Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1680742_0001.png
Beretning til statsrevisorerne
om
forbedringer af
Svendborgbanen
Marts 2007
RB A201/07
Rigsrevisionen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
Indholdsfortegnelse
I.
II.
Undersøgelsens resultater...............................................................................5
Baggrund, formål og afgrænsning..................................................................8
A. Baggrund...................................................................................................8
B. Formål og afgrænsning .............................................................................8
Opgraderingsprojektet ....................................................................................9
A. Formålet med opgraderingsprojektet......................................................10
B. Resultater af opgraderingsprojektet........................................................11
C. Opgraderingssprojektets afslutning ........................................................15
Handlingsplan for en forbedret drift.............................................................15
A. Formål med handlingsplanen..................................................................16
B. Resultat af handlingsplanen....................................................................17
C. Handlingsplanens betydning for det samlede antal forsinkelser
og aflysninger .........................................................................................19
Anvendelsen af bevillingerne til opgraderingen ..........................................19
III.
IV.
V.
Bilag:
1.
Andel af tog til tiden på Svendborgbanen ....................................................21
2.
Forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, som er forårsaget
af henholdsvis DSB og eksterne forhold......................................................22
3.
Bevillinger og forbrug til anlægsprojektet ...................................................23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0004.png
Rigsrevisionen afgiver denne beretning til statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1, jf. § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 som ændret ved lov nr. 590 af
13. juni 2006. Beretningen vedrører finanslovens § 28. Transport- og Energiministeriet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0005.png
Rigsrevisionen
Beretning om forbedringer af
Svendborgbanen
I. Undersøgelsens resultater
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 16. au-
gust 2006 Rigsrevisionen om en undersøgelse af resultatet
af et opgraderingsprojekt og en efterfølgende handlings-
plan vedrørende Svendborgbanen, som Transport- og Ener-
giministeriet gennemførte for at sikre en bedre betjening af
passagererne på banen.
Baggrunden for opgraderingen var et ønske om at styr-
ke den kollektive trafik, herunder Svendborgbanen, hvilket
den daværende SR-regering, SF og Enhedslisten i december
1998 indgik en politisk aftale om.
2. Opgraderingen af Svendborgbanen omfattede anskaffel-
se af nye, miljøvenlige tog og et anlægsprojekt, som ved
en forøgelse af hastigheden på strækningen fra 100 km/t til
120 km/t skulle gøre det muligt at forøge togfrekvensen og
reducere rejsetiden. Hertil kom nogle mål vedrørende for-
bedring af samspillet mellem bus og tog i området omkring
Svendborgbanen, markedsføringstiltag, evaluering med hen-
blik på at vurdere mulighederne for at styrke sidebanerne
og endelig sikring af brugerinddragelse i forbindelse med
projektets gennemførelse.
Banedanmark, der varetager udbygning og vedligeholdel-
se af bane- og stationsanlæg, fik ansvar for anlægsprojektet,
mens DSB, som varetager togdriften på Svendborgbanen,
fik ansvar for anskaffelse af togmateriel.
3. Efter ibrugtagningen af det opgraderede anlæg var Svend-
borgbanen præget af flere forsinkelser end tidligere. Trans-
port- og Energiministeriet iværksatte på den baggrund en
handlingsplan i maj 2005, der havde som formål at ned-
bringe antallet af aflysninger og forsinkelser til gavn for
passagererne. Handlingsplanen var rettet mod de forsinkel-
ser og aflysninger, som Banedanmark har ansvar for, hvil-
ket på det tidspunkt udgjorde størstedelen af det samlede an-
tal forsinkelser og aflysninger. Handlingsplanen blev der-
for gennemført af Banedanmark.
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0006.png
Rigsrevisionen
4. Statsrevisorerne anmodede om, at undersøgelsen vedrø-
rende opgradering af Svendborgbanen omfattede følgende
spørgsmål, som dermed udgør formålet med undersøgelsen:
I hvilket omfang opgraderingsprojektet i dag lever op til
formålene.
