Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1792234_0001.png
Større trafiksikkerhed på A26
En udvalgt landevejsstrækning hvor højeste tilladte hastighed er hævet fra 80 til 90 Km/t.
En strækning med mange færdselsuheld der skyldes høj fart,
og manglende eller dårlige af- og tilkørselsforhold.
Forslag til at hvordan sikkerheden for små midler kan højnes på A26,
er forsøgt beskrevet i dette dokument.
Løsningsforslag beskrevet i Vejdirektoratets rapport 395 fra 2012, vil dog være at foretrække, da
disse løsninger passer ind i en senere opgradering af vejforbindelsen Herning
Hanstholm.
Rute 34 og 26
Henrik Jensen
Kommunalbestyrelsesmedlem Morsø Kommune
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0002.png
FART MED FORNUFT
Af Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen
Regeringen lægger op til at gøre en vellykket forsøgsordning, med højere hastighed på udvalgte landevejsstrækninger, permanent.
Det er en rigtig god nyhed, som vil være med til at styrke mobiliteten i hele Danmark og især i vores landdistrikter.
Som led i forsøgsordningen, der har været i gang siden 2011, har man hævet fartgrænserne fra 80 km/t til 90 km/t på udvalgte, sikre landeveje.
I alt har 100 kilometer dansk vej været med i forsøgsordningen, og erfaringerne har været positive: Der er sket en lille stigning i den gennemsnitlige hastighed og
et mindre fald i antallet af ulykker.
Evalueringen af forsøgsordningen peger på, at det er en succes at hæve fartgrænserne på de sikre landeveje, og derfor giver det god mening at gøre det
permanent
og det skal naturligvis ske med respekt for trafiksikkerheden.
Det arbejde tager vi nu fat på, ved at vejmyndighederne i samråd med politiet får mulighed for at hæve fartgrænserne på de landevejsstrækninger, hvor det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Fartgrænserne i Danmark skal give mening: De skal være fornuftige, og de skal udformes efter de konkrete forhold på vejene.
Som når vi nu vil sætte fartgrænserne op dér, hvor det giver god mening.
Omvendt bør man sænke fartgrænsen, hvor der kan være fare på færde
eksempelvis i byer ved skoler og børnehaver.
Jeg
er ikke i tvivl o , at e såda politik efter pri ippet ”Fart ed for uft” vil idrage til at styrke de ge erelle respekt for
fartgrænserne og bilisternes
trafikmoral.
Alt sammen til gavn for trafiksikkerheden.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0003.png
Side 76 i Finanslovsforslaget 2018
(§28,21,30,26)
Ifølge ovennævnte finanslovsforslag for 2018 er der afsat 52 millioner kroner,
til hastighedsopgraderinger til 90 km/t på udvalgte landevejsstrækninger.
Det er nogle af disse 52 millioner kroner der ønskes afsat til trafiksikkerhedsforbedringer på A26 strækningen på Mors.
Prioriteret rækkefølge ud fra efterfølgende beskrivelse/dokumentation:
1. Første prioritet er krydset ved Vilsundbroen - beskrivelse på side 5-8 (Vejdirektoratet foreslår rundkørsel)
2. Anden prioritet er krydset hvor der er 4 spor, og med tilladt hastighed på 80 km/t. - vist på side 13-16
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0004.png
Ulykker på statsvejnettet på kort
Strækningen er ifølge Vejdirektoratet én af
de farlige vejstrækninger, med mange
registrerede uheld.
Dette bekræfter blot vigtigheden i, at der
må kigges på forholdene inden disse igen
koster menneskeliv.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0005.png
Billede viser forhold som de er i dag
dog er der længere fremme opsat autoværn i venstre side
Afkørsel A26
Sundbyvej
-
Ved Øst Vilsund Færgekro.
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0006.png
Manglende venstre svingbane
- I retning mod Vilsundbroen.
Flere uheld opstår ved at bilister ikke ser den forankørende bil vil dreje til venstre.
Uheldssituationer opstår ved uopmærksomhed fra bilister der har travlt med at se på den flotte udsigt der åbenbarer sig for dem,
medens de kører med 90 km/t. ned af bakke i retningen mod Vilsundbroen.
Efter autoværn er opsat i højre side, er der ikke længere mulighed for at undvige sammenstød ved at trække mod højre.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0007.png
Manglende venstre svingbane.
Vejen er på dette sted i forvejen 3-sporet, og det vurderes derfor til at være en forholdsvis
enkel sag at få markeret en venstre svingbane op på vejbanen.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0008.png
Forslag til udførelse af venstresvingsbane ved Færgekroen.
(Vist på billedet herunder)
Der foreslås desuden overhalingsforbud for lastbiler på A26 på strækningen op ad bakken mod Nykøbing.
