Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1795007_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0003.png
Traktorulykker
Temarapport nr. 14
2017
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0004.png
Kort om Havarikommissionens metode
Havarikommissionens dybdeanalyser giver et nærmere indblik i,
hvorfor traikulykker sker. Undersøgelserne gennemføres i et tvær-
fagligt samarbejde mellem vejingeniør, psykolog, bilinspektør, politi
og læge. Som baggrund for analyserne gennemføres en omfattende
indsamling af data og informationer. Bl.a. undersøges de implicerede
køretøjer, ulykkesstedet besigtiges, og der gennemføres interviews
med de parter, som var involverede i ulykken, og med de vidner, som
så ulykken. Der suppleres med materiale fra politi, bilinspektører,
vejmyndigheder, hospitaler og retsmedicinske institutter.
Analysen af de enkelte ulykker munder blandt andet ud i, at der ud-
peges ulykkes-, skades- og bagvedliggende faktorer:
Ulykkesfaktor
En ulykkesfaktor har afgørende betydning for, at en ulykke sker. Der
er ofte lere ulykkesfaktorer, som medvirker til en ulykke. F.eks. kan
både for høj hastighed og utilstrækkelig orientering have afgørende
betydning for, at en ulykke sker.
Skadesfaktor
En skadesfaktor forværrer personskaderne, men har ikke betyd-
ning for, om ulykken sker. F.eks. kan manglende selebrug forværre
personskaderne betydeligt, men selebrugen er uden betydning for
ulykkens opståen.
Bagvedliggende faktor
En bagvedliggende faktor forklarer eller uddyber en ulykkesfaktor.
Den har ikke – som en ulykkesfaktor – afgørende betydning for, at
ulykken sker.
På baggrund af ulykkesanalyserne formulerer Havarikommissionen
anbefalinger til, hvad der kan gøres for at forebygge lignende ulyk-
ker. Der foretages ikke vurderinger af samfundsøkonomi i relation
til anbefalingerne eller af eventuelle aledte konsekvenser af disse.
Se mere om Havarikommissionens metode på havarikommission.dk
Titel:
Udgivet:
Fotos:
TR
YKSAG
Traktorulykker
2017
Christofer Askman. Tak til Niemanns Maskinstation A/S for
udlån af køretøjer
Layout:
Ole Søndergaard
Copyright:
Havarikommissionen for Vejtraikulykker
Oplag:
800 eksemplarer, 1. oplag
Tryk:
Nofoprint
ISSN:
1602-5679
Net-ISSN:
1602-5687
ISBN:
978-87-91458-41-5
Net-ISBN:
978-87-91458-42-2
47
54
1
3
2
Alle billeder er modelfotos og ikke fra konkrete ulykker.
Eftertryk i uddrag tilladt med kildeangivelse.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0005.png
Baggrund og formål
Siden 2009 er der årligt sket mellem 38 og 55 traikulykker med personskade
med traktorer og motorredskaber (som f.eks rendegravere, mejetærskere og
andre arbejdsredskaber). Disse ulykker udgør kun knap 2 % af alle personskade-
ulykker i traikken, men det er ofte relativt alvorlige ulykker: Andelen af dræbte
i disse ulykker er næsten dobbelt så stor i forhold til andelen af dræbte i andre
personskadeulykker. Det hænger bl.a. sammen med, at traktorer og motor-
redskaber ikke på samme måde som f.eks. personbiler er udformet kolli-
sionsvenligt.
Ulykkernes alvorlighed og lere interessenters efterspørgsel af mere viden om
traktorulykker er baggrunden for, at Havarikommissionen for Vejtraikulykker
har valgt at gennemføre denne undersøgelse. Undersøgelsen omfatter 25
ulykker med traktorer og motorredskaber på veje omfattet af færdselsloven.
Gennem dybdeanalyser af de enkelte ulykker opnås et nærmere indblik i alle de
forhold, der medvirkede til, at ulykkerne skete.
Formålet med undersøgelsen er at bidrage med ny viden, så arbejdet med at
forebygge disse ulykker kan målrettes yderligere.
Undersøgelsen blev igangsat i april 2013 og har forløbet over lere år for at opnå
et tilstrækkeligt antal ulykker som analysegrundlag.
Bidrag til undersøgelsen
Kommissionen har undervejs i undersøgelsen fået hjælp af en række samar-
bejdspartnere og interessenter, som har hjulpet med oplysninger om ulykkerne
og med særlig viden vedrørende traktorer. Tak til Færdselsstyrelsen, Odense
Universitetshospital, Politiet, Vejdirektoratet, Transport DTU og alle andre sam-
arbejdspartnere og interessenter, som har bidraget. Det har også haft stor værdi
for vores undersøgelse, at mange af de implicerede parter, vidner og pårørende
har sagt ja til et interview om ulykkesforløbet. En stor tak til dem for deres hjælp.
Mette Fynbo
Formand for Havarikommissionen for Vejtraikulykker
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0006.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0007.png
Indholdsfortegnelse
Sammenfatning
Fakta om undersøgelsen
Centrale ulykkesårsager
Anbefalinger
Ulykkestyper og -scenarier
Ulykkestype 1:
Traktoren svingede eller havde vigepligt
Ulykkestype 2:
Traktoren kørte ligeud
Ulykkestype 3:
Traktoren blev fejlbetjent eller benyttet uhensigtsmæssigt
Om ulykkerne
Om traktorførerne
Om traktorerne
Om personskaderne
Undersøgelsens ulykker i forhold til statistikken
Faktoroversigter
7
9
13
16
19
20
22
24
27
37
41
47
51
52
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0008.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sammenfatning
Havarikommissionen for Vejtraikulykker har dybdeanalyseret 25 ulykker
med traktorer og motorredskaber (som f.eks. rendegravere og mejetær-
skere) på vejene for at få mere viden om, hvorfor de skete, så forebyg-
gelsen kan målrettes yderligere. I rapporten – herunder i denne sammen-
fatning – bruges ”traktor” som fællesbetegnelse for både traktorer og
motorredskaber.
Derfor skete ulykkerne
Lidt under halvdelen af de 25 ulykker skete enten i forbindelse med, at
traktoren svingede til venstre ind ad en indkørsel og kolliderede med en
bilist i gang med at overhale, eller i et kryds, hvor traktorføreren havde
vigepligt, men kørte frem (i alt 11 ulykker). De mest gennemgående ulyk-
kesårsager var, at traktorførerne ikke så sig godt nok for eller viste af for
sent.
Der var 8 ulykker, hvor traktoren kørte ligeud, og kollisionen enten skete
ved, at traktoren blev påkørt bagfra eller frontalt af en modkørende. De
typiske ulykkesårsager var, at modparterne kørte for stærkt eller ikke orien-
terede sig tilstrækkeligt. Desuden overraskede traktorernes langsomme
hastighed eller deres bredde i nogle tilfælde modparterne, og i nogle tilfæl-
de medvirkede mørke, blænding eller nedsat sigt til dette.
