tyskland og Frankrig er muligt at klare kørekortfornyelse med underskrift om, at
helbredet fortsat kan klare bilkørsel på forsvarlig vis.
Det er en mærkelig form for umyndiggørelse, når danske politikere mener, at 75- årige ikke
selv er i stand til at vurdere egne evner. Danske Seniorer vil derfor opfordre til, at man
afskaffer det obligatoriske lægetjek og evt. erstatter det med en tro og love erklæring om,
helbred og egnethed til at køre bil, og så kan man godt have et krav om vedligeholdelse af
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 14/11-16 vedrørende særloven for fornyelse af kørekort til 75+ årige borgere, fra Danske Seniorer
rutiner, f. eks. at man kører et vist antal km. om året, men så skal reglerne gælde for alle.
Manglende rutine er en risiko for alle uanset alder.
Lovgivning bør hvile på forskning og ikke på fordomme og myter, og på den baggrund
opfordrer vi til, at lovgivning om fornyelse af kørekort i højere grad tilpasses den
forskningsmæssige viden på området.
Per K. Larsen, næstformand Danske Seniorer.
Hvorfor har Danmark en særlig aldersgrænse med lægeundersøgelse af alle?
Aldersgrænsen blev indført i 1950’erne og lægeundersøgelsen kom til i 1960’erne.
I 1950’erne skulle kørekortet fornyes hvert 5. År, men hyppigere når man blev 70+. Hvorfor
70 år? formentlig fordi det var den almindelige aldersgrænse i 1950’erne for tjenestemænd og
censorer mm. Der var ingen undersøgelser som viste at alder er et problem i trafikken. Den
gang troede man også at kvinder var mere usikre end mænd. Nu i dag, hvor begge dele er
undersøgt ved vi at mænd laver dobbelt så mange ulykker som kvinder og at seniorer er den
aldersgruppe der laver færrest ulykker.
Hvorfor så lægeundersøgelsen af alle ældre? I 1950’erne troede man at alderen var
problemet, fordi vores sanser svækkes og vi får flere sygdomme med alderen. I dag ved vi at
det ikke er alderen det handler om. Sundhedsstyrelsen har sagt det flere gange: Det er ikke
belæg for at lave lægeundersøgelser ved en bestemt aldersgrænse. Effekten af undersøgelsen
er lav, kun er omkring 1%, fratages kørekortet. Der er ingen forskelle i ulykkestal mellem
Danmark og lande uden aldersbetingede lægeundersøgelser, fx Sverige, Tyskland, England.
Sundhedsstyrelsen har udsendt en vejledning om sygdom og trafiksikkerhed som gælder alle
patienter uanset alder og ikke kun ved fornyelse af kørekort. Denne vejledning gælder hver
gang en patient kommer til lægen. Der er med andre ord ingen grund til at ældre skal betale
omkring kr. 500 af egen lomme for en ekstra undersøgelse som er uden effekt.
Danske Seniorer går ind for at alle uanset alder skal overholde den samme Færdselslov og
vurderes efter samme lægelige retningslinjer.
Afslutningsvis gør vi opmærksom på, at der kommer flere seniorer i de kommende år og at
sikkerheden i trafikken vil øges i takt hermed. Men sikkerheden for seniorerne stiger ikke.
Vejdirektoratet oplyser at medens det samlede antal dødsulykker i 2010-14 er faldet med
29%, er det steget med 6% blandt 65+ årige. I 2014 sker 24% af dødsulykkerne blandt 70+
årige. En realistisk og nødvendig indsats for seniorer, handler derfor ikke om at kontrollere
seniorer mere end andre, men om oplysning om de reelle årsager og om at beskytte dem mod
trafikanter, som bryder Færdselsloven.
2