Der har for nylig været et uheld på grund af to lastbiler der spærrede begge vejbaner i forbindelse med en overhaling.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0009.png
Rasteplads A26
I retning fra Nykøbing mod Vilsund.
I baggrunden ses reparationsarbejde på viadukt, da denne ofte bliver påkørt af lastbiler med højt læs.
Viadukten er for lav, og tvinger derfor store køretøjer ind gennem Sundby by, med fare for de bløde
trafikanter, da der ikke er etableret fortov i byen
og fordi der flere stede i byen er dårlige
oversigtsforhold, med dårlig plads til at brede køretøjer kan passere hinanden.
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0010.png
Rasteplads A26
I retning fra Nykøbing mod Vilsund
Der foreslås etableret højre svingbane ind til rasteplads i inderste spor, og efter rasteplads
sammenfletning i inderste spor. Vejbanen mellem ind- og udkørsel skraveres/males, så der
på strækningen kun er én vognbane.
På denne strækning er det i dag tilladt at køre 90 km/t. i to spor.
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0011.png
Højre svingbane og sammenfletning ved rasteplads
set ovenfra.
På rastepladsen mangles desuden et offentligt toilet til chauffører og andre overnattende
gæster, så disse ikke behøver benytte buskene bagved som toilet.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0012.png
Viadukt for lav
Medfører ofte uheld og tvinger tung kørsel ind gennem Sundby by.
To uheld er sket inden for de seneste 2 måneder, hvor sidste uheld var en lastbil der fik revet kranarmen af
kranarmen røg ud på vejen.
Var uheldet sket i myldretiden med trafik i 2 vejbaner med 90 km/t. kunne det godt have kostet menneskeliv.
På billedet ses reparationsarbejde på broen grundet flere uheld.
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0013.png
Svingbaner og sammenfletning ved Sundby Trapper.
Den nok mest trafikerede kryds ved Sundby, hvor der i dag er 4 spor (to i hver retning), og
alligevel er det tilladt at passere krydset med 80 km/t.
Her opstår ofte uheld, da bilister med retning fra Nykøbing benytter de to vejbaner til at overhale
med høj hastighed
de to vejbaner starter lige inden krydset.
Uheldssituationer opstår ofte når bilister i inderste bane ønsker at dreje mod højre. Den
bagvedkørende må derfor bremse voldsomt ned, da bilister længere nede i køen allerede er ved
at overhale i det andet spor. Andre gange er det når bilister tager chancen til at krydse vejen.
Der foreslås derfor etableret højre svingbane i inderste spor, og efter krydset etableret
sammenfletning i retning mod Vilsundbroen.
Modsat side af vejen i retning mod Nykøbing, foreslås
vejbane indsnævret til en vejbane i stedet for to, med
højre svingbane og sammenfletning.
Alt dette kan løses med skiltning og maling på vejbanen
en billig løsning der højner sikkerheden.
Der vil herefter kun være én vejbane i hver retning
i krydset, og hastigheden foreslås nedsat til 70 km/t.
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0014.png
Billede af kryds i retning mod Nykøbing, med to spor i hver
retning og tilladt hastighed på 80 km/t.
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0015.png
Billede af kryds i retning mod Vilsund, med to spor i
hver retning og tilladt hastighed på 80 km/t.
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0016.png
Forslag til svingbaner og sammenfletning.
-
i krydset ved Sundby Trapper
(set ovenfra)
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0017.png
Etablering af højre svingbane og venstresving forbudt.
Der mangler desuden her skilt der viser til Sundby - derfor bremses der ofte voldsomt op her, da
afkørslen er svært at få øje på, før man er lige ud for den.
Udkørsel mener jeg ikke kan spærres, da denne er del af busruterne.
Det er også her cyklister der kommer fra Thy vises over vejen
der burde derfor anlægges et
tunnelrør under vejen for disse
højdeforskel er til stede så sådan rør kan føres under vejen.
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0018.png
Højre svingbane kan anlægges ind over cykelsti.
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0019.png
Billede der viser frihøjde til cykelrør under A26
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0020.png
Etablering af højre og venstresvingbaner.
Kryds mod Dragstrup
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0021.png
Etablering af højre og venstresvingbaner.
Kryds mod Dragstrup
højre svingbane ind over cykelsti.
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0022.png
På billedet kan man se hvordan græsset er slidt væk ved siden af vejen på
grund af, at biler ofte er helt ude i rabatten for at komme forbi biler der
vil dreje
der er endda lagt grus i rabatten og asfalt i højre side.
Her er det tilladt at køre 90 km/t.
22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0023.png
Vej lægges om med udkørsel til Nordmorsvej.
