Åbent brev fra lokomotivførerne i Odense
Til: Pendlere, Folketingets trafikpolitikerne, borgmesteren og presseafdelingen i Svendborg og Faaborg-
Midtfyn kommuner, visse lokal politikere, lokale medier, og andre udvalgte interessenter
Svendborgbanen – tilbage til forrige århundrede?
For ca. 15 år siden førte en række politiske aftaler til, at Svendborgbanen blev opgraderet, både i forhold til
infrastruktur og anskaffelse af nye tog. Efter en lang periode med forsinkelser og aflysninger, er Folketingets
trafikpolitikerne nu gået ind med krav om en ny køreplan. Desværre bomber den os tilbage til tiden før
opgraderingen med en rejsetid der hører 1900-tallet til. Knap en time for hurtigste forbindelse mellem Fyns
to største byer. Hvorledes et sådant tiltag skal gavne den kollektive trafik er noget uklart. Især nu, hvor der i
mellemtiden er bygget en ny motorvej langs banen.
Lokomotivførerne i Odense mener, at tiden er moden for beslutningstagerne til at inddrage de mennesker
der har viden, erfaring og forstand på Svendborgbanen, dvs. pendlerne og os. I stedet for at forholde sig til
statistikker og regneark, var det måske klogere at få en dialog med brugerne. At få sat fokus på
driftsproblemernes bagvedliggende årsager og få vist brugere og områdets lokale politikere, at man står
fast på de beslutninger og bevillinger, der én gang er givet til Svendborgbanen.
Efter en lang periode med ustabil drift på Svendborgbanen, besluttede Transportministeren og en række
trafikpolitikere d. 29. september at pålægge DSB at udarbejde forslag til ny køreplan. Vi finder det i
udgangspunktet glædeligt, at trafikpolitikerne nu går ind i sagen, da driftsproblemerne har varet alt for
længe. Entreen har dog på flere måder karakter af elefantens ditto i en glasbutik. Det - eller de - forslag, det
politiske system har bedt om at få udarbejdet, indebærer bortfald af banens ene togsystem og lovning om
bedre signaler, men faktum er at:
Rejsetiden forlænges markant
Antallet af togafgange reduceres
Den sydfynske flaskehalsproblematik forbliver uløst, den såkaldte Stenstrup manøvre og deraf
følgende uønsket afsætning af passagerer må derfor formodes at fortsætte
Det lovede signalsystem implementeres tidligst om 3 år, hvis det altså – i modsætning til nu –
virker. Og selv hvis det gør, løser det ikke flaskehalsproblemerne.
Hvordan brugerne, lokale politikere og andre interessenter, herunder Svendborgbanens mange pendlere,
forholder sig til forslag om indskrænkninger og forringelser, skal de naturligvis selv have lov til at udbrede
sig om, men de skal vide, at der andre muligheder. Lokomotivførerne i Odense har d. 3. oktober relanceret
en række forslag til forbedring af banens drift. Forslagene – som vel at mærke kan implementeres enten
straks eller meget hurtigt – indebærer bl.a.:
En såkaldt overliggende togstamme i Svendborg, som sikrer markante reduktionerne i opståede
forsinkelser
Bortfald af det såkaldte bomlukningscirkulære, som daglig forsinker et utal af tog
Indsættelse af de bedst egnede togsæt, nemlig de nyeste Desiro togsæt, på banen
Indlæggelse af mere køretid ved at køre 1-2 minutter tidligere fra udgangsstationerne
Nye regler for trafikafvikling som, også ved forsinkelser, sikrer at alle tog – hvis overhovedet muligt
– kører helt til endestationen
Vi har siden lanceringen kunnet forstå på en række aktører, at forslaget ikke kan realiseres, idet det man
mener det øger udgifterne til banens drift betragteligt, primært fordi forslaget kræver store investeringer,
bla. i nye togsæt.