Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 448
Offentligt
1785984_0001.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 1 Dok.: 349049 Titel: henvendelse vedr. sag mod bygg...
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Leif Boelskov [[email protected]]
16. februar 2012 19:45
Justitsministeriet
*Ny sag MVS - kan evt. besvares telefonisk* 2012.02.16 - Sag JM / Leif
Boelskov
2012.02.16 - Skrivelse til JM.pdf
JUSTITSMINISTERIET
Skrivelse vedhæftet – ser frem til svar fra Justitsministeren eller anden relevant person.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
<<...>>
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0002.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 349050 Titel: 2012.02.16 - Skrivelse til JM
JUSTITSMINISTERIET
Kalvehave den 16. februar 2012
- Undertegnede retter henvendelse med det håb at opnå støtte og retfærdighed i den sag jeg fører mod
det byggefirma som byggede mit nye hus i 2006 og afleverede det i januar 2007.
- Sagen har nu varet i snart 4 år, uden en endelig afgørelse og uden at byggefirmaet NCC har påtaget sig
ansvaret for og deltaget i belysningen af deres meget grove og åbenlyse fejl.
- Gennem de 4 år har jeg, sammen med min Advokat, lavet et meget grundigt arbejde med at klarlægge
både tekniske og proceduremæssige fejl.
- Samtidigt har jeg gennem de seneste 3 år skrevet til snart samtlige Offentlige Myndigheder og
relevante instanser og bedt om hjælp – men kun med det resultat at blive henvist videre til andre
instanser og personer, uden at nogen har udvist interesse i at undersøge sagen nærmere eller beskytte og
håndhæve diverse love.
- Dermed er den skyldige part gået fri uden at nogen Offentlig Myndighed har stillet spørgsmål til og
udøvet konsekvenser af åbenlyse brud på loven.
- Hele det hårde arbejde, som har været medvirkende til et brudt ægteskab og er ved at slide mig op, med
at bevise både tekniske fejl samt svindel og lovbrud, lægger Myndighederne dermed i hænderne på mig
som borger og forbruger.
Nedennævnt vil jeg kort beskrive noget af sagen:
NCC har:
1 - solgt et hus på grundlag af falsk markedsføring og falske betingelser.
2 - solgt et hus, hvis forældede grundkonstruktioner meget vanskeligt kan tilpasses kravene i det aktuelle
bygningsreglement.
3 - bevidst ikke gjort tiltag til forbedring af bygningen men alligevel solgt huset, velvidende om de
alvorlige konsekvenser dette kan medføre for kunden.
4 - ansøgt kommunen om og opnået byggetilladelse på grundlag af falske tegninger og dokumentation
og efterfølgende opført huset med store afvigelser fra dette materiale i en meget ringe kvalitet.
5 - bevidst opført bygning i en meget ringe håndværksmæssig kvalitet og anvendt ikke godkendte /
egnede materialer samt undladt at følge bl.a. materialeleverandørers anvisninger.
6 - undladt at indberette lovpligtige faktiske data til myndighederne ved færdigmelding, hvilket også
medfører at der ikke er udstedt obligatoriske attester på huset.
7 - bevidst afleveret en ulovlig bygning som er usælgelig uden først at blive renoveret og lovliggjort.
8 - som hovedentreprenør, frasagt sig alt ansvar for fejl og mangler samt nægter at udlevere lovpligtig
dokumentation til brug for sagen.
Syn og skønmanden har ligeledes udført en meget ringe sagsbehandling som hverken lever op til
bygningsreglement, byggelov, faglighed, uvildighed eller loven om syn og skøn.
1-2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0003.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 349050 Titel: 2012.02.16 - Skrivelse til JM
Ovennævnte medfører:
- store utætheder og kuldebroer.
- stort varmetab.
- risiko for skimmelsvamp og sundhedsskadeligt indeklima.
- risiko for forøget brandspredning.
- tvivlsom bygningsstabilitet.
- revner i sokkel og vægge.
- store økonomiske udgifter for mig og offentligheden.
- store personlige omkostninger og efterladt mig med et hus som jeg er udelukket fra at sælge på lovlig
vis og efter alm. markedsbetingelser.
De nævnte konstruktionsfejl og fremgangsmetoder ifm. byggeansøgninger forekommer i minimum150 –
200 tilsvarende standardhuse på Sjælland.
- Sagen er langt fra slut men er til gengæld blevet mere grotesk og NCC nægter stadig at tage ansvar
men forsøger at lægge forhindringer for sagen, trække i langdrag og trætte mig.
- NCC er nu stævnet men Retten nægtede, med baggrund i NCC’s protest, at erstatte syn-og skøns-
manden med en bygningsingeniør / Teknologisk Institut, trods vores påstand om inhabilitet og
beskrivelse af sagsbehandlingen, som værende makværk og halve løsninger som ikke lever op til
gældende regler.
- Det næste træk i sagen er et 3. syn og skøn på ejendommen, som skal foretages af samme mand.
Det er altså kun et ganske almindeligt parcelhus som tager forholdsvis kort tid at projektere og opføre
korrekt - men nu har det taget over 4 år at belyse fejl / mangler og lovbrud !!.
- Jeg beder Dem så inderligt om at tage ansvar og deltage i denne sag og evt. iværksætte en undersøgelse
via relevante og kompetente kanaler, hvilket både vil gavne mig, andre forbrugere, offentligheden og
branchen - og ikke igen henvise mig videre i systemet til ingen nytte.
- Jeg står gerne til rådighed med al dokumentation i sagen, hvilket kan bekræftes af min Advokat.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
2-2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0004.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 2 Dok.: 538130 Titel: 2012.08.23 - Spørgsmål om forb...
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Leif Boelskov [[email protected]]
22. august 2012
19:46
Justitsministeriet
2012.08.23 - Spørgsmål om forbrugeres retssikkerhed
2012.08.23 - Skr. til Justitsministeriet.pdf
Rette vedkommende i Justitsministeriet
Skrivelse vedhæftet.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
<<...>>
£p
¢ ¡ h
Jeg ser med stor forventning frem til
svar
skrivelsen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0005.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 538131 Titel: 2012.08.23 - Skr. til Justitsm...
Justitsministeriet
Kalvehave den 23. august 2012
Undertegnede vil meget gerne udbede Deres svar på nedennævnte forbrugersag og evt. rejse dette i
folketinget.
Sagen drejer sig om mit køb af nyt hus i år 2006.
Hovedentreprenøren har iflg. kontrakten det fulde ansvar for opførelsen af huset som nøglefærdigt
byggeri.