Allerede et forslag fra Morsø kommunen i forbindelse med kørsel af molér.
23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0024.png
Her ser man tydeligt i højre side af vejen, hvordan biler kører ud i
rabatten for at passere bilister der holder tilbage for at dreje til venstre.
Her er tilladte hastighed også 90 km/t.
24
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0025.png
Etablering af højre svingbaner og venstre sving forbudt.
(Ved Solbjerg)
25
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0026.png
Forslag til venstre sving forbudt, og i modsat retning
etableret en højre svingbane ind over cykelstien.
26
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0027.png
Etablering af højre svingbane ind over cykelsti.
Her er tilladt hastighed i dag 80 km/t.
27
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0028.png
Højre svingbane ind over cykelsti mod Solbjerg (Busrute),
og venstre sving forbudt fra modsat retning.
28
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0029.png
Venstre sving forbudt.
29
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0030.png
Højre- og venstre svingbaner
ved Solbjerg (Traktormuseum)
Grusvej spærres for udkørsel til A26
30
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0031.png
Etablering af højre- og venstre svingbaner mod Solbjerg.
31
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0032.png
Rundkørsel eller intelligent lysregulering
ved Øster Jølby.
Der foreslås etableret en rundkørsel, eller som alternativ et intelligent lyskryds.
Et lyskryds hvor der er grønt lys for gennemgående trafik, og som kun skifter til grønt for
sidevejene, når der er biler der holder og venter.
32
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0033.png
Hele den sydlige del af Mors benytter krydset i Øster Jølby
Mange trafikanter skal dagligt krydse vejen for at komme til
lægen, på apoteket eller på dagligvareindkøb i Øster Jølby.
Heriblandt mange ældre, som er bange for at krydse vejen, da
der ofte er meget tæt trafik i krydset.
Man føler sig presset til at tage chancer for at komme over
vejen.
Krydset er en trafikal knudepunkt, som hele den sydlige del af
Mors benytter når de skal ud af øen
se kort til venstre.
Desuden er der mange børn der skal krydse vejen for at komme
i skole og børnehave.
Der er både en folkeskole og en friskole i Øster Jølby, som har
elever fra Sydmors området.
I fritiden er der mange fra Sydmors der krydser vejen for at
kunne dyrke idræt i Midtmors Sport - heriblandt bløde
trafikanter, som endnu ikke har kørekort.
Derfor bør der i krydset være et fodgængerfelt, eller en tunnel
under vejen.
33
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0034.png
Der skal ikke ændres meget for at anlægge et lyskryds.
Må være den absolut billigste løsning.
34
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0035.png
Skovvej med udkørsel direkte til motortrafikvej
- (ved Legind)
Dødsulykke i 2016 grundet høj hastighed i to spor, dårlig oversigtsforhold og manglende højre
svingbane.
Udkørsel foreslås derfor spærret til A26
35
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0036.png
Skovvej med udkørsel direkte til A26
- skyld i dødsulykke.
Alternativt kunne der etableres en højre svingbane, og efterfølgende sammenfletning
men det
er en noget dyrere løsning end at spærre for udkørsel.
36
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0037.png
Indslag fra TV Midt-Vest omkring
Kristian Pihl
Lorentzen’s
feltbesøg på Mors
http://www.tvmidtvest.dk/nyheder/11-04-2017/2220/hojere-fart-skaber-utryghed?autoplay=1#player
37
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0038.png
http://www.limfjordupdate.dk/endnu-et-faerdselsuheld-paa-a26-ved-sundby-mors
38
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0039.png
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/uheld-lukkede-vilsundbroen
39
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0040.png
http://www.limfjordupdate.dk/slap-billigt-fra-voldsomt-uheld-ved-vilsundbroen
http://www.limfjordupdate.dk/trafikuheld-a26-spaerret-i-begge-retninger
40
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0041.png
http://www.limfjordupdate.dk/ingen-fejl-paa-bil-fra-doedsulykke-paa-vilsundbroen
41
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0042.png
http://www.limfjordupdate.dk/ulykke-skaber-trafikkoe-omkring-vilsundbroen
42
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0043.png
http://www.limfjordupdate.dk/kaempe-ulykke-lammede-trafikken-paa-mors
43
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0044.png
http://www.limfjordupdate.dk/trafikuheld-skabte-koe-paa-mors
44
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0045.png
http://www.limfjordupdate.dk/lige-nu-lastbil-har-paakoert-vilsundbroen
45
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 471: Materiale til brug for foretræde d. 28/9-17 vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), fra Morsø Kommune
1792234_0046.png
https://www.tvmidtvest.dk/nyheder/19-02-2013/1930/voldsom-ulykke-pa-mors
46