Der var i alt 6 ulykker, som skete ved risikofyldt/forkert brug af trakto-
ren i arbejdssammenhæng eller ved mindre bygge- og haveprojekter ved
hjemmet. En traktorfører kørte f.eks. med løftet lad ind i en bro. En anden
påkørte en, der færdedes til fods tæt på traktoren for at hjælpe.
Havarikommissionen anbefaler
Havarikommissionen anbefaler bl.a. uddannelses- og kommunikationsind-
satser rettet mod traktorførere med fokus på de særlige udfordringer og
risici, der er ved traktorkørsel på vejene. F.eks. kommunikation og kurser
om orientering, tegngivning og opmærksomhed. I relation til modparter-
ne anbefales hastighedskontrol og kommunikationsindsatser om hastig-
hedsvalg samt om øget opmærksomhed, når der er traktorer på vejene.
Desuden anbefales tydeligere afmærkning af traktorernes bredde og lang-
somme hastighed. Traktorer er ikke udformet, så de beskytter modparten
ved en kollision, og derfor anbefales det, at kørsel med dem på ofentlig
vej begrænses mest muligt, f.eks. ved at læsse og planlægge optimalt, så
unødige ture undgås.
Der er ikke i forbindelse med anbefalingerne set på samfundsøkonomiske
eller øvrige aledte konsekvenser.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0010.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0011.png
Fakta om undersøgelsen
Afgrænsning
Køretøjstype
Ulykker med både traktorer og motorredskaber indgår, da de på mange
områder er sidestillede køretøjer både lovmæssigt og i forhold til, i hvilke
sammenhænge de anvendes. En traktor kan trække et andet køretøj eller
arbejdsredskab. Et motorredskab er i sig selv et arbejdsredskab.
Tid/sted
Ulykker med traktorer og motorredskaber sket på veje omfattet af færd-
selsloven inden for følgende perioder: 1. april til 30. november 2013, 1.
april til 30. november 2014 og 15. marts til 30. november 2015. I de første
perioder var undersøgelsesområdet afgrænset til 4 politikredse, men det
blev i sidste periode udvidet til næsten alle kredse.
Skadeskriterie
Ulykker med mindst én dræbt eller alvorligt tilskadekommen er medtaget.
Kriteriet om alvorlig tilskadekomst blev betragtet som opfyldt, hvis mindst
en af de implicerede blev bragt på hospitalet, og/eller hvis politiet lige efter
ulykken vurderede, at der var alvorlig tilskadekomst.
Havarikommissionens opgave er at undersøge ulykker, der sker i vejtraik-
ken. De ulykker, der sker med traktorer og motorredskaber i marken og på
andre områder uden for færdselslovens område, er således ikke omfattet
af undersøgelsen.
Betegnelser brugt i rapporten
I rapporten er betegnelsen "traktor" brugt som en fællesbetegnelse for alle de for-
skellige typer af traktorer (herunder traktorvogntog) og motorredskaber, der indgår
i undersøgelsen. De steder, hvor det er relevant, præciseres det, om der var tale om
en traktor eller et motorredskab, og eventuelt hvilken type det var. I afsnittet om
køretøjer side 41 er der en oversigt over de typer af traktorer og motorredskaber, der
indgår. Tilsvarende er betegnelsen "traktorfører" brugt om førerne af både traktorer
og motorredskaber. De parter, som ikke var traktorførere, omtales som "modparter"
eller eventuelt som "bilist", "knallertfører" eller andre traikanttyper.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0012.png
Bidrag til ulykken -
trafikant, køretøj og vej/omgivelser
Køretøj
Trafikant
Vej/omgivelser
Én ulykke, skete udelukkende på grund af en køretøjsfejl. I de resterende 24 ulykker
medvirkede mindst én trafikant til ulykken. I 10 af disse var der desuden forhold ved køretøj,
vej og/eller omgivelser, der medvirkede til ulykken.
Traktorføreres og modparters bidrag til ulykkerne
Kun
traktorførere
Både traktorførere
og modpart bidrog
Kun
modpart
Figuren viser fordelingen af traktorførernes og modparternes bidrag til, at ulykkerne skete.
Én ulykke indgår ikke i figuren: Det var en ulykke, hvor ingen af trafikanterne bidrog – en
køretøjsfejl førte til ulykken.
Traktortyper
Traktor med påhæng/redskab
Motorredskab
Traktor uden påhæng/redskab
Hvem var modparterne
Knallert
Motorcykel Fodgænger
Personbil
Tog
Én af ulykkerne var en eneulykke. Der er således 24 modparter.
10
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
(
1(
)
1
1
Varebil
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0013.png
Hvor skete ulykken - i by- eller landzone
Byzone
Landzone
Vejtype
Landevej
Blind grusvej/gårdsplads
Bygade
Hvornår skete ulykkerne
De
fleste ulykker skete på hverdage især mellem kl. 06 og 12 og mellem kl. 15 og 18. En
femtedel af ulykkerne skete i weekenden. Knap en fjerdedel skete aften/nat mellem kl. 18
og 05. I alt 5 ulykker skete i mørke. De øvrige skete i dagslys – ingen skete i tusmørke.
Føre og lysforhold
Tørt
Vådt
st og tørt
Lyst og vådt
Mørkt og tørt
Mørkt og vådt
Dræbte og tilskadekomne - modparter/traktorførere inklusive evt. passagerer
Dræbt
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
¦¨§¦¥¤£¢¡
 0
+passagerer
Alvorligt
Let/moderat
Traktorførere + passagerer
Uskadt
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0014.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Centrale ulykkesårsager
Flere
af t ra k tor førerne s å sig ik ke godt nok for
I over halvdelen af de 25 ulykker (13 ulykker) medvirkede det afgørende til
ulykken, at traktorføreren ikke orienterede sig tilstrækkeligt. Det var såle-
des den hyppigste ulykkesfaktor for traktorførernes vedkommende.
I enkelte tilfælde var der forhold ved vejudformningen, køretøjet eller
vejens omgivelser, som medvirkede til, at modparten blev overset. F.eks.
var der et kryds, hvor oversigten var dårlig, og i et par tilfælde var spejlene
forkert indstillet eller placeret. I en del tilfælde var der tale om, at traktor-
føreren orienterede sig tidligt, men ikke umiddelbart før svingning. I de
leste tilfælde var der ikke klare indikationer på, hvad der lå bag traktor-
førernes utilstrækkelige orientering.
