Bilag 1: ”Vækstforslag: Engangsinvestering i 10 meter vanddybde i Thyborøn Kanal”:
Overtagelse af oprensningsansvar
Vanddybden i Thyborøn Kanal er et generelt problem for havnen og havnens virksomheder, hvorfor Thyborøn Havn har fremført det
lokale vækstforslag ”Engangsinvestering i 10 meter vanddybde i Thyborøn Kanal.” Men den nuværende model for oprensning af
Thyborøn Kanal udgør også en stor udfordring, da den er meget ufleksibel. I dag har Thyborøn Havn ikke indflydelse på, hvornår
indsejlingen gennem Thyborøn Kanal bliver oprenset, hvilket hæmmer havnens fleksibilitet og havnevirksomhedernes rentabilitet.
Derfor skitserer Thyborøn Havn i dette notat tre løsningsforslag til problemstillingen med oprensning.
Udgangspunktet
Opgaven med at oprense indsejlingen til Thyborøn Havn er en del af den oprindelig overdragelsesaftale mellem staten og davæ-
rende Thyborøn-Harboøre kommune fra 2001, hvor staten forpligtede sig til at vedligeholde 8 meter vanddybde ind til indsejlingen
til havnen. Oprensningen varetages som en driftsopgave af Kystdirektoratet. I praksis håndterer Kystdirektoratet i dag opgaven som
en del af ”Fællesaftale om kystbeskyttelsen for perioden 2014-18 (fremover Vestkystaftalen)”
1
, der er indgået af og finansieret mel-
lem staten og Thisted, Lemvig, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommuner (fremover Aftaleparterne). Af den årlige totaludgift på
95,8 mio. kr. finansierer aftalekommuner ca. 11 pct. (10,3 mio. kr.) og staten de resterende 89 pct. (85,5 mio. kr.) Bevillingen til
Vestkystaftalen er en 5-årig projektbevilling. Oprensningen er en egentlig løbende driftsopgave, men håndteres i dag ved, at san-
det fra oprensningen i Thyborøn Kanal og indsejlingen til havnen anvendes til kystbeskyttelsesinitiativer langs Agger og Harboøre
Tanger og dermed på tværs af kommunegrænser. Håndteringen under Vestkystaftalen skyldes, at der pt. ikke er driftsbevillinger i
Kystdirektoratet til opgaven.
Den foretrukne løsning:
Thyborøn Havn påtager sig oprensningsansvaret fra Kystdirektoratet på lige fod med Hvide Sande Havn og Thorsminde Havn
mod en en-til-en-kompensation for den løbende oprensning af havnebassiner og indsejling.
Den foretrukne løsning: Thyborøn Havn påtager sig oprensningsansvaret mod kom-
pensation
Inden for de seneste tre år har Hvide Sande Havn og Thorsminde Havn mod en-til-en kompensation overtaget ansvaret fra Kystdi-
rektoratet for den løbende oprensning af deres havnebassiner og indsejlinger. Disse aftaler er indgået med udgangspunkt i, at op-
rensningerne blev finansieret af Kystdirektoratet driftsbevilling, og derfor er kompensationen til havnene en del af Kystdirektora-
tets oprensningsbudget. For de to respektive havne har aftalerne betydet, at de har fået et meget fleksibelt set-up, som har resulte-
ret i en bedre service for havnenes brugere og en større tilpasningsevne for havnene. En lignende løsning ville være optimal for
Thyborøn Havn, da den sikrer fleksibilitet og solide rammevilkår langt ud i fremtiden. Modellen kræver dog, at der findes en løsning
i forhold til Vestkystaftalen og Kystdirektoratets driftsbevilling til oprensninger (en udfordring efter Thyborøn Havns estimat på ca.
4,5 – 5 mio. kr. årligt).
1
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10852/36/BilagtilF%C3%A6llesaftale_2014_2018_Lodbjerg_Nymindegab_sep2013.pdf