Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 467
Offentligt
1791572_0001.png
21. september 2017
Pressemeddelelse fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd
Nye bilafgifter sænker ikke CO2-udledningen
Regeringen og Dansk Folkepartis aftale om nye bilafgifter får en blandet modtagelse af
miljøorganisationen Det Økologiske Råd. Især kritiserer organisationen, at aftalen ikke
sænker CO2-udledningen fra transport og stadig favoriserer
diesel-biler.
”Det er
sørgeligt at man ikke benytter lejligheden til at lave en reform, der sænker CO2-
udledningen fra biler i Danmark. Udledningen er i øjeblikket stigende bl.a. som en følge af de
tidligere afgiftssænkninger",
siger Jeppe Juul transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Han understreger at bilafgifterne er det vigtigste redskab til at påvirke bilers CO2-udledning,
og at vi ikke kommer uden om snart at skulle lave ændringer for at få den ned.
"Det er besynderligt at man ikke har benyttet anledningen til at fjerne de økonomiske fordele for
dieselbiler. Samtidig med at salget af dieselbiler falder i resten af Europa fortsætter man med at
gøre det attraktivt at bidrage til luftforureningen i bl.a. de større byer",
siger Jeppe Juul.
Ligeledes betyder afgiftsændringerne ifølge Det Økologiske Råd også, at elbilernes
konkurrence-situation forringes i forhold til biler, der kører på fossile brændstoffer.
"Vi ved at elbilerne er vores mulighed for markant at nedbringe CO2-udledningen fra transport,
så det er besynderligt at man igen stiller dem ringere",
siger Jeppe Juul.
Til gengæld glæder Det Økologiske Råd sig over, lukningen af det såkaldte leasinghul, og at det
såkaldte knækpunkt
,
der definerer hvornår en bil får en særlig miljørabat på afgiften er blevet
hævet.
"På grund af manglende politisk vilje er knækpunktet ikke blevet reguleret alt for længe, hvilket
har betydet at over 90% af alle biler fik en miljørabat. Det er glædeligt at den nu bliver hævet og
at de værste benzinslugere nu skal betale relativt mere",
siger Jeppe Juul.
Det Økologiske Råd glæder sig også over, at der fremover vil blive repareret flere skadede
biler end i dag.
Yderligere oplysninger
mobil: 30299982
Jeppe Juul
Transportmedarbejder
Det Økologiske Råd