Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1792237_0001.png
MORSØ KOMMUNE
A26
og
RUTE 34
VEJEN MOD
EUROPA
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792237_0002.png
MORSØ KOMMUNE
17 del-etaper skal imødekomme behovet for en bedre
trafikafvikling på A26 og rute 34.
RUTE 34
Del-etape 1: Fordelerring ved Midtjyske Motorvej
Del-etape 2: Midtjyske Motorvej – Sunds
Del-etape 3: Sunds Omfartsvej
Del-etape 4: Sunds – Haderup
Del-etape 5: Haderup Omfartsvej
Del-etape 6: Haderup – Skive
A26
Del-etape 7: Skive
Del-etape 8: Skive - Øster Dølby
Del-etape 9: Øster Dølby – Vium
Del-etape 10: Vium – Sallingsund
Del-etape 11: Sallingsund - Øster Jølby
Del-etape 12: Øster Jølby – Vilsund
Del-etape 13: Vilsund – Thisted
Del-etape 14: Thisted Omfartsvej
Del-etape 15: Thisted – Nors
Del-etape 16: Nors Omfartsvej
Del-etape 17: Nors – Hanstholm
Deletape 5
I trafikaftale 2014 er der bevilliget 250 mio. kroner til del-etape 5, Haderup Omfartsvej.
Morsø, Herning, Skive og Thisted kommuner gør dog opmærksom på, at der fortsat
mangler den fulde finansiering af løsningsforslag 3, som kommunerne anbefaler.
Løsningsforslag 3 omfatter etablering af en ny omfartsvej vest om Haderup som 2+1 vej
og 90 km/t, samt krydsning af rute 16 og Skovvænget i hankeanlæg.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792237_0003.png
MORSØ KOMMUNE
”I trafikaftale 2014 blev der afsat 250 mio. til Haderup omfartsvej, hvilket er en god begyn-
delse. Men det er veldokumenteret, at der er et presserende behov for at udvide rute 34 med
en 2+1 løsning, hvis hjertet af Produktions Danmark skal bidrage til den danske vækst.
Borgmester Peder Christian Kirkegaard, Skive Kommune
”Vores område er præget af transporttunge fremstillingserhverv, industri og byggeanlægs-
virksomhed, der ligesom de primære erhverv, landbrug og fiskeri, har en større omsæt-
ning i området end på landsplan. Disse erhverv har i tilknytning til produktionen et særligt
behov for transport bl.a. på grund af den høje eksport- og importandel.
Borgmester Hans Ejner Bertelsen, Morsø Kommune
“En opgradering af statsvejnettet mellem Herning og Hanstholm har
været på den politiske dagsorden i mere end 25 år. Det er nu mere ak-
tuelt og nødvendigt end nogensinde at opgradere A26 og rute 34, hvis
udviklingen skal sikres i vores område, ligesom i resten af Danmark.
Borgmester Lene Kjelgaard Jensen, Thisted Kommune
”Herning fungerer i dag som områdets internationale trafikforbindelse. For at
tilpasse strækningen den trafik, som er afstedkommet af motorvejen, er det nødven-
digt at udbygge strækningen, så den får den egnede standard.
Borgmester Lars Krarup, Herning Kommune
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792237_0004.png
Vejen mod Europa
Hjertet af Produktions Danmark har brug for at blive forbundet med resten af Europa. Det nordvestjyske
område har dokumenteret behov for en 2 + 1 vej på rute 34.
Andelen af produktionsvirksomheder i det midt- og vestjyske område er dobbelt så stor som i en gennemsnitskom-
mune. Hvis virksomhederne skal udnytte deres vækstpotentiale og sikre udviklingen i området, ligesom i det øvrige
Danmark, er det nødvendigt at skabe langt bedre trafikforbindelser fra området til motorvejsnettet ved Herning.
Der blev i trafikaftale 2014 afsat 250 mio. kroner til en omfartsvej ved Haderup. Men der er endnu ikke afsat økonomiske
midler til en 2+1 vej på rute 34, som udgør en særdeles vigtig del af opgraderingen af statsvejnettet mellem Herning og
Hanstholm.
