Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1681570_0001.png
Granly Grunderjerforening
Stiftet august 2009
Repræsenteret ved:
Jens Nicolaj Maagaard, sekretær
Jytte Olesen, kasserer
Bente Koch, formand
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0002.png
Vores formål med i dag
Give et indblik i hvor de 36 år blev af
Give et mere nuanceret billede af hvad diverse rapporter, støjkort
og matematiske støjberegninger dækker over - hvad beboerne i
vores område oplever
Besvare de spørgsmål, der måtte være
Målet
er, at området ved Bavnevangen vil få den
prioritering
i
rækken af projekter,
som støjbelastning, gener og det
langstrakte forløb tilsammen berettiger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0003.png
Velkommen til GUG 9210 Aalborg SØ
Ca. 6 km syd for Limfjordstunnel
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0004.png
Berørte grundejere
GGF: 160 boliger
Nabo forening: 130 boliger
Kolonihaveområde
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0005.png
Støjkort 22.10.2016
60 - 65 db
66 - 70 db
Grænseværdi: 58 db
70 - 75 db
Over 75 db
Støjkort
Målforhold
Dato
1:4535
22-10-2016
Signaturforklaring
Større veje, 4m (2012)
© Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Ortofoto fra COWI
COWI har den fulde ophavsret til Sommer ortofotos (DDO®land). Det er kun tilladt at tage kopier eller udprinte ortofotos (DDO®land) til dit eget private brug indenfor husstanden,
eller hvis din instutuion har købt brugsrettigheder hos COWI. Øvrig kommerciel anvendelse er ikke tilladt og vil kunne retsforfølges.
over 75 dB
70-75 dB
65-70dB
60-65 dB
55-60 dB
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0006.png
36 år – hvad gik de med?
• Skrivelser til Aalborg
kommune
• Skrivelse til VD
Resultat: VD skal
udarbejde støjberegning for
området
• Skrivelser til VD og
trafikministeren-
GGF undersøger selv
alternative
støjskærmløsninger
Vestlig linjeføring
anbefales
Trafikaftale om 3.Limfjordsforbindelse
via Egholm.
Dvs. støjskærmsprojekt ved
Bavnevangen skal finansieres via
”støjpuljen”.
Denne er imidlertid udløbet samme år.
1980 -
1995-1996
2004-2005
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2016
GGF stiftes med fokus på
støjgener
VD: Støjhandlingsplan
frigives (OBS)
Støjpulje 2009-2014
politisk aftale.
Politisk beslutning: VVM
færdiggøres
Møde med VD:
Fase 2 programmering
bestilles: COWI rapport
VVM redegørelse 3.
Limfjordsforbindelse – offentlig
høring iværksættes
Midler til støjværn afhænger
af beslutning om 3.
Limfjordsforbindelse.
Trafikberegninger skal
opdateres (politisk
beslutning)
Aktindsigt: hvilke
projekter blev indstillet
til bruttolisten i 2013?
Spørgsmål til og svar
fra Transport- og
Bygningsministeren
Foretræde for
transportudvalget
• Skrivelser til bl.a.Nordjyllands Amt,
Trafik og Miljø
Resultat: 1. Skitseprojekt støjdæmpning,
Acoustica A/S. Prioritering nr. 140.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0007.png
Fase 2 programmering – effekt af støjskærm
Efterfølgende (2014) har VD beregnet SBT/mio til 0,87
(Udgift til støjskærm sat til lidt over Cowi´s skøn)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0008.png
Hvad vi hører
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0009.png
Med E45 i baghaven
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0010.png
Konsekvenser af trafikstøj
Samfundsøkonomiske omkostninger:
1,5 – 13,6 mia. årligt
Negative sundhedseffekter
Adskillige studier viser: Øget risiko for
hjertekarsygdomme, diabetes m.m.