I hvilket omfang handlingsplanen har sikret en forbed-
ret rettidighed på Svendborgbanen.
Om totaludgiften på ca. 200 mio. kr. til anlægsprojektet
”Odense-Svendborg” er afholdt i overensstemmelse med
aktstykker, finanslove og den indgåede politiske aftale.
5. I den politiske aftale var der i tilknytning til de konkre-
te mål vedrørende Svendborgbanen afsat midler til projekt-
aktiviteterne. Det er dog Rigsrevisionens opfattelse, at op-
graderingsprojektets resultater og regnskab bør vurderes på
grundlag af bevillingerne til projektet, herunder angivelser
af mål, der fremgår af de årlige finanslove og aktstykker.
Målene vedrørende samspil mellem bus og tog, markedsfø-
ringstiltag, evaluering og brugerinddragelse udgik senere af
bevillingsgrundlaget. Mål for de resterende områder i den
politiske aftale er senest angivet i henholdsvis Akt 13 9/10
2002, hvori bevilling til anskaffelse af nye, miljøvenlige tog
blev givet, og Akt 88 17/12 2003, hvori kravet om en øget
togfrekvens med flere tog og flere afgange samt en nedsæt-
telse af rejsetiden fremgår.
Undersøgelsens resultater
Opgraderingsprojektet har levet op til formålet. Dette har med-
ført en bedre betjening af passagererne ved indsættelse af
bedre materiel, flere togafgange og kortere rejsetid. Det har
bl.a. betydet, at antallet af passagerer er steget betydeligt.
Handlingsplanen har nedbragt omfanget af aflysninger og for-
sinkelser, i forhold til perioden umiddelbart før handlingspla-
nen blev igangsat i 2005. Antallet af forsinkelser ligger dog
fortsat på et højere niveau, end før det opgraderede anlæg
blev taget i brug i 2003. Det skyldes hovedsageligt, at tog-
frekvensen er blevet øget på Svendborgbanen, som er en-
keltsporet, hvilket har gjort togdriften mere følsom over for for-
sinkelser.
Denne samlede vurdering er baseret på følgende:
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0007.png
Rigsrevisionen
Der er i dag opnået forbedringer af Svendborgbanen,
som opfylder formålene med opgraderingsprojektet. De
nye, miljøvenlige IC2-tog, der skal betjene banen, er dog
endnu ikke leveret.
De tog, der blev leaset, indtil IC2-togene leveres, opfyldte
gældende miljønormer på leasingtidspunktet. Endvidere
sikrer DSB’s krav til IC2-togene, at der anskaffes miljø-
venlige tog til Svendborgbanen.
Togfrekvensen er forøget. Med den nuværende køreplan
opfylder DSB de krav om betjening af banen, som er in-
deholdt i kontrakten med ministeriet.
Rejsetiden er nedsat med ca.
⅓.
Det er DSB’s vurdering,
at rejsetiden er reduceret så meget, som det er muligt på
en enkeltsporet bane med de forhold, som i øvrigt kende-
tegner Svendborgbanen.
Opgraderingsprojektet er stort set gennemført som plan-
lagt, men den endelige godkendelse fra Trafikstyrelsen
foreligger dog endnu ikke, da der fortsat mangler enkelte
mindre arbejder og udarbejdelse af teknisk dokumenta-
tion. De IC2-tog, som skal betjene banen, er heller ikke le-
veret endnu.
Handlingsplanen har levet op til sit formål og har bidra-
get til at nedbringe omfanget af aflysninger og forsinkel-
ser, i forhold til perioden umiddelbart før den blev igang-
sat. Det er dog vanskeligt at vurdere handlingsplanens
effekt endeligt, før udviklingen kan følges over længere
tid. Omfanget af forsinkelser ligger dog fortsat på et hø-
jere niveau end før ibrugtagningen af det opgraderede
anlæg. Det skyldes hovedsageligt, at togfrekvensen er
blevet øget på Svendborgbanen, som er enkeltsporet,
hvilket har gjort togdriften mere følsom over for forsin-
kelser.
