Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1680778_0001.png
Argumentbank om modulvogntog gennem Fredensborg
Udarbejdet af en gruppe borgere i Fredensborg.
Oktober 2016
Side
1
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0002.png
Argumentbanken for Modulvogntog gennem Fredensborg – Nej tak!
I dette notat oplistes på kort form en række argumenter, der kan bruges til at forklare hvorfor der ikke skal
køre modulvogntog gennem Fredensborg.
Notatet er udarbejdet af Borgergruppen mod modulvogntog gennem Fredensborg.
Det skal for en ordens skyld bemærkes, at Borgergruppen ikke er modstandere af modulvogntog som en
mere bæredygtig transportform for især stykgods over lange afstande på dertil egnede vejnet. Derfor peger
Borgergruppen sammen med Fredensborg kommune også på, at modulvogntogene kan køre ad en
alternativ rute, som i sidste ende kan vise sig at være et både billigere og hurtigere alternativ.
Punkt I - A6 gennem Fredensborg er uegnet til modulvogntog fordi:
1. Vejen er udformet som en bygade med smalle kørespor
2. Fra Veksebo til Kratbjerg kan der på en strækning på ca 3.000 meter opregnes følgende:
- 2 stk rundkørsler
- 2 stk lysregulerede vejkryds
- flere helleanlæg/midteradskillelser
- 4 stk ventresvingsbaner
- 7 stk uregulerede tilslutninger af sidevej med væsentlig trafikbelastning
- 39 stk udkørsler fra private ejendomme og virksomheder/institutioner
3. Trafikken på A6 skærer Fredensborg midt over
4. Reguleringer af hensyn til trafikken på A6 betyder, at borgernes adgang til byen er begrænset
5. Modulvogntog vil forringe fremkommeligheden i byen, og bidrage til yderligere kødannelser i
myldretiderne
Punkt II - Der er en sikkerhedsmæssig risiko ved modulvogntog gennem Fredensborg fordi:
1. Modulvogntog harmonerer ikke med det store antal af lette trafikanter, der dagligt færdes på tværs
af byen – fodgængere, cyklister, kørestolsbrugere, motionsløbere, ryttere og mange flere
2. Modulvogntog gennem rundkørsler med cykeltrafik er problematisk og betyder samlet set en
større risiko for uheld (Vejdirektoratet, august 2016)
3. En sikkerhedsmæssig acceptabel ombygning af den mindste af rundkørslerne i Fredensborg i
overensstemmelse med Vejdirektoratets anvisninger (august 2016) vil være umulig af pladshensyn
og være økonomisk uoverskuelig
4. Den største rundkørsel vil blive ødelagt som kulturhistorisk anlæg
5. Københavns kommune vurderede i 2012, at rundkørsler udgør en særlig udfordring, da det kræver
en trænet chauffør og meget lave hastigheder for et modulvogntog at komme rundt
6. Københavns kommune vurderede yderligere, at modulvogntog i kraft af deres størrelse er
potentielt farligere at kollidere med – i fysikkens verden er det de store, der knuser de små!
7. Udrykningskørsel (politi, ambulancer, akutbil) mellem Helsingør og Hillerød giver dagligt
sikkerhedsmæssige udfordringer – især i myldretiden, hvor A6 i forvejen er fyldt godt op
Side
2
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0003.png
Punkt III - Helsingørmotorvejen/Isterødvejen er et alternativ til A6 gennem Fredensborg fordi:
1. Fredensborg kommune arbejder på muligheden for at etablere en alternativ rute via
Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
2. Nedenstående tabel viser, at den alternative rute er 7,5 km længere, men kan køres med højere
gennemsnitsfart
3. Den alternative rute kan desuden køres med mere jævn fart, da ruten i hele sin udstrækning
forløber på motorvej eller motortrafikvej og dermed går helt uden om bymæssig bebyggelse
4. Testkørsler viser, at der ikke er nogen tidsmæssig gevinst ved at køre via A6 gennem Fredensborg -
modulvogntog gennem Fredensborg vil derimod på visse tidspunkter af døgnet påvirke
fremkommeligheden i byen og dermed betyde et tidstab i forhold til at køre ad
Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
5. Vejdirektoratet har på møde den 10. oktober 2016 med Fredensborg kommune foreløbigt
beregnet, at omkostningerne ved at klargøre Isterødvejen til modulvogntog kan beløbe sig til op
imod 10 mio kroner – Vejdirektoratet og kommunen er dog usikre på beregningerne
6. Det er Borgergruppens opfattelse, at Fredensborg kommune bør fremlægge egne faglige
vurderinger og økonomiske beregninger for at kvalificere dialogen med Vejdirektoratet
7. Det er ligeledes Borgergruppens opfattelse, at Fredensborg kommune bør tage initiativ til en dialog
