Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1785709_0001.png
Roa d Ma p 2 0 5 0
Tr a n s p o r t m in is t e r ie t o g Klim a m in is t e r ie t la n cer ed e i 2 0 1 3 en p r oces , d er m e d
ga r a n t i s k u lle b a r s le m ed en p la n , for a t gør e t r a n s p or t s ek t or en CO2 fr i i 2 0 5 0 .
P la n e n b le v o p give t .
TTT h a r p å eget in it ia t iv p å t a get s ig a t b es k r ive en r ea lis t is k vis ion :
R o a d Ma p 2 0 5 0 , ba s e r e t p å in n o va t ive lø s n in ge r
TTT er et in it ia t iv t a get a f u n d er t egn ed e Pa lle R J en s en , s om er civ.in g. og h a r a r b ejd et
m ed in n ova t ion i h ele m in p r ofes s ion elle k a r r ier e. Ma n ge p a t en t er er u d s t ed t i m it n a vn
og jeg h a r m od t a get et u t a l a f p r æ m ier og h æ d er s b evis n in ger for m in k r ea t ivit et .
I 2 0 0 1 b lev jeg a f CNN u d n æ vn t t il a t væ r e een a f d e få “p r in cip a l voices ” i ver d en ved r .
t r a n s p or t . New S cien t is t s k r ev om m it RUF k on cep t og s a gd e a t : “J en s en s s ys t em cou ld
t r a n s for m cit ies ”. Det er n et op h va d d er er b r u g for . BIG gr u p p en (Bja r k e In gels ) h a r
b es k r evet h vor d a n b yu d vik lin g og t r a n s p or t k a n s a m t æ n k es . I et m ød e m ed m ig h a r d e
er k en d t a t RUF t ek n ologien er s æ r d eles velegn et i d en for b in d els e.
Tid en er t il s t or e b es lu t n in ger s et i lys et a f k lim a u d for d r in gen . J eg vil for es lå følgen d e:
1 . Dr o p F e h m e r n fo r bin d e ls e n o g d e p la n la gt e le t ba n e r i s in n u væ r en d e for m - og
b r u g p en gen e p å a t u d vik le n y e t e k n o lo gie r , d er k a n løs e p r ob lem et .
IC4 k u n n e d r op p es .
Det k a n a n d r e k lim a t r u en d e p r ojek t er ogs å .
2 . R e d u c e r t r a fik vo lu m e n via in d før els e a f t e le h u s e .
3 . Op lø s m y ld r e t id e r n e , ved a t in d før e fo r s k u d t a r b e jd s t id for A-m en n es k er og B-
m en n es k er
4 . Fr em cyk lis m e via Cy k e lMe t r o og Ga n ge r e n (s e s id e 2 )
5 . Byg Ult r a Let -b a n er b a s er et p å R UF Du a lMo d e t ek n ologi
6 . S k a b et E U n e t a f R UF ba n e r , og a fs k a f flyr ejs er i E U
7 . Br u g E U n et t et t il u d vek s lin g a f en er gi (r egu ler k r a ft )
8 . S æ lg d is s e t e k n o lo gie r fr a n y e d a n s k e a r be jd s p la d s e r
Tr a n s p or t cen t er et ved Køge h a r a ccep t er et a t d er a n læ gges en t es t b a n e for RUF p å
d er es gr u n d u d en for Køge. Pot en t ielle in ves t or er fr a US A og S in ga p or e h a r vis t
in t er es s e. RUF In t er n a t ion a l h a r en k on t r a k t ved r . b r u g a f RUF t ek n ologi i In d ien .
RUF er a n b efa let a f en la n g r æ k k e ek s p er t er . S e: www.r u f.d k / r ecom m en d a t ion s .p d f
Tr a ffic Th in k Ta n k , Rob er t J a cob s en s Vej 7 8 .4 .2 , 2 3 0 0 S
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 444: Rapporten "RoadMap 2050", fra Traffic Think Tank
1785709_0002.png
Im p le m e n t e r in gs s t r a t e gi:
1 . Dr o p d e d å r lige p r o je k t e r
F e h m e r n p r o je k t e t b liver k u n en øk on om is k s u cces , h vis d er
k om m er et m a s s ivt t r a fik s p r in g a f b ilt r a fik . Det er u for en eligt m ed
d en n ød ven d ige r ed u k t ion a f CO2 u d led n in g.
E n t r a d it ion el le t b a n e p å R in g 3 er a n a lys er et a f COWI, t il a t b evir k e
m er e CO2 u d led n in g, og d en h a r en s a m fu n d s m æ s s ig n ega t iv væ r d i.
Den b yu d vik lin g, s om b r u ges s om a r gu m en t for a n læ gget a f let b a n en ,
k a n let op n å s m ed a n d r e løs n in ger . An læ gget a f en t r a d it ion el let b a n e
vil gen er e t r a fik k en p å Rin g 3 i m a n ge å r m en s en h øjb a n e (RUF) k u n
vil k r æ ve m in d r e in d gr eb .