Handlingsplanen er i det væsentlige gennemført. Der re-
sterer stadig 2 aktiviteter, som forventes gennemført me-
dio 2007.
Handlingsplanen har nedbragt det samlede antal forsin-
kelser og aflysninger, hvilket har betydet en forbedring for
passagerne i forhold til før handlingsplanens implemente-
ring.
Antallet af forsinkelser er dog fortsat højere, end før det
opgraderede anlæg blev taget i brug i september 2003.
Det skyldes hovedsageligt, at togfrekvensen er blevet øget
på Svendborgbanen, som er enkeltsporet, hvilket har gjort
togdriften mere følsom over for forsinkelser.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0008.png
Rigsrevisionen
Der er ikke stillet specifikke krav til Svendborgbanens drift
i Banedanmarks resultatkontrakt. Rigsrevisionen finder, at
Transport- og Energiministeriet derfor på anden måde bør
følge op på handlingsplanens effekt.
Totaludgiften til anlægsprojektet er afholdt i overensstem-
melse med aktstykker og finanslove.
Bevillinger og bevillingsforudsætninger i aktstykker og fi-
nanslove var overholdt.
Regnskabet for anlægsprojektet på tidspunktet for Rigsre-
visionens revision var samlet set rigtigt.
II. Baggrund, formål og afgrænsning
A. Baggrund
6. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 16. august
2006 Rigsrevisionen om en undersøgelse af resultatet af et
opgraderingsprojekt og en efterfølgende handlingsplan ved-
rørende Svendborgbanen, som Transport- og Energiministe-
riet gennemførte for at sikre en bedre betjening af passage-
rerne på banen.
Opgraderingen, som gennemførtes i 2001-2003, omfatte-
de dels et anlægsprojekt med henblik på at styrke banens
infrastruktur, dels anskaffelse af nye tog. I 2005 iværksatte
ministeriet en handlingsplan, der skulle sikre en forbedret
driftssituation ved afviklingen af togtrafikken. Driftssituatio-
nen er bestemt af omfanget af forsinkelser og aflysninger.
B. Formål og afgrænsning
7. Statsrevisorerne anmodede om en undersøgelse af følgen-
de spørgsmål, som dermed udgør formålet med undersøgel-
sen:
I hvilket omfang opgraderingsprojektet i dag lever op til
formålene.
I hvilket omfang handlingsplanen har sikret en forbed-
ret rettidighed på Svendborgbanen.
Om totaludgiften på ca. 200 mio. kr. til anlægsprojektet
”Odense-Svendborg” er afholdt i overensstemmelse med
aktstykker, finanslove og den indgåede politiske aftale.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0009.png
Rigsrevisionen
I den politiske aftale var der i tilknytning til de konkrete mål
vedrørende Svendborgbanen afsat midler til projektaktivite-
terne. Det er dog Rigsrevisionens opfattelse, at opgrade-
ringsprojektets resultater og regnskab bør vurderes på grund-
lag af bevillingerne til projektet, herunder angivelser af mål,
der fremgår af de årlige finanslove og aktstykker.
8. Undersøgelsen omfatter perioden 2001-2006 og dækker
dermed de tidsrum, hvori opgraderingen (2001-2003) og Ba-
nedanmarks handlingsplan (2005-2006) blev gennemført.
9. Rigsrevisionens undersøgelse er dels baseret på møder
med Transport- og Energiministeriets departement, Banedan-
mark, Trafikstyrelsen og DSB, dels på det materiale, som
herigennem er tilvejebragt. Beregninger af udviklingen i rej-
setid og togfrekvenser på Svendborgbanen er baseret på en
gennemgang af relevante køreplaner.