på et passende niveau med nabokommunerne Hørsholm og Hillerød, da disse 2 kommuner også
bliver berørt af, at Isterødvejen skal klargøres til kørsel med modulvogntog
8. Der er ultimo oktober 2016 opstået tvivl om, hvilke ruter omkring Hillerød (Hillerød omfartsvej),
der skal benyttes til kørsel med modulvogntog – Borgergruppen vil i samarbejde med Fredensborg
kommune søge at afklare dette snarest muligt ved henvendelse til Vejdirektoratet
Punkt IV - Der er ingen tidsmæssige, miljømæssige eller økonomiske gevinster ved modulvogntog gennem
Fredensborg fordi:
1. Ingen virksomheder i Fredensborg har behov for eller har ønsket at fragte gods med modulvogntog
2. Københavns kommune konkluderede i 2012, at modulvogntog kan være længere tid om at
accelerere og derfor være længere tid om at komme igennem et signalreguleret kryds – dette kan
nedsætte kapaciteten og medføre kødannelser især i myldretiden
3. Turen gennem Fredensborg vil ofte give mange nedbremsninger, stop, starter og accelerationer –
derved forsvinder både den miljømæssige og økonomiske gevinst ved at kunne fragte 3 bilers gods
på 2 modulvogntog, når man i stedet kan benytte Helsingørmotorvejen/Isterødvejen (se punkt III)
4. Frederiksborg Amts Avis har beregnet, at en modulvognstransport mellem Helsingør og Hillerød vil
blive 90 kroner dyrere, hvis der køres ad Helsingørmotorvejen/Isterødvejen - det svarer til en
fordyrelse af transport af gods fra f.eks. Göteborg til Hillerød på 0,0015 kroner pr kg gods ved 60
tons på bilen
5. Transporterhvervet (ved Ole Sehested) mener, at meromkostningen ved at benytte
Helsingørmotorvejen/Isterødvejen i dagens priser vil være ca 60 kroner pr transport alene beregnet
ud fra den større afstand på 7,5 kilometer – rutens beskaffenhed gennem Fredensborg vil dog i
sidste ende medføre at besparelsen ved at køre gennem Fredensborg vil blive negativ – se punkt V
6. Visse ejendomme langs A6 får et nedslag i ejendomsvurderingen for som det hedder: ”røg, støj
m.v.”. Da der ikke i dag kører modulvogntog på A6 gennem Fredensborg, må en åbning for dette
Side
3
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0004.png
antages at medføre øget trafik og derfor også et økonomisk pres på kommunen for at indrømme
beboerne et større nedslag.
Punkt V - Transporterhvervets synspunkter på behovet for at køre med modulvogntog gennem
Fredensborg (ved Ole Sehested):
1.
Antallet af potentielle afhentnings-/leveringsadresser i tilknytning til A6 mellem Helsingør og
Fredensborg og mellem Fredensborg og Hillerød, som med fordel kunne tænkes at anvende
modulvogntog, er meget begrænset – hvis overhovedet eksisterende
2.
Den nuværende lastbilstrafik på A6 gennem Fredensborg består af national distribution til
erhvervsvirksomheder, forretninger og private, hvor Fredensborg blot er et stop på en
distributionsrute i Nordsjælland - denne distribution udføres af mindre lastbiler (5-9 meter lad)
eller trækkere med 13,6 meter trailer (sættevognstog) - det er ikke realistisk at tro, at noget af
denne trafik vil blive omlagt til modulvogntog
3. Den øvrige lastvognstrafik gennem Fredensborg består af international transittrafik til/fra
Sverige/Norge – hovedparten af disse lastvognstog er forvogn/hænger (18 meter lange) eller
sættevogn (16, 5 meter lange) – ruteføringen af denne trafik er historisk betinget
4. Et tænkt behov for kørsel med modulvogntog ville under alle omstændigheder kun være tilknyttet
transittrafik, og en sådan vil under alle omstændigheder kunne fremføres billigere og hurtigere via
alternativ ruteføring som f.eks. Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
5. Ruteføringen fra Helsingør til Hillerød via Isterødvejen er 7,5 kilometer længere end via A6, hvilket
med det nuværende prisniveau for international transport udgør en meromkostning på 60 kroner
pr vogntog målt udelukkende pr kilometer, mens der med sikkerhed vil være en tidsmæssig
besparelse ved at anvende Helsingørmotorvejen/Isterødvejen
6. Ruteplanlægningsværktøjer, som bruges af transportbranchen, viser, at motorvejsnettet prioriteres
både mellem Helsingør og Hillerød, mellem Helsingør og Roskilde og mellem Helsingør og Holbæk
Side
4
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0005.png
Punkt VI - Transporterhvervet om transportudøvere og strukturer relateret til modulvogntog (ved Ole
Sehested):
1.
Landsdækkende dansk distribution og international transport udøves af et begrænset antal store
udbydere:
a.
De Samvirkende Vognmæng – DSV – største danske internationale aktør
b.
DB Schenker, DHL, Leman, Bluewater og Freja Transport er internationale aktører
c.
DSV, Danske Fragtmænd, Frode Laursen, DHL, UPS og Postnord er indenlandske aktører
d.
Diverse kontraktvognmænd, som kører for virksomheder som Rockwool, Danish Crown,
Arla, Bryggerierne med flere
2.
Udnyttelsen af modulvogntog betinger godstyper, som har stor volumen i forhold til vægt:
Stykgods, visse byggematerialer samt en række forbrugsartikler som papirvarer (køkkenruller mv)
3. Stykgods bevæger sig normalt fra afsender til modtager via 2 distributionsterminaler
(godsknudepunkter, transportcentre), uanset om vi taler international eller national transport - her
samles såvel internationalt som nationalt stykgods og distribueres til slutmodtager via regionale
distributionsruter
4. Karakteristisk for alle terminaler er, at de ligger tæt forbundet til motorvejsnettet – se vedhæftede
kortbilag
5. På Sjælland er disse distributionsterminaler primært placeret vest for København:
a. Høje-Taastrup Transport Center
b. Skandinavisk Transport Center, Køge
6. Vest for Storebælt findes terminalerne primært i Trekantområdet:
a. Taulov Transport Center
b. Horsens Transport Center
c. Transportcentre i Herning, Ålborg og Hirtshals
Punkt VII - Transporterhvervet om modulvogntog i dag og i fremtiden (ved Ole Sehested):
1.
Den nuværende internationale transport med modulvogntog gennem Danmark sker i dag primært
fra Sverige – her har systemet været brugt i mange år grundet de store afstande og godsflow
2.
Indenlandsk er der en stigende anvendelse af modulvogntog mellem terminalerne øst og vest for
Storebælt, hvor langt hovedparterne af transporterne udføres via motorvejsnettet
3.
I takt med den fortsatte konsolidering af den internationale og nationale transport må det
forventes, at antallet af modulvognstransporter vil stige mellem internationale og nationale
terminaler
4.
Intet taler for, at modulvogntog vil erstatte nuværende lokale distributionssystemer – bl.a. fordi
kørsel med modulvogntog normalt forudsætter en minimumsafstand på ca 200 kilometer samt
fremkommelighed til slutbrugerens adresse
Side
5
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0006.png
Punkt – VIII - Miljø er andet end partikelforurening, NOx-udledning og støj:
1. Beboerne langs A6 er efter mange år med stigende trafik og høje hastigheder utålmodige for at få
trafikmængden reduceret – ikke forøget
2. Forældre til især skolebørn har behov for, at ungerne kan færdes trygt på egen hånd, når de skal i
skole, benytte fritidstilbud og besøge kammeraterne
3. Personalet på skolerne og institutionerne i byen har behov for, at børn, unge, ældre, blinde og
handikappede mv kan være så selvhjulpne som muligt i trafikken
4. Mellem udkørslen fra Fredensborgs byområde og Veksebo findes en dyreveksel, som rådyr med
jævne mellemrum anvender til at passere tværs over A6
Punkt IX - Fredensborg er en slotsby med et slot i fuld funktion og med mange bevaringsværdige gamle
huse:
1. Regentparret har fast bopæl på slottet i sommerhalvåret
2. Slottet anvendes til mange repræsentative formål – bl.a. modtager regenten udenlandske
statsoverhoveder
3. Mange huse i Fredensborg er fra samme periode som slottet eller lidt senere, og derfor bygget
efter daværende konstruktionsprincipper – hestevogne og senere nogle få biler kunne ikke ryste
husene i deres grundvold, men det kan den øgede trafikmængde med bl.a. modulvogntog!
