Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 462
Offentligt
1790727_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: August 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
I perioden fra den 25. juni 2017 til og med den 6. august 2017 kørte DSB efter
sommerkøreplanen. For IC4 betød det, at det daglige behov for antal togsæt i
drift under normale forudsætninger udgjorde 31 togsæt, men sommerens sporar-
bejder reducerede DSB’s behov for antal togsæt i drift til 26. Hertil kom en drifts-
reserve på 7 togsæt.
DSB planlagde fra køreplansskiftet den 7. august 2017 med en driftspulje på 48
IC4 togsæt, heraf 37 togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 11 togsæt
udgjorde en driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller udsving i
leverancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, august 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
10
Århus - Esbjerg
8
Inter City /lyn
11
Antal indsatte tog
37
19. september 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes at være klar til indsættelse i kommerciel trafik i be-
gyndelsen af 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal. I august 2017 var leveringssikkerheden 83,9%, hvilket svarer til,
at ca. 40 ud af 48 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som
planlagt.
Side 1/6
Månedlig driftsrapport IC4: August 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 462: Orientering om IC4-status for august 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1790727_0002.png
I perioden september 2016 til og med august 2017 har leveringssikkerheden væ-
ret 92,4%.
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I august 2017 kørte IC4 ca. 585.000 km. Samlet set svarer det til ca. 15% af den
samlede dieselproduktion for DSB i august 2017.
IC4’s kilometerproduktion var i august 2017 på niveau med samme måned sidste
år.
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
Side 2/6
Månedlig driftsrapport IC4: august 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 462: Orientering om IC4-status for august 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1790727_0003.png
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 77,2% i august 2017.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
83,9%
80,6%
Seneste 12 mdr.
79,5%
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed,
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og regio-
naltog var for august 2017 93,7%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Side 3/6
Månedlig driftsrapport IC4: august 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 462: Orientering om IC4-status for august 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1790727_0004.png
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
94,5%
94,5%
Seneste 12 mdr.
93,1%
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
85,6%
86,4%
Seneste 12 mdr.
83,3%
Side 4/6
Månedlig driftsrapport IC4: august 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 462: Orientering om IC4-status for august 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1790727_0005.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed,
glidende gennemsnit over 12 måneder
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
5.322
4.574
Seneste 12 mdr.
4.383
Side 5/6
Månedlig driftsrapport IC4: august 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 462: Orientering om IC4-status for august 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1790727_0006.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 4,2 mio. kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år, er driftsstabiliteten for IC4 forbed-
ret, ligesom niveauet også er højere end det minimum for MDBF, som er målsæt-
ningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
DSB kan konstatere, at der har været udfordringer med de daglige leverancer fra
værksted til drift jf. figur 1. I den forbindelse arbejder DSB derfor på en række
strukturelle tiltag, som har til formål at forbedre leverancesikkerheden fra værk-
sted til drift.
DSB forventer, at det fortsat vil være muligt at overholde DSB's målsætning om
daglig indsættelse af cirka 36 togsæt frem til køreplansskiftet ultimo 2017.
Ligeledes forventer DSB fortsat, at der dagligt vil kunne indsættes cirka 40 togsæt
i drift fra køreplansskiftet i december 2017, som er DSB’s målsætning.
Side 6/6
Månedlig driftsrapport IC4: august 2017