Rigsrevisionen har gennemgået bevillingsgrundlaget for
anlægsprojektet og har desuden foretaget en revision af pro-
jektregnskabet pr. 31. november 2006. I tilslutning hertil har
Rigsrevisionen foretaget en besigtigelse af baneanlægget.
10. Beretningen har i udkast været forelagt Transport- og
Energiministeriet og DSB, hvis bemærkninger i videst mu-
ligt omfang er indarbejdet i beretningen.
III. Opgraderingsprojektet
Rigsrevisionens bemærkninger
Der er i dag opnået forbedringer af Svendborgbanen,
som opfylder formålene med opgraderingsprojektet. De
nye, miljøvenlige IC2-tog, der skal betjene banen, er dog
endnu ikke leveret.
Denne vurdering er baseret på:
De tog, der blev leaset, indtil IC2-togene leveres, opfyld-
te gældende miljønormer på leasingtidspunktet. Endvide-
re sikrer DSB’s krav til IC2-togene, at der anskaffes mil-
jøvenlige tog til Svendborgbanen.
Togfrekvensen er forøget. Med den nuværende køreplan
opfylder DSB de krav om betjening af banen, som er in-
deholdt i kontrakten med ministeriet.
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0010.png
Rigsrevisionen
Rejsetiden er nedsat med ca.
⅓.
Det er DSB’s vurdering,
at rejsetiden er reduceret så meget, som det er muligt på
en enkeltsporet bane med de forhold, som i øvrigt kende-
tegner Svendborgbanen.
Opgraderingsprojektet er stort set gennemført som plan-
lagt, men den endelige godkendelse fra Trafikstyrelsen fo-
religger dog endnu ikke, da der fortsat mangler enkelte
mindre arbejder og udarbejdelse af teknisk dokumentation.
De IC2-tog, som skal betjene banen, er heller ikke leveret
endnu.
A. Formålet med opgraderingsprojektet
11. Baggrunden for opgraderingen var et ønske om at styr-
ke den kollektive trafik, herunder Svendborgbanen, hvilket
den daværende SR-regering, SF og Enhedslisten i decem-
ber 1998 indgik en politisk aftale om.
Opgraderingen af Svendborgbanen omfattede anskaffel-
se af nye, miljøvenlige tog og et anlægsprojekt, som ved en
forøgelse af hastigheden på strækningen fra 100 km/t til 120
km/t skulle gøre det muligt at forøge togfrekvensen og re-
ducere rejsetiden.
Anlægsprojektet omfattede bl.a. etableringen af nyt spor
og perron på Odense Station til forbedring af kapaciteten
og med en optimal placering langs med rutebilterminalen
til sikring af gode omstigningsmuligheder mellem rutebiler
og tog. Endvidere omfattede projektet anlæggelse af dobbelt-
spor på 3 af banestrækningens stationer, nedlæggelse af et
antal overkørsler, opgradering af sikkerhedssystemer samt et
automatisk tognummersystem (ATNS), som sikrer en hurti-
gere og mere smidig afvikling af togdriften på banen.
12. Efter den politiske aftale blev indgået i 1998, er de spe-
cifikke mål vedrørende opgraderingen af Svendborgbanen
blevet justeret, som det fremgår af
tabel 1
.
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0011.png
Rigsrevisionen
Tabel 1. Formål med opgraderingsprojektet
Nye tog
Formål med anlægsprojektet
Togfrekvens
Den politiske aftale
Anskaffelse af nye,
af 28. december 1998 miljøvenlige tog.
Akt 232 24/6 1999
Anmærkninger til
finanslovene for
2000-2003
Akt 13 9/10 2002
Akt 88 17/12 2003
1)
2)
Rejsetid
Rejsetiden tilstræbes nedsat
med 40 %.
Rejsetiden reduceres med
ca. 44 %.
Rejsetiden tilstræbes nedsat
med 40 %.
Rejsetiden skal nedsættes
væsentligt.