Efterfølgende ved 1 års-gennemgangen rejste jeg spørgsmål om en del omfattende fejl, mangler og
af entreprenøren begåede ulovligheder og unddragelser ifh. bygningsreglement og byggelov samt
offentlige myndigheder og undertegnede.
Da entreprenøren ikke agter at påtage sig ansvaret, rejser jeg via en advokat sag mod byggefirmaet.
Denne uafklarede sag er nu blevet 4 år gammel, dels grundet entreprenørens ansvarsfraskrivelse og
dels grundet syn og skønsmandens meget ukompetente sagsbehandling og foretagelse af 3
skønsforretninger, hvilket stadig ikke har skabt klarhed over sagen.
Spørgsmålet er:
-
Kan det med rette forsvares og forklares, at denne type sager kan udvikle sig så langvarigt
og med stor risiko for at medføre katastrofale gener, tab og personlige konsekvenser for
forbrugeren grundet nedenstående punkter.
Er dette i overensstemmelse med borgernes retssikkerhed.
-
Nedenstående opremses en del grundlæggende punkter som påstand til hovedforhandlingen den 23.
januar 2013.
at Hovedentreprenøren:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
har hovedansvaret for fejl og mangler samt sagens udvikling.
har anvendt og leveret en betydeligt ældre bygningsmodel end år 2006 og undladt at granske
og opdatere gamle konstruktioner til gældende krav.
har afleveret et ulovligt byggeri som er usælgeligt og ej heller kan udlejes i den nuværende
stand.
har begået ulovligheder og unddragelser overfor offentlige myndigheder og gældende love.
har som ansvarlig og betroet hovedentreprenør, misbrugt Leif Boelskov fuldmagt ifm.
ansøgning om byggetilladelse.
har opnået byggetilladelse udfra falsk dokumentation og tegningsmateriale og efterfølgende
opført bygningen med store afvigelser fra det kommunen har givet tilladelse til.
har ikke opført bygningen i overensstemmelse med gældende BR-S 98 med tillæg 9, bygge-
og miljøloven.
har ikke indberettet lovpligtige, korrekte og korrigerede bygningsdata vedr. det færdige
byggeri til offentlige myndigheder.
har udført grov sjusk og undladt at følge ”God byggeskik”.
har tilbageholdt og nægtet at udlevere lovpligtig dokumentation, som bl.a. kvalitetssikrings-
dokumentation, til brug for sagen, trods gentagne rykkerskrivelser.
har påført Leif Boelskov store gener, økonomiske udgifter og urimeligt ansvar.
fraskriver eget ansvar og forsøger at påføre Leif Boelskov at færdig-og lovliggøre
bygningen.
har medført LB enorme personlige problemer og forhindringer, som har belastet og stadig
belaster privatliv og eksistens.
belaster offentligheden økonomisk.
har ukritisk godkendt og anerkendt syn og skønsmandens skønserklæringer, løsningsforslag
og konstruktionsændringer, uden hensyntagen til om disse opfylder gældende krav og love.
Side 1 - 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0006.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 538131 Titel: 2012.08.23 - Skr. til Justitsm...
at Syn og skønsmanden:
-
-
-
-
-
-
-
ikke har formået at afklare sagen eller bestride sit ansvar som beskikket syn og skønsmand.
burde have indsamlet relevant og brugbar dokumentation og viden om den aktuelle bygning,
ifm. 1 skønserklæring.
har taget meget løst på sagen men burde være i stand til at besvare de forholdsvist simple og
klart definerede spørgsmål vedr. de åbenlyse fejl og mangler.
på mange områder ikke har fulgt loven om syn og skøn.
ikke har til opgave at færdigkonstruere og videreudvikle entreprenørens bygning.
ikke har til opgave at opfinde udbedringsløsninger som ikke er i overensstemmelse med
bygningsreglementet, branchestandarder og god byggeskik.
ikke har til opgave at fremlægge løsningsforslag som ensidigt beskytter entreprenøren.
Undertegnede må med rette fastholde at:
- den vare som entreprenøren har leveret generelt ikke er den vare som jeg har bestilt og betalt for.
- den vare som entreprenøren har leveret er jeg ikke interesseret i.
- jeg har købt en vare som har medført et stort utilsigtet ansvar, udgifter, tab, gener og arbejde med
opgradering, konstruktionsændring samt færdig-og lovliggørelse af bygningen.
Jeg står naturligvis til rådighed med dokumentation for sagen.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
Side 2 - 2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0007.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 4 Dok.: 1037944 Titel: Fra KEBMIN
Vedhæftede filer:
Kære MIM, JM og EVM
KEBMIN vurderer, at vedlagte borgerhenvendelse hovedsageligt vedrører KEBMINs område og foreslår derfor,
at KEBMIN besvarer henvendelsen.
Med venlig hilsen
Maria Dall Winther
Chefkonsulent
Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet
/
Ministry of Climate, Energy and Building
Stormgade 10-12
/
DK-1470 København K
/
Denmark
Direkte +45 4172 9084
[email protected]
/
www.kebmin.dk
Please consider your environmental responsibility before printing this email
KERMIT-enheden ([email protected]), Justitsministeriet ([email protected]), Erhvervs- og Vækstministeriet
([email protected]), Miljøministeriet ([email protected])
Fra:
Leif Boelskov ([email protected])
Titel:
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse og redegørelse
Sendt
07-01-2014 18:57:28
:
Til:
Regeringsspartiernes Ministerier / Ministre.
Der udbedes venligst redegørelse og besvaret af vedhæftede skrivelse.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
87"7#"7% $'†
'¦¥—'
B CBA39@
' ¨
§¨6—¦¥ (543¤@ 1'0¨§ r ¥ ¨§) (543¤@ 1'0¨§r ¥ ¨§) (©§©'§ ¨§'©§©'!t
&%$#"
¥!¨¥j
¨§§¥‘ ©¨§2 ¦¦¥¤
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Maria
14.
2014
- Anmodning om
og redegørelse
nr.:
309671)
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse.pdf
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 4 Dok.: 1037944 Titel: Fra KEBMIN
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016
OM BESVARELSE OG
2014.01.07 - Anmodning om besv...
ANM ODNING
Dok.: 1037945 Titel:
REDEGØRELSE
Side 1 – 4
7. januar 2014
Undertegnede og Dansk Byggebranche samt borgere / forbrugere imødeser, jf. denne skrivelse, konkret
besvarelse og fyldestgørende redegørelse af nedennævnte.
Skrivelsen drejer sig om salg og opførelse af et betydeligt antal boligenheder, hvor det er konstateret :
At Entreprenøren bevidst har overtrådt:
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At Entreprenøren bevidst har forårsaget væsentlige brud på:
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At Entreprenøren bevidst har begået væsentlige svigt af:
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
At Entreprenøren bevidst har vildledt Kommuner / Offentlige M yndigheder og Forbrugerne ved:
-
At indberette fiktive beregninger, tegninger og bygningsdata, ifm. ansøgning om Byggetilladelse.
