VEJDIREKTORATET
NIELS JUELSGADE 13
1022 KØBENHAVN K
ATT: LEIF HALD PEDERSEN
Haderslev Kommune
Planlaegning
Simmerstedvej 1a, 1 sal
6100 Haderslev
www.haderslev.dk
Dir. tlf. 74342215
02-08-2017
• Sagsident: 17/9778 •
Sagsbehandler: Karin Niemann-Christensen
Indledende høringssvar fra Haderslev Kommune til VVM-undersøgelsen af ny
motorvej Give - Billund - E20
–
Haderslev
Med henvisning til Vejdirektoratets debatoplæg vedrørende VVM-undersøgelsen af en ny
motorvej Give - Billund - E20
–
Haderslev, er det med stor tilfredshed at Haderslev Kommune
kan konstatere, at der nu igangsættes VVM hhv. forundersøgelse af en ny midtjysk motorvej på
strækningen Haderslev-Hobro via Billund og Give.
En ny midtjysk motorvej, der kan aflaste E45 på nogle af de meste problematiske flaskehalse,
har en meget høj prioritet for Haderslev Kommune.
I Vejdirektoratets kommissorium for gennemførelse af en VVM-vurdering af en motorvejs-
strækning fra Haderslev i syd til Give i nord, er det klart præciseret, at VVM vurderingen alene
omfatter strækningen Give-Billund-E20-Haderslev og, at vurderingen skal tage afsat i
vurderingen af en korridor både vest og øst om Billund. Det ligger ligeledes fast, at der i
tilknytning til VVM vurderingen gennemføres en undersøgelse af effekterne ved at etablere en
forbindelsesvej mellem E45 og en kommende ny motorvejsforbindelse, uden denne undersøgelse
dog udgør en del af den egentlige VVM-vurdering.
Med dette udgangspunkt har de berørte kommuner, Haderslev, Kolding, Vejen og Billund fundet
det hensigtsmæssigt at få gennemført et fælles analysearbejde med det formål at få fastlagt et
mere samlet og hensigtsmæssigt alternativ til den vestlige linjeføring end det, der fremgår af
Vejdirektoratets kommissorium og i forlængelse heraf få belyst fordele og ulemper for de fire
kommuner, ved henholdsvis den ene eller den anden løsning. Rambøll har været rådgiver for de
fire kommuner i dette arbejde.
For at forebygge mulige arealanvendelseskonflikter, tager den alternative vestlige linjeføring
udgangspunkt i højspændingsnettets tracé og belyser samtidigt også fordele og ulemper ved en
vestlig og østlig korridor omkring Vamdrup. Det er vigtigt at slå fast, at de fire kommuner anser
det for helt essentielt at den omtalte forbindelsesvej etableres uafhængigt af om den endelige