Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1680947_0001.png
Lokalt vækstforslag:
Engangsinvestering i 10 meter
vanddybde i Thyborøn Kanal
Regeringen har et klart ønske om at fremme udviklingen og booste vækstpotentialer i de danske
landdistrikter. Ifølge Regeringens udspil ”Vækst og udvikling i hele Danmark” skal der være
muligheder for vækst og udvikling i hele Danmark, så landet ikke bliver delt op i udvikling og
afvikling. Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti afsatte
derfor på finansloven for 2016 en ramme på i alt 150 millioner kroner årligt i 2016-2019 til initiativer
med dette formål.
Vækst stiller nye krav til vanddybder
Thyborøn Havn oplever stor vækst - både hvad angår godsmængder og i konsum- og industrifiskeriet. Som vækstmotor i
Midt- og Vestjylland har det derfor afgørende betydning for regionens udviklingsmuligheder, at infrastrukturen fra
Nordsøen og ind til havnen udvikler sig i takt med udviklingen i størrelsen på fragt- og fiskerifartøjer.
For at fastholde den positive udvikling for Midt- og Vestjylland er en uddybning nødvendig. Et væsentligt vækstpotentiale
for Thyborøn Havn og erhvervsudviklingen i regionen forudses nemlig spildt, hvis der ikke kan opnås en tilstræbt 10
meters vanddybde gennem Thyborøn Kanal. Det er Thyborøn Havns klare opfattelse, at infrastrukturen ind til havnen fra
søsiden er sammenlignelig med infrastruktur til havne fra landsiden.
Thyborøn Havn ønsker derfor, at staten etablerer dybdeforhold ind til Thyborøn Havn svarende til en
tilstræbt
vanddybde på 10 meter, hvilket vil medføre en
garanteret
9 meters vanddybde. Thyborøn Havn påtager sig i den
forbindelse den løbende vedligeholdelse af tilstræbt 10 meter. Det kræver en engangsinvestering på 19 millioner
kroner.
De seneste års vækst for Thyborøn Havn stiller altså nye krav til havnen, såvel som infrastrukturen til og fra havnen.
Engangsinvestering på 19 millioner fremtidssikrer Thyborøn Havn
Thyborøn Havn er en aktiv fiskeri- og godshavn på vestkysten ved indsejlingen til Limfjorden. For Thyborøn Havn er
fiskeri den største aktivitet, der udgør lidt mere end halvdelen af den samlede omsætning på havnen. Der landes årligt
fisk i Thyborøn for mere end 800 millioner kroner fordelt på ca. 4.500 landinger.
Thyborøn Havn har allerede påtaget sig et lokalt ansvar for at imødegå den ny virkelighed ved blandt andet at investere
33 mio. kr. i faciliteter til en ny flydedok. De lokale virksomheder har investeret et tilsvarende beløb og forventer, at det
på sigt skaber op mod 50 nye arbejdspladser i lokalområdet.
Thyborøns Havns videre erhvervsudviklingspotentiale afhænger dog af, at der etableres dybdeforhold ind til havnen
svarende til en
tilstræbt
vanddybde på 10 meter og
garanteret
9 meter. Gennem de sidste mange år er der sket en
udfasning af mindre fiskefartøjer til fordel for færre, men væsentligt større fartøjer med større og større dybdegang. Det
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Notat vedrørende etablering af 10 meter vanddybde ind til Thyborøn Havn, fra Thyborøn Havn
1680947_0002.png
stiller nye krav til indsejlingsdybder for havne. En uddybning vil ikke alene fremtidssikre Thyborøn Havn, og de
virksomheder, der opererer på havnen, men også fremtidssikre regionen ved at fastholde arbejdspladser.
Da staten overdrog Thyborøn Havn til Thyborøn-Harboøre Kommune (nu Lemvig Kommune) aftalte man, at staten
garanterede en besejlingsdybde på 8 meter. For 15 år siden var det en god dybde at stræbe efter. Både ind- og
udenlandske fartøjer er dog i dag noget større. Havnen er derfor under voldsomt pres på vanddybden. Den nuværende
dybde på 8 meter kan nemlig ikke kapere de nyere, større fartøjer.
Ifølge Kystdirektoratet er udgifterne til en tilstræbt vanddybde på 10 meter en engangsinvestering på 19 millioner kroner
– som ikke er forbundet med yderlige fremtidige udgifter for staten. En sådan uddybning vil alt andet lige give en
merudgift til vedligeholdelse, herunder oprensning. En merudgift Thyborøn Havn er parat til at påtage sig.
Øget vanddybde er afgørende for havnevirksomheder
En af havnens største virksomheder TripleNine Fish Protein beskæftiger 95 medarbejdere i Thyborøn, som alle er
afhængige af en løbende tilførsel af fisk. TripleNine Fish Protein går løbende glip af store landinger industrifisk, alene
fordi fartøjerne - specielt norske industritrawlere - ikke kan komme igennem Thyborøn Kanal. I 2016 har TripleNine Fish
Protein sagt nej tak til landinger på 40.000 tons, hvilket svarer til en tabt omsætning på mellem 100 og 125 mio. kr.
Øvrige forhold
Marginale konsekvenser for stormvandstandene
I en analyse foretaget af Kystdirektoratet fra 2012,
Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord,
angives det, at en
uddybning til garanteret 10 meters vanddybde vil resultere i en forøgelse på 1-2 centimeter på stormflodsvandstandene i
Limfjorden i perioden 2010 – 2060 i forhold til udviklingen, hvis der ikke uddybes.
Thyborøn Havn ønsker et påtage sig oprensningsansvaret
Inden for de seneste tre år har Hvide Sande Havn og Thorsminde Havn overtaget ansvaret for den løbende oprensning
af havnebassinerne fra Kystdirektoratet. For de to respektive havne har aftalerne betydet, at de har fået et meget
fleksibelt set-up, som har resulteret i en bedre service for havnenes brugere og en større tilpasningsevne for havnene.
Thyborøn Havn har i øjeblikket drøftelser med Kystdirektoratet om en lignende aftale.
Mulighederne er uddybet i
bilag 1.