Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 456
Offentligt
1787645_0001.png
Til
Billund Kommune
Dato
12. Juli 2017
UNDERSØGELSE AF
NY MIDTJYSK MOTORVEJ
FRA GIVE, VEST OG ØST OM
BILLUND TIL HADERSLEV
NORD
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
UNDERSØGELSE AF
NY MIDTJYSK MOTORVEJ FRA GIVE, VEST OG ØST OM
BILLUND TIL HADERSLEV NORD
Revision
Dato
Udarbejdet af
Kontrolleret af
Godkendt af
1
2017-07-12
APO/STS
PJI/JEE
APO
Ref.
Dokument ID
Version
1100028599
1100028599-909408927-1
1.21
Forsidebillede fra Google Earth Pro.
Rambøll
Olof Palmes Allé 22
DK-8200 Aarhus N
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
www.ramboll.dk
https://projects.rambollgrp.com/projects/1100028599/Project Documents/Undersøgelse af nyt trace for
Midtjyske motorvej.docx
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
INDHOLD
1.
2.
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
5.3
5.4
6.
6.1
6.2
6.3
6.4
PROJEKT BAGGRUND
FORUDSÆTNINGER
BESKRIVELSE AF VEJPROJEKTER
Vejdirektoratet, linjeføring vest om Billund
Vejdirektoratet, linjeføring øst om Billund
Alternativ 1, vest om Lunderskov og Vamdrup
Alternativ 2, vest om Lunderskov og øst om Vamdrup
VURDERING AF TRAFIKALE FORHOLD
Trafik på midtjysk motorvej
Køretider
UDVIKLINGSMÆSSIGE FORHOLD
Vurderinger i forhold til Billund Kommune
Vurderinger i forhold til Vejen Kommune
Vurderinger i forhold til Kolding Kommune
Vurderinger i forhold til Haderslev Kommune
STØJ OG PLANMÆSSIGE FORHOLD
Støj og planmæssige forhold, Billund Kommune
Støj og planmæssige forhold, Vejen Kommune
Støj og planmæssige forhold, Kolding Kommune
Støj og planmæssige forhold, Haderslev Kommune
4
5
5
7
7
7
7
8
8
11
13
13
15
15
17
17
17
18
19
19
BILAG
Bilag 1
Oversigtsplan: Midtjyske Motorvej, Billund Vest - Haderslev Nord
(Tegning nr.: MJMV-D1001)
Længdeprofiler: Alternativ 1, Midtjyske Motorvej, Billund Vest - Haderslev Nord
(Tegning nr: MJMV-D4010, MJMV-D4011, MJMV-D4012)
Længdeprofiler: Alternativ 2, Midtjyske Motorvej, Billund Vest - Haderslev Nord
(Tegning nr: MJMV-D4020, MJMV-D4021, MJMV-D4022)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0004.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
4 af 19
1.
PROJEKT BAGGRUND
Vejdirektoratet har igangsat arbejdet med en analyse af en Midtjysk Motorvej. På strækningen
Give-Haderslev gennemføres en VVM undersøgelse af to vejlinjer, hvor den ene linje går vest om
Billund og den anden linje går øst om Billund. Vejdirektoratet skal også gennemføre en overord-
net undersøgelse af de trafikale effekter ved etablering af en forbindelsesvej til E45, Østjyske
Motorvej syd om Vejle Ådal (vist med gult på figur 1).
Nord for Give gennemføres en forundersøgelse af to vejlinjer, hvor den ene vejlinje går via Her-
ning og den anden via Silkeborg. På nedenstående figur 1 er Vejdirektoratets linjeføringer jf.
kommissorium for ”VVM-undersøgelse
af motorvej på strækningen Give-Billund-E20-Haderslev”
pr. 13. marts 2017 gengivet, mens figur 2 viser Vejdirektoratets justerede linjeføringer som vist
på Vejdirektoratets borgermøde i juni 2017:
Figur 1: Linjeføringer for midtjysk motorvej fra
Hobro til Christiansfeld/Haderslev jf. Vejdirektora-
tets kommissorium af 13. marts. 2017.
Figur 2: Vejdirektoratets justerede linjeføringer
som præsenteret på borgermøder i juni 2017.
Billund, Vejen, Kolding og Haderslev Kommuner har bedt Rambøll beskrive fordele og ulemper for
Vejdirektoratets linjeføringer som angivet i kommissoriet (figur 1) og som præsenteret på bor-
germøderne (figur 2). Derudover gives der en beskrivelse af to alternativer til vejlinjen mellem
Billund og Haderslev herunder kombinationsløsninger for de to alternative linjeføringer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
5 af 19
Vejlinjerne er benævnt som følger:
Alternativ 1: Vest om Lunderskov og Vamdrup
Alternativ 2: Vest om Lunderskov og øst om Vamdrup
For vejlinjerne beskrives i de følgende afsnit linjeføringerne, trafikale forhold samt udviklings-
mæssige forhold og potentialer. Derudover er de overordnede støj og planmæssige forhold
screenet i forhold til Natura 2000 områder, §3-områder og lignende. Forholdene kan efterfølgen-
de analyseres mere detaljeret.
