Uber Fakta
Investér to minutter af din tid - og forstå Uber
Betaling
Partnerchauffører skal være tilmeldt med deres
personlige danske bankkonti. Det er ikke muligt at
benytte udenlandske konti.
SKAT
SKAT har bekræftet offentligt, at de har modtaget
data om indtægt for al aktivitet på Uber-platformen
i 2014 og 2015. Uber kan ikke betale skat på vegne
af partnerchauffører, men fordi alle transaktioner
er digitale, er det nemt at sikre at der bliver betalt
skat.
Straffeattest
Alle partnerchauffører, der kører i Danmark, har vist
en ren straffeattest, før de begynder at køre, og de
skal vise den årligt for at forblive aktive.
Sikkerhed
Alle partnerchauffører har et profilbillede tilknyttet
deres profil, som bliver holdt op imod deres
kørekort. Alle ture er GPS-sporet og inden en tur
starter får passageren udleveret oplysninger om
både chaufføren og bilen. Uber har support 24/7.
Forsikring
Uber tjekker ugentligt forsikringen på alle biler
på platformen for at tjekke, at alle biler har en
gyldig forsikring. Derudover, er alle uberPOP
ture i Danmark dækket af en kommerciel
ansvarsforsikring på op til ca. 33 mio. kroner.
Regulering - og konkurrencevilkår
Den nuværende lovgivning er uklar - og det er
ikke godt for nogen. Forbrugere, eksisterende
virksomheder og nye teknologier vil alle være bedre
stillet med en moderne lovgivning, der tillader nye
typer af virksomheder og skaber lige konkurrence.
Rating
Ubers tovejs-rating er obligatorisk. Den skaber
gensidig respekt mellem chauffør og passager.
Chauffører og passagerer med lave gennemsnitlige
vurderinger over en række ture, kan blive udelukket
fra platformen.
Sameksistens med taxa
Uber havde ture for 56 mio. kr i 2015. I samme
periode havde vognmandsbetjente taxier i
Københavnsområdet en gennemsnitlig indtjening i
2015, der var 8 pct. højere end i 2014*. Påstande
om, at Uber bare stjæler fra taximarkedet er langt
fra korrekte – Uber skaber et nyt marked, et nyt
transportudbud og nye beskæftigelsesmuligheder.
Bilernes kvalitet
Alle biler på platformen er mindre end 10 år gamle,
har 4 døre og er gået igennem lovpligtigt syn.
Uber investerer i Danmark
Uber er en teknologivirksomhed, som har lagt
markante investeringer i Danmark. I Århus har vi
et stort udviklingscenter med mere end 40 ansatte,
som gerne skulle blive til 100 i løbet af det næste
år.
Beskæftigelse på egne betingelser
Partnerchauffører arbejder uafhængigt og på egne
vilkår. De bestemmer selv deres timer, hvor de kører
og hvornår. Fleksibilitet er hovedårsagen til, at folk
kører på Uber-platformen, ikke mindst de 74% af
partnerchauffører der er forældre.
Hovedsageligt hobbykørsel
I gennemsnit kørte en partnerchauffør ture for lidt
over 2000 kr per måned i 2015. Det stemmer godt
overens med, at 71 pct. af chaufførerne har et andet
arbejde mens de kører og 14 pct. er studerende.
*Taxinævnet i Region Hovedstaden, 9. juni 2016