Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Cc: Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Unfair erhvervsaktivitet fra Vejle Havn
Kære Ole Birk Olesen
Fra rederierhvervet hilser vi regeringens initiativ til begrænsning af unfair
erhvervsaktivitet fra det offentlige meget velkommen. Vi ser frem til kon-
krete forslag, herunder den kommende revision af havneloven.
Unfair erhvervsaktivitet eller opgavetyveri er noget vi desværre også op-
lever, og her er et dugfrisk eksempel med en kommunal selvstyrehavn,
der efter vores vurdering handler i strid med havneloven. Eksemplet illu-
strerer tydeligt nogle af udfordringerne ved den gældende lovgivning.
Vejle Havns tvivlsomme brug af ”Grandfather Rights”
Der har gennem de senere år været skrevet og sagt meget om Vejle
Havn. Senest for vores vedkommende, da du i februar 2018 meget tyde-
ligt påpegede, at man havde udført opgaver i strid med havneloven.
Det er tilsyneladende et tilbagevendende problem for Vejle Havn at finde
beskæftigelse til slæbebåden Jeppe Jensen II, der blev købt tilbage i
2013 for 24 mio. kr. Begrundelsen var, at man fra havnens side ønskede
at tilbyde mulige kunder havnebugsering. Det er ellers normalt en opga-
ve, der fint og prisdygtigt varetages af private operatører, men Vejle
Havn har en såkaldt ”Grandfather Right” til bugsering i eget havnebassin.
Vejle Havn har ikke tilstrækkeligt med anløb til at holde slæbebåden be-
skæftiget, og derfor har de budt ind på andre opgaver. Det er bl.a. blevet
til uddybning af den nye lystbådehavn i Vejle og havnebugsering i Hor-
sens Havn. Begge dele uden lovhjemmel og på bekostning af private
operatører.
1. september 2017
Sagsnummer:
1/3