Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 479
Offentligt
1795896_0001.png
Til Folketingets Transportudvalg
København den 1. oktober 2017
Beskrivelse af problemstilling forud for foretræde
Jeg er stifter og indehaver af Mover som er en transportplatform efter deleøkonomiske principper,
hvor både private og professionelle vognmænd udnytter deres overskudsressourcer (tid og plads) til
at løse mindre transportopgaver for både private erhvervsliv.
Mover har mere end 4500 tilknyttede chauffører og vognmænd samt 18 ansatte på kontorer i
København og Århus. Og vi har gjort alt hvad vi kan for at opbygge virksomheden indenfor gældende
dansk lovgivning, bl.a. i samarbejde med SKAT, Trafikstyrelsen, Deloitte og Kammeradvokaten.
Beskrivelse fra Jens Andersen, Adm. Dir. for Solar Danmark A/S om samarbejdet med Mover:
https://www.solar.dk/om-os/presserum/pressemeddelelser/solar-og-mover-sorger-for-effektiv-
varelevering-til-handvarkere/
Jeg er selvfølgeligt enig i formålene med B 165
at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal
arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden.
Det er måden hvormed reguleringen drøftes implementeret som jeg mener, vil have alvorlige
negative konsekvenser for tusindvis af små, lovlige vognmandsvirksomheder og for samfundet som
helhed.
Når jeg taler med nogle af de tusinder af professionelle vognmænd som er tilknyttet hos Mover, så er
mange enige i målene med en regulering som B 165
men når samtalen bliver mere konkret om
selve indholdet i reguleringen, så forstummer enigheden meget hurtigt. Det forekommer, at de
danske vognmænd og chauffører kun har fået præsenteret de attraktive formål og overskrifterne.
Som B 165 er lagt op til nu, så vil det sætte de små vognmænds vækst og indtjening under yderligere
pres. Det vil risikere at sænke udbuddet af transport hvor der i forvejen er akut mangel. Og
myndighederne skal tildeles ekstra ressourcer til at kontrollere efterlevelsen.
1. Der er allerede akut mangel på chauffører, i en branche med over 15 % årlig vækst i
efterspørgslen. (DTL konjunkturanalyse 2016viser at 50 % af vognmandsbranchen har svært
eller meget svært ved at tiltrække chauffører nok.)
2. Der er ekstra højt pres på udbuddet af chauffører ved feriesæsoner og højtider. (Det er
normalt at der anvendes midlertidig arbejdskraft i form af studerende og lagermedarbejdere
m.fl. når der er meget travlt.)
3. 49 % af branchen består af
små virksomheder
med 0-9 ansatte og en meget lav
overskudsgrad, så de ekstra administrationsomkostninger ved uddannelse, certificering,
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 479: Henvendelse af 1/10-17 vedrørende B 165 (folketingsåret 2015-16) om, at godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven m.v., fra Mover Systems ApS
1795896_0002.png
økonomisk sikkerhedsstillelse mv. vil være ekstra hårdt for denne målgruppe. (DTL
konjunkturanalyse 2017)
4. Der er en meget høj udskiftning af chauffører i de små varevogne, bl.a. drevet af en mindre
ungdomsgeneration og fordi det er meget få som opfatter hvervet som en langsigtet
karrierevej. (Uddannelseskrav og økonomisk sikkerhedsstillelse øger ikke attraktiviteten og
vil medføre store administrative byrder for de små vognmandsvirksomheder.)
5. Rigspolitiet har tilkendegivet, at det ikke er muligt at finde og kontrollere 13.000 chauffører
som kører gods mod fremmed regning, ud af de mere end 397.000 små varebiler og
2.500.000 personbiler der er registreret i Danmark. (Referater af 1., 2. og 3. møde i
Varebilsudvalget)
6. SKM har tilkendegivet, at der ikke er bevilliget ressourcer til mere eller bedre kontrol af de
love og regler der allerede er på området. (Referater af 1., 2. og 3. møde i Varebilsudvalget)
Og så vil forslaget i sin nuværende form eliminere muligheden for deleøkonomiske initiativer, der
fremmer mobiliteten og ressourceudnyttelsen i samfundet.
Hos Mover har vi allerede indført en grundig egen-regulering for at sikre kvalitet og håndhævelse:
A. E-learning for samtlige chauffører, der medfører et højere kvalifikationsniveau og
grundlæggende færdigheder i service, sikkerhed, effektivitet, forsikrings- og skattemæssige
forhold.
B. Digital registrering af alle chauffører (ikke kun vognmænd) indeholdende
fulde navn, CPR-
nummer, tydeligt billede, dansk kørekort, dansk pas eller opholds-/arbejdstilladelse, dansk
registreringsattest
på køretøjer,
100 % ren straffeattest
fra Rigspolitiet (via e-boks).
C. Digital dokumentation af samtlige data fra kørsler og opgaver (tid,
sted, afstand, rute,
køretøj, indtjening
mv.).
D. Digital overførsel af vederlag som dermed registreres på CPR-nummer for den udførende
chauffør (og deles med myndighederne).
E. Digitalt ID-kort for hver chauffør.
Når vi henter digitale straffeattester fra Rigspolitiet sker det vha. vores og chaufførens E-boks (og
nemID). Det er en hurtig og effektiv måde at registrere og udveksle informationer med myndigheder.
Jeg vil meget gerne dele vores erfaringer med ovenstående og hvordan jeg mener, at man med
moderne og digitale registreringsmuligheder kan opnå formålene i B 165 mere effektivt og så det
bliver lettere for myndighederne at kontrollere efterlevelsen
uden at hæmme udviklingen for
hverken vognmænd, chauffører eller samfundet.
Med venlig hilsen
Martin C. Hansen
Stifter & Adm. Dir., Mover Systems ApS