Det gælder i alle tilfælde, at der var tale om forholdsvis enkle orienterings-
situationer. Ulykkerne skete i situationer, hvor der var få traikanter fra
andre retninger at holde øje med. Dog kan manøvren af en traktor med
påhængsvogn i et par tilfælde have krævet en del opmærksomhed.
Havarikommissionen har vurderet, at der sandsynligvis i lere tilfælde var
tale om en eller anden form for uopmærksomhed. Denne uopmærksom-
hed skyldtes i nogle tilfælde muligvis nedsat koncentrationsevne, fordi
ulykken skete sidst på arbejdsdagen eller efter mange timers arbejde.
I andre tilfælde skyldtes uopmærksomheden muligvis, at traktorførerne
havde svært ved at omstille sig fra kørsel på marken/arbejdsområdet til
kørsel på vejen med andre traikanter og færdselsregler. Monotone trans-
portopgaver, hvor den samme rute blev kørt mange gange samme dag
som f.eks. ved gylletransport, eller hvor der indgik lange, lige strækninger,
kan ligeledes have bidraget til uopmærksomhed og mindre påpasselighed.
I nogle t ilfæ lde va r t rak torerne ik ke s y nlige nok eller
v is te ik ke af i t ide
I lidt over en fjerdedel af de 25 ulykker (7 ulykker) var der forhold omkring
traktorens synlighed eller traktorførerens tegngivning, som var afgøren-
de for, at modparterne overså eller tog fejl af traktorens hastighed, dens
bredde eller forestående manøvre.
Særligt i de ulykker, der skete i mørke, ville tydeligere markering af trak-
torens lave hastighed eller dens bredde have betydet, at ulykkerne kunne
være undgået.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0016.png
I et tilfælde var releksmaterialet på trekantsymbolet for langsomtkø-
rende køretøj defekt, hvilket var afgørende for, at modparten ikke var
opmærksom på traktorens lave hastighed. I et andet tilfælde var der
intet galt med trekantsymbolet, men modparten overså det eller var
muligvis ikke klar over symbolets betydning. I et tilfælde fejlvurderede
modparten traktorens bredde. Positionslygten var placeret lovligt højest
60 cm fra fordækkets yderste punkt, men det betød, at traktorens fulde
bredde ikke kunne ses i mørket
Traktorens “side”/yderkant.
Der må maks. være
cm
mellem yderkant og
positionslygte
cm
Nærlys/fjernlys
Positionslygte
I 4 ulykker var det en afgørende faktor, at traktorføreren viste for sent
af eller på anden vis var utydelig i sin tegngivning i forbindelse med ven-
stresving. I nogle tilfælde var modparterne i fuld gang med overhalingen
på det tidspunkt, hvor traktorføreren aktiverede blinklyset.
Her spiller hastighedsforskellen mellem traktorerne og bilerne ind og van-
skeliggør en korrekt timing: Set fra traktorførernes synsvinkel vil der med
traktorens lave fart gå lang tid, fra de aktiverer blinklyset, til de når hen
til den vej/indkørsel, hvor de skal svinge til venstre. De vil således have
fornemmelsen af at vise af ”i god tid”. Men for bilisterne med ca. 80 km/t
er der tale om et andet tidsforløb, hvor de hurtigt nærmer sig den for-
ankørende traktor, og hvor overhalingen må planlægges en del tid før, at
traktorføreren oplever, at det er tid til at blinke.
Graikken øverst på næste side viser et eksempel på korrekt timing af
tegngivning på en vej med 80 km/t. Bilisten, der kører 80 km/t, vil starte
sin overhaling ca. 100 m før, han når hen til traktoren. Derfor skal traktor-
føreren, som kører 40 km/t, vise af allerede ca. 100 m før venstresvinget,
for hvis bilisten først er i gang med overhalingen, vil han typisk ikke se
blinklyset. Hvis der er andre indkørsler/sideveje, før traktorføreren skal
svinge, kan han ikke vise af, før de er passeret.
14
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0017.png
ca 10 m
1
Nogle
traktorførere begik fejl
i deres
brug af eller ma-
nøvrer med traktoren
I et par tilfælde sørgede traktorførerne ikke for tilstrækkelig sikkerheds-
afstand til dem, der færdedes til fods i nærheden for at assistere, og i et par
andre tilfælde begik de fejl i forbindelse med vende- eller svingmanøvrer.
I enkelte andre tilfælde glemte traktorførerne at bringe redskaber o.l. i
transportposition. Der var ikke noget tydeligt mønster i årsagerne til
disse ulykker, men et fællestræk var den forkerte eller risikofyldte brug/
håndtering af traktoren.
Flere af modparterne kørte for stærkt
I knapt halvdelen af de 25 ulykker (11 ulykker) medvirkede modparternes
for høje hastighed afgørende til ulykken. Oftest var der tale om for høj
hastighed i forhold til hastighedsgrænsen. I et par tilfælde var det for høj
hastighed i forhold til forholdene, f.eks. mørke eller tåge. For høj hastighed
var den hyppigste ulykkesfaktor hos modparterne.
Den høje hastighed betød, at modparterne ikke kunne nå at standse eller
undvige og således undgå kollision med den traktor, som f.eks. kørte foran
dem eller var i gang med at svinge væk fra eller krydse vejen. I nogle tilfæl-
de var modparten ikke bevidst om den risiko, den høje hastighed medførte,
eller ikke tilstrækkeligt agtpågivende. I andre tilfælde var hastighedsover-
trædelsen en mere bevidst risikobetonet handling.
I alle disse tilfælde var det muligt for traktorførerne at se modparterne
både ved orientering tidligt i forløbet og lige før fremkørsel, men i nogle
af tilfældene kan modparternes høje hastighed have medvirket til, at trak-
torførerne overså dem, fordi de ikke regnede med, at modparterne ville
nærme sig så hurtigt.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
 ©™
 ©™

©™
80
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0018.png
A nbefalinger
Anbefalingerne tager udgangspunkt i de forhold, der førte til de under-
søgte ulykker, og er tiltag, som kunne have forebygget disse ulykker. Der
er ikke set på de samfundsøkonomiske eller øvrige aledte konsekvenser,
men alene på traiksikkerhedsfremmende tiltag. Opgaven med at priorite-
re og vurdere, om yderligere aspekter skal afdækkes før implementering,
ligger nemlig hos de myndigheder og øvrige interessenter, der skal bære
anbefalingerne videre.
Anbefalingerne gælder i alle tilfælde både i relation til traktorer og til
motorredskaber.
Havarikommissionen anbefaler:
Traktorførerne:
Uddannelses- og kommunikationsindsatser med fokus på de særlige ricisi
og udfordringer ved traktorkørsel. Begræns traktorkørsel på vejene mest
muligt, f.eks. ved at læsse og planlægge optimalt, så unødige ture undgås.