Punkt X - Fredensborg er de senere år blevet mere og mere afhængig af turister og en erhvervsudvikling,
som kun vil blive skadet af øget trafik og modulvogntog:
1. Generelt skal turister føle sig velkomne i Fredensborg – turisterne kommer for at slappe af og nyde
byen, slottet og cafélivet, de kommer ikke for at springe til side for modulvogntog
2. Margueritruten fører turister lige igennem Fredensborg, fordi ruten går igennem de skønneste
steder i Danmark med et stort antal seværdigheder og attraktioner
3. Rundkørslen ved Slotsgade er et kulturhistorisk anlæg til glæde for byen borgere, kongehuset,
kongehusets officielle gæster samt byens gæster og de mange turister
4. Falkonergården og Ørredsøen lidt uden for Fredensborg med udkørsel til A6 tiltrækker mange
turister i sæsonen
5. Et byfornyelsesprojekt - Realdania-projektet - blev foreløbig afsluttet i februar 2015 med
offentliggørelsen af det endelige vinderprojekt. Nu skal Byrådet og borgerne i Fredensborg i gang
med realiseringen af konkrete delprojekter, så Fredensborg by kan udvikle sin identitet og sine
tilbud. Der er ikke brug for modulvogntog gennem Fredensborg til at spolere den proces!!
6. Erhvervsudviklingen i Fredensborg er på ingen måde afhængig af eller understøttet at transport
med modulvogntog – de større industrivirksomheder er for længst flyttet permanent væk fra
området
7. Tværtimod skal byen satse på de gode liv med turisme, handel med udvalgsvarer, caféer og
restauranter – og hånden på hjertet: Salget at souvenirs, briller og beklædning kommer næppe op
på et niveau, hvor transport med modulvogntog er relevant!
8. Ej heller er områdets mange heste egnet til transport med modulvogntog
.
Side
6
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0007.png
Punkt XI - Fredensborg skal ikke sammenlignes med andre danske byer, som er stærkt belastet af trafik i
boligområder:
1. Bl.a. har det fra Vejdirektoratet været nævnt, at også byer som Gram (2.500 indbyggere), Struer
(15.000 indbyggere) og Osted (2.100 indbyggere) gennemskæres af trafik med modulvogntog på
samme måde som det er planerne for Fredensborg (8.000 indbyggere)
2. Argumentet om, at blot fordi andre danske byer belastes af tung trafik, så skal Fredensborg også
acceptere at blive ødelagt, må afvises på det kraftigste som ren ”Erasmus Montanus-logik”!!
Punkt XII – Mageskifte mellem A6 og Isterødvejen – måske en vanskelig proces at gennemføre:
1. Det har fra flere sider været nævnt, at man burde overveje at opklassificere Isterødvejen fra en
kommunal vej til en statsvej – og samtidig nedklassificere A6 gennem Fredensborg fra Kvistgård til
omfartsvejen ved Hillerød (anslutning til rute 19) fra en statsvej til en kommunal vej
2. Umiddelbart synes et sådant mageskifte at kunne løse problemerne med modulvogntog gennem
Fredensborg og samtidig sikre, at modulvogntogene får adgang til hele statsvejsnettet
3. Det offentlige vejnet (statsveje og kommuneveje) er reguleret ved Lov om offentlige veje mv (lov nr
1520 af 27.12.2014 med senere ændringer) – som bilag 1 til loven findes en komplet fortegnelse
over alle statsveje i Danmark
4. En ændring af status for A6 gennem Fredensborg og for Isterødvejen indebærer med al
sandsynlighed, at der skal gennemføres en lovændring – ligeledes vil et eventuelt mageskifte
antagelig medføre behov for værdiansættelser af de berørte vejstrækninger, ligesom både
kommunerne Hillerød, Hørsholm og Helsingør vil bliver parter i sagen sammen med Fredensborg
kommune og staten (Vejdirektoratet)
Punkt XIII – Planlægning og projektering for modulvogntog i vejanlæg - høringsudgave:
1. Vejdirektoratet sendte i august 2016 en ny håndbog i offentlig høring - håndbogen beskæftiger sig
med planlægning af nye vejanlæg eller ombygning af eksisterende, så der kan køre modulvogntog
på dem
2. Håndbogen er en del af vejregelserien for planlægning og projektering af vejanlæg for
modulvogntog, hvilken består af følgende:
- Planlægning og projektering for modulvogntog i vejanlæg – Håndbog
- Planlægning og projektering for modulvogntog i vejanlæg – Projekteringsvejledning
- Planlægning og projektering for modulvogntog i vejanlæg - Eksempelsamling
Vejdirektoratet fremhæver, at dette materiale afløser: ”Modulvogntog - Foreløbig
projekteringsvejledning til anvendelse i forsøgsperioden”, marts 2009.
3. Håndbogen betragtes fra flere sider som det endegyldige bevis på, at A6 gennem Fredensborg på
grund af énsporede rundkørsler og bløde trafikanter ikke er egnet til kørsel med modulvogntog –
Vejdirektoratet bemærker hertil, at håndbogen er en høringsudgave og kan blive ændret på flere
punkter inden den endelige udgave er klar
4. Udpluk fra håndbogen er vist nedenfor i de gule rammer
Side
7
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0008.png
Om accelerationslængde og – tid – håndbogens side 8
Betragtes f.eks. den tid det tager at rømme et signalreguleret kryds, er MVTs ekstra længde (25,25 m i forhold
til et sættevogntog maks. 18,5 m) også væsentlig i forhold til længden af det køretøj på 8 m, der benyttes som
normalt dimensioneringsgrundlag.
Om faste genstande – håndbogens side 8 og 9
MVTs højere totalvægt kan øge de skader, som køretøjerne påfører andre trafikanter i tilfælde af uheld. Især
uheld, hvor forvognen med fronten rammer en modpart, vil få større alvorlighed.
Hvis der ved kollision med et MVT (60 t) ikke må overføres mere energi til den faste genstand end ved kollision
med et sædvanligt vogntog (48 t), er det en mulighed at reducere hastigheden. F.eks. er det ved 80 km/h for et
sædvanligt vogntog nødvendigt at reducere hastigheden med ca. 8 km/h for MVT for, at skaden ikke skal blive
mere alvorlig alt andet lige. Den nødvendige reduktion ved 50 km/h er ca. 5 km/h.
På MVT kan der monteres antikollisionssikring. Det sker ved hjælp af et system, der konstant måler afstanden
til den forankørende og f.eks. advarer føreren eller aktiverer bremsning, hvis der opstår risiko for kollision.
Det er et krav, at MVT skal være udstyret med et såkaldt Front Underrun Protection System (FUPS).
Det er en forkofanger, der sikrer at forvognen ikke kører op over en bil eller andre genstande ved
kollision.
Om valg af MVT-type – håndbogens side 9
På statsvejene og andre veje, hvor Vejdirektoratet i øvrigt er vejmyndighed, skal alle MVT typer kunne køre.
MVT type 3 er den type, der optager det største arealbehov og er derfor den køretøjstype, der bruges til
fastlæggelse af vejgeometrien ved projektering for MVT.
Uden for statsvejene på kommunale og ikke kommunale veje er det den enkelte vejmyndighed, der kan
bestemme, om der kan bruges andre MVT typer end type 3. Det anbefales imidlertid, at der altid dimensioneres
efter MVT type 3 for at mindske risikoen for at et MVT type 3, der er den mest almindelige, ikke kommer ud at
køre på en MVT-rute, der ikke kan rumme denne type.
Det vil være til ugunst for trafiksikkerheden og vejkonstruktionen. Dimensionering denne type vil samtidig give
en større ensartethed af det danske vejnet.
Såfremt der vælges en anden MVT type end type 3, vil det tydeligt fremgå af teksten i bekendtgørelsen for
denne lokalitet, hvilken type der er valgt.
Side
8
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0009.png
Trafiksikkerhed - Uheld med involverede MVT – håndbogens side 11 og 12
Først fra omkring 2010 er der i uheldsindberetningerne til Vejdirektoratets uheldsdatabase specifikt angivet,
om et køretøj, der er impliceret i et uheld, er et MVT. Derfor er der ikke registreret uheld med MVT frem til
2010. MVT, der inden da har været impliceret i uheld, antages at være registreret som lastbil/sættevogn.
I perioden 2010 - 2015 inkl. er der registreret 19 uheld, hvor MVT har været involveret. De 19 uheld fordeler sig
således:
- 4 personskadeuheld (1 dræbt, 1 alvorligt tilskadekommen, 2 lettere tilskadekomne). I uheld med dræbt og
alvorligt tilskadekommen er den skadelidte føreren af MVT
- 8 materialeskadeuheld
- 7 ekstrauheld (mindre materielskadeuheld).