Rejsetiden skal nedsættes.
En tilstræbt forøgelse af
togfrekvensen, herunder
3 tog i timen i myldretiden.
-
1)
Formålet videreføres
i uændret form.
Formålet videreføres
i uændret form.
Formålet videreføres
i uændret form.
-
2)
Togfrekvensen tilstræbes
forøget.
Forøgelse af togfrekvensen.
Forøgelse af togfrekvensen
med flere tog og afgange.
Formålet er ikke omtalt i aktstykket, men omtales i finanslovene for 2000-2003.
Formålet er ikke omtalt, da bevillingen hertil var givet med Akt 13 9/10 2002.
Som det ses af tabellen, er mål for områderne omtalt i den
politiske aftale senest angivet i henholdsvis Akt 13 9/10 2002,
hvori bevilling til anskaffelse af nye, miljøvenlige tog blev
givet, og Akt 88 17/12 2003, hvori kravet om en øget tog-
frekvens med flere tog og flere afgange samt en nedsættel-
se af rejsetiden fremgår.
13. Der indgik i den politiske aftale endvidere formål ved-
rørende forbedring af samspillet mellem bus og tog i områ-
det omkring Svendborgbanen, markedsføringstiltag, evalue-
ring med henblik på at vurdere mulighederne for at styrke
sidebanerne og endelig sikring af brugerinddragelse i for-
bindelse med projektets gennemførelse. Disse formål er imid-
lertid ikke omtalt i senere finanslove eller aktstykkeansøg-
ninger og er derfor ikke omfattet af Rigsrevisionens under-
søgelse.
B. Resultater af opgraderingsprojektet
Anskaffelse af nye, miljøvenlige tog
14. Målene i den politiske aftale om anskaffelse af nye, mil-
jøvenlige tog er ikke efterfølgende blevet justeret. Det inde-
bærer efter ministeriets opfattelse, at togene som minimum
skal leve op til de miljøkrav, der er fastsat for området, hvil-
ket Rigsrevisionen har lagt til grund for vurdering af målop-
fyldelsen.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0012.png
Rigsrevisionen
15. I 2001 leasede DSB, bl.a. til Svendborgbanen, moder-
ne dieseldrevne tog af Desiro-typen til afløsning af de så-
kaldte MR-tog, som var stærkt miljøbelastende og havde
en accelerationsevne, der ikke gjorde det muligt at forøge
trafikfrekvensen. DSB forventede på leasingtidspunktet, at
Desiro-togene skulle betjene banen indtil udgangen af 2004,
hvor de ville blive afløst af nyindkøbte IC2-tog.
Der var i udgangspunktet kun planlagt indsat 10 Desiro-
togsæt på Svendborgbanen fordelt på 2001 og 2002. En be-
tydelig kundekritik i 2001 af pladsforholdene betød bl.a., at
DSB besluttede at udstyre togene med færre og mere kom-
fortable sæder, hvorved behovet for nye togsæt blev øget
til 12. Der blev herudover foretaget andre modifikationer af
standardmodellen, bl.a. indsættelse af en større motor for at
kunne imødekomme kravene til acceleration.
16. De IC2-tog, der skal afløse Desiro-togene, vil tilføre
Svendborgbanen et kvalitetsløft, da de har hurtigere acce-
leration, højere tophastighed og bedre komfort.
De nye IC2-tog vil endvidere leve op til de på bestil-
lingstidspunktet strengeste EU-miljøkrav – den såkaldte
Euro3-norm, mens de nuværende Desiro-tog overholder
Euro2-normen. De tidligere MR-tog levede ikke op til dis-
se normer. DSB har endvidere stillet krav om, at IC2-toge-
ne ikke må indeholde stoffer, der er opført på Miljøstyrel-
sens liste over henholdsvis uønskede og forbudte stoffer.
Hvis uønskede stoffer ikke kan undgås, forlanger DSB do-
kumentation for, hvordan de håndteres i driftsfasen og ved
skrotning.
17. Undersøgelsen viste, at de tog, der blev leaset, indtil
IC2-togene kan sættes i drift, opfyldte gældende miljønor-
mer på leasingtidspunktet. Endvidere sikrer DSB’s krav til
IC2-togene, at der anskaffes miljøvenlige tog til Svendborg-
banen.
Forøgelse af togfrekvensen
18. Den politiske aftale indeholdt et formål om at tilstræbe
en generel forøgelse af togfrekvensen. Ved denne driftsfor-
bedring skulle hele strækningen kunne betjenes med 3 tog i
timen i myldretiden.
I Akt 88 17/12 2003 om en fordyrelse af anlægsprojek-
tet var målet vedrørende togfrekvensen mindre omfattende
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0013.png
Rigsrevisionen
end i den politiske aftale, idet det var anført, at der ved at
indsætte flere tog skulle sikres flere afgange på stræknin-
gen. Dette har Rigsrevisionen lagt til grund for vurdering af
målopfyldelsen.
19. Indtil medio 1999 blev strækningen betjent med ét tog
i timen, som stoppede på alle stationer. Umiddelbart efter
ibrugtagningen af den opgraderede bane i september 2003
trådte en ny køreplan i kraft, som fra dette tidspunkt har for-
bedret betjeningen af passagererne. I
figur 1
er vist, hvor
mange tog der afgår fra henholdsvis Odense, Svendborg og
Ringe pr. time og standsningsmønstrene for disse afgange.
Figur 1. Antal togafgange og standsningsmønstre på
Svendborgbanen (pr. time)
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Odense
Odense
Odense Sygehus
Fruens Bøge
Hallese
Højby
Årslev
Årslev
Pederstrup
Ringe
Ringe
Rudme
Kvændrup
Stenstrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Svendborg Vest
Svendborg
Ringe
Kilde: DSB.
Som det fremgår af figur 1, afgår der nu fra Odense 3 tog i
timen. Fra Ringe afgår der ligeledes 3 tog i timen mod Oden-
se og 2 tog i timen mod Svendborg. Endelig afgår der fra
Svendborg 2 tog i timen til Odense med forskellige stands-
ningsmønstre. Disse afgange gælder både i og uden for myl-
dretiden.
20. Svendborgbanen er underlagt nogle begrænsninger, som
påvirker tilrettelæggelse af køreplanen og derved togfrekven-
sen.
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0014.png
Rigsrevisionen
For det første er banen enkeltsporet. DSB har oplyst, at
den nuværende køreplan udnytter banens kapacitet fuldt ud
under hensyn til, at alle stationer på strækningen skal be-
tjenes mindst én gang i timen. En yderligere forøgelse af
togfrekvensen vil derfor kræve anlæggelse af en dobbeltspo-
ret bane.
For det andet er der på delstrækninger, svarende til 30 %
af den samlede strækning, krav om permanente hastigheds-
begrænsninger på mellem 60 og 100 km/t. Banedanmark
har oplyst, at disse hastighedsbegrænsninger helt overve-
jende skyldes infrastrukturelle forhold, som ikke umiddel-
bart kan ændres. Det drejer sig fx om visse af banestræknin-
gens kurver, afstande mellem signaler og afstande mellem
de enkelte stationer. Banedanmark har oplyst, at anlægspro-
jektet alene omfattede forbedringer på den bestående stræk-
ning og ikke ændringer af strækningens forløb, herunder ud-
retning af kurver.
21. Undersøgelsen har vist, at togfrekvensen er forøget. Med
den nuværende køreplan opfylder DSB de krav om betje-
ning af banen, som er indeholdt i kontrakten med ministe-
riet.
Nedsættelse af rejsetiden
22. I henhold til den politiske aftale skulle det tilstræbes,
at rejsetiden blev reduceret med 40 %. I Akt 13 9/10 2002
var målet om en reduktion af rejsetiden på 40 % bortfaldet,
men optræder i anmærkningerne til finanlovene for 2000-
2003. I Akt 88 17/12 2003 om en fordyrelse af anlægspro-
jektet var det om kravene til togfrekvensen anført, at rejse-
tiden mellem Odense og Svendborg skulle reduceres. Det-
te har Rigsrevisionen lagt til grund for vurdering af målop-
fyldelsen.
23. Indtil medio 1999 var rejsetiden mellem Odense og
Svendborg ca. 63 minutter. Efter anskaffelsen af de mid-
lertidige togsæt i 2001-2002 og de gennemførte forbedrin-
ger af infrastrukturen i 2001-2003 er rejsetiden mellem Oden-
se og Svendborg nu henholdsvis 41 minutter og 42 minut-
ter for de 2 direkte forbindelser. Det svarer til en reduktion
af rejsetiden på ca. 34 % for den hurtigste af de 2 forbin-
delser. DSB forventer, at rejsetiden vil kunne reduceres med
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0015.png
Rigsrevisionen
yderligere ét minut, når IC2-togene sættes i drift, så der vil
være opnået en samlet reduktion af rejsetiden på ca. 35 %.
24. Undersøgelsen har vist, at opgraderingen af banen ind-
til nu har medført en nedsættelse af rejsetiden med ca.
⅓.
Under hensyn til kravet om en øget togfrekvens og at sta-
tionerne skal betjenes mindst én gang i timen, er det DSB’s
vurdering, at rejsetiden er reduceret så meget, som det er
muligt på en enkeltsporet bane med de forhold, som i øvrigt
kendetegner Svendborgbanen.
C. Opgraderingssprojektets afslutning
25. Leveringen af IC2-togene har været udsat for flere for-
sinkelser, og på nuværende tidspunkt forventes leveringen af
disse tog først påbegyndt i løbet af 2007 og afsluttet i 2008.
26. Ibrugtagningen af det opgraderede baneanlæg, der fandt
sted i september 2003, skete på en midlertidig godkendel-
se fra Trafikstyrelsen, da der havde vist sig at være ufor-
holdsmæssigt mange tekniske fejl. Der udestår endnu enkel-
te mindre arbejder, godkendelser og færdiggørelse af den
tekniske dokumentation, før der kan foreligge en endelig
godkendelse af den opgraderede banestrækning.
27. Undersøgelsen viste, at opgraderingsprojektet endnu ik-
ke er helt afsluttet.
IV. Handlingsplan for en forbedret drift
Rigsrevisionens bemærkninger
Handlingsplanen har levet op til sit formål og har bidra-
get til at nedbringe omfanget af aflysninger og forsin-
kelser, i forhold til perioden umiddelbart før den blev
igangsat. Det er dog vanskeligt at vurdere handlingspla-
nens effekt endeligt, før udviklingen kan følges over læn-
gere tid. Omfanget af forsinkelser ligger dog fortsat på
et højere niveau end før ibrugtagningen af det opgrade-
rede anlæg. Det skyldes hovedsageligt, at togfrekven-
sen er blevet øget på Svendborgbanen, som er enkelt-
sporet, hvilket har gjort togdriften mere følsom over for
forsinkelser.
Denne vurdering er baseret på:
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0016.png
Rigsrevisionen
Handlingsplanen er i det væsentlige gennemført. Der re-
sterer stadig 2 aktiviteter, som forventes gennemført me-
dio 2007.
Handlingsplanen har nedbragt det samlede antal forsin-
kelser og aflysninger, hvilket har betydet en forbedring for
passagerne i forhold til før handlingsplanens implemen-
tering.
Antallet af forsinkelser er dog fortsat højere, end før det
opgraderede anlæg blev taget i brug i september 2003.
Det skyldes hovedsageligt, at togfrekvensen er blevet øget
på Svendborgbanen, som er enkeltsporet, hvilket har gjort
togdriften mere følsom over for forsinkelser.