Aktører: Færdselsstyrelsen, landbrugsorganisationer, landbrugsskoler, fag-
foreninger og entreprenører, Rådet for Sikker Trafik m.fl.
Efteruddannelse og andre køreundervisnings- og kommunikationsind-
satser med fokus på følgende:
• Orientering bagud lige før svingning væk fra vejen.
• Vigtigheden af tegngivning ved svingning og af, at tegngivningen sker
i god tid (se eksempel side 15).
• Opmærksomhed og agtpågivenhed ved kørsel på vej – f.eks. kan lange
arbejdsdage, ensformighed ved kørsel ad samme rute mange gange eller
kørsel ad længere strækninger medføre mindre årvågenhed.
• Nødvendig sikkerhedsafstand i forhold til dem, der færdes til fods i nær-
heden af traktoren for at assistere.
• Begrænset kørsel med traktor på ofentlig vej i det omfang, det er muligt
– med baggrund i den generelle risiko, traktorerne udgør på vejene bl.a.
på grund af deres dårlige kollisionsegenskaber og deres bredde. F.eks.
gennem optimal læsning og planlægning, så unødige ture undgås.
• Opmærksomhed på, at redskaber og lignende er i transportposition.
16
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0019.png
Traktorerne:
Tydeligere markering af langsomtkørende køretøj og af traktorernes bredde.
Aktør: Færdselsstyrelsen.
• Den nuværende afmærkningstrekant, som på traktorens bagende
signalerer et langsomtkørende køretøj, bør via lovkrav suppleres med
f.eks. gule rotorblink, så langsom kørsel tydeliggøres for de bagved-
kørende. Desuden bør traktorførerne og traktorejerne have øget op-
mærksomhed på, at det relektoriske materiale er intakt, og at den
øvrige afmærkning fungerer og er i god stand.
• Lovkravene til placering af positionslygter, markeringslygter og even-
tuelt supplerende relekser bør skærpes, så det i mørke tydeligt kan ses,
hvor bred traktoren er.
Modparterne og deres køretøjer:
Lavere hastighed og opmærksomhed på langsomme køretøjer. Avanceret
nødbremsesystem.
Aktører: Rådet for Sikker Trafik, Politiet, Skatteministeriet og Færdsels-
styrelsen.
• Hastighedskontrol.
• Forsat kommunikation om at overholde hastighedsgrænsen og tilpasse
hastigheden til forholdene, f.eks. i mørke, ved nedsat sigt eller ved risiko
for blænding.
• Kommunikationsindsats om, at afmærkning med trekant betyder lang-
som kørsel, og om at være opmærksom på langsomtkørende og svin-
gende traktorer – også på større landeveje.
• Udbredelse af biler med avanceret nødbremsesystem f.eks. gennem
ændret afgiftssystem.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0020.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0021.png
Ulykkestyper
og
-scenarier
De 3 ulykkestyper i undersøgelsen
På baggrund af analysen af de 25 traktorulykker er det valgt at gruppere
ulykkerne i 3 hovedtyper, der hver især har mange gennemgående træk til
fælles. Inden for hver af de 3 ulykkestyper er der yderligere undergruppe-
ringer med fælles karakteristika:
1. Traktoren svingede eller havde vigepligt – 11 ulykker
• Venstresvingende traktor overhales
• Traktor med vigepligt kører frem i kryds
2. Traktoren kørte ligeud – 8 ulykker
• Bagendekollisioner
• Mødeulykker
3. Traktoren blev fejlbetjent eller benyttet uhensigtsmæssigt – 6 ulykker
Scenarier baseret på ulykkestyperne
De ovenstående grupper af ulykker er på de følgende sider beskrevet i form
af 6 ulykkesscenarier. Scenarierne er iktive, men baseret på gennemgående
træk fra lere ulykker i samme gruppe. I kapitlet efter scenarierne er der en
mere detaljeret gennemgang af de grupper af ulykker, som scenarierne er
baseret på.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0022.png
Ulykkestype 1
Traktoren svingede eller havde vigepligt
Venstresvingende
traktor overhales
En traktor med påhængsvogn kommer kørende på en lige landevejsstrækning og skal svinge
til venstre ind ad en indkørsel eller mindre sidevej. Der er ingen modkørende. Traktorføreren
ser også bagud efter bagvedkørende. Der er nogle, men de er langt bagude. Et stykke før ind-
kørslen blinker han af til venstre. Med 80 km/t nærmer den bagvedkørende personbil sig hur-
tigt traktoren, og føreren planlægger sin overhaling. Det er en ret bred, lige landevej, og han
kan se langt frem. Der er ingen modkørende, så han er tryg ved at overhale. Han er allerede
oppe på siden af påhængsvognen på det tidspunkt, hvor traktorføreren aktiverer blinklyset.
Traktorføreren ser ikke bagud, lige før han gennemfører venstresvinget. Den overhalende
kører ind i siden på traktorvogntoget.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Utilstrækkelig orientering (traktorførere)
• Fejl ved tegngivning (traktorførere)
20
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0023.png
Traktor
med vigepligt kører frem i kryds
En traktorfører er på vej til maskinstationen. Det er sidst på eftermiddagen, og det er snart
fyraften. Han skal krydse en lidt større vej. Han sætter farten lidt ned og orienterer sig på
vej frem mod krydset. Det er et svagt traikeret kryds, og der er gode oversigtsforhold. Han
overser alligevel den personbil, der er på vej frem mod krydset fra venstre med høj fart.