2.
FORUDSÆTNINGER
Vejlinjerne er optegnet på baggrund af informationer fra Arealinfo, gældende kommuneplaner
mv. Ved placering af vejlinjerne er det søgt undgået at berøre Natura 2000 områder og fredede
områder.
Vejdirektoratets vejlinje af kommissoriet 13. marts 2017 vest om Billund går gennem Natura
2000 området Randbøl Hede. Vejlinjen er frem til borgermøderne i juni 2017 blevet justeret og
flyttet sydvest om dette område.
Alle vejanlæg er planlagt som 4-sporet motorvej med hastighedsgrænse på 130 km/t. Forslag til
tilslutningsanlæg og motorvejskryds er indarbejdet.
Nærværende notat og alternative linjer er udarbejdet på et meget overordnet niveau over en 6
uger lang proces med 3 møder undervejs, hvor input og vurderinger løbende er afstemt med
bidrag fra de fire kommuner.
3.
BESKRIVELSE AF VEJPROJEKTER
I denne beskrivelse indgår der i alt 4 vejlinjer
2 linjeføringer fra Vejdirektoratet og 2 alternative
linjeføringer. Der indgår desuden en trafikal vurdering af en højklasset tværforbindelse mellem
E45 og midtjyske motorvej, samt en trafikal vurdering af at kombinere linjeføringerne.
Vejdirektoratets linje vest om Billund
Vejdirektoratets linje øst om Billund
Alternativ 1 vest om Lunderskov og Vamdrup
Alternativ 2 vest om Lunderskov og øst om Vamdrup
De to alternativer er sluttet på en vejlinje vest om Billund. Alternativerne kan dog også kombine-
res med en vejlinje øst om Billund som vist punkteret på kortet, figur 3.
Alle vejlinjer har i nord udgangspunkt i motorvejen rute 18 ved tilslutningsanlæg 8, Give Vest,
som er et trompetanlæg. Hvis vejen mod nord føres via Herning kan trompetanlægget eventuelt
ombygges til motorvejsstandard. Hvis vejen mod nord føres via Silkeborg vil anlægget skulle
ombygges til et kløverbladsanlæg.
Alle vejlinjer i syd forventes at have udgangspunkt i et Y-anlæg på E45 syd for tilslutningsanlæg
Christiansfeld og 2 km nord for Haderslev Nord.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0006.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
6 af 19
Figur 3: Optegning af Vejdirektoratets 2 linjeføringer (blå linjer) og Vejdirektoratets nye vejlinje vest om
Randbøl Hede (lilla).
Tværforbindelsen er vist som orange linje.
Herudover alternativ 1 (rød linje) vest om Lunderskov og Vamdrup samt alternativ 2 (grøn linje) vest om
Lunderskov og øst om Vamdrup.
Med punkteret er der indtegnet mulige kombinationslinjer.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
7 af 19
3.1
Vejdirektoratet, linjeføring vest om Billund
Vejlinjen er optegnet ud fra Vejdirektoratets oversigtskort. Da vejlinjen går tværs gennem Natura
2000 området Randbøl Hede må den forventes flyttet ud af dette område, sandsynligvis vest om.
På borgermøderne i juni 2017 har Vejdirektoratet præsenteret en vejlinje, der går sydvest om
Natura 2000 området.
Der forventes tilslutningsanlæg ved rute 176 ved Farre, rute 30 nord for Billund, rute 30 vest for
Billund, rute 417 ved Egtved, Motorvejskryds ved E20, tilslutningsanlæg ved rute 25 ved Vam-
drup og tilslutningsanlæg ved Frørup landevej ved Christiansfeld, så det er muligt at komme på
den nye motorvej mod nord.
Der forventes etableret et tilslutningsanlæg sydvest for Billund, hvorfra der
etableres forbindel-
sesvej syd for Grenevej og til Koldingvej.
3.2
Vejdirektoratet, linjeføring øst om Billund
Vejlinjen er optegnet som angivet i Vejdirektoratets undersøgelse af midtjyske motorvejskorrido-
rer, linje A i
Vejdirektoratets rapport ”Midtjysk motorvej, strategisk analyse –
genberegninger
med Landstrafikmodellen”, rapport 555, 2016.
Der forventes tilslutningsanlæg ved rute 176 ved Farre, rute 28 øst for Billund, rute 417 ved Eg-
tved, Motorvejskryds ved E20, tilslutningsanlæg ved rute 25 ved Vamdrup og tilslutningsanlæg
ved Frørup landevej ved Christiansfeld, så det er muligt at komme på den nye motorvej mod
nord.
3.3
Alternativ 1, vest om Lunderskov og Vamdrup
Vejlinjen tager udgangspunkt i Vejdirektoratets vejlinje vest om Billund. Vejen placeres på det
nordligste stykke indtil syd for Vorbasse tæt på højspændingsledningens vestlige side. Vejen
føres herefter vest om Bække og Gesten og syd om Vamdrup til motorvejstilslutning ved E45.
