Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Først en tak til transport- og bygningsudvalget for, at vi har fået mulighed for at
fremlægge vores sag her i dag.
Årsagen til vores fremmøde, er et forslag fra Banedanmark om en ny højhastighedsbane
fra Hovedgård til Hasselager i et område mellem Horsens og Århus, hvor en linjeføring
pludselig blev flyttet, så den nu skal passere Stilling-Solbjerg sø over en bro nær Blegind
by gennem et fredet og yderst attraktivt område af høj naturværdi for hele Østjylland.
Samtidig splitter banen vores landsby Blegind i to usammenhængende dele.
Blegind er beliggende på nordsiden af Stilling/Solbjerg sø tæt ved søen, hvor Århus å
starter. Blegind et en gammel landsby. Den har i århundreder ligget beskyttet på grund af
sin beliggenhed midt for søen og har ikke oplevet en udflytning af gårde fra bymidten, så
den i dag er en topografisk seværdighed.
Det samme gælder også for landsbyen Vitved syd for søen.
Hovedlandevejene har af naturlige grunde et forløb nord/syd ved enderne af søen. Søen
er ca. 10 km. lang og ligger i en tunneldal øst/vest. Det har efterladt en interessant
uberørt trekant nord og syd for søen, hvor udviklingen ikke er gået så hurtigt, som andre
steder i landet.
Dette forslag fra Banedanmark har imidlertid skræmt alle indbyggere i Blegind og omegn,
hvorfor der er dannet en” Banegruppe Blegind” under Blegind borgerforening. Gruppen
har fået til opgave, at prøve at få dette forslag taget af bordet.
For få dage siden blev vi kontaktet af 3 grundejerforeninger beliggende ved sydsiden af
søen i Solbjerg. De kan heller ikke acceptere muligheden for at få Deres rekreative
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 64: Materiale til foretræde vedrørende linjeføring af højhastighedsbanen mellem Hasselager og Hovedgård, fra Banegruppen Blegind
nærområde spoleret, og vil støtte vores gruppe.
I forbindelse med, at Banedanmark i 2015 igangsatte planlægningen og VVM processen
for anlæg af ny bane mellem Hovedgård og Hasselager, blev der over sommeren
gennemført en idefasehøring i henhold til VVM-reglernes § 4. Høringsperioden forløb fra
8. juni til 21. august 2015.
På basis heraf udarbejdede Banedanmark et høringsnotat med to forslag til linieføring.
Efterfølgende udarbejdede Banedanmark et høringssvar, hvoraf det fremgik, at de to
linieføringer var ændret væsentligt: Den ene linieføring til at gå over Stilling/Solbjerg sø,
nu længere ude på søen, og i Skanderborg kommune. Linieføringen er desuden undervejs
i VVM processen (senest i foråret 2016) yderligere ændret og suppleret med en
linjeføring langs hovedlandevejen med stationsforslag i Solbjerg.
Disse ændringer er imidlertid alene blevet meddelt offentligheden via tilpasninger på
Banedanmarks hjemmeside om projektet. Ingen af de 3 nuværende linjeføringer har
været i høringsfase.
Linieføringen ved Blegind fører som sagt over den uberørte og fredede Stilling/Solbjerg
sø, gennem fredet mose og å løb og igennem Blegind landsby og de diger der indikerer
vores stjerneudstykning.
Dette vil medføre, at vi mister vores tætte tilknytning til Hørning/Skanderborg kommune
og størstedelen af Blegind by bliver rettet mod Solbjerg/Århus Kommune. Blegind bliver
delt i to. Desuden fraktioneres beskyttede naturområder, med deraf reduceret
herlighedsværdi og naturindhold.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 64: Materiale til foretræde vedrørende linjeføring af højhastighedsbanen mellem Hasselager og Hovedgård, fra Banegruppen Blegind
Flere ejendomme får permanente omkørselsveje.
Da markerne brydes af en 18-20 meter bred dæmning i 10 meters højde, får vores
landbrug mange mindre markstumper, hvor tilkørsel bliver besværlig gjort og væsentlig
omvejskørsel ikke kan undgås med tunge køretøjer. Eksempelvis:…….
Dæmningen løber samtidig få meter fra eksisterende beboelser og er flere steder højere
end disse.
Her kan der uden overdrivelse tales om en klar disproportionalitet.
Da beslutningen om valg af linieføring jvf. Banedanmark kan ligge 6 år eller mere ud i
fremtiden, betyder det reelt, at igangværende planlægning går i stå. En stor gruppe
borgere bliver stavnsbundet i en lang periode. Det kan selvsagt medføre store personlige
og økonomiske konsekvenser.
Vi er mange, der har slået os ned lige i dette område, med tillid til, at lov var lov, og
fredeligt har accepteret de restriktioner, som fredningen pålægger os. Nu kan vi se, at
disse love ikke er gældende, når der skal bygges nye banelinier.
Landsbyerne kæmper for at overleve, og den natur, som vi i øvrigt alle priser, må
pludselig gerne beskadiges og reduceres. Det stemmer dårligt sammen med idéerne om
at støtte yderområderne i Danmark. Hvad med den nye ”Naturpakke ?”
For nylig fremkom Fredningsnævnet for Midtjylland (7/10-16) med indlæg om, at området
har en så stor naturmæssig, landskabelig og ikke mindst rekreativ værdi, at yderligere
fredninger af disse interesser er af relevans. Meget naturligt.
Arealer uberørte af infrastruktur er sjældne i DK. Området på og omkring søen bliver
flittigt brugt
til mange former for fritidsaktiviteter. På søen kun med sejl eller elmotor.
Men det er ikke kun os mennesker, der stortrives her. Det vrimler med mange forskellige
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 64: Materiale til foretræde vedrørende linjeføring af højhastighedsbanen mellem Hasselager og Hovedgård, fra Banegruppen Blegind
dyre og fuglearter. (det er derfor området er fredet) lige fra nattergale, ænder og gæs, til
rovfugle, fiskeørne, flagermus, odder, vildt m.m.
Jeg tror IKKE på, at der er nogen til stede her i lokalet, der IKKE ønsker at bevare et
unikt stykke natur, der oven i købet er placeret, så mange mennesker kan nyde godt af
det, hver dag året rundt.
1. Stilling-Solbjerg Sø-området er ikke en trafikkorridor (og skal ikke være det)
2. Linjeføringen gennemskærer et markant, bevaringsværdigt landskab, en
omfattende arealfrednign omkring søen og beskyttede moser, enge og vandløb
3. Landsbysamfundet Blegind bliver splittet i to dele adskilt af en omfattende
banedæmning
4. Der har ikke været gennemført en idéfasehøring i VVM-processen for de tre nye
linjeføringer
Vi ser frem til at høre fra jer og inviterer jer hermed til, ved selvsyn at tage bestik af
projektets potentielle konsekvenser