Bilisten bliver lidt i tvivl om, hvorvidt traktoren har tænkt sig at standse, men da traktoren jo
har vigepligt, så forventer han, at det nok vil ske. Traktorføreren ser på intet tidspunkt bilen
og kører frem i krydset, hvor kollisionen sker.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Utilstrækkelig orientering (traktorførere)
• For høj hastighed (modparter)
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0024.png
Ulykkestype 2
Traktoren kørte ligeud
Traktor
kolliderer frontalt med modkørende personbil
En traktorfører er på vej til markarbejde. Solen skinner, og han kører på en ret smal landevej
uden afmærkning. Fra den modsatte retning kommer en bil med ret høj fart i forhold til den
smalle vej. Bilisten bliver blændet af solen og har svært ved at se traktoren og vurdere dens
bredde. De kolliderer i personbilens kørebanehalvdel.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Utilstrækkelig orientering eller fejlvurdering af traktorens bredde (modpart)
• Hastighed for høj i forhold til den smalle vej og risiko for blænding (traktor eller modpart)
• Blænding/mørke (omgivelser)
22
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0025.png
Traktor
påkøres bagfra
En traktorfører er på vej hjem med sit traktorvogntog efter at have arbejdet i marken natten
over. Det er tidligt om morgenen og stadig mørkt. En bil kommer kørende bagfra. Bilisten er
vant til at køre på strækningen tidligt om morgenen, hvor der er øde. Det er en lige og ret bred
vej, og vejforløbet er tydeligt afmærket. Han kører lidt over hastighedsgrænsen. Han ser et
par baglygter forude – det ligner en lastbil. Pludselig er baglygterne helt tæt på, og han kan
ikke nå at nedsætte hastigheden, men kører op bag i traktoren. Traktorføreren har set den
bagvedkørendes lygter i bakspejlet, men regner med, at bilen vil overhale.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Utilstrækkelig orientering eller fejltolkning af traktorens hastighed (modpart)
• For høj hastighed i forhold til mørket eller hastighedsgrænsen (modpart)
• Uopmærksomhed (modpart)
• Mørke/tåge (omgivelser)
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0026.png
Ulykkestype 3
Traktoren blev fejlbetjent eller benyttet uhensigts-
mæssigt
Risikofyldt
brug af motorredskab ved hjemmet
En landmand skal holde høstfest og pynter med halmballer og græskar på gårdspladsen. Han
har fået sin kammerat til at hjælpe. Halmballerne transporteres på en teleskoplæsser. Da der
på et tidspunkt skal hentes lere halmballer, bakker han et længere stykke. Han overser kam-
meraten, der har bukket sig ned for at fjerne en skovl, der ligger i vejen.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Utilstrækkelig orientering (traktorførere)
• Manglende oplevelse af risiko ved noget, der reelt er farligt (begge parter)
24
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0027.png
Traktor
kører fast på grund af fejlbetjening
og påkøres
af personbil
En traktorfører kører ved en fejl med armen på påhængsvognen i løftet position, og han
opdager det ikke. Det er mørkt. Da han på et tidspunkt skal under en bro, rammer armen
ind i broen, og han kører fast. En bilist er på vej hjem fra aftenarbejde. Han kører lidt for hur-
tigt i forhold til, at det er en mørk landevej. Han kan ikke nå at standse, da han får øje på den
havarerede traktor.
Hyppigste ulykkesfaktorer
• Forkert manøvre/fejlbetjening (traktorfører)
• Hastighed for høj i forhold til mørket eller i forhold til hastighedsgrænsen (modpart)
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
25
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0028.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Om ulykkerne
Ulykker,
hvor
traktoren svingede eller havde vigepligt
Lidt under halvdelen af de 25 ulykker (11 ulykker) skete i forbindelse med,
at traktorføreren enten svingede væk fra en landevej og ind ad en indkør-
sel/ind på en mindre sidevej eller kørte frem i et kryds, hvor han havde
vigepligt.
Disse ulykker skete bl.a., fordi traktorføreren ikke orienterede sig tilstræk-
keligt i forbindelse med sin sving-/krydsningsmanøvre. Der var dog også
andre afgørende faktorer, bl.a. medvirkede modparterne til ulykkerne i
halvdelen af tilfældene.
De leste af disse ulykker skete på hverdage i dagtimerne. Ingen ulykker
skete tidlig morgen eller sen aften/nat, og i alle tilfælde var det lyst med
god sigt. Ulykkerne skete alle i landzone på landeveje. De leste skete i rela-
tion til landbrugsarbejde. Der var dog et par ulykker med teleskoplæssere i
forbindelse med byggeprojekter.
Venstresvingende traktor blev overhalet
En af de typiske ulykkessituationer var en kollision mellem en traktor, der
svingede til venstre, og en personbil, der var i gang med at overhale trak-
toren (5 ulykker).
Ingen orientering umiddelbart før svingning
Alle traktorførerne har i interviewet forklaret, at de orienterede sig forud
for svingningen. Rekonstruktioner af ulykkerne viser, at hvis førerne havde
orienteret sig bagud, lige inden de svingede, så kunne de have set, at mod-
parten var i gang med at overhale, og de kunne have undladt at fuldføre deres
venstresving. Et gennemgående problem i disse ulykker var derfor sandsyn-
ligvis, at traktorførerne ikke orienterede sig umiddelbart før svingning.
Der var i 2 tilfælde uhensigtsmæssigheder ved traktorens spejlindstilling/-
placering, hvilket medvirkede til, at den overhalende blev overset. I det ene
tilfælde var spejlarmen for kort til, at der gennem spejlet kunne opnås ud-
syn bagud, fordi slangebomme skyggede for udsynet bagud. I det andet
tilfælde var spejlet forkert indstillet. I begge tilfælde var den overhalende
dog synlig ved direkte udsyn gennem ruderne.
For sen tegngivning
Interviews og vidneudsagn peger på, at de leste traktorførere på et tids-
punkt aktiverede blinklyset. Analysen af ulykkesforløbet viser, at de i nogle
tilfælde gjorde det for sent, så de bagvedkørende ikke kunne nå at se, at
traktoren ville svinge – de var allerede langt fremme i overhalingsforløbet,
da blinklyset blev aktiveret.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
27
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0030.png
Hastighedsforskellen mellem traktorerne og bilerne vanskeliggør en kor-
rekt timing: Set fra traktorførernes synsvinkel vil der med traktorens lave
fart gå lang tid, fra de aktiverer blinklyset, til de når hen til den vej/ind-
kørsel, hvor de skal svinge. De vil således have fornemmelsen af at vise
af ”i god tid”. Men for bilisterne med ca. 80 km/t er der tale om et andet
tidsforløb, hvor de hurtigt nærmer sig den forankørende traktor, og hvor
overhalingen må planlægges en del tid før, traktorføreren oplever, at det
er tid til at blinke af.
Den overhalendes rolle
I et par ulykker medvirkede den overhalende til ulykken. F.eks. var der en
hasarderet overhaling med høj fart på et sted med dårlig oversigt.
Vejene var generelt egnede til overhaling
Ulykkerne skete på landeveje med 80 km/t hastighedsbegrænsning og i de
leste tilfælde på lige strækninger med godt udsyn til eventuelle modkø-
rende og med tilstrækkelig vejbredde. Det var derfor – med undtagelse af
den nævnte hasarderede overhaling – forsvarligt, at modparterne indledte
overhaling af den langsomtkørende traktor, så længe den ikke viste tegn
på at skulle svinge.
I næsten alle tilfælde skulle traktoren svinge til venstre ind ad en indkørsel
til en privat ejendom – kun i ét tilfælde skulle traktoren svinge ind på en
lille sidevej. Indkørslerne var som regel ikke særligt synlige fra landevejen,
hvilket kan have medvirket til, at traktorens venstresving overraskede den
bagvedkørende. Der var ikke tale om markoverkørsler i nogen af tilfældene.
Traktor med vigepligt kørte frem i kryds
En anden typisk ulykkessituation var kollisioner i kryds, hvor traktorføreren
kørte frem, selv om han havde vigepligt, og hvor han kolliderede med en
traikant fra en anden retning (4 ulykker). Traktorførerne orienterede sig ikke
tilstrækkeligt og overså modparten. I nogle tilfælde medvirkede også mod-
parten til ulykkerne ved enten at køre for stærkt eller ved at fejltolke/reagere
forkert på traktorførerens fremkørsel.
28
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0031.png
Bortset fra et enkelt tilfælde, hvor der fra traktorførerens retning var
dårlig oversigt i krydset, var der ingen forhold ved vejudformningen eller
ved traktorerne med betydning for ulykkerne.
Uopmærksomhed en mulig forklaring
Der er i de leste tilfælde ikke fundet entydige forklaringer på, hvorfor trak-
torførerne ikke orienterede sig tilstrækkeligt.
Der var ikke tale om komplekse orienteringssituationer, hvor der var man-
ge andre traikanter fra lere forskellige retninger at holde øje med, og hvor
det var svært at overskue situationen. Dog kan manøvren af en traktor
med påhængsvogn have krævet opmærksomhed i et par tilfælde. I disse
tilfælde var der dog tale om erfarne traktorførere, der havde haft traktor-
kørekort i mindst 10 år.
Havarikommissionen har vurderet, at der sandsynligvis i lere tilfælde var
tale om en eller anden form for uopmærksomhed, som f.eks. kunne skyl-
des, at ulykken skete sidst på traktorførerens arbejdsdag og/eller i nogle
tilfælde efter mange timers arbejde – det var tilfældet i 5 ulykker. Uop-
mærksomheden kunne muligvis også skyldes, at traktorføreren havde
svært ved at omstille sig fra kørsel i marken til kørsel på vejen med andre
traikanter og færdselsregler. Monotone arbejdsopgaver som f.eks. trans-
portopgaver, hvor den samme rute blev kørt mange gange samme dag,
eller hvor der indgik lange lige strækninger, kan ligeledes have bidraget til
uopmærksomhed og mindre påpasselighed.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
29
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ulykker,
hvor t rak toren k ør te ligeud
Ca. en tredjedel af de 25 ulykker (8 ulykker) skete i forbindelse med, at
traktoren kørte ligeud på en strækning og enten blev ramt bagfra eller
frontalt af en med-/modkørende traikant.
I de leste af disse ulykker havde traktorføreren ikke andel i, at ulykken
skete. Det var oftest modparternes utilstrækkelige orientering og/eller for
høje hastighed, der førte til ulykkerne. I et par tilfælde var der dog forhold
omkring traktorens afmærkning, som gjorde det vanskeligere for modpar-
ten at erkende, at det var en traktor. Desuden var der et par tilfælde, hvor
mørke, tåge eller blænding medvirkede til, at traktoren ikke blev set i tide.
Mørke, blænding eller nedsat sigt i flere ulykker
De leste af disse ulykker skete på hverdage, især mellem kl. 05 og 10 og
mellem kl. 20 og 22. Halvdelen skete i mørke – den anden halvdel i dagslys.
Netop manglende synlighed på grund af mørke, blænding eller nedsat sigt
havde en større rolle i disse ulykker, end det ses i de andre ulykkestyper.
Ulykkerne skete i relation til landbrugsarbejde. En enkelt ulykke skete dog
i forbindelse med græsklipning langs vejen.
Bagendekollisioner
En typisk ulykkessituation var, at traktoren på en lige landevejsstrækning
blev påkørt bagfra af en personbil eller motorcykel (4 ulykker).
I disse tilfælde medvirkede traktorføreren ikke til, at ulykkerne skete. Der
var et tilfælde, hvor releksmaterialet på trekantsymbolet for langsomtkø-
rende køretøj var defekt, hvilket ik afgørende betydning for ulykken, fordi
modparten ikke var opmærksom på traktorens lave hastighed – ulykken
skete i mørke.
Modparternes rolle
Modparternes for høje hastighed i forhold til forholdene eller hastigheds-
grænsen medvirkede afgørende til ulykken i næsten alle tilfælde. Det sam-
me gjaldt deres utilstrækkelige orientering eller fejltolkning af traktorens
hastighed. I lere tilfælde var modparterne uopmærksomme, og de var ikke
bevidste om eller tilstrækkeligt forsigtige i betragtning af, at der ved kør-
sel i mørke eller tåge pludselig kunne opstå situationer, som krævede fuld
opmærksomhed.
Betydningen af omgivelser og vejforløb
Mørke eller tåge medvirkede i et par af ulykkerne afgørende til, at den
langsomtkørende traktor ikke blev set i tide.
Disse ulykker skete på lige strækninger med god oversigt og ofte forholds-
vis brede kørespor. Disse forhold kan have øget modparternes tendens til
at køre for stærkt og til uopmærksomhed. Vejenes karakter af ”overordne-
de veje” har muligvis i nogle tilfælde bidraget til, at det overraskede mod-
parterne, at der kørte et langsomtkørende køretøj.
30
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0033.png
Mødeulykker
En anden typisk ulykkessituation var mødeulykker, hvor traktoren kolli-
derede med en modkørende personbil (3 ulykker).
I disse ulykker medvirkede enten begge parter til ulykken eller kun bilisten.
For bilisternes vedkommende var der primært tale om, at de ikke holdt
godt nok øje med eventuelle modkørende, at de ikke afpassede farten efter
forholdene, eller at de troede, det var et smallere køretøj, de skulle passere.
Traktorførerne valgte typisk en for høj hastighed i forhold til, at de skulle
passere en modkørende på en smal vej og måske oven i købet i mørke eller
i en skarp kurve med dårlig oversigt. Desuden var de så brede, så de ikke
kunne holde sig inden for egen kørebane, og de trak ikke langt nok til højre
for at give plads til modkørende.
I et enkelt tilfælde kørte traktorføreren desuden med en frontskovl, som
ikke var i transportstilling, og som derfor tog noget af udsynet fremad. Det
betød, at han ikke ik øje på den modkørende personbil i tide til at undgå
kollisionen.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
31
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0034.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0035.png
Ulykker
r traktoren blev fejlbetjent eller benyttet
uhensigtsmæssigt
I alt 6 af de 25 ulykker skete i forbindelse med fejlbetjening, forkert ma-
nøvre eller forkert/risikofyldt anvendelse af traktoren. I et enkelt tilfælde
var der tale om en eneulykke. Modparterne medvirkede til, at 3 af de re-
sterende ulykker skete.
Der er ikke noget tydeligt mønster i, hvilke faktorer der var afgørende for
ulykkerne, men der var fælles træk f.eks. i ulykkessituationerne og i den
forkerte brug/håndtering af traktoren.