Der forventes tilslutningsanlæg ved rute 176 ved Farre, rute 30 nord for Billund, rute 30 vest for
Billund, rute 417 ved Bække, motorvejskryds ved E20, tilslutningsanlæg ved rute 191 øst for
Vejen, tilslutningsanlæg ved rute 25 ved Vamdrup og tilslutningsanlæg ved Frørup landevej ved
Christiansfeld, så det er muligt at komme på den nye motorvej mod nord.
Der forventes etableret et tilslutningsanlæg sydvest for Billund, hvorfra der
etableres forbindel-
sesvej syd for Grenevej og til Koldingvej
En vejlinje vest om Lunderskov og Vamdrup kan også forbindes med Vejdirektoratets linje øst om
Billund.
3.4
Alternativ 2, vest om Lunderskov og øst om Vamdrup
Vejlinjen tager udgangspunkt i Vejdirektoratets vejlinje vest om Billund. Vejen placeres på det
nordligste stykke indtil syd for Vorbasse tæt på højspændingsledningens vestlige side. Vejen
føres herefter vest om Bække og Gesten. Vejen ligger mellem Store Andst og Lunderskov og
passerer herefter syd om Lunderskov og nordøst om Vamdrup til motorvejstilslutning ved E45.
Der forventes tilslutningsanlæg ved rute 176 ved Farre, rute 30 nord for Billund, rute 30 vest for
Billund, rute 417 ved Bække, motorvejskryds ved E20, tilslutningsanlæg ved rute 191 vest for
Lunderskov, tilslutningsanlæg ved rute 25 ved Vamdrup og tilslutningsanlæg ved Frørup landevej
ved Christiansfeld, så det er muligt at komme på den nye motorvej mod nord.
Der forventes etableret et tilslutningsanlæg sydvest for Billund, hvorfra der
etableres forbindel-
sesvej syd for Grenevej og til Koldingvej
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
8 af 19
En vejlinje vest om Lunderskov og øst om Vamdrup kan også forbindes med Vejdirektoratets linje
øst om Billund.
4.
VURDERING AF TRAFIKALE FORHOLD
Der gives i dette afsnit en overordnet beskrivelse af de forventede trafikmængder på de opteg-
nede linjeføringer sammenlignet med Vejdirektoratets trafikmodelberegninger med Landstrafik-
modellen. Beskrivelserne suppleres desuden med en beregning af de forventede og estimerede
aflastninger på det eksisterende overordnede vejnet. Der udarbejdes i dette arbejde ikke nye
trafikmodelberegninger for de alternative linjeføringer.
Derudover gives der en beskrivelse og sammenligning af de estimerede køretider på de fire linje-
føringer under forudsætning af frit flow (ingen fremkommelighedsproblemer) og en forventet
hastighed på 130 km/t på de nye linjeføringer. Vurderingerne opstilles på baggrund af Vejdirek-
toratets rapport ”Midtjysk
Motorvej, strategisk analyse
genberegninger med Landstrafikmodel-
len”,
rapport 555, 2016, idet der i dette arbejde ikke gennemførers nye modelberegninger.
Køretider for det eksisterende motorvejsnet er baseret på skiltede hastigheder og faktiske ha-
stighedsbegrænsninger.
4.1
Trafik på midtjysk motorvej
Vejdirektoratet har i rapporten
”Midtjysk Motorvej,
strategisk analyse
genberegninger med
Landstrafikmodellen”,
rapport 555, 2016, gennemført beregninger af trafikken på en midtjysk
motorvej for en linje via Herning og en linje via Silkeborg, men begge øst om Billund.
Resultaterne af modelberegningerne er gengivet på nedenstående figur 4 og figur 5.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0009.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
9 af 19
Figur 4: Vejdirektoratets beregnede trafiktal for en linjeføring øst om Billund og via Herning.
Kilde: Vejdirektoratet,
”Midtjysk Motorvej, strategisk analyse –
genberegninger med Landstrafikmodel-
len”, rapport
555, 2016.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0010.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
10 af 19
Figur 5: Vejdirektoratets beregnede trafiktal for en linjeføring øst om Billund og øst om
Herning.
Kilde: Vejdirektoratet,
”Midtjysk Motorvej, strategisk analyse –
genberegninger med Landstrafikmodel-
len”, rapport 555,
2016
De beregnede trafiktal forudsætter, at den Midtjyske motorvej anlægges på hele strækningen fra
Christiansfeld til Hobro, hvorved der kan opnås en aflastning af E45, Østjyske motorvej.
Som det ses, forventes en midtjysk motorvej ved begge linjeføringer at give en aflastning af Vej-
lefjordbroen på ca. 6.000 biler/døgn.
En vejlinje vest om Billund vil uafhængig af om der vælges en linjeføring svarende til Vejdirekto-
ratets kommissorium eller en vejlinje som vist på borgermøderne betyde en forøget køretid på
ca. 5 minutter. Der må derfor forventes en lidt lavere trafikmængde på Midtjyske motorvej samt
en mindre aflastning af E45.