Transporttungt erhverv
Det midt- og vestjyske område er præget af transporttunge fremstillingserhverv, industri og bygge-anlægsvirksomhed,
der ligesom de primære erhverv, landbrug og fiskeri, har en større omsætning i området end på landsplan. Disse erh-
verv har i tilknytning til produktionen et særligt behov for transport bl.a. på grund af den høje eksport- og importandel.
Erhvervsøkonomisk betydning
For transporttunge virksomheder er det yderst vigtigt, at vejnettet er opgraderet til trafikintensiteten. Af den seneste
forundersøgelse af vejstrækningen, udarbejdet af Vejdirektoratet i rapport 395–2012, fremgår det klart af erhvervs-
analysen, at behovet for udbygning af vejstrækningerne markant vil påvirke den erhvervsøkonomiske struktur.
Arbejdsmarkedets bevægelighed
Erhvervsudviklingen i det midt- og vestjyske område er i stigende omfang afhængig af at kunne tiltrække kvalificeret ar-
bejdskraft, hvilket skærper behovet for et vejnet, der kan bære trafik intensiteten ved øget pendling. Vejinfrastrukturens
betydning for arbejdsmarkedet tillægges en langt større betydning i takt med den generelle tendens til større afstand
mellem bopæl og arbejde. For kommunerne langs oplandet til rute 34 udgør pendling omkring 30 %.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792237_0005.png
MORSØ KOMMUNE
”Trafikken på den smalle rute 34 mellem Skive og Haderup er i dag en blanding af tung lastvognstrafik og mange pendlere
i begge retninger. En cocktail, der dels skaber mange farlige situationer, dels er en forhindring for optimal transport af
gods og personer mellem landsdelene – og dermed til og fra Herningmotorvejen, der er landsdelens internationale trafik-
forbindelse. En 2+1 løsning på denne strækning vil gøre trafikken mere flydende for alle parter, da lastvognstrafikken fra
områdets mange transporttunge virksomheder vil få mere plads samtidig med, at de midt- og vestjyske pendlere får bedre
muligheder for at passere den tunge trafik – og dermed optimerede muligheder for at komme til og fra virksomhederne.”
Thy Erhvervsforum
Morsø Erhvervsråd
Erhvervsrådet Herning-Ikast-Brande
Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter
”Hvis vi dagligt skal levere frisk, økologisk mælk til danskerne i hele landet, samt til vores
voksende eksportmarked i Europa, har vi naturligvis brug for et moderne og effektivt vejnet.
Det har vi ikke i dag. Vores konkurrenceevne er direkte afhængig af, at vi bliver noget bedre
koblet på Herning, som er vores nærmeste forbindelse til København og for den sags skyld
resten af verden.
Thise Mejeri
For HE-VA er transportomkostninger et væsentligt konkurrenceparameter. Vi modtager hvert år omkring 7.000 tons støbejern og
stål og sender ligeså mange tons af sted igen i form af færdigproducerede landsbrugsmaskiner. Transporten foregår i store 12 fods
containere og sættevognstrailere mellem Mors og udlandet, og der er ingen vej udenom den ikke særligt effektive A26 og rute 34.
Det giver sig selv, at mere optimale vejforbindelser har betydning for virksomhedens vækstpotentiale.
HE-VA
“ “
En god infrastruktur og dermed en god fremkommelighed er vigtig for hele
transportbranchen, men også for de producerende erhverv, der er afhængige
af rute 34. Tid er penge, og det afspejler sig i fragtomkostningerne. Kan der
reduceres i den tid, der medgår til transporten, vil der også kunne reduceres i
omkostningerne. Det vil i sidste ende styrke konkurrenceevnen både nationalt
og internationalt.
FHITC og Danske Speditører Midtjylland
Som leverandør af fersk fisk til hele det europæiske marked er det et afgørende konkurren-
ceparameter, at transporttiden er mindst mulig fra fisken er købt på auktionen i Hanstholm,
til den er fremme hos kunderne. En udbygning af A26 og rute 34 vil være en væsentlig faktor
for, at vi og andre virksomheder kan fastholde vor konkurrenceevne på et særdeles presset
marked, som vi tror på kan udvikles yderligere, men det kræver at vilkårene bliver optimale,
og det vil en fuldendt udbygning af A 26 og rute 34 være medvirkende til.
Hesselholt Fisk Eksport A/S