De m a n ge m illia r d er , d er s p a r es , k a n b r u ges t il, a k t ivt a t s t øt t e
u d vik lin gen a f m er e effek t ive t r a n s p or t t ek n ologier . Der fin d es fler e
god e k a n d id a t er , s om h a r få et s æ r d eles p os it ive eva lu er in ger : RUF,
Cyk elMet r o, Ga n ger en m .fl.
2 . R e d u c e r t r a fik vo lu m e n
E t effek t ivt b r e d b å n d s n e t vil gør e d et m u ligt for m a n ge m en n es k er ,
a t a r b ejd e fr a lok a le t eleh u s e. Det b liver en a n d en for m for
a r b ejd s p la d s , m en d et vil folk a ccep t er e i b evid s t h ed en om , a t d et
h jæ lp er , ved a t r ed u cer e d en b ela s t en d e t r a fik m æ n gd e.
Ma n k a n s t a r t e m ed a t d æ k k e Lolla n d m ed b r ed b å n d , s om
k om p en s a t ion for a t d r op p e Feh m er n for b in d els en .
3 . Op lø s m y ld r e t id e r n e
Men n es k er h a r for s k ellige d øgn r yt m er .
Ved a t a ccep t er e a t A-m e n n e s k e r m ød er t id ligt og B-m e n n e s k e r
m ød er s en t , k a n m a n r ed u cer e m ot or vejs t r a fik k en s å m eget , a t d er
b liver et s p or i over s k u d . Det k a n s å b r u ges , t il a t et a b ler e et n et a f
u lt r a let t e b a n er , b a s er et p å Du a lMo d e R UF t ek n ologi. Før s t s om
k ollek t iv t r a fik , s en er e ogs å s om b iler (s elvk ør en d e p å s k in n en ).
Her ved op n å r m a n for d elen e ved s elvk ør en d e b iler , u d en a t lid e u n d er
d e m a n ge r is ici.
4 . F r e m c y k lis m e
Det er b evis t igen og igen , a t cyk lis m e h a r en s æ r d eles p os it iv
s a m fu n d s m æ s s ig væ r d i, b l.a . for d i d en gen er elle h elb r ed s t ils t a n d
for b ed r es d r a m a t is k .
E t n yt n et væ r k a f let t e s k in n er k a n r ea lis er e Cy k e lMe t r o vis ion en ,
s om k a n for øge a n t a llet a f cyk elp en d ler e m a r k a n t .
Vis ion en er a t et a b ler e et n et væ r k a f s m å h øjb a n er , d er k a n b æ r e
k a b in er t il cyk ler m ed p a s s a ger er . E n t yp is k p en d ler vil s å k u n n e
k ør e et p a r k m fr a s it h jem t il s t a r t en a f h øjb a n en . Her k ør er h u n in d
i en k a b in e m ed s in cyk el. Hu n b liver n u flyt t et d et la n ge s t r æ k (>2 0
k m ) ved 1 0 0 k m / t . Ka b in en k a n for la d es ved en d es t a t ion en og h u n
cyk ler s å d en s id s t e d el a f t u r en t il a r b ejd s p la d s en . Rejs et id en b liver
k or t er e en d m ed b il i d a g og CO2 a ft r yk k et er m in im a lt .
E n n y og effek t iv cyk elt yp e: Ga n ge r e n k a n u d n yt t e S -t ogen e m er e
effek t ivt en d t r a d it ion elle cyk ler . Den er velegn et t il a t cyk le m ed t il S -
t oget . Ved S -t oget k a n d en p å 2 s ek . fold es s a m m en s å d en k u n fyld er
1 / 5 a f h va d en cyk el fyld er . Ud fold n in gen t a ger 1 s ek . Der eft er k a n
m a n cyk le t il s it a r b ejd e, h vor d en igen k a n fold es s a m m en og
t r æ k k es op p å k on t or et s om en k u ffer t p å h ju l.
DS B h a r vis t s t or in t er es s e for k on cep t et og en r æ k k e p r ot ot yp er h a r
væ r et d em on s t r er et .
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 444: Rapporten "RoadMap 2050", fra Traffic Think Tank
1785709_0003.png
5 . Ult r a Le t ba n e p å R in g 3
RUF t ek n ologien s k ollek t ive en h ed (m a xi-r u f) k a n er s t a t t e
t r a d it ion el let b a n e t ek n ologi, og lever e en b ed r e m ob ilit et .
S a m t id ig r ed u cer es b å d e om k os t n in ger og gen er ved a n læ g a f en
b a n e.
Lo o p Cit y p r ojek t et s s k a b er e, BIG gr u p p e n , h a r er k en d t , a t RUF
t ek n ologi p a s s er b ed r e t il vis ion en , en d t r a d it ion el let b a n e
t ek n ologi.
NIRAS og RUF In t er n a t ion a l h a r b er egn et a t
a n læ gs om k os t n in ger n e vil b live ca d et h a lve a f en let b a n es .
E n r æ k k e s t u d er en d e ved In gen iør h øjs k olen h a r b er egn et t r a fik
a fvik lin gen p å Rin g 3 og fu n d et a t r ejs et id en vil h a lver es .
Da RUF er et Du a lMod e s ys t em , vil d er k u n n e t ilb yd es d ør -t il-d ør
t r a n s p or t .
E n for læ n gels e a f b a n en s å d en for t s æ t t er t il Am a ger , vil for b ed r e
t r a fik b et jen in gen p å Rin g 3 , d a d er k a n et a b ler es for b in d els e t il
Lu ft h a vn en og Roya l Ar en a s a m t t il m et r oen ved Ør es t a d s t n .
6 . E t E U-n e t a f R UF ba n e r
RUF t ek n ologien vil k u n n e b r u ges p å m a n ge a t t r a k t ive m å d er .
S elvk ør en d e RUF b iler k a n gør es la n gt m er e s ik r e en d
t r a d it ion elle s elvk ør en d e b iler .
RUF elb iler k a n la d e fr a s k in n en , s å r æ k k evid d en b liver u en d elig.
Ba t t er ier n e b eh øver k u n a t væ r e 1 / 3 s å s t or e s om i en t r a d it ion el
elb il.
God s i s m å con t a in er e k a n d is t r ib u er es gen n em E U flek s ib elt og
effek t ivt .
Flyt r a fik k en in t er n t i E U k a n n æ s t en elim in er es , d a en R UF -
s o ve v o gn k a n er s t a t t e en flyr ejs e og en h ot el over n a t n in g.
E n h øjb a n e vil gør e t r a fik k en m er e r ob u s t over for vold s om t vejr .
Der k a n k ør es m ed m a k s im a l h a s t igh ed i a l s la gs vejr u d en
s ik k er h ed s p r ob lem er .
7 .Ud ve k s lin g a f e n e r gi
RUF s k in n en in d eh old er et t r ek a n t et h u lr u m , s om er en p er fek t
før in gs k a n a l for k r it is k in fr a s t r u k t u r , s om s å ik k e b eh øver a t
b live gr a vet n ed .
E n DC h øjs p æ n d in gs lin ie k a n u d vek s le en er gi fr a vin d m øller i
n or d m ed en er gi fr a s olceller i s yd . Bu ffer la gr e a f en er gi k a n
p la cer es ved m a s t er n e. På d en n e m å d e k a n m a n a n ven d e
t ek n ologier , s om ik k e egn er s ig t il p la cer in g i k ør et øjer (h øj
t em p er a t u r ).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 444: Rapporten "RoadMap 2050", fra Traffic Think Tank
1785709_0004.png
P o lit is k e a s p e k t e r
Klim a p r ob lem et r æ k k er u d over p olit ik er n es 4 å r s h or is on t . Der for k a n d e ik k e
h å n d t er e d et .
E k s p er t er n e, er ek s p er t er i d en t ek n ologi, s om h a r s k a b t p r ob lem er n e, og øn s k er
ik k e a t s e d en n e ek s p er t is e b live ir r eleva n t . Der for k a n d e n or m a lt ik k e r å d give
p olit ik er n e n eu t r a lt .
Folk m ed n ye id eer vil a lt id b live for s øgt r u b r icer et s om n a ive t os s er , s om m a n
ik k e s k a l t a ge a lvor ligt .
Det n a ive er im id ler t id , a t t r o p å , a t Bu s in es s As Us u a l er m u ligt i fr em t id en .
Hele d en in d u s t r ielle r evolu t ion in d t il n u er b levet d r evet a f k u l og olie.
Det h a r s k a b t et yd er s t fa r ligt a fh æ n gigh ed s for h old , s om s elv Geor ge W Bu s h
er k en d t e: “We a r e a d d ict ed t o oil”.
Vi er h a vn et i en fa r lig b lin d gyd e, s om s k a b er m od løs h ed og fr u s t r a t ion .
Giga t o n s CO2
50
U
BA
Nø d
40
ve n
30
d ig
20
a fv
i k li
10
ng
0
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050
De t e r t id e n a t få a fp r ø ve t a lle o p fin d e ls e r m e d s t o r t p o t e n t ia le :
R UF s y s t e m e t k a n s k a b e k ollek t iv t r a fik , d er er b ed r e og h u r t iger e en d b ilen .
Det k a n r ea lis er es h u r t igt .
Cy k e lMe t r o k a n for øge m æ n gd en a f cyk el p en d ler e.
Ga n ge r e n k a n u d n yt t e S -t og m er e effek t ivt .
E t R UF n e t i E U k a n gør e k or t e flyr ejs er over flød ige.
R UF bile r , s om er s elvk ør en d e p å en t r ek a n t et m on or a il og elb iler m ed s m å
b a t t er ier p å vejen e, er en s u ver æ n t r a n s p or t for m , s om vil t ilt r æ k k e m a n ge
t r a fik a n t er .
Der b ør in ves t er es k r a ft igt i d is s e t ek n ologier .
Kon t a k t ven ligs t Pa lle R J en s en p å p r j@r u f.d k