Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1686096_0001.png
Åbent brev til Trafikministeren og Taxinævnet i Region
Hovedstaden
Kastrup d. 9. november 2016
Kære trafikminister Hans Christian Schmidt samt Taxinævnet i Region Hovedstaden
Som I jo nok er bekendt med, indgik de 4 bestillingskontorer i København sidste år en aftale med
Københavns Lufthavne (CPH) om taxikørsel i Københavns Lufthavn (TMS).
Aftalen indebærer at vognmanden skal betale kr. 16,- for hver tur der starter fra CPH. Pengene
skal dække en række omkostninger som CPH mener, der er forbundet med taxikørslen derude.
De tre af selskaberne underskrev aftalen uden de store sværdslag og uden at konsultere deres
vognmænd og uden at sikre sig dækning for pengene i form af en aftale om enten højere starttakst
for lufthavnsture eller at pengene kunne opkræves som et gebyr direkte hos den enkelte kunde,
sådan som man gør med fx broafgifter.
Da alle tre store selskaber valgte at indgå aftalen, trods dens mangler, var Taxi 4x27 naturligvis
også tvunget til at gå med, da man ikke turde risikere ikke at have adgang til lufthavnen. Taxi 4x27
forsøgte – gennem vores advokat og Konkurrencestyrelsen – at få stoppet aftalen, men da de
øvrige selskaber valgte at skrive under, var der ikke mere at gøre, det var en ”frivillig” aftale og vi
var reelt presset til at underskrive aftalen, da vi ellers risikerede at blive forment adgang til
lufthavnen. Det ville have været en katastrofe for os.
Resultatet er nu at den enkelte vognmand afkræves kr. 16,- pr. tur fra CPH. Kører hans vogn 2-3
ture om dagen, beløber omkostningen sig til mellem 1.000 og 1.500 om måneden. En
ekstraomkostning på ture, han havde før uden. Målt på alle vognmænd i København betyder
aftalen en ekstraomkostning på 6-700 kroner pr måneden pr. vognmand. For vognmænd der i
årevis har haft CPH som primær opsamlingssted (gratis) har vi eksempler på at der er betalt over
4.000 kroner i en enkel måned. Man kan naturligvis anføre at det også må have givet en god
omsætning, men turene blev tidligere kørt uden omkostningen, så resultatet er naturligvis at
vognmandens økonomi klemmes yderligere.
Trods at vores kollega i branchen, 4x48 TaxiNord, selv var hovedkræften bag at få en aftale med
CPH, har de nu valgt – i strid med Taxinævnet i Region Hovedstadens takstreglement – at opkræve
”centraltakst” på 37,- kr. på ture der kun må opkræves 24,- kr. på.
Vi finder det særdeles uheldigt, at en branchekollega vælger at udøve selvtægt, blot fordi man selv
synes dette er rimeligt at opkræve dem.
Taxi 4x27 er bekendt med Taxinævnet klart havde tilkendegivet at man ikke ville acceptere en
forhøjelse af starttaksten. Det giver mening, da starttaksten på en lufthavnstur, da skulle reguleres
op med ca. 40-45 kroner for at vognmandens omkostning skulle dækkes fuldt ud, pga lønandelen
til chaufføren. Alternativet, at fordele gebyret på alle bestilte ture, giver heller ingen mening, da
kunder der ikke kører fra lufthavnen, så reelt betaler gebyret til CPH.
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Henvendelse af 9/11-16 vedrørende Københavns Lufthavn og TMS-ordningen, fra Taxi 4x27
1686096_0002.png
I og med at bestillingskontorerne har pålagt vognmændene omkostningen, uden forudgående
konsultation med de tilsluttede vognmænd, og da et af selskaberne (Taxi 4x27) har været presset
ind i ordningen, så håber jeg at ministeren vil handle på de ulovligheder der foregår i øjeblikket.
Vi ser følgende tre mulige løsninger i dette scenarie:
1) Trafikministeren tillader branchen at opkræve et gebyr svarende til det som CPH opkræver
os pr. tur direkte hos den enkelte kunde, på samme måde som der opkræves for
bropassage. Det er i øvrigt samme ”BroBizz”-system der anvendes.
2) Trafikministeren griber ind og stopper aftalen mellem selskaberne og CPH, og genetablerer
den tidligere ordning og der indgås en ny aftale om kvalitet i leveringen af taxiydelsen,
sådan som der blev forhandlet om inden kontrakten blev præsenteret.
3) Man fratager 4x48 retten til at køre – som minimum i lufthavnen, indtil de retter ind.
Vi ser frem til at høre fra jer!
Dette brev er også sendt til Transport- og Bygningsudvalget.
venlig hilsen
Taxi 4x27
Claus Rubek Jørgensen
Formand
Side 2 af 2