Til Folketingets Transportudvalg
København den 1. oktober 2017
Beskrivelse af problemstilling forud for foretræde
Jeg er stifter og indehaver af Mover som er en transportplatform efter deleøkonomiske principper,
hvor både private og professionelle vognmænd udnytter deres overskudsressourcer (tid og plads) til
at løse mindre transportopgaver for både private erhvervsliv.
Mover har mere end 4500 tilknyttede chauffører og vognmænd samt 18 ansatte på kontorer i
København og Århus. Og vi har gjort alt hvad vi kan for at opbygge virksomheden indenfor gældende
dansk lovgivning, bl.a. i samarbejde med SKAT, Trafikstyrelsen, Deloitte og Kammeradvokaten.
Beskrivelse fra Jens Andersen, Adm. Dir. for Solar Danmark A/S om samarbejdet med Mover:
https://www.solar.dk/om-os/presserum/pressemeddelelser/solar-og-mover-sorger-for-effektiv-
varelevering-til-handvarkere/
Jeg er selvfølgeligt enig i formålene med B 165
–
at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal
arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden.
Det er måden hvormed reguleringen drøftes implementeret som jeg mener, vil have alvorlige
negative konsekvenser for tusindvis af små, lovlige vognmandsvirksomheder og for samfundet som
helhed.
Når jeg taler med nogle af de tusinder af professionelle vognmænd som er tilknyttet hos Mover, så er
mange enige i målene med en regulering som B 165
–
men når samtalen bliver mere konkret om
selve indholdet i reguleringen, så forstummer enigheden meget hurtigt. Det forekommer, at de
danske vognmænd og chauffører kun har fået præsenteret de attraktive formål og overskrifterne.
Som B 165 er lagt op til nu, så vil det sætte de små vognmænds vækst og indtjening under yderligere
pres. Det vil risikere at sænke udbuddet af transport hvor der i forvejen er akut mangel. Og
myndighederne skal tildeles ekstra ressourcer til at kontrollere efterlevelsen.
1. Der er allerede akut mangel på chauffører, i en branche med over 15 % årlig vækst i
efterspørgslen. (DTL konjunkturanalyse 2016viser at 50 % af vognmandsbranchen har svært
eller meget svært ved at tiltrække chauffører nok.)
2. Der er ekstra højt pres på udbuddet af chauffører ved feriesæsoner og højtider. (Det er
normalt at der anvendes midlertidig arbejdskraft i form af studerende og lagermedarbejdere
m.fl. når der er meget travlt.)
3. 49 % af branchen består af
små virksomheder
med 0-9 ansatte og en meget lav
overskudsgrad, så de ekstra administrationsomkostninger ved uddannelse, certificering,
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C