Etablering af en højklasset tværforbindelse mellem E45 og den midtjyske motorvej vil ved en
linjeføring vest om Billund primært have en lokal betydning i forhold til tilgængeligheden til Bil-
lund by, for Trekantsområdet samt for det fynske og sønderjyske opland. Tværforbindelsen vur-
deres med en vestlig linjeføring omkring Billund således ikke at have betydning for aflastningen
af E45 som følge af den forøgede rejsetid.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0011.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
11 af 19
Ved en østlig linjeføring af midtjyske motorvej omkring Billund vurderes tværforbindelsen mellem
E45 og midtjyske motorvej i nogen grad at kunne aflaste E45 omkring Vejle og Kolding og særligt
i spidsbelastningsperioderne, hvor der kan være forlænget rejsetid på E45.
En kombinationslinje mellem alternativ 1 og alternativ 2 vurderes ikke at påvirke trafikmængden
og aflastningen af E45 i betydelig grad i forhold til de beskrevne trafikale effekter ved en vestlig
og østlig linjeføring omkring Billund.
4.2
Køretider
I nedenstående tabel 1 er der angivet estimerede køretider for Vejdirektoratets linjeføringer mel-
lem udvalgte lokaliteter (Figur 6) samt tidsforskelle i forhold til nuværende rute (minus er mindre
tid, plus er mere tid).
I beregningerne er der forudsat frit flow på strækningerne, dvs. at der ikke er fremkommelig-
hedsproblemer af betydning.
Køretid
minutter
Nuværende
34 min
(Via E 45)
26 min
(Via rute 18 og
E45)
27 min
43 min
(Via E45 og rute
28 gennem Vejle)
43 min
(Via E45 og rute
28)
Køretid i minutter
og besparelse i minutter
Vest om Billund
Øst om Billund
47 min
*
/50 min
+13 min
35 min
(Via midtjysk
motorvej og E20)
+9 min
*
22 min /25 min
-5 min
30 min
(Via midtjysk
motorvej og E20)
-13 min
29 min
Via E45 og tvær-
forbindelsen
(ikke på midtjysk
motorvej)
-14 min
28 min
-16 min
33
-16
48
-4
min
min
min
min
42 min
*
/45 min
+8 min
31 min
(Via midtjysk
motorvej og E20)
+5 min
*
23 min /26 min
-4 min
28 min
(Via midtjysk
motorvej og E20)
-15 min
29 min
Via E 45 og tvær-
forbindelsen
(ikke på midtjysk
motorvej)
-14 min
27 min
-17 min
28
-21
48
-4
min
min
min
min
Strækning
Horsens Syd
Christiansfeld
(A-E)
Kryds Give- Kryds Fredericia
(B-D)
Horsens Syd
Billund Lufthavn
(A-B-C)
Fredericia
Billund Lufthavn
(D-C)
Fredericia
Billund Lufthavn
(D–C)
Christiansfeld
Billund Lufthavn
(E-C)
Give
Christiansfeld (B-E)
Christiansfeld
Esbjerg (E-F)
44 min
(Via Ødsted)
49 min
52 min
Tabel 1: Opgørelse af rejsetider mellem udvalgte lokaliteter.
*
: Køretiderne er beregnet med rute 30 udbygget til motorvej på strækningen fra Horsens Syd til Tørring.
Køretiderne for alternativ 1 og alternativ 2 er stort set identiske med Vejdirektoratets linjeføring
vest om Billund, idet de alternative vejlinjer kun er op til 2 km længere svarende til ca. et minuts
længere køretid. Dette gælder også hvis linjeføringerne forbindes med motorvejen øst om Bil-
lund.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
1787645_0012.png
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
12 af 19
Figur 6: Kort med illustration af linjeføringer og punkter, hvorimellem køretiderne er beregnet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Hadersle v Nord
13 af 19
5.
UDVIKLINGSMÆSSIGE FORHOLD
Betydningen for byudviklingen og potentialet i kommunerne langs de to optegnede linjeføringer
for Midtjyske motorvej belyses enkeltvis for hver af de berørte kommuner med fokus på følgende
forhold:
Forbedret tilgængelighed til potentielt nye bolig- og erhvervsområder
Potentiel byvækst af eksisterende byområder
Forkortet rejsetid til primære mål
De optegnede alternative linjeføringer er ens gennem Billund Kommune, hvorfor de byudvik-
lingsmæssige konsekvenser på denne strækning også er meget sammenlignelige. Dog vil etable-
ringen af tværforbindelsen fra E45 til Midtjyske Motorvej have en påvirkning for Billund Kommu-
ne. I de øvrige kommuner, hvor de alternative linjeføringer differentierer sig i forhold til hinan-
den, vil der også være variation i konsekvenserne.
Både alternativ 1 og alternativ 2 ligger i en sådan afstand fra E45, at de vurderes at kunne brin-
ge helt nye udviklingsområder i spil. Det er således vigtigt at bemærke, at ingen af de to linjefø-
ringer kan anses som direkte parallelveje til E45, hvorfor aflastningen derfor vurderes som for-
holdsvis begrænset.
Generelt kan der forventes erhvervsudvikling omkring de områder, hvor der etableres motorvej
under forudsætning af, at der også etableres til- og frakørselsramper. Uden tilslutning til motor-
vejen kan der ikke forventes udvikling af betydning.
