1
Problemet i en nøddeskal
Fredensborg er eneste (større) by på A6 uden en omfartsvej
A6 er uegnet til modulvogntog fordi:
1.
Vejen er udformet som en bygade med smalle kørespor
2.
Fra Veksebo til Kratbjerg kan der på en strækning på ca
3.000 meter opregnes følgende:
- 2 stk ensporede rundkørsler
- 2 stk lysregulerede vejkryds
- flere helleanlæg/midteradskillelser
- 4 stk ventresvingsbaner
- 7 stk uregulerede tilslutninger af sidevej med væsentlig
trafikbelastning
- 39 stk udkørsler fra private ejendomme og
virksomheder/institutioner
3.
Trafikken på A6 skærer Fredensborg midt over
4.
Reguleringer af hensyn til trafikken på A6 betyder, at
borgernes adgang til byen er begrænset
5.
Modulvogntog vil forringe fremkommeligheden i byen,
og bidrage til yderligere kødannelser i myldretiderne
Akutbilen er placeret lige uden for byen nord for Fredensborg
og har 10-12 udrykninger i løbet af dagtimerne - allerede nu
er der vanskeligheder, når trafikken skal rykke ind til siden (og
op på cykelsti og fortov) for at akutbilen kan passere.
Vejdirektoratets forslag til håndbog om vejanlæg i ensporede rundkørsler (citat):
Modulvogntog (MVT) gennem rundkørsler med cykeltrafik er problematisk.
I forhold til kørsel med almindelige vogntog gælder, at det for førere af MVT kan være vanskeligt at orientere sig langs siderne af
køretøjet og vanskeligt at bedømme køretøjets bagendeudsving. Desuden tager svingmanøvren længere tid, hjørneafskæringen er
ofte større, og cyklisterne kan ikke forventes at kunne skelne mellem MVT og andre lastvognstog. Svingmanøvren kan komme mere
overraskende for cyklister, da MVT ofte foretager en større kontradrejning for at svinge ud af rundkørslerne.
I alt betyder det større risiko for uheld.
Derfor må det meget anbefales, at der ved nyanlæg af rundkørsler i åbent land etableres tilbagetrukne cykelstikrydsninger i til- og
frafarter, hvor cyklisterne pålægges vigepligt i forhold til motorkøretøjer. Toplansløsninger bør altid foretrækkes ved stikrydsninger
af 2-sporede til- eller frafarter. Desuden bør toplansløsninger overvejes ved 1-sporede til- og frafarter, hvis der er tale om stor
cykeltrafik, eventuelt en skolevej, da det er den sikreste løsning for cyklisterne.
I eksisterende anlæg uden tilbagetrukne cykelstikrydsninger, der skal ombygges for MVT er der grund til skærpet opmærksomhed på
cyklisters sikkerhed. På baggrund af overvejelser om cyklisternes sikkerhed, af anlæggets geometriske udformning, af omfanget og
karakteren af cykeltrafikken, af antallet af MVT samt af mængden af øvrig trafik, skal der træffes beslutning om valg eller eventuelt
fravalg af anlæg af tilbagetrukne cykelstikrydsninger.