Ulykkerne skete i forbindelse med aktiviteter af ret blandet karakter –
både landbrugsarbejde, anlægs- og vejarbejde og projekter relateret til
hjemmet. Ulykkerne skete enten om morgenen eller om eftermiddagen.
En enkelt skete om morgenen, mens det stadig var mørkt. Ulykkerne skete
oftest på landeveje og i et par tilfælde ved private hjem.
Ulykker ved hjemmet
Der var 2 ulykker, som skete ved brug af traktorer til mindre bygge- og
haveprojekter ved hjemmet.
Traktoren blev brugt på en særdeles risikofyldt måde, idet makkeren til
føreren af traktoren eller familiemedlemmer befandt sig ganske tæt på det
arbejde, der var i gang. Arbejdet indebar, at traktoren kørte langsomt frem
eller blev lyttet af og til. I et enkelt øjeblik så føreren sig ikke for, og det var
nok til, at det gik galt. De implicerede var ikke bevidste om risikoen ved den
måde, arbejdet foregik på.
ov D
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
33
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0036.png
Fejlbetjening af eller forkert/risikofyldt manøvre med traktoren
I de øvrige ulykker i denne gruppe blev traktoren brugt i arbejdssammen-
hæng (4 ulykker).
Et par ulykker skete blandt andet, fordi traktorføreren fejlbetjente køre-
tøjet (kørte med løftet lad under bro), kørte i en traktor, der ikke var ved-
ligeholdt, eller fejlvurderede muligheden for at gennemkøre et sving med
påhængsvogn. Traktorførerne kørte ind i modparten eller faste genstande
omkring vejen og kunne ikke køre videre.
I det ene tilfælde skete det i mørke, hvilket var afgørende for, at modpar-
ten ikke så påhængsvognen, der holdt på tværs af vejen. Desuden var det
afgørende, at vejen og den sidevej, føreren skulle svinge ind på, var udfor-
met, så det var vanskeligt at svinge med store køretøjer.
En anden ulykke skete i forbindelse med et vejarbejde, hvor der ikke var
taget højde for, at traktoren skulle kunne vendes uden risiko for kollision
med traikanter uden for vejarbejdsområdet. Føreren af traktoren ik ikke
orienteret sig tilstrækkeligt inden vendingen og overså en traikant i gang
med at passere vejarbejdet.
De modparter, der kolliderede med traktorerne, kørte ofte med for høj
hastighed i forhold til grænsen eller forholdene, hvilket betød, at de ikke
kunne nå at standse/undvige.
34
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0037.png
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
35
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0038.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0039.png
Om
traktorførerne
Alder og erfaring
Alle traktorførerne var mænd. De var aldersmæssigt fordelt mellem 16 og
79 år. 9 af dem var i alderen 16-22 år, heraf 2 under 18 år. De unge mellem
16 og 22 udgjorde således godt 1/3 af alle traktorførerne i ulykkerne (36 %).
Dette er en noget højere andel, end der ses i ulykkesstatistikken, hvor de
unge traktorførere mellem 16 og 22 udgør 18 %.
Alder
16
17
1
18
1
19
2
21
3
22
1
27
1
28
1
31
3
38
1
40
1
49
2
55
1
57
1
59
2
60
1
67
1
79 I alt
1
25
Antal
traktor- 1
førere
Alle traktorførerne havde gyldigt kørekort til traktor. 13 af traktorførerne
havde et egentligt traktorkørekort, herunder næsten alle traktorførerne på
22 år og derunder. De øvrige førere havde opnået førerretten til traktor i
kraft af, at de havde taget et kørekort til personbil. Der var ingen udenland-
ske traktorførere i undersøgelsen.
For en traktorfører tager det generelt længere tid at blive erfaren med
vejkørsel, idet kørsel på veje for de leste traktorførere kun er en mindre
del af deres arbejdsopgaver. De unge traktorførere under 25 havde mindre
erfaring med at køre på vejene i det hele taget, både hvad angår traktor og
personbil, mens dem over 25 år alle havde en del års erfaring med begge
dele. I nogle tilfælde havde de unges mindre erfaring betydning for, at de
blev involveret i en ulykke.
For de 2 traktorførere, som var under 18, er det vurderet, at deres lille er-
faring med vejkørsel havde en betydning for, at ulykkerne skete. I det ene
tilfælde bidrog det til, at føreren havde problemer med at manøvrere det
store køretøj. I det andet tilfælde medvirkede det til, at føreren fejlvurdere-
de risikoen ved ikke at orientere sig utilstrækkeligt.
I 3 andre tilfælde, hvor traktorføreren var mellem 18-22 år, kan deres be-
grænsede kørselserfaring i både traktor og personbil også have haft en
vis betydning for ulykkerne. Det drejer sig i alle tilfælde om ulykker, hvor
traktorføreren ikke selv opfattede sin kørsel som risikabel og/eller kørte
med for høj hastighed i forhold til traiksituationen.
De unge traktorførere bidrog imidlertid ikke i højere grad til ulykkerne
sammenlignet med de ældre traktorførere. Ca. 2/3 af de unge og 2/3
af de ældre traktorførere bidrog selv til ulykkerne. Denne undersøgelse
giver således ikke grundlag for anbefalinger vedrørende aldersgrænser for
traktorkørsel.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
37
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0040.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0041.png
De konkrete opgaver for traktorførerne i ulykkerne var på ulykkestids-
punktet f.eks. at hente gylle for at køre det ud på markerne, at transportere
halm og afgrøder, at lytte arbejdsredskaber eller udføre anlægsarbejde.
For mange af traktorførerne i undersøgelsen var arbejdstiderne varierende
og sæsonbetonede, særligt for dem, der arbejdede i landbruget. I perioder
med travlhed såsom i høsten kunne arbejdsdagene være meget lange i
mange dage i træk og kunne også inkludere nattetimerne, mens arbejds-
dagenes længde i andre perioder var kortere. Enkelte af de traktorførere,
som var ansat på maskinstationer, berettede om arbejdsdage på helt op til
15-16 timer i perioden for ulykken.
På den baggrund kan træthed hos nogle af traktorførerne have været af
betydning. Det kunne ikke i nogen tilfælde konstateres, at træthed var
afgørende for, at en ulykke skete, men muligvis havde træthed en vis be-
tydning for nogle af de ulykker, hvor traktorførerne ikke orienterede sig
tilstrækkeligt.
For andre af traktorførerne kan det desuden have haft en vis betydning,
at de kørte dagens sidste køreopgave eller var på vej hjem til deres ar-
bejdsplads efter endt arbejde. De havde måske derfor allerede fokus på at
komme videre og ikke på selve kørslen, hvilket kan have medvirket til deres
mangelfulde orientering op til ulykken.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
39
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0042.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0043.png
Om traktorerne
I undersøgelsen indgik 18 traktorer og 7 motorredskaber (2 teleskoplæsse-
re , 2 læssemaskiner, 1 mejetærsker og 2 rendegravere).