Uanset valg af vejlinje vil en Midtjysk Motorvej have betydning for de mindre lokalsamfund, idet
lokalveje i et vist omfang vil blive lukket eller omlagt. Motorvejen kan således komme til at fun-
gere som en barriere, der resulterer i større omveje for alle trafikanttyper. I andre tilfælde vil
etablering af Midtjyske motorvej kunne resultere i en udvidelse eller opgradering af det eksiste-
rende vejnet, hvilket både kan styrke fremkommeligheden og væksten i lokalområdet.
I de følgende afsnit gives der for hver kommune en overordnet beskrivelse af fordele og ulemper
ved de to linjeføringer opstillet i punktform med beskrivelse af mulige konsekvenser og sammen-
lignet med Vejdirektoratets foreslåede linjeføringer.
5.1
Vurderinger i forhold til Billund Kommune
For Billund Kommune er de optegnede linjeføringer for alternativ 1 og alternativ 2 identiske,
hvorfor de byudviklingsmæssige konsekvenser sammenholdt med Vejdirektoratets linjeføringer
er sammenlignelige og derfor beskrives under ét.
De udviklingsmæssige konsekvenser for Billund Kommune kan sammenfattes til følgende:
Placeringen af Midtjyske Motorvej mellem Grindsted og Billund vil ved en målrettet ind-
sats kunne skabe et fælles byudviklings- og vækstområde mellem de to byer, der vil
kunne styrke sammenhængen i bystrukturen samt skabe et stærkt lokalt vækstcenter for
hele kommunen.
En linjeføring mellem Grindsted og Billund vil modsat også uden en målrettet indsats
kunne reducere sammenhængen og synergien mellem de to byer, da de vil blive adskilt
af motorvej.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
14 af 19
Udviklingen ved en vestlig linjeføring vurderes både at kunne styrke en målrettet bolig-
og erhvervsvækst for Billund, Grindsted og Vorbasse, mens en østlig linjeføring omkring
Billund primært vurderes at styrke erhvervsvæksten i området omkring det østlige Bil-
lund.
Billund Kommunes mulige byudvikling for boligområder omkring Billund ligger i området
sydvest for Billund, hvorfor udviklingsområderne kan blive begrænset af en vestlig linje-
føring. For at sikre de bedste byudviklingsmuligheder i dette områder, skal det således
sikres, at et tilslutningsanlæg placeres så sydligt som mulig.
En vestlig linjeføring bør suppleres med en sydlig omfartsvej omkring Billund for at kunne
understøtte adgangs- og udviklingsmulighederne for arbejdspladserne i byen.
En fremtidig kommunal omfartsvej med tilslutning til Midtjysk Motorvej ved Skjoldbjerg
ved en målrettet indsats kunne bidrage til forbedret vejadgang til nyt boligområde samt
erhverv. Omvendt kan der risikeres en manglende interesse for at bosætte sig i et områ-
de med motorvej og fremtidig omfartsvej omkring nye boligområder.
Med Vejdirektoratets sydligere linjeføring, der går syd om Randbøl Hede og nærmere
Vorbasse, vurderes de bedste muligheder for boligudvikling syd for Billund
fortsat under
forudsætning af, at tilslutningsanlæg syd for Billund placeres i området syd for Skjold-
bjerg.
En tværforbindelse mellem E45 og Midtjyske motorvej vurderes ved en vestlig linjeføring
kun at have en lokal betydning i forhold til tilgængeligheden til aktiviteterne i Billund by
og Billund lufthavn for det østlige og sydlige opland. Tværvejen vil ved en vestlig linjefø-
ring ikke have nogen aflastende effekt på E45, da rejsetiden til Midtjyske motorvej bliver
relativ lang.
Ved en østlig linjeføring for Midtjyske motorvej vil en tværforbindelse til E45 i nogen grad
kunne medvirke til aflastning af E45 omkring Vejle og Kolding og vil have samme lokale
betydning som den vestlige linjeføring.
En vestlig linjeføring af Midtjyske Motorvej omkring Billund vurderes at have væsentlig
større positiv betydning for Grindsted i form af øget tilgængelighed end en østlig linjefø-
ring.
Placeringen af en Midtjysk motorvej øst om Vorbasse vurderes at gøre området mere at-
traktivt, idet flere arbejdspladser kan nås inden for kortere tid.
En linjeføring øst om Vorbasse (jf. Vejdirektoratets justerede linjeføring samt det opteg-
nede Alternativ 1) vurderes at være mest hensigtsmæssig, idet den nuværende byudvik-
ling primært sker på den vestlige side af byen.
Kombinationslinjerne vurderes at have samme trafikale og byudviklingsmæssig betydning
for Billund Kommune som Vejdirektoratets østlige linjeføring.