2003 Miljøstyrelsen:
200 – 300 dødsfald/år
(2015: 167 trafikdræbte)
Huspriser:
Miljøstyrelsen: Huse ved motorvej
falder med
1,64% pr dB > grænseværdi
(58
dB).
For
GGF: > 20% - 10%
(Hvor stor en del af omkostninger til etablering
af støjskærm vil højere ejendomsværdier
kunne dække?)
Kilde: Trafikstøj – et overset samfundsproblem. Hvidbog, maj 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0011.png
Hvor står vi så nu?
Spør gsm ål nr . 54 3:
Hvad kan ministeren oplyse om ministeriets overvejelser og afslag i forbindelse
med støjafskærmning ved motorvej E45 ved Bavnevangen i Gug ved Aalborg?
Svar :
Et støjskærmsprojekt ved Bavnevangen i Aalborg indgik ikke i prioriterings-
grundlaget for udmøntning af støjpuljemidler 2009-2014, idet man afventede
beslutning om linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg via en
vest- eller østforbindelse.
I VVM-redegørelsen for en 3. Limfjordsforbindelse, som blev fremlagt i 2011,
indgik støjafskærmninger ved bl.a. Bavnevangen som en del af løsningsforsla-
get for en Østforbindelse, der omfattede en 11 km lang udbygning af E45 samt
anlæg af paralleltunnel.
Med trafikaftalen af 24. juni 2014 blev det besluttet, at en fremtidig 3. Lim-
fjordsforbindelse ved Aalborg skal anlægges i Egholmlinjen (vestforbindelse).
På den baggrund blev forligskredsen enige om at opgive arealreservationen til
østforbindelsen.
Som følge af opgivelsen af arealreservationen til østforbindelsen, har Vejdirek-
toratet oplyst mig, at man er opmærksomme på støjproblematikken ved Bavne-
vangen, og Vejdirektoratet vurderer, at området er stærkt støjbelastet med bo-
liger udsat for over 68 dB.
Spør gsm ål nr . 54 4:
Er der efter ministerens vurdering udsigt til, at bevillingen til støjafskærmning
ved Bavnevangen i Gug ved Aalborg kan gives i forbindelse med en ny støjpul-
je?
Svar :
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der desværre påvirker mange men-
nesker langs vores veje. Jeg har meget stor forståelse for de mennesker, der bor
i nærheden af en motorvej, som eksempelvis ved Bavnevangen i Aalborg.
Med Aftale om en grøn transportpolitik (V, S, DF, LA, RV, SF, K) blev der afsat
cirka 400 mio. kr. til støjbekæmpelse langs statsveje og jernbaner. Denne pulje
er fuldt udmøntet.
Derfor er også jeg glad for, at vi på mødet i den grønne forligskreds den 3. fe-
bruar 2016 blev enige om at søge at afsætte midler til bekæmpelse af støj langs
statens veje, når der igen er mulighed for at disponere midler til projekter i regi
af Infrastrukturfonden.
Som oplyst i besvarelse af TRU alm. del nr. 543 har Vejdirektoratet oplyst mig,
at man er opmærksomme på støjproblematikken ved Bavnevangen, og Vejdi-
rektoratet vurderer, at området er stærkt støjbelastet med boliger udsat for
over 68 dB. Boligområdet må på den baggrund på lige fod med andre relevante
projekter, indgå i de ovenfor nævnte drøftelser.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0012.png
Hvor står vi så nu – i forhold til andre projekter?
Tilsvarende tal for Bavnevangen
I alt: 266
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 51: Præsentation fra foretræde d. 27/10-16 vedrørende støj fra motorvej E 45, fra Granly Grundejerforening
1681570_0013.png
Konklusion
Lang vej hertil – 36 år er lang tid
Området er stærkt belastet og generet af trafikstøj – også
mere end tidligere projekter, prioriteret til VDs bruttoliste
Området ved Bavnevangen bør få den
prioritering
i rækken
af projekter,
som støjbelastning, gener og det langstrakte
forløb tilsammen berettiger.