- At undlade ansøgning om tilladelse / dispensation til særlige brandforøgende konstruktioner.
- At opføre bygninger med store afvigelser fra indberettet dokumentation.
- At vildlede Kommuner til at udstede ulovlige Byggetilladelser.
- At undlade indberetning af faktiske og korrigerede bygningsdata ifm. færdigmelding.
- At opføre ulovlige bygninger i uoverensstemmelse med Byggetilladelser.
- At opføre bygninger, som på vigtige og vitale punkter ikke opfylder gældende Bygningsreglement, SBi-an-
visninger, DS-normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv.
De konkrete overtrædelser af gældende lovgivning, har bl.a. medført, at Entreprenøren har:
- Leveret ulovlige bygninger til Forbrugerne.
- Leveret bygninger, som er ulovlige at videresælge.
- Påført Forbrugerne risici, gener, ansvar, tab og værdiforringelser.
- Påført Forbrugerne betydelige sundheds-og sikkerhedsmæssige og livstruende risici.
- Anvendt byggematerialer og byggemetoder, som ikke opfylder Bygningsreglement, SBi-anvisninger, DS-
normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv. og derved opnået konkurrenceforvridende fordele
overfor lignende Bygge-og Anlægsvirksomheder.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opnå offentlige miljømæssige målsætninger.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opføre sunde og sikre kvalitetsboliger, jf. målsætninger.
Nævnte forhold er konstateret ved:
- Visuel inspektion og nærmere bygningsundersøgelser.
- Sammenligning af Kommuners byggesagsdokumentation med faktiske bygninger.
- Udtalelser og bekræftelse fra visse Kommuner.
- Bekræftende erkendelser af ensartede fejl af Syn-og skønsmand, ved tidligere lignende sag.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1037945 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Beskrivelse af groveste konkrete konstruktionsfejl:
Fejl:
Side 2 - 4
Følgeskader / konsekvenser:
- M anglende og ukorrekt / tætning og isolering af vinduer og døre
- Ukorrekt tætning og isolering mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt samling af ” hulmursisolering”
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum som isolering
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum til tætning
- M anglende fugtspærre mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt etablering og tætning af Dampspærre
- M anglende og ukorrekt udførsel af stormsikring
- M anglende og ukorrekt understøtning af ydervægge
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved tagkonstruktioner
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved flugtveje
- M ontage af ukorrekt af spotlamper
- M anglende Indberetning af korrekte bygningsdata
- M anglende beskrivelse af ovennævnte byggemetoder
- M anglende Kvalitetssikring og Energimærkning
Entreprenøren og Advokat:
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt, brand
Fugt
Energitab, fugt, skimmelsvamp
Bygningsskader, stabilitet
Sætningsskader, stabilitet
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af bevidste og
konstaterede overtrædelser af gældende Byggelove og Bygningsreglementet.
- forsøger samstemmende med deres advokat, at vildlede ikke faglige dommere, ved at komplicere tekniske
begreber og juridiske lovord, for derved at undgå teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig under-
søgelse af konstaterede tekniske forhold samt produkt-og reklamationsansvar.
- Benægter og modsætter sig nærmere retslig undersøgelse af konstateret bevidst fortielse af konstruk-
tionsfejl og produktviden, for derved at opnå påstået forældelse.
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af konstaterede
misvisende og vildledende indberetninger til Kommuner.
- Henholder og hævder udelukkende at være underlagt 5-årigt reklamationsansvar, trods beskrivelser
under
Entreprenørens produktansvar
og sagen karakter
.
- Henholder og hævder, at forældelse ikke er ophævet ifm. den iværksatte udbedring af brandforøgende
konstruktionsfejl, jf. kampagne af oktober 2012.
Produktansvar / Produktviden:
- Entreprenøren har ejet typehusfirmaet siden 2001 og har dermed fuldt konstruktions-og produktansvar.
- Det har siden 2001, påhvilet Entreprenøren at konstruere, udvikle og opgradere husene til gældende krav
i bygningsreglementet.
- Entreprenøren og deres advokat, er gjort bekendt med og har taget stilling til spørgsmålene i januar 2009.
- Entreprenøren offentliggør først udbedringskampagne i oktober 2012, grundet Energistyrelsens viden.
Ovennævnte foranlediger til den antagelse, at Entreprenøren bevidst skaber forældelse.
Politianmeldelse af Entreprenøren for:
- Salg og opførsel bygninger, som medfører akut fare for Forbrugernes sundhed og personsikkerhed.
- M isinformation og vildledning af Offentlige M yndigheder.
- Overtrædelse af gældende lovgivning.
Politianmeldelse blev afvist med uacceptable begrundelser og mangelfulde undersøgelser - men medførte
at Energistyrelsen pålagde Entreprenøren at redegøre for forholdene.
I den forbindelse indberettede Entreprenøren mangelfuld, misvisende og ufuldstændigt dokumentations-
og udbedringsmateriale til Energistyrelsen.
Trods Energistyrelsen tidligere er meget grundigt informeret om samtlige forhold, anerkendte Styrelsen
Entreprenørens materiale, med uacceptable begrundelser og uden nærmere undersøgelse af sagen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1037945 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Entreprenørens udbedringskampagne og informationsmateriale:
Side 3 - 4
Entreprenøren udsender i okt ober 2012, to forskellige versioner af informationsfoldere til ejere af de
pågældende typer Enfamilie, - Rækkehuse-og Dobbelthuse, hvor det alene oplyses, at man er blevet
opmærksom på enkelte fejl som vil blive udbedret pr. kulance - men man undlader at informere om, at
fejlene medfører alvorlig brandmæssige risici, som skaber alvorlig fare for personsikkerheden.
Nedennævnte punkter vedr. skjulte brandforøgende konstruktionsfejl og manglende brandsikring, fore-
kommer i forskellig grad i de fleste huse, bygget fra minimum 2001 og udgør samme risici, uanset årgang.
Trods ovennævnte og øvrige ansvarsaspekter, påstår Entreprenøren, kun at have 5-årigt reklamations-
ansvar for fejl i grundkonstruktionerne samt skjulte konstruktionsfejl og vælger derfor at differentiere
tilbud om udbedring efter flg. kriterier:
-
-
Version 2 / Pkt. 1 og 3 – huse bygget fra 1. juli 2001 til 1. maj 2007
Version 3 / Pkt. 1, 2 og 3 – Huse bygget efter 1. maj 2007
Pkt. 1 - Brandbar isolering omkring vinduer og døre - Flugtveje
:
- Kombineret med brandbart M ontageskum, anvendt som isolerings- og tætningsmateriale.
- Entreprenøren tilbyder endvidere at udbetale kompensationsbeløb til ” gør-det-selvudbedring” , uden at
oplyse Forbrugeren udførligt om årsag, krav og risici.
Pkt. 2 - Brandbar isolering på loft omkring træspær:
- Specielt denne fejl medfører konsekvenser som beskrevet under -
Beskrivelse af konkrete brande.
Pkt. 3 - M anglende branddæmpende isolering på lofter over integrerede vognporte og terrasser:
- Entreprenøren oplyser ikke, at der kan forekomme brandbar isolering ved adskillelse til beboelsesdel.
- Herudover er der på Række- og Dobbelthuse, konstat eret mangler ved brandsikring af lejlighedsskel.
Det skal i øvrigt bemærkes, at Entreprenørens ufuldstændige udbedringsmetoder, ikke opfylder Bygnings-
reglementets krav og at informationsmaterialet giver udtryk for teoretiske fejlvurderinger af faktiske risici.
Beskrivelse af konkrete brande i de pågældende typehuse:
Forløbene og udfaldet af brandene, er en direkte konsekvens af de
brandforøgende
bygningsdele, hvor
husene blev totalskadet og efterfølgende revet ned.
- Brandene udviklede sig på loftet og antændte relativt hurtigt det brandbare isoleringsmateriale.
- Flammerne løb hastigt langs ydervæggen og antændte træspærene, undertag mv.
- På det "lukkede" loftrum, steg røgudvikling og temperatur på kort tid til et niveau, hvor røggasser antæn-
des og medfører overtænding.
- Flammerne som var koncentreret på loftrummet, forårsagede ikke røgspredning til beboelsesdelen og
udløste derfor ikke brandalarmer.
- Vægten af betontagstenene bevirkede at spærkonstruktion og lofter brød sammen, hvilket kunne
medføre hastig antændelse af vinduer / døre, møbler mv. og dermed spærring af rednings-og flugtveje.
Brandene udviklede sig til voldsomme overtændinger inden for 5-10 minutter og lignende situationer, som
opstår mens beboerne sover, vil forøge risikoen for akut personfare betydeligt.
Kommuners ansvar og pligter:
Da Forbrugerne ikke har haft indflydelse på, at Entreprenøren bevidst har overtrådt gældende regler og der
er sket væsentlige svigt i kvalitetssikringen, er Forbrugerne uforskyldt påført det utilsigtede dilemma, at
Kommunerne kan pålægge den enkelte husejer at bringe bygningerne i lovlig stand.
Da Forbrugere generelt ikke besidder byggeteknisk viden samt dybere kendskab til bygningsreglementet og
mener sig beskyttet af Dansk lovgivning, entreprisekontrakter, AB93 og lignende salgs- og leveringsbetin-
gelser, er det ikke et rimeligt forlangende, at husejere skal iværksætte nærmere undersøgelse af bygningers
basale og skjulte grundkonstruktioner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1037945 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Side 4 - 4
Regeringen og Folket inget s ansvarlige M inist erier/ M inist re samt øvrige relevant e Offent lige
M yndigheder og Inst anser, udbedes venligst fyldest gørende redegørelse for besvarelse af denne
skrivelse samt om overt rædelser, svigt og brud på de enkelt e lovom råder er accept able.
At der bevidst er sket overtrædelse af:
-
-
-
-
-
-
-
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At der bevidst er sket væsentlige brud på:
-
-
-
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At der bevidst er begået væsentlige svigt af:
-
-
-
-
-
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
Det ønskes yderligere besvaret, hvorvidt:
-
-
-
-
Regeringen / Folketinget er forpligtet at handle i Forbrugermæssige forhold og sager, som er
forårsaget af overtrædelser af gældende lovgivning
Det er acceptabelt, at Kommuner generelt ikke reagerer og agerer på gentagne anmeldelser og
henvendelser om forholdene.
Det er acceptabelt, at det Danske Retsvæsen og øvrige Danske M yndigheder ikke i højere grad
kontrollerer / beskytter lovgivningen og dermed Branchens og Forbrugernes interesser og ret.
Arbejde med klarlægning af åbenlyse fejl jf. bygningsreglementets krav, placering af ansvar og
udbedringsomkostninger hos den forårsagende og skyldige part, er tids-og procesmæssigt rimeligt
og acceptabelt, i forhold til den tid det varer at projekt ere og opføre en lovlig bygning.
Undertegnede er naturligvis villig til at fremlægge fuld dokumentation og beviser for forholdene i skrivelsen
og deltager meget gerne i en åben debat om løsning af sagerne.
Det er med største forventning, at Regeringen / Folketinget udviser stor ansvarlighed for Vælgernes,
Branchens, lovgivningens og M iljøets interesser og at der foranstaltes belysning og afklaring af forholdene
ved en Domstol.
M ed venlig hilsen
Leif Boelskov
41 12 09 57
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0013.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0014.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 5 Dok.: 1044046 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Emne:
Vedhæftede filer:
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse og redegørelse
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse.pdf
Regeringsspartiernes Ministerier / Ministre.
Der udbedes venligst redegørelse og besvaret af vedhæftede skrivelse.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
gpFGdFp RG bGVpRSsq
pFGdFp RGbGVuaQGw
gpFGdFpRGbGVRpGpRci gebGbefI
kWVGQS
dWcbWa
`SYXQGWVFUTPSRQFPIHGFED
Fra:
Sendt:
Til:
Leif Boelskov
7.
2014 18:57
Energi og
Erhvervs- og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0015.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016
OM BESVARELSE OG
2014.01.07 - Anmodning om besv...
ANM ODNING
Dok.: 1044048 Titel:
REDEGØRELSE
Side 1 – 4
7. januar 2014
Undertegnede og Dansk Byggebranche samt borgere / forbrugere imødeser, jf. denne skrivelse, konkret
besvarelse og fyldestgørende redegørelse af nedennævnte.
Skrivelsen drejer sig om salg og opførelse af et betydeligt antal boligenheder, hvor det er konstateret :
At Entreprenøren bevidst har overtrådt:
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At Entreprenøren bevidst har forårsaget væsentlige brud på:
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At Entreprenøren bevidst har begået væsentlige svigt af:
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
At Entreprenøren bevidst har vildledt Kommuner / Offentlige M yndigheder og Forbrugerne ved:
-
At indberette fiktive beregninger, tegninger og bygningsdata, ifm. ansøgning om Byggetilladelse.
- At undlade ansøgning om tilladelse / dispensation til særlige brandforøgende konstruktioner.
- At opføre bygninger med store afvigelser fra indberettet dokumentation.
- At vildlede Kommuner til at udstede ulovlige Byggetilladelser.
- At undlade indberetning af faktiske og korrigerede bygningsdata ifm. færdigmelding.
- At opføre ulovlige bygninger i uoverensstemmelse med Byggetilladelser.
- At opføre bygninger, som på vigtige og vitale punkter ikke opfylder gældende Bygningsreglement, SBi-an-
visninger, DS-normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv.
De konkrete overtrædelser af gældende lovgivning, har bl.a. medført, at Entreprenøren har:
- Leveret ulovlige bygninger til Forbrugerne.
- Leveret bygninger, som er ulovlige at videresælge.
- Påført Forbrugerne risici, gener, ansvar, tab og værdiforringelser.
- Påført Forbrugerne betydelige sundheds-og sikkerhedsmæssige og livstruende risici.
- Anvendt byggematerialer og byggemetoder, som ikke opfylder Bygningsreglement, SBi-anvisninger, DS-
normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv. og derved opnået konkurrenceforvridende fordele
overfor lignende Bygge-og Anlægsvirksomheder.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opnå offentlige miljømæssige målsætninger.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opføre sunde og sikre kvalitetsboliger, jf. målsætninger.
Nævnte forhold er konstateret ved:
- Visuel inspektion og nærmere bygningsundersøgelser.
- Sammenligning af Kommuners byggesagsdokumentation med faktiske bygninger.
- Udtalelser og bekræftelse fra visse Kommuner.
- Bekræftende erkendelser af ensartede fejl af Syn-og skønsmand, ved tidligere lignende sag.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1044048 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Beskrivelse af groveste konkrete konstruktionsfejl:
Fejl:
Side 2 - 4
Følgeskader / konsekvenser:
- M anglende og ukorrekt / tætning og isolering af vinduer og døre
- Ukorrekt tætning og isolering mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt samling af ” hulmursisolering”
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum som isolering
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum til tætning
- M anglende fugtspærre mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt etablering og tætning af Dampspærre
- M anglende og ukorrekt udførsel af stormsikring
- M anglende og ukorrekt understøtning af ydervægge
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved tagkonstruktioner
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved flugtveje
- M ontage af ukorrekt af spotlamper
- M anglende Indberetning af korrekte bygningsdata
- M anglende beskrivelse af ovennævnte byggemetoder
- M anglende Kvalitetssikring og Energimærkning
Entreprenøren og Advokat:
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt, brand
Fugt
Energitab, fugt, skimmelsvamp
Bygningsskader, stabilitet
Sætningsskader, stabilitet
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af bevidste og
konstaterede overtrædelser af gældende Byggelove og Bygningsreglementet.
- forsøger samstemmende med deres advokat, at vildlede ikke faglige dommere, ved at komplicere tekniske
begreber og juridiske lovord, for derved at undgå teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig under-
søgelse af konstaterede tekniske forhold samt produkt-og reklamationsansvar.
- Benægter og modsætter sig nærmere retslig undersøgelse af konstateret bevidst fortielse af konstruk-
tionsfejl og produktviden, for derved at opnå påstået forældelse.
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af konstaterede
misvisende og vildledende indberetninger til Kommuner.
- Henholder og hævder udelukkende at være underlagt 5-årigt reklamationsansvar, trods beskrivelser
under
Entreprenørens produktansvar
og sagen karakter
.
- Henholder og hævder, at forældelse ikke er ophævet ifm. den iværksatte udbedring af brandforøgende
konstruktionsfejl, jf. kampagne af oktober 2012.
Produktansvar / Produktviden:
- Entreprenøren har ejet typehusfirmaet siden 2001 og har dermed fuldt konstruktions-og produktansvar.
- Det har siden 2001, påhvilet Entreprenøren at konstruere, udvikle og opgradere husene til gældende krav
i bygningsreglementet.
- Entreprenøren og deres advokat, er gjort bekendt med og har taget stilling til spørgsmålene i januar 2009.
- Entreprenøren offentliggør først udbedringskampagne i oktober 2012, grundet Energistyrelsens viden.
Ovennævnte foranlediger til den antagelse, at Entreprenøren bevidst skaber forældelse.
Politianmeldelse af Entreprenøren for:
- Salg og opførsel bygninger, som medfører akut fare for Forbrugernes sundhed og personsikkerhed.
- M isinformation og vildledning af Offentlige M yndigheder.
- Overtrædelse af gældende lovgivning.
Politianmeldelse blev afvist med uacceptable begrundelser og mangelfulde undersøgelser - men medførte
at Energistyrelsen pålagde Entreprenøren at redegøre for forholdene.
I den forbindelse indberettede Entreprenøren mangelfuld, misvisende og ufuldstændigt dokumentations-
og udbedringsmateriale til Energistyrelsen.
Trods Energistyrelsen tidligere er meget grundigt informeret om samtlige forhold, anerkendte Styrelsen
Entreprenørens materiale, med uacceptable begrundelser og uden nærmere undersøgelse af sagen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1044048 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Entreprenørens udbedringskampagne og informationsmateriale:
Side 3 - 4
Entreprenøren udsender i okt ober 2012, to forskellige versioner af informationsfoldere til ejere af de
pågældende typer Enfamilie, - Rækkehuse-og Dobbelthuse, hvor det alene oplyses, at man er blevet
opmærksom på enkelte fejl som vil blive udbedret pr. kulance - men man undlader at informere om, at
fejlene medfører alvorlig brandmæssige risici, som skaber alvorlig fare for personsikkerheden.
Nedennævnte punkter vedr. skjulte brandforøgende konstruktionsfejl og manglende brandsikring, fore-
kommer i forskellig grad i de fleste huse, bygget fra minimum 2001 og udgør samme risici, uanset årgang.
Trods ovennævnte og øvrige ansvarsaspekter, påstår Entreprenøren, kun at have 5-årigt reklamations-
ansvar for fejl i grundkonstruktionerne samt skjulte konstruktionsfejl og vælger derfor at differentiere
tilbud om udbedring efter flg. kriterier:
-
-
Version 2 / Pkt. 1 og 3 – huse bygget fra 1. juli 2001 til 1. maj 2007
Version 3 / Pkt. 1, 2 og 3 – Huse bygget efter 1. maj 2007
Pkt. 1 - Brandbar isolering omkring vinduer og døre - Flugtveje
:
- Kombineret med brandbart M ontageskum, anvendt som isolerings- og tætningsmateriale.
- Entreprenøren tilbyder endvidere at udbetale kompensationsbeløb til ” gør-det-selvudbedring” , uden at
oplyse Forbrugeren udførligt om årsag, krav og risici.
Pkt. 2 - Brandbar isolering på loft omkring træspær:
- Specielt denne fejl medfører konsekvenser som beskrevet under -
Beskrivelse af konkrete brande.
Pkt. 3 - M anglende branddæmpende isolering på lofter over integrerede vognporte og terrasser:
- Entreprenøren oplyser ikke, at der kan forekomme brandbar isolering ved adskillelse til beboelsesdel.
- Herudover er der på Række- og Dobbelthuse, konstat eret mangler ved brandsikring af lejlighedsskel.
Det skal i øvrigt bemærkes, at Entreprenørens ufuldstændige udbedringsmetoder, ikke opfylder Bygnings-
reglementets krav og at informationsmaterialet giver udtryk for teoretiske fejlvurderinger af faktiske risici.
Beskrivelse af konkrete brande i de pågældende typehuse:
Forløbene og udfaldet af brandene, er en direkte konsekvens af de
brandforøgende
bygningsdele, hvor
husene blev totalskadet og efterfølgende revet ned.
- Brandene udviklede sig på loftet og antændte relativt hurtigt det brandbare isoleringsmateriale.
- Flammerne løb hastigt langs ydervæggen og antændte træspærene, undertag mv.
- På det "lukkede" loftrum, steg røgudvikling og temperatur på kort tid til et niveau, hvor røggasser antæn-
des og medfører overtænding.
- Flammerne som var koncentreret på loftrummet, forårsagede ikke røgspredning til beboelsesdelen og
udløste derfor ikke brandalarmer.
- Vægten af betontagstenene bevirkede at spærkonstruktion og lofter brød sammen, hvilket kunne
medføre hastig antændelse af vinduer / døre, møbler mv. og dermed spærring af rednings-og flugtveje.
Brandene udviklede sig til voldsomme overtændinger inden for 5-10 minutter og lignende situationer, som
opstår mens beboerne sover, vil forøge risikoen for akut personfare betydeligt.
Kommuners ansvar og pligter:
Da Forbrugerne ikke har haft indflydelse på, at Entreprenøren bevidst har overtrådt gældende regler og der
er sket væsentlige svigt i kvalitetssikringen, er Forbrugerne uforskyldt påført det utilsigtede dilemma, at
Kommunerne kan pålægge den enkelte husejer at bringe bygningerne i lovlig stand.
Da Forbrugere generelt ikke besidder byggeteknisk viden samt dybere kendskab til bygningsreglementet og
mener sig beskyttet af Dansk lovgivning, entreprisekontrakter, AB93 og lignende salgs- og leveringsbetin-
gelser, er det ikke et rimeligt forlangende, at husejere skal iværksætte nærmere undersøgelse af bygningers
basale og skjulte grundkonstruktioner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1044048 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Side 4 - 4
Regeringen og Folket inget s ansvarlige M inist erier/ M inist re samt øvrige relevant e Offent lige
M yndigheder og Inst anser, udbedes venligst fyldest gørende redegørelse for besvarelse af denne
skrivelse samt om overt rædelser, svigt og brud på de enkelt e lovom råder er accept able.
At der bevidst er sket overtrædelse af:
-
-
-
-
-
-
-
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At der bevidst er sket væsentlige brud på:
-
-
-
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At der bevidst er begået væsentlige svigt af:
-
-
-
-
-
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
Det ønskes yderligere besvaret, hvorvidt:
-
-
-
-
Regeringen / Folketinget er forpligtet at handle i Forbrugermæssige forhold og sager, som er
forårsaget af overtrædelser af gældende lovgivning
Det er acceptabelt, at Kommuner generelt ikke reagerer og agerer på gentagne anmeldelser og
henvendelser om forholdene.
Det er acceptabelt, at det Danske Retsvæsen og øvrige Danske M yndigheder ikke i højere grad
kontrollerer / beskytter lovgivningen og dermed Branchens og Forbrugernes interesser og ret.
Arbejde med klarlægning af åbenlyse fejl jf. bygningsreglementets krav, placering af ansvar og
udbedringsomkostninger hos den forårsagende og skyldige part, er tids-og procesmæssigt rimeligt
og acceptabelt, i forhold til den tid det varer at projekt ere og opføre en lovlig bygning.
Undertegnede er naturligvis villig til at fremlægge fuld dokumentation og beviser for forholdene i skrivelsen
og deltager meget gerne i en åben debat om løsning af sagerne.
Det er med største forventning, at Regeringen / Folketinget udviser stor ansvarlighed for Vælgernes,
Branchens, lovgivningens og M iljøets interesser og at der foranstaltes belysning og afklaring af forholdene
ved en Domstol.
M ed venlig hilsen
Leif Boelskov
41 12 09 57
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0020.png
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Akt: 6 Dok.: 1052085 Titel: Rykker for svar
Emne:
Vedhæftede filer:
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse.pdf
Regeringsspartiernes Ministerier / Ministre.
Undertegnede imødeser venligst en skriftlig bekræftelse af modtagelse af nedenstående
mail, med vedhæftet fil af 07.01.2014 samt Deres tiltag ifm. det videre forløb og
behandling.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
Regeringsspartiernes Ministerier / Ministre.
Der udbedes venligst redegørelse og besvaret af vedhæftede skrivelse.
Med venlig hilsen
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
41 12 09 57
[email protected]
x|v‰|xv‡vt–†w v•
x|v‰|x v‡vtx€”“
€„ ƒt†‚t†
x|v‰|x v‡vtxvxˆ’
‘
v‰|‡ Žut vw€
Œz‹Š
‰uˆ‡u†
…
€„ƒwvut|‚y€w|y~}v|{zyxwvut
s
Fra:
Leif Boelskov
Sendt:
7.
2014
Til:
og Bygning
[email protected]);
([email protected]);
([email protected])
Emne:
2014.01.07 - Anmodning om besvarelse og redegørelse
(
); Erhvervs- og
hgy€ dyg …€˜€g…‡li
y…„yr’g”ƒ ’ y …„ygld‡yq …ydyo
gy€ dyg …€˜€n–„€m
hgy€dyg…€˜€…g€g…™f
e’€„‡
d’™˜’–
•‡”“„€’y‰ˆƒ‡…„yƒ‚€yxv
Fra:
Sendt:
Til:
Leif Boelskov
22.
2014 19:19
Energi og Bygning;
Erhvervs- og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
1785984_0021.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016
OM BESVARELSE OG
2014.01.07 - Anmodning om besv...
ANM ODNING
Dok.: 1052087 Titel:
REDEGØRELSE
Side 1 – 4
7. januar 2014
Undertegnede og Dansk Byggebranche samt borgere / forbrugere imødeser, jf. denne skrivelse, konkret
besvarelse og fyldestgørende redegørelse af nedennævnte.
Skrivelsen drejer sig om salg og opførelse af et betydeligt antal boligenheder, hvor det er konstateret :
At Entreprenøren bevidst har overtrådt:
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At Entreprenøren bevidst har forårsaget væsentlige brud på:
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At Entreprenøren bevidst har begået væsentlige svigt af:
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
At Entreprenøren bevidst har vildledt Kommuner / Offentlige M yndigheder og Forbrugerne ved:
-
At indberette fiktive beregninger, tegninger og bygningsdata, ifm. ansøgning om Byggetilladelse.
- At undlade ansøgning om tilladelse / dispensation til særlige brandforøgende konstruktioner.
- At opføre bygninger med store afvigelser fra indberettet dokumentation.
- At vildlede Kommuner til at udstede ulovlige Byggetilladelser.
- At undlade indberetning af faktiske og korrigerede bygningsdata ifm. færdigmelding.
- At opføre ulovlige bygninger i uoverensstemmelse med Byggetilladelser.
- At opføre bygninger, som på vigtige og vitale punkter ikke opfylder gældende Bygningsreglement, SBi-an-
visninger, DS-normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv.
De konkrete overtrædelser af gældende lovgivning, har bl.a. medført, at Entreprenøren har:
- Leveret ulovlige bygninger til Forbrugerne.
- Leveret bygninger, som er ulovlige at videresælge.
- Påført Forbrugerne risici, gener, ansvar, tab og værdiforringelser.
- Påført Forbrugerne betydelige sundheds-og sikkerhedsmæssige og livstruende risici.
- Anvendt byggematerialer og byggemetoder, som ikke opfylder Bygningsreglement, SBi-anvisninger, DS-
normer, Producent-anvisninger og materialekrav mv. og derved opnået konkurrenceforvridende fordele
overfor lignende Bygge-og Anlægsvirksomheder.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opnå offentlige miljømæssige målsætninger.
- Svigtet brancheansvar, for medvirken til at opføre sunde og sikre kvalitetsboliger, jf. målsætninger.
Nævnte forhold er konstateret ved:
- Visuel inspektion og nærmere bygningsundersøgelser.
- Sammenligning af Kommuners byggesagsdokumentation med faktiske bygninger.
- Udtalelser og bekræftelse fra visse Kommuner.
- Bekræftende erkendelser af ensartede fejl af Syn-og skønsmand, ved tidligere lignende sag.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1052087 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Beskrivelse af groveste konkrete konstruktionsfejl:
Fejl:
Side 2 - 4
Følgeskader / konsekvenser:
- M anglende og ukorrekt / tætning og isolering af vinduer og døre
- Ukorrekt tætning og isolering mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt samling af ” hulmursisolering”
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum som isolering
- Anvendelse af uklassificeret M ontageskum til tætning
- M anglende fugtspærre mellem ydervægge og sokkel
- Ukorrekt etablering og tætning af Dampspærre
- M anglende og ukorrekt udførsel af stormsikring
- M anglende og ukorrekt understøtning af ydervægge
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved tagkonstruktioner
- Brandforøgende skjulte bygningsdele ved flugtveje
- M ontage af ukorrekt af spotlamper
- M anglende Indberetning af korrekte bygningsdata
- M anglende beskrivelse af ovennævnte byggemetoder
- M anglende Kvalitetssikring og Energimærkning
Entreprenøren og Advokat:
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt / kuldebro
Energitab, fugt, brand
Energitab, fugt, brand
Fugt
Energitab, fugt, skimmelsvamp
Bygningsskader, stabilitet
Sætningsskader, stabilitet
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Brand, personsikkerhed
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
Dokumentation / M yndigheder
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af bevidste og
konstaterede overtrædelser af gældende Byggelove og Bygningsreglementet.
- forsøger samstemmende med deres advokat, at vildlede ikke faglige dommere, ved at komplicere tekniske
begreber og juridiske lovord, for derved at undgå teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig under-
søgelse af konstaterede tekniske forhold samt produkt-og reklamationsansvar.
- Benægter og modsætter sig nærmere retslig undersøgelse af konstateret bevidst fortielse af konstruk-
tionsfejl og produktviden, for derved at opnå påstået forældelse.
- Benægter og modsætter sig teknisk realitetsbehandling og nærmere retslig undersøgelse af konstaterede
misvisende og vildledende indberetninger til Kommuner.
- Henholder og hævder udelukkende at være underlagt 5-årigt reklamationsansvar, trods beskrivelser
under
Entreprenørens produktansvar
og sagen karakter
.
- Henholder og hævder, at forældelse ikke er ophævet ifm. den iværksatte udbedring af brandforøgende
konstruktionsfejl, jf. kampagne af oktober 2012.
Produktansvar / Produktviden:
- Entreprenøren har ejet typehusfirmaet siden 2001 og har dermed fuldt konstruktions-og produktansvar.
- Det har siden 2001, påhvilet Entreprenøren at konstruere, udvikle og opgradere husene til gældende krav
i bygningsreglementet.
- Entreprenøren og deres advokat, er gjort bekendt med og har taget stilling til spørgsmålene i januar 2009.
- Entreprenøren offentliggør først udbedringskampagne i oktober 2012, grundet Energistyrelsens viden.
Ovennævnte foranlediger til den antagelse, at Entreprenøren bevidst skaber forældelse.
Politianmeldelse af Entreprenøren for:
- Salg og opførsel bygninger, som medfører akut fare for Forbrugernes sundhed og personsikkerhed.
- M isinformation og vildledning af Offentlige M yndigheder.
- Overtrædelse af gældende lovgivning.
Politianmeldelse blev afvist med uacceptable begrundelser og mangelfulde undersøgelser - men medførte
at Energistyrelsen pålagde Entreprenøren at redegøre for forholdene.
I den forbindelse indberettede Entreprenøren mangelfuld, misvisende og ufuldstændigt dokumentations-
og udbedringsmateriale til Energistyrelsen.
Trods Energistyrelsen tidligere er meget grundigt informeret om samtlige forhold, anerkendte Styrelsen
Entreprenørens materiale, med uacceptable begrundelser og uden nærmere undersøgelse af sagen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1052087 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Entreprenørens udbedringskampagne og informationsmateriale:
Side 3 - 4
Entreprenøren udsender i okt ober 2012, to forskellige versioner af informationsfoldere til ejere af de
pågældende typer Enfamilie, - Rækkehuse-og Dobbelthuse, hvor det alene oplyses, at man er blevet
opmærksom på enkelte fejl som vil blive udbedret pr. kulance - men man undlader at informere om, at
fejlene medfører alvorlig brandmæssige risici, som skaber alvorlig fare for personsikkerheden.
Nedennævnte punkter vedr. skjulte brandforøgende konstruktionsfejl og manglende brandsikring, fore-
kommer i forskellig grad i de fleste huse, bygget fra minimum 2001 og udgør samme risici, uanset årgang.
Trods ovennævnte og øvrige ansvarsaspekter, påstår Entreprenøren, kun at have 5-årigt reklamations-
ansvar for fejl i grundkonstruktionerne samt skjulte konstruktionsfejl og vælger derfor at differentiere
tilbud om udbedring efter flg. kriterier:
-
-
Version 2 / Pkt. 1 og 3 – huse bygget fra 1. juli 2001 til 1. maj 2007
Version 3 / Pkt. 1, 2 og 3 – Huse bygget efter 1. maj 2007
Pkt. 1 - Brandbar isolering omkring vinduer og døre - Flugtveje
:
- Kombineret med brandbart M ontageskum, anvendt som isolerings- og tætningsmateriale.
- Entreprenøren tilbyder endvidere at udbetale kompensationsbeløb til ” gør-det-selvudbedring” , uden at
oplyse Forbrugeren udførligt om årsag, krav og risici.
Pkt. 2 - Brandbar isolering på loft omkring træspær:
- Specielt denne fejl medfører konsekvenser som beskrevet under -
Beskrivelse af konkrete brande.
Pkt. 3 - M anglende branddæmpende isolering på lofter over integrerede vognporte og terrasser:
- Entreprenøren oplyser ikke, at der kan forekomme brandbar isolering ved adskillelse til beboelsesdel.
- Herudover er der på Række- og Dobbelthuse, konstat eret mangler ved brandsikring af lejlighedsskel.
Det skal i øvrigt bemærkes, at Entreprenørens ufuldstændige udbedringsmetoder, ikke opfylder Bygnings-
reglementets krav og at informationsmaterialet giver udtryk for teoretiske fejlvurderinger af faktiske risici.
Beskrivelse af konkrete brande i de pågældende typehuse:
Forløbene og udfaldet af brandene, er en direkte konsekvens af de
brandforøgende
bygningsdele, hvor
husene blev totalskadet og efterfølgende revet ned.
- Brandene udviklede sig på loftet og antændte relativt hurtigt det brandbare isoleringsmateriale.
- Flammerne løb hastigt langs ydervæggen og antændte træspærene, undertag mv.
- På det "lukkede" loftrum, steg røgudvikling og temperatur på kort tid til et niveau, hvor røggasser antæn-
des og medfører overtænding.
- Flammerne som var koncentreret på loftrummet, forårsagede ikke røgspredning til beboelsesdelen og
udløste derfor ikke brandalarmer.
- Vægten af betontagstenene bevirkede at spærkonstruktion og lofter brød sammen, hvilket kunne
medføre hastig antændelse af vinduer / døre, møbler mv. og dermed spærring af rednings-og flugtveje.
Brandene udviklede sig til voldsomme overtændinger inden for 5-10 minutter og lignende situationer, som
opstår mens beboerne sover, vil forøge risikoen for akut personfare betydeligt.
Kommuners ansvar og pligter:
Da Forbrugerne ikke har haft indflydelse på, at Entreprenøren bevidst har overtrådt gældende regler og der
er sket væsentlige svigt i kvalitetssikringen, er Forbrugerne uforskyldt påført det utilsigtede dilemma, at
Kommunerne kan pålægge den enkelte husejer at bringe bygningerne i lovlig stand.
Da Forbrugere generelt ikke besidder byggeteknisk viden samt dybere kendskab til bygningsreglementet og
mener sig beskyttet af Dansk lovgivning, entreprisekontrakter, AB93 og lignende salgs- og leveringsbetin-
gelser, er det ikke et rimeligt forlangende, at husejere skal iværksætte nærmere undersøgelse af bygningers
basale og skjulte grundkonstruktioner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 448: Kopi til orientering af henvendelse af 2/9-17 til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedrørende klage i byggesag, fra Leif Boelskov, Herlufmagle
Sagsnr.: 2012-7005-0016 Dok.: 1052087 Titel: 2014.01.07 - Anmodning om besv...
Side 4 - 4
Regeringen og Folket inget s ansvarlige M inist erier/ M inist re samt øvrige relevant e Offent lige
M yndigheder og Inst anser, udbedes venligst fyldest gørende redegørelse for besvarelse af denne
skrivelse samt om overt rædelser, svigt og brud på de enkelt e lovom råder er accept able.
At der bevidst er sket overtrædelse af:
-
-
-
-
-
-
-
M arkedsføringsloven
Konkurrenceloven
Forbrugerloven
Byggeloven
Bygningsreglementet
Forældelsesloven
M iljøloven og Fælles Europæiske miljømål / EU-Direktiv
At der bevidst er sket væsentlige brud på:
-
-
-
Entreprisekontrakter
Kvalitetssikring – undladelse af
M isbrug af Forbrugernes fuldmagt
At der bevidst er begået væsentlige svigt af:
-
-
-
-
-
Arbejdsgiveransvar
Produktansvar
Reklamationsansvar
Brancheansvar
Samfundsansvar
Det ønskes yderligere besvaret, hvorvidt:
-
-
-
-
Regeringen / Folketinget er forpligtet at handle i Forbrugermæssige forhold og sager, som er
forårsaget af overtrædelser af gældende lovgivning
Det er acceptabelt, at Kommuner generelt ikke reagerer og agerer på gentagne anmeldelser og
henvendelser om forholdene.
Det er acceptabelt, at det Danske Retsvæsen og øvrige Danske M yndigheder ikke i højere grad
kontrollerer / beskytter lovgivningen og dermed Branchens og Forbrugernes interesser og ret.
Arbejde med klarlægning af åbenlyse fejl jf. bygningsreglementets krav, placering af ansvar og
udbedringsomkostninger hos den forårsagende og skyldige part, er tids-og procesmæssigt rimeligt
og acceptabelt, i forhold til den tid det varer at projekt ere og opføre en lovlig bygning.
Undertegnede er naturligvis villig til at fremlægge fuld dokumentation og beviser for forholdene i skrivelsen
og deltager meget gerne i en åben debat om løsning af sagerne.
Det er med største forventning, at Regeringen / Folketinget udviser stor ansvarlighed for Vælgernes,
Branchens, lovgivningens og M iljøets interesser og at der foranstaltes belysning og afklaring af forholdene
ved en Domstol.
M ed venlig hilsen
Leif Boelskov
41 12 09 57
[email protected]