En linjeføring vest om Billund vurderes at give en forøget rejsetid i forhold til en østlig lin-
jeføring omkring Billund på 5 minutter og 10 km. Omvejskørslen forventes at betyde en
reduceret overflytning af trafik til Midtjyske motorvej fra E45.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
15 af 19
Med en østlig linjeføring omkring Billund forventes trafik fra primært Trekantsområdet og
det fynske opland til og fra Billund by, at benytte motorvejen fremfor den nuværende ru-
te via Bredsten og Vejle. Denne effekt vil blive styrket ved etablering af tværforbindelsen
mellem E45 og Midtjyske motorvej. Dette forhold vurderes kun i mindre grad at være til-
fældet med den vestlige linjeføring omkring Billund, idet tilgængeligheden i form af ekstra
rejsetid og afstand forringes.
5.2
Vurderinger i forhold til Vejen Kommune
I Vejen Kommune sker der en differentiering af de optegnede alternativ 1 og alternativ 2, idet
E20 krydses på to forskellige lokaliteter med ca. 1,5 km mellem. Derudover placeres de to mo-
torvejstracéer på hver sin side af Store Andst samt af Vamdrup længere mod syd.
I forhold til Vejdirektoratets linjeføring, der er placeret øst for Lunderskov, er begge optegnede
alternativer placeret vest for Lunderskov. Kombinationslinjerne vil muliggøre en vestlig placering
af motorvejstracéet omkring Vejen i kombination med en østlig linjeføring omkring Billund.
De udviklingsmæssige konsekvenser for Vejen Kommune kan sammenfattes til følgende:
Alternativ 1 vurderes i højere grad at kunne understøtte byudviklingen i og omkring Ve-
jen by med sætligt fokus på området afgrænset af E20, Vejen, Gamst å og midtjyske mo-
torvej. Ved alternativ 2 øst om Store Andst, hvor afstanden til Vejen øges, vurderes det
vanskeligere at understøtte den direkte byudvikling hørende til Vejen.
Kombi-linjerne vil muliggøre en placering af vejen tættere på Vejen i kombination med en
østlig linjeføring omkring Billund, hvorved rejsetiden kun marginalt forøges.
Både alternative 1 og 2 vurderes at give en øget tilgængelighed til områderne i Vejen
Kommune i forhold til Vejdirektoratets foreslåede linjeføring. Potentialet for bolig- og er-
hvervsvækst vurderes størst omkring Vejen by, hvorfor en placering så tæt som muligt
herpå bedst muligt vil kunne understøtte denne udvikling, dog i en fornuftig respektaf-
stand til at kunne udvikle områderne.
Alternativ 1 forventes at reducere mængden af gennemkørende trafik gennem Vejen,
hvorved fremkommeligheden gennem byen forbedres og trygheden blandt særligt de let-
te trafikanter øges.
Alternativ 1 og alternativ 2 vurderes i nogen grad at kunne give anledning til en mindre
aflastning af de mindre veje på tværs af Jylland fra Esbjerg, Ribe og det sydvestlige op-
land (inkl. sommerhusområderne og Vesterhavs-turisterne) til og fra attraktionerne om-
kring Billund, Give m.fl.
En tværforbindelse mellem E45 og Midtjyske motorvej vurderes at have en aflastende ef-
fekt på den del af Midtjyske motorvej, der forløber gennem Vejen Kommune, uden dog at
have en nævneværdig betydning for den forventede byudvikling.
5.3
Vurderinger i forhold til Kolding Kommune
Betydningen for byudviklingen i Kolding Kommune vurderes stort set uændret, hvad enten den
Midtjyske Motorvej føres øst eller vest om Billund, som bearbejdet i Vejdirektoratets forslag.
Både Vejdirektoratets foreslåede linjeføring og de optegnede alternativer vurderes at ligge i en
sådan afstand fra E45, at de vil kunne bringe helt nye byudviklingsområder i spil. Der er dog en
betydelig forskel i potentialet og påvirkningen af de enkelte områder alt afhængig af linjeførin-
gen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
16 af 19
Det er vigtigt at bemærke, at ingen af linjeføringerne kan anses som direkte parallelveje til E45,
hvorfor aflastningen derfor også er vurderet som begrænset.
De udviklingsmæssige konsekvenser for Kolding Kommune kan sammenfattes til følgende:
Byudviklingen omkring Lunderskov og Vamdrup vil kunne blive styrket af en Midtjysk mo-
torvej uafhængig af linjeføring. Potentialet vil imidlertid afhænge af motorvejens og ram-
peanlæggenes placering.
Ved Vejdirektoratets foreslåede linjeføring vurderes der den bedst mulige tilgængelig til
både Lunderskov og Vamdrup i forhold til trafik fra nord, ”det østjyske bybånd”, samt for
trafik fra Trekantsområdet samt det fynske og sønderjyske opland.
En tværforbindelse mellem E45 og Midtjyske motorvej vil ved en østlig linjeføring om-
kring Billund have en lille aflastende effekt på E45 omkring Kolding mens en vestlig linje-
føring omkring Billund kombineret med tværforbindelsen ikke vurderes at have en trafikal
effekt for eksisterende E45 omkring Kolding.
For alternativ 1 vurderes tilgængeligheden til både Lunderskov og Vamdrup bedst for tra-
fik fra Esbjerg og det sønderjyske opland. Tilgængeligheden for ”det østjyske bybånd”,
Trekantsområdet og det fynske opland vil kun i mindre grad vil blive forbedret, da motor-
vejen ligger på den vestlige (og fjerneste side) af byerne.
