Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 472
Offentligt
1793096_0001.png
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Udtalelse fra Årsmøde for tillidsrepræsentanter i PostNord Danmark.
PostNord Danmark er i alvorlige problemer. Det er i 12. time at der gøres noget. Det kræver vilje og
handlekraft fra politisk hold. Hvad er det i grunden for en samfundsmæssig opgave virksomheden løser? Er
en landsdækkende postomdeling overhovedet nødvendig i en digitaliseret og liberaliseret verden?
PostNord Danmark har landets eneste landsdækkende daglige logistik-netværk.
Hvis man politisk lader PostNord Danmark kuldsejle, vil store dele af landet stå uden mulighed for at
modtage eller sende fysiske forsendelser, det være sig breve eller pakker. I områder med stor
befolkningstæthed vil private aktører overtage opgaven, men i resten af landet vil det være utænkeligt, at
private vil kunne operere forretningsmæssigt uden betydelige prisstigninger i disse områder.
Enhedsportoen.
Det princip at prisen for et brev/pakke er den samme til en modtager på Samsø som en modtager i Aarhus,
vil ikke kunne opretholdes, hvis private aktører skal overtage markedet. Det vil i den grad udfordre
sammenhængskraft i landet. Er man politisk parate til det? Skal omkostnings- og servicevilkår for at drive
virksomhed, bestemmes af om man har virksomhed i det tættere bebyggede Danmark eller ude på landet?
500.000 danskere er fritaget for digitalisering.
Er det bare deres problem? Tager fanden bare de sidste? Eller er det en samfundsmæssig og ikke
nødvendigvis forretningsmæssig fornuftig, opgave at sikre de nødvendige kommunikationsløsninger, også til
denne gruppe af medborgere, der er fritaget for digitalisering.
Post til og fra udlandet.
Danmark (ikke PostNord Danmark) har indgået internationalt forpligtende aftaler om, hvorledes post
udveksles mellem lande, samt hvorledes afregningen internationalt skal foregå. Således at man kan sende
brev fra Thailand til DK for den lokale porto. Hvis PostNord Danmark kuldsejler hvorledes skal den (i høj
grad ulønsomme) aftale effektueres?? Hvem forestiller man sig vil/kan løse en sådan opgave? Et godt bud
vil være at udlandsposten kommer til at hobe sig op i lufthavne. Til ubodelig skade for samhandelen og det
danske erhvervsliv!
Tag ikke fejl! Selv et moderne hightech samfund har brug for et effektivt landsdækkende logistik netværk,
med høj kvalitet og omkostningsbevidsthed.
Smadrer man først det opsamlings-, produktions- og
distributionsnet som PostNord Danmark besidder, så kommer markedet IKKE og samler opgaven op
på en måde som det danske samfund har brug for. Der er ikke forretningsmæssigt grundlag for at
omdele post i store dele af Danmark!
Således udtalt, Kolding 19-20/9 2017
Dirigenterne: