Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1680779_0001.png
1
Problemet i en nøddeskal
Fredensborg er eneste (større) by på A6 uden en omfartsvej
A6 er uegnet til modulvogntog fordi:
1.
Vejen er udformet som en bygade med smalle kørespor
2.
Fra Veksebo til Kratbjerg kan der på en strækning på ca
3.000 meter opregnes følgende:
- 2 stk ensporede rundkørsler
- 2 stk lysregulerede vejkryds
- flere helleanlæg/midteradskillelser
- 4 stk ventresvingsbaner
- 7 stk uregulerede tilslutninger af sidevej med væsentlig
trafikbelastning
- 39 stk udkørsler fra private ejendomme og
virksomheder/institutioner
3.
Trafikken på A6 skærer Fredensborg midt over
4.
Reguleringer af hensyn til trafikken på A6 betyder, at
borgernes adgang til byen er begrænset
5.
Modulvogntog vil forringe fremkommeligheden i byen,
og bidrage til yderligere kødannelser i myldretiderne
Akutbilen er placeret lige uden for byen nord for Fredensborg
og har 10-12 udrykninger i løbet af dagtimerne - allerede nu
er der vanskeligheder, når trafikken skal rykke ind til siden (og
op på cykelsti og fortov) for at akutbilen kan passere.
Vejdirektoratets forslag til håndbog om vejanlæg i ensporede rundkørsler (citat):
Modulvogntog (MVT) gennem rundkørsler med cykeltrafik er problematisk.
I forhold til kørsel med almindelige vogntog gælder, at det for førere af MVT kan være vanskeligt at orientere sig langs siderne af
køretøjet og vanskeligt at bedømme køretøjets bagendeudsving. Desuden tager svingmanøvren længere tid, hjørneafskæringen er
ofte større, og cyklisterne kan ikke forventes at kunne skelne mellem MVT og andre lastvognstog. Svingmanøvren kan komme mere
overraskende for cyklister, da MVT ofte foretager en større kontradrejning for at svinge ud af rundkørslerne.
I alt betyder det større risiko for uheld.
Derfor må det meget anbefales, at der ved nyanlæg af rundkørsler i åbent land etableres tilbagetrukne cykelstikrydsninger i til- og
frafarter, hvor cyklisterne pålægges vigepligt i forhold til motorkøretøjer. Toplansløsninger bør altid foretrækkes ved stikrydsninger
af 2-sporede til- eller frafarter. Desuden bør toplansløsninger overvejes ved 1-sporede til- og frafarter, hvis der er tale om stor
cykeltrafik, eventuelt en skolevej, da det er den sikreste løsning for cyklisterne.
I eksisterende anlæg uden tilbagetrukne cykelstikrydsninger, der skal ombygges for MVT er der grund til skærpet opmærksomhed på
cyklisters sikkerhed. På baggrund af overvejelser om cyklisternes sikkerhed, af anlæggets geometriske udformning, af omfanget og
karakteren af cykeltrafikken, af antallet af MVT samt af mængden af øvrig trafik, skal der træffes beslutning om valg eller eventuelt
fravalg af anlæg af tilbagetrukne cykelstikrydsninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680779_0002.png
A6 er en lokal færdselsåre for alle
Blinde fra det nærliggende Blindecenter Bredegård
Børn til institutioner og skoler på A6 og sideveje
Cyklister
Ældre og handicappede
Biler
Fredensborg er en gammel by med bevaringsværdige huse
Mange huse i Fredensborg er fra samme periode som slottet eller bygget lidt senere
Bygningerne er opført efter gamle konstruktionsprincipper – modulvogntog kan ryste dem i deres grundvold
2
Byudviklingsprojekt
Fredensborg kæmper for at holde sin bymidte samlet og i
live trods Vejdirektoratets afsnøring af muligheden for at
dreje ind i byen fra A6 via Rosingsvej. Det lokale
erhvervsliv kvæles at hensynet til den gennemkørende
trafik.
Andre forhold - både faktuelle og "bløde"
Realdania har bistået med midler til projektering og
afholdelse af arkitektkonkurrence om udvikling af
Fredensborg bymidte – det vindende projekt ”Haveby
Fredensborg” forudsætter, at Fredensborg kan udvikle sig
på tværs af A6. Senest har Fredensborg Byråd i sit budget
afsat betydelige ressourcer over overslagsårene til at
realisere dette projekt. Større og tungere trafik vil gøre
denne udvikling umulig, og de anvendte midler vil være
spildt.
Fredensborg by har 8.000 borgere – 3.000 har på kort tid skrevet under på, at de ikke ønsker modulvogntog gennem byen
Fredensborg by har 200 borgere, som mødte op til et borgermøde for at protestere mod modulvogntogene
Fredensborg by har borgere der ikke ønske mere, men mindre trafik
Fredensborgs borgere ønsker, at byen ikke opdeles med et "jerntæppe", der deler byen i den gamle del med handel, der skilles
fra boligområder på den anden side
Fredensborg by har borgere, hvis børn hver dag cykler rundt i rundkørslerne på vej til skole
Fredensborg by har skoler, der har brug for, at eleverne kan færdes rundt i byen på egen hånd
Fredensborg by har et blindehjem med borgere, der færdes alene fra deres bolig til stationen og til den øvrige del af byen
Fredensborg by (og handelsliv) kan kun udvikle sig via turisme (mange mindre forretninger i dag er lukkede)
Fredensborg Kommune har sammen med Realdania brugt 3 mill kr. på at udvikle byen og udnævnt et vinderprojekt, som blandt
andet inddrager rundkørslen ved Jernbanegade og nærmeste bygning på rundkørslens hjørne (turistkontor og byport)
Fredensborg by har et kulturhistorisk anlæg ved den ensporede "Slotsrundkørslen", foræret til dronning Margrethe og prins
Henrik af borgere og fonde som en genskabelse af den oprindelige rundkørsel
Fredensborg er en kongelig residensby med mange besøg af turister og officielle delegationer med ledsagelse af livgarden mv
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680779_0003.png
Transporterhvervet har ikke brug for modulvogntog på A6
3
Der er ikke afhentnings-/leveringsadresser i tilknytning til A6 mellem Helsingør og Fredensborg og mellem Fredensborg og
Hillerød, som med fordel kunne tænkes at anvende modulvogntog
Den nuværende lastbilstrafik på A6 gennem Fredensborg består af national distribution til erhvervsvirksomheder,
forretninger og private, hvor Fredensborg blot er et stop på en distributionsrute i Nordsjælland - denne distribution
udføres af mindre lastbiler (5-9 meter lad) eller trækkere med 13,6 meter trailer (sættevognstog)
Det er ikke realistisk at tro, at noget af denne trafik vil blive omlagt til modulvogntog
Den øvrige lastvognstrafik gennem Fredensborg består af international transittrafik til/fra Sverige/Norge – hovedparten af
disse lastvognstog er forvogn/hænger (18 meter lange) eller sættevogn (16, 5 meter lange) – ruteføringen af denne trafik
er historisk betinget
Kørsel med modulvogntog vil kun være tilknyttet transittrafik, og vil under alle omstændigheder kunne fremføres billigere
og hurtigere via alternativ og velegnet ruteføring som f.eks. Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
Ruteføringen fra Helsingør til Hillerød via Isterødvejen er 7,5 kilometer længere end via A6, hvilket med det nuværende
prisniveau vil udgøre en meromkostning på 60 kroner pr vogntog målt udelukkende pr kilometer – men der med
sikkerhed vil være en tidsmæssig besparelse ved at anvende Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
Der er ikke økonomi i trafik gennem Fredensborg for erhvervet, jf. Henrik Dam Larsen, adm. dir. i Schenker og
bestyrelsesmedlem i DI Transport
Ruteplanlægningsværktøjer, som bruges af transportbranchen, viser, at motorvejsnettet prioriteres både mellem
Helsingør og Hillerød, mellem Helsingør og Roskilde og mellem Helsingør og Holbæk
Fredensborg peger på en alternativ rute
Fredensborg kommune arbejder på muligheden for at etablere
en alternativ rute via Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
Den alternative rute er 7,5 km længere fra Helsingør til Hillerød,
men kan køres med højere gennemsnitsfart
Den alternative rute kan desuden køres med mere jævn fart, da
ruten i hele sin udstrækning forløber på motorvej eller
motortrafikvej og dermed går helt uden om bymæssig
bebyggelse
Testkørsel viser, at der ikke er nogen tidsmæssig gevinst ved at
køre via A6 gennem Fredensborg - modulvogntog gennem
Fredensborg vil derimod på visse tidspunkter af døgnet påvirke
fremkommeligheden i byen og dermed betyde et tidstab i
forhold til at køre ad Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
Vejdirektoratet har på møde den 10. oktober 2016 med
Fredensborg kommune foreløbigt beregnet, at omkostningerne
ved at klargøre Isterødvejen til modulvogntog kan beløbe sig til
op imod 10 mio kroner – Vejdirektoratet og kommunen er dog
usikre på beregningerne
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680779_0004.png
Kort over den centrale del af Fredensborg By
– A6 er indtegnet med mørk rød farve – ca. 1,5 kilometer
4
Dette håndpapir er udarbejdet af borgere i Fredensborg: Borgergruppen, 26. oktober 2016
Borgergruppen er ikke imod modulvogntog, men ønsker en alternativ ruteføring, fordi A6 gennem Fredensborg By ikke egner sig til kørsel med modulvogntog.