Alternativ 2 er placeret tættere på de eksisterende byområder i både Lunderskov og
Vamdrup end alternativ 1, hvorfor der generelt vurderes en bedre tilgængelighed til by-
områderne. Tilslutningen til E20 ligger imidlertid betydelig længere mod vest end ved
Vejdirektoratets foreslåede linjeføring, hvilket forringer tilgængeligheden for trafik fra
nord og øst.
Med en placering af alternativ 2 mellem Lunderskov og Vamdrup vil der fra kommunens
side skulle laves en målrettet indsats for, at sammenhængen og synergien mellem de to
byer ikke forsvinder, da de vil blive adskilt af motorvej. Linjeføringen ligger desuden tæt
på igangværende byudvikling ved Store Andst og kan derved være begrænsende for by-
udviklingen.
Alternativ 2 vurderes i lighed med alternativ 1 primært at understøtte tilgængeligheden til
Lunderskov og Vamdrup for trafik fra Esbjerg og det sønderjyske opland mens tilgænge-
ligheden til ”det østjyske bybånd” og det fynske opland kun i mindre grad vil blive
forbed-
ret.
Kombinationslinjerne vurderes at have samme trafikale og byudviklingsmæssig betydning
for Kolding Kommune som de rene alternativ 1 og alternativ 2.
I forhold til ”det østjyske bybånd” forventes de
foreslåede linjeføringer kun at kunne ska-
be en mindre aflastning af E45, da motorvejen ligger for langt fra E45 til at udgøre et re-
elt parallelvejssystem og alternativ.
Der må dog forventes en mindre lokal aflastning af E45 omkring Kolding by for trafik mel-
lem Esbjerg og Sønderjylland, der i alle de foreslåede linjeføringer vil kunne spare trafi-
kanterne for rejsetid og afstand. Størst gevinst forventes ved alternativ 1 (den vestligste
linjeføring) og mindst ved Vejdirektoratets foreslåede linjeføring (den østligste linjefø-
ring).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
17 af 19
Ved Vejen, Store Andst, Vamdrup og Lunderskov er områderne præget af gennemgående
jernbane. Alternativ 2 vil medføre, at områderne påvirkes yderligere af gennemskærende
infrastruktur, hvilket vil kræve en særlig målrettet indsats for at områderne fortsat hæn-
ger sammen.
5.4
Vurderinger i forhold til Haderslev Kommune
De byudviklingsmæssige konsekvenser for områderne i Haderslev Kommune vurderes at være
meget ens for de forskellige linjeføringer. Konsekvenserne kan sammenfattes til følgende:
Byudviklingen i Haderslev Kommune vurderes kun i mindre grad påvirket af de forskellige
linjeføringer for den Midtjyske motorvej. De større byområder i kommunen ligger i en så-
dan afstand fra motorvejen, så de ikke vurderes påvirket i betydende grad.
Alternativ 1 vurderes at have den største aflastende effekt på E45 for trafik mellem Es-
bjerg og Sønderjylland/Tyskland. Der kan derfor i nogen grad forventes en mindre aflast-
ning af de tværgående forbindelser gennem Haderslev Kommune.
For linjeføringer, der placerer sig tæt ved E45, er der risiko for at skabe nogle arealer
mellem to motorveje, der er vanskelig at udnytte til byudvikling grundet de støjgener,
der vil kunne opstå. Dette gør sig kun i mindre grad gældende for alternativ 1, der med
et vestligt tracé hurtigt adskiller sig fra E45.
Kombinationslinjerne og etablering af en tværforbindelse mellem E45 og Midtjyske mo-
torvej vurderes at have samme trafikale og byudviklingsmæssig betydning for Haderslev
Kommune som Vejdirektoratets østlige linjeføring.
6.
STØJ OG PLANMÆSSIGE FORHOLD
De optegnede vejlinjer (alternativ 1 og alternativ 2) er som beskrevet i afsnit 2 er optegnet på
baggrund af screening af de støj og planmæssige forhold og informationer fra Arealinfo, gælden-
de kommuneplaner mv.
Ved placering af vejlinjerne i Billund, Vejen, Kolding og Haderslev Kommuner er det søgt undgået
at berøre Natura 2000 områder og fredede områder.
Vejdirektoratets vejlinje vest om Billund, som vist i Vejdirektoratets kommissorium, går gennem
Natura 2000 området Randbøl Hede. Som præsenteret på Vejdirektoratets borgermøder i juni
2017 er denne linje flyttet sydvest om Randbøl Hede.
Den generelle betragtning i Danmark er, at der er en fortrinsvis vestlig vindretning, hvorfor ge-
nerne fra både støj og emissioner fra en vestlig linjeføring i højere grad forventes at blive båret
ind over bebyggede områder end det er tilfældet ved en østlig linjeføring.
I de følgende afsnit gives der for hver kommune en overordnet beskrivelse af de støj og plan-
mæssige forhold med særligt fokus på støj- og emissionsforhold.