Uheldene er fordelt over årene således:
År
Antal uheld
2010
3
2011
3
2012
2
2013
7
2014
2
2015
2
Der er konstateret at flere uheld er fejlagtigt registreret som uheld med MVT. Opgørelsen kan derfor være
fejlbehæftet.
Det er ikke analyseret, hvorvidt ombygningen til mere dynamiske tilslutninger og rundkørsler på de veje, hvor
der må køre MVT, har haft en negativ indflydelse på antallet og skadesgraden af uheld med andre trafikarter på
disse lokaliteter.
Der må tages forbehold for, at der er et spinkelt datamateriale, og det er umiddelbart ikke muligt på baggrund
af de registrerede uheld at konkludere, om MVT udgør en særlig uheldsrisiko i trafikken.
Side
9
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0010.png
Særlige anbefalinger i 1-sporede rundkørsler – tilbagetrukne cykelstikrydsninger – håndbogens side 16 og 17
I følge håndbogen ”Planlægning af vejkryds i åbent land”, oktober 2012, er tilbagetrukne stikrydsninger
generelt at foretrække trafiksikkerhedsmæssigt i rundkørsler, hvor toplansløsninger for stitrafikken ikke vælges.
MVT gennem rundkørsler med cykeltrafik er problematisk. I forhold til kørsel med almindelige vogntog gælder,
at det for førere af MVT kan være vanskeligt at orientere sig langs siderne af køretøjet og vanskeligt at
bedømme køretøjets bagendeudsving. Desuden tager svingmanøvren længere tid, hjørneafskæringen er ofte
større, og cyklisterne kan ikke forventes at kunne skelne mellem MVT og andre lastvognstog. Svingmanøvren
kan komme mere overraskende for cyklister, da MVT ofte foretager en større kontradrejning for at svinge ud af
rundkørslerne.
I alt betyder det større risiko for uheld.
Derfor må det meget anbefales, at ved nyanlæg af rundkørsler i åbent land etableres tilbagetrukne cykelsti-
krydsninger i til- og frafarter, hvor cyklisterne pålægges vigepligt i forhold til motorkøretøjer. Toplansløsninger
bør altid foretrækkes ved stikrydsninger af 2-sporede til- eller frafarter. Desuden bør toplansløsninger overvejes
ved 1-sporede til- og frafarter, hvis der er tale om stor cykeltrafik, eventuelt en skolevej, da det er den sikreste
løsning for cyklisterne.
I eksisterende anlæg uden tilbagetrukne cykelstikrydsninger, der skal ombygges for MVT er der grund til
skærpet opmærksomhed på cyklisters sikkerhed. På baggrund af overvejelser om cyklisternes sikkerhed, af
anlæggets geometriske udformning, af omfanget og karakteren af cykeltrafikken, af antallet af MVT samt af
mængden af øvrig trafik, skal der træffes beslutning om valg eller eventuelt fravalg af anlæg af tilbagetrukne
cykelstikrydsninger.
Ombygning af eksisterende rundkørsler til MVT kan desuden medføre, at rundkørslerne gøres mere dynamiske.
Dette kan øge gennemsnitsfarten for biltrafikken, hvilket øger uheldsrisiko og alvorlighedsgrad af uheld, også
for de lette trafikanter. Derfor er tilbagetrukne cykelstikrydsninger at foretrække. En beslutning om at undlade
at anlægge tilbagetrukne cykelstikrydsninger i eksisterende anlæg, der skal ombygges for MVT, skal der være
nøje overvejet i forhold til den lokale og konkrete situation.
Side
10
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0011.png
Kort over rutenet for modulvogntog i Danmark med indtegnede godsknudepunkter
Side
11
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0012.png
Kort over den centrale del af Fredensborg – A6 forløber tværs gennem byen nordøst/sydvest– ca 1,5 kilometer
Side
12
af
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 45: Materiale til brug for foretræde d. 10/11 om kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, fra Lisbeth Gram Holdum m.fl.
1680778_0013.png
Kort over A6 gennem Fredensborg
og alternativ ruteføring – A til B
Rute over Fredensborg:
19,25 km
A
Rute over Hørsholm:
26,75 km
B
Side
13
af
13