Traktor
Teleskoplæsser
Læssemaskine
Mejetærsker
Rendegraver
Af de 18 traktorer var én tilkoblet et arbejdsredskab, 6 var tilkoblet et på-
hængsredskab (5 af disse 6 var en gyllevogn), og yderligere 6 kørte med en
påhængsvogn. 5 traktorer kørte ”solo”. Motorredskaberne kørte alle solo.
Alle de 18 traktorer i undersøgelsen var store og til professionel brug – der
sås ingen mindre traktorer, som typisk bruges til mindre fritidslandbrug.
Ingen af traktorerne vejede således under 5 ton.
Faktisk vægt
Traktor antal
5-6 ton
6
6-9 ton
5
Over 9 ton
7
I alt
18
Traktorernes faktiske vægt. Vægtangivelserne er alle for traktoren solo. Vægten af monterede arbejdsredskaber
indgår, men ikke tilkoblede arbejdsredskaber eller påhæng.
Ca. to tredjedele af traktorerne/motorredskaberne var mellem 1 og 10 år
gamle.
Alder i år
Traktor/motorredskab antal
1-5
7
6-10
10
11-15
3
16-20
1
21-25
1
Uoplyst
3
Eventuelt påhæng indgår ikke i oversigten
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
41
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0044.png
Registreringsforhold
Lidt over halvdelen af traktorerne/motorredskaberne var registrerede eller
godkendte med nummerplade.
Registreringsforhold/Art
Motorredskab
Traktor
Påhængsredskab
Påhængsvogn
I alt
Registrering/godkendt
0
14
0
0
14
Uregistreret
7
4
6
6
23
I alt
7
18
6
6
37
Det blev i 3 ulykker konstateret, at formålet med kørslen på ulykkestids-
punktet ikke var i overensstemmelse med registreringsforholdene. I den
ene ulykke oplystes traktoren som udlejet, hvilket den ikke var registre-
ret til. I den anden var et traktorvogntog, som var godkendt til skovbrug,
landbrug og gartneri, udlånt til en, der ikke var ansat i virksomheden. I den
sidste førtes en uregistreret traktor af ansatte fra en maskinstation på en
transportopgave.
Fejl og mangler
Af undersøgelsens 25 traktorer/motorredskaber har Havarikommissionen
haft mulighed for at undersøge de 21 for fejl og mangler. Der blev således
undersøgt 5 motorredskaber og 16 traktorer. På 14 af de 21 undersøgte
køretøjer blev der fundet fejl og mangler, heraf var de 8 køretøjer uregi-
strerede. Kun i 4 af disse tilfælde medvirkede fejlene til, at ulykken skete.
Der blev fundet fejl på lys til markering på hver tredje undersøgte køretøj,
hvor især tilsmudsning og/eller manglende lygter med udbrændte pærer
samt releksfejl (falmede eller manglende) var problemet. Utilstrækkeligt
indstillede sidespejle blev ligeledes fundet på hver tredje undersøgte trak-
tor. I et enkelt tilfælde var bremsepedalerne ikke låst sammen på et motor-
redskab, hvilket de skal være under kørsel på vej.
42
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0045.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0046.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0047.png
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
45
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0048.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0049.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0050.png
Brug af sikkerhedsudstyr
Der er ikke krav om sikkerhedssele i traktorer. En sele ville have mindsket
skaderne hos den ene af de 2 traktorførere, der kom til skade. Men næsten
alle traktorførere og deres passagerer var ellers uskadte.
Blandt de 15 bilister i undersøgelsen var der 3, som ikke brugte sikkerheds-
sele ved ulykken. I de 2 tilfælde betød det, at skaderne blev forværret. Alle
passagerer i bilerne brugte sele.
De 3 motorcyklister og 3 knallertførere i undersøgelsen havde alle hjelm
på. Hos 2 af knallertførerne var hjelmen ikke korrekt fastspændt, hvilket i
det ene tilfælde betød, at skaderne blev forværret. Motorcyklisterne havde
alle enten mc-dragt eller -jakke på.
Hvor blev traktorerne primært påkørt
Figurerne viser, hvor den primære kollision fandt sted med traktorerne,
deres eventuelle påhængsvogn og med motorredskaberne i undersø-
gelsens ulykker. I én ulykke ramtes modparten af traktorens baghjul, som
faldt af og trillede over i modgående kørebane. Denne ulykke er ikke vist
på igurerne.
Motorredskaber ( ulykker)
Traktorer (
ulykker)
48
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0051.png
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
49
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0052.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0053.png
Undersøgelsens
ulykker
i forhold til statistikken
Havarikommissionen har undersøgt, om de 25 traktorulykker afspejler
traktorulykker i ulykkesstatistikken (2005-16). På langt de leste områ-
der ses en god overensstemmelse, og kun på enkelte områder ses mindre
afvigelser.
Sammenfald
• Fordelingen på traktorer og motorredskaber i ulykkerne svarer til for-
delingen i de senere år i ulykkesstatistikken (to tredjedele traktorer – en
tredjedel motorredskaber).
• Der er samme fordeling mellem Øst- og Vestdanmark i undersøgelsen
(ca. 70 % i Vestdanmark).
• Som i ulykkesstatistikken skete 22 % af ulykkerne i mørke og 9 ud af 10
ulykker i tørt og klart vejr.
• Andelen af venstresvingsulykker i undersøgelsen (32 %) svarer til ande-
len i ulykkesstatistikken (30 %).
Mindre afvigelser
• Der var en lidt højere andel dræbte i undersøgelsens ulykker, end det ses
i ulykkesstatistikken: 0,2 dræbte pr. ulykke i forhold til 0,12 dræbte pr.
ulykke i statistikken.
• Lidt færre af undersøgelsens ulykker skete i byzone (12 %), i forhold til
ulykkesstatistikken (28 %).
• Førerne af traktorer og motorredskaber var i undersøgelsens ulykker
gennemsnitligt lidt yngre. Dette var især et resultat af, at der var 36 %
mellem 16 og 22 år i undersøgelsen mod 18 % i ulykkesstatistikken.
• I forhold til ulykkessituationerne var der i undersøgelsen lidt lere ulykker
i forbindelse med svingning, hvor parterne kørte på samme vej enten
i samme eller i modsat retning, for eksempel ulykker, hvor traktoren
svingede til venstre eller højre ind foran en modpart: Lidt over 35 %
i undersøgelsen mod lidt under 20 % i statistikken.
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
51
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0054.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0055.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0056.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0057.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0058.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2
Temarapport nr. 14, 2017, Traktorulykker
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 477: Orientering om Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om traktorulykker samt et notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1795007_0060.png