Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 451
Offentligt
1786499_0001.png
MINISTEREN
Borgmester Flemming Christensen
Køge Kommune
[email protected]
Dato
J. nr.
5. september 2017
2017-4650
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Flemming Christensen
Tak for din henvendelse dateret den 3. august 2017 vedrørende forhold i for-
bindelse med åbningen og ibrugtagningen af den nye bane mellem Ringsted
København.
Jeg er meget enig i, at den nye bane er et vigtigt fremskridt og en fremtidssik-
ringen af jernbanen, særligt på Sjælland. Jeg er derfor glad for at læse, at Køge
Kommune har haft et konstruktivt samarbejde med Banedanmark og DSB i
denne sammenhæng.
Hvad angår de 5 konkrete forhold du oplister, kan jeg oplyse følgende:
Regionalstop ved Ølby Station
Den planlagte banekapacitet tillader ikke, at alle tog på den korte banestræk-
ning mellem Køge og Køge Nord stopper i Ølby uden risiko for, at det går ud
over punktligheden på den enkeltsporede regionaltogstrækning ved Ølby. Der-
for er der planlagt med, at de kommende nye regionaltog mellem Næstved og
København via Køge bliver gennemkørende, mens togene fra Køge til Roskilde
fortsat stopper i Ølby. Det samme gør S-togene. Ølby vil dermed kunne nås
hvert 10. minut med S-togene mellem Køge og København samt hvert 30. mi-
nut med regionaltogene mellem Roskilde og Køge.
Informationsskiltning
Jeg er enig i, at en sag som denne bedst løses i samarbejde mellem sagens par-
ter. Jeg er blevet oplyst om, at DSB indkalder til et møde i projektgruppen med
deltagelse af DSB, Banedanmark og Vejdirektoratet, hvor Køge Kommune også
vil blive inviteret.
P-pladser
Jeg noterer mig dit ønske om, at staten finansierer alle 650 parkeringspladser,
men der er på nuværende tidspunkt ikke afsat statslige midler til flere end de
250 pladser, som DSB etablerer.
Køreplan 2019
Det er meget beklageligt, at der på grund af signalprogrammet er sået tvivl om
tidsplanerne for indførelse af den planlagte trafik på den nye bane mellem Kø-
benhavn og Ringsted.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 451: Kopi til orientering af transport-, bygnings- og boligministerens svar på Køge Kommunes henvendelse af 3/8-17 vedrørende Ringsted-København banen, fra Køge Kommune
1786499_0002.png
Der er igangsat et analysearbejde med deltagelse af DSB og Banedanmark, der
skal planlægge den bedst mulige implementering af togtrafikken på den nye
bane mellem København
Ringsted under hensyn til praktisk funktionalitet af
tog og infrastruktur. Først når dette arbejde er slut, får vi et overblik over
hvornår alle trafikforbedringerne kan finde sted.
Østbanen
Hvad angår Østbanens forlængelse til Roskilde uden forringelser for borgerne
kan jeg oplyse, at der er indgået politisk aftale om, at trafikkøberansvaret på
Lille Syd overdrages til Region Sjælland. I forbindelse med drøftelserne mellem
Region Sjælland og mit ministerium omkring det fremtidige betjeningsprincip
for samdriften af Lille Syd og Østbanen har Region Sjælland ønsket, at togene
kobles sammen i Hårlev modsat i dag - hvor der er kvartersdrift på stræknin-
gen Hårlev-Køge.
Som følge af Region Sjællands ønske er det dette betjeningsprincip, som er
aftalt i forbindelse med overdragelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen