Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 455
Offentligt
1787105_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
2016-3168
[Brevdato]
Høring over BR18 og certificeringsbekendtgørelsen
Nedenfor beskrives de væsentligste tværgående bemærkninger fra
høringen til de foreslåede ændringer. Endvidere vedlægges høringsno-
tat, hvor de specifikke bemærkninger til de enkelte emner behandles.
Overgangsperiode
En del høringsparter, herunder Dansk Byggeri, Danske Arkitektvirk-
somheder og Foreningen af Rådgivende Ingeniører udtrykker et ønske
om, at der indføres en overgangsordning mellem BR15 og BR18, så
begge reglementer vil være gældende i en periode. Ønsket begrundes
særligt med, at der er behov for, at der er bedre tid til at sætte sig ind
i det nye regelsæt og de nye vejledninger, der udarbejdes i efteråret.
Dette ønske imødekommes, og ophævelsen af BR15 udsættes derfor
til udgangen af juni 2018, så der er en overgangsperiode på et halvt
år, hvor ansøger frit kan vælge mellem BR15 og BR18. Med en over-
gangsperiode på et halvt år imødekommes ønsket fra høringsparterne
om bedre tid til at sætte sig ind i det nye regelsæt, men uden at det
indebærer en unødig udsættelse af implementeringen af certifice-
ringsordningen.
Det bemærkes, at foruden overgangsperioden mellem BR15 og BR18,
vil det i en periode fra den 1. januar 2018 og to år frem også være
muligt at vælge mellem enten den nye model med en certificeret sta-
tiker og brandrådgiver eller en teknisk byggesagsbehandling, hvor
konstruktions- og brandforhold behandles af kommunalbestyrelsen.
Anerkendelsesordningen for statikere, hvor der efter gældende regler
stilles kompetencekrav til statikere, der udarbejder dokumentation til
teknisk kompliceret byggeri, bevares derfor også i denne periode,
hvor der vælges teknisk byggesagsbehandling ved kommunalbestyrel-
sen.
De øvrige tekniske emner i bygningsreglementet er undtaget fra tek-
nisk byggesagsbehandling pr. den 1. januar 2018.
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 455: Afsluttet høring af Bygningsreglement 2018 og certificeringsbekendtgørelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Baggrunden for at tillade dette i en overgangsperiode er hensynet til,
at byggeriet kan forsætte sideløbende med, at en tilstrækkelig
mængde af rådgivere bliver certificeret.
Vejledninger
Med BR18 ændres strukturen i bygningsreglementet, så vejlednings-
teksten ikke længere indgår i bekendtgørelsen. Dette har bl.a. været
et ønske som følge af, at nogle bygherrer oplever, at der bliver stillet
krav til byggearbejder på baggrund af vejledningsteksten. Mange hø-
ringsparter, herunder Dansk Byggeri, Bygherreforeningen, Konstruk-
tørforeningen og Foreningen af Rådgivende Ingeniører peger dog på,
at vejledning til bygningsreglementet er væsentlig for anvendelighe-
den. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derfor planlagt at udarbejde
en række nye vejledninger til bygningsreglementet. Niveauet for vej-
ledningerne vil som minimum svare til det niveau, der allerede er i
bygningsreglementet i dag, men de fleste suppleres med yderligere
dokumentationsformer og metoder til opfyldelse af kravene.
Mange høringsparter udtrykker et stærkt ønske om at indgå i arbejdet
med disse vejledninger, da de er essentielle for anvendelsen af BR18.
Styrelsen vil inddrage relevante parter i arbejdet med vejledningerne,
men da der er tale om vejledninger og ikke bindende regulering, vil
vejledningerne som udgangspunkt ikke blive sendt i formel offentlig
høring. Inddragelsen vil i stedet ske med bilaterale møder og skriftligt
input fra parterne.
Evaluering
Med BR18 og certificeringsbekendtgørelsen ændres byggesagsbehand-
lingen grundlæggende, og der udtrykkes derfor fra flere høringsparter
et ønske om, at implementeringen følges tæt, og der foretages løben-
de evaluering. Det skal ved den løbende evaluering vurderes, om cer-
tificeringsordningen fungerer i praksis, og om der opnås et tilfredsstil-
lende sikkerheds- og kvalitetsniveau med det samlede regelsæt. Sam-
tidig skal det vurderes, om den foreslåede overgangsordning, hvor
teknisk byggesagsbehandling kan vælges indtil udgangen af 2020, er
tilstrækkelig til, at certificeringsordningen har fundet sit fæste.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen imødekommer dette ønske om lø-
bende at følge og evaluere implementeringen tæt
både af BR18 og
certificeringsbekendtgørelsen. Dette vil ske i samarbejde med bran-
chen, bl.a. gennem de sparringsgrupper som er etableret i forbindelse
med udarbejdelsen af ordningen. Der vil endvidere blive gennemført
en samlet evaluering af ordningen, når denne er indfaset. Den samle-
de evalueringen forventes bl.a. at blive foretaget med udgangspunkt i
de byggesager, der udtages til stikprøvekontrol efter BR18.
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 455: Afsluttet høring af Bygningsreglement 2018 og certificeringsbekendtgørelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
De overordnede principper for implementering af certificeringsordnin-
gen, som også vil indgå som pejlemærker i evalueringen, er, at der på
den ene side skal sikres de nødvendige hensyn til sikkerheden og
sundheden i byggeriet, men at der på den anden side ikke skal stilles
unødvendige og fordyrende administrative krav. Der skal tages hen-
syn til omkostningerne ved ordningen, ligesom det skal sikres, at ord-
ningen understøtter muligheden for en hurtigere og mindre byrdefuld
proces for at få byggetilladelse.
Præcisering af brandkrav
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i forlængelse af den offentlige
høring over det kommende bygningsreglement (BR18) modtaget for-
slag om, at bygningsreglementets krav vedrørende brand- og
røgspredning præciseres.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har på baggrund af dette besluttet at
præcisere kravene vedrørende brandspredning i BR18. Der ændres
ikke på det eksisterende krav om, at der ikke må ske brand- og
røgspredning mellem brandmæssige enheder i den tid, som er nød-
vendig for evakuering og redningsberedskabets indsats. Ændringen
har alene til formål at gøre det endnu mere tydeligt i kravteksten, at
dette både gælder indvendig brandspredning mellem brandmæssige
enheder og brandspredning mellem brandmæssige enheder via yder-
vægge og tage.
Side 3 (3)