6.1
Støj og planmæssige forhold, Billund Kommune
De støj- og planmæssige forhold for Billund Kommune er kort sammenfattet til følgende:
Linjeføringen vest om Billund ligger tættere på og vest for boligområderne i Billund by
end den østlige linjeføring. Den vestlige vejlinjes længdeprofil ligger i terræn og støjge-
nerne fra vest vil i høj grad kunne reduceres ved hjælp af støjskærm eller støjvold.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
18 af 19
Den sydvestlige vejlinjes passage af Grene Å ligger jf. længdeprofilerne ca. 5,5 meter
over terræn, hvorved der kan forventes nogen støjpåvirkning af den sydvestlige del af
Billund. Støjgenerne vil i nogen grad kunne reduceres ved hjælp af støjskærm eller støj-
vold.
Ved tilslutningen til rute 28 (mod Grindsted) ligger vejen ifølge længdeprofilerne ca. 3
meter under terræn, hvilket i høj grad vil reducere støjgenerne.
En linjeføring syd om Randbøl Hede og nærmere Vorbasse vil kunne give større trafikale
gener særligt i form af øget støj- og emissionspåvirkning af Vorbasse by, idet vejlinjen
ifølge længdeprofilerne ligger ca. 8 meter over terræn. Generne vil dog i nogen grad blive
båret væk fra byområdet af vinden.
Der må ved en vestlig linjeføring påregnes en øget støjpåvirkning af Vorbasse by i forhold
til Vejdirektoratets østlige linjeføring omkring Billund, hvor vejen ligger i betydelig større
afstand til Vorbasse.
Den vestlige linjeføring vil på store dele af strækningen følge den eksisterende højspæn-
dingsledning og dermed danne en transportkorridor, medens den østlige linje stort set
ligger i uberørt landskab. Den miljømæssige konsekvens, hvad angår landskabspåvirk-
ninger, vurderes derfor umiddelbart større for den østlige linjeføring
Den østlige linjes nærhed til Vejle ådal vurderes at være mere miljø- og naturmæssigt
udfordrende end den vestlige linjes placering på ret flade jorde. Til gengæld vil den vest-
lige linje lægge beslag på mere land/landbrugsjord end den østlige på grund af den noget
længere strækning.
6.2
Støj og planmæssige forhold, Vejen Kommune
De støj og planmæssige forhold for Vejen Kommune kan sammenfattes til følgende:
Ved Vejdirektoratets linjeføringer øst og vest om Billund forventes trafikstøjen ikke at på-
virke byer i Vejen Kommune. Enkeltre ejendomme i landzone kan dog forventes støjpå-
virkning.
Vejlinjen for alternativ 1 og alternativ 2 er lagt vest Bække for at øge afstanden til nær-
meste bebyggelse og derved reducere støjpåvirkningen for byområderne. Tilsvarende er
vejlinjen for alternativ 1 lagt vest om Gamst ligesom alternativ 2 er lagt mellem Store
Andst og Lunderskov.
Vejlinjen for alternativ 1 vest om Bække ligger ifølge de optegnede længdeprofiler i ca. 6
meters afgravning, hvorved støjgenerne i forhold til byområdet kan reduceres betydeligt.
Ved den vestligste linjeføring, alternativ 1, vurderes ejendomme i Gamst og Store Andst i
højere grad støjpåvirket end det er tilfældet med Vejdirektoratets linjeføring placeret øst
for Lunderskov. Længdeprofilet for alternativ 1 viser en vejlinje placeret ca. 2 meter un-
der terræn, hvilket kan forventes at give en lille støjreduktion.
Støjgenerne omkring Gamst og Store Andst kan i nogen grad reduceres ved hjælp af
støjværn (støjskærm eller støjvold).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 456: VVM-vurdering af ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, fra Billund Kommune
Ny Midtjysk Motorvej fra Give, vest og øst om Billund til Haderslev Nord
19 af 19
6.3
Støj og planmæssige forhold, Kolding Kommune
De støj og planmæssige forhold for Kolding Kommune kan sammenfattes til følgende:
Vejdirektoratets foreslåede linjeføring vurderes ikke at give støjgener af betydning for
hverken Kolding, Lunderskov eller Vamdrup.
Alternativ 1, der ligger vest for Vamdrup og ifølge længdeprofilerne ca. 7 meter over ter-
ræn vurderes at have en betydelig risiko for at give støj- og emissionsgener for Vamdrup
by. Støjen kan i mindre grad reduceres gennem støjreducerende tiltag i form af støj-
skærm eller støjvold.
Vejlinjen for alternativ 2 mellem Vamdrup og Lunderskov ligger ifølge længdeprofilerne
ligger ca. 5-7 meter over terræn, hvilket må forventes at udgøre en betydelig støj- og
emissionspåvirkning for de to byområder. Støjgenerne kan i mindre grad reduceres gen-
nem støjreducerende tiltag i form af støjskærm eller støjvold.
6.4
Støj og planmæssige forhold, Haderslev Kommune
Der er ikke fundet særlige støj og planmæssige forhold for Haderslev Kommune.