Der er ikke stillet specifikke krav til Svendborgbanens drift
i Banedanmarks resultatkontrakt. Rigsrevisionen finder, at
Transport- og Energiministeriet derfor på anden måde bør
følge op på handlingsplanens effekt.
A. Formål med handlingsplanen
28. Efter gennemførelsen af opgraderingsprojektet var af-
viklingen af togtrafikken præget af flere forsinkelser end tid-
ligere. I perioden 2003-2006 ankom i gennemsnit ca. 95,3 %
af togene til tiden, mens niveauet herfor lå på ca. 97,8 %, i
perioden umiddelbart før opgraderingsprojektet blev igang-
sat (bilag 1). På den baggrund fremlagde transport- og ener-
giministeren i maj 2005 en handlingsplan, som havde til for-
mål at forbedre driftssituationen til gavn for passagerne.
Driftssituationen omfatter omfanget af forsinkelser og aflys-
ninger. Handlingsplanen var rettet mod de forsinkelser og
aflysninger, som Banedanmark har ansvar for.
Ministeriet har i den forbindelse oplyst, at handlingspla-
nen navnlig indeholdt en hensigt om at nedbringe de mange
udsving i forsinkelser og aflysninger som følge af fejl i si-
kringsanlæg.
Rigsrevisionen har imidlertid ved vurdering af handlings-
planen alene taget udgangspunkt i handlingsplanens formål
om at nedbringe omfanget af forsinkelser og aflysninger.
29. Det samlede omfang af forsinkelser og aflysninger er
som nævnt betinget af det antal forsinkelser og aflysninger,
som Banedanmark, DSB og eksterne forhold i alt har forår-
saget. Handlingsplanen var alene rettet mod de forsinkelser
og aflysninger, som Banedanmark har ansvar for, hvilket i
perioden før handlingsplanen udgjorde størstedelen.
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0017.png
Rigsrevisionen
30. Transport- og Energiministeriet har oplyst, at togdriften
på den enkeltsporede bane er blevet mere følsom over for
forsinkelser, efter at togfrekvensen på strækningen er ble-
vet øget. Endvidere har Banedanmark oplyst, at det på Svend-
borgbanen kan være nødvendigt at aflyse tog med det for-
mål at indhente forsinkelser. Der er således en vis sammen-
hæng mellem omfanget af forsinkelser og aflysninger.
31. Handlingsplanen, som var udarbejdet af Banedanmark,
indeholdt 9 aktiviteter, som primært fokuserede på at ned-
bringe fejl i de sikringstekniske anlæg på banestrækningen,
hvilket var identificeret til at være den væsentligste årsag
til forsinkelser og aflysninger. Banedanmark har oplyst, at
implementeringen af handlingsplanen endnu ikke er afslut-
tet. Der resterer 2 aktiviteter, som forventes endeligt afslut-
tet medio 2007.
B. Resultat af handlingsplanen
32. Handlingsplanen er som nævnt endnu ikke fuldt imple-
menteret. Banedanmark har oplyst, at den senest gennem-
førte aktivitet blev afsluttet i juli 2006, og at de resterende
2 aktiviteter kun vil have en begrænset betydning for om-
fanget af forsinkelser. Derfor kan en eventuel effekt af hand-
lingsplanen observeres fra og med 3. kvartal 2006.
33. I
figur 2
er angivet det samlede antal forsinkede og af-
lyste tog på strækningen i perioden 2005-2006, som Bane-
danmark har haft ansvar for.
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0018.png
Rigsrevisionen
Figur 2. Forsinkede og aflyste tog på Svendborgbanen, som Banedanmark har haft
ansvar for
250
200
150
Antal
100
50
0
1. kvartal
2005
Kilde: Banedanmark.
2. kvartal
2005
3. kvartal
2005
4. kvartal
2005
1. kvartal
2006
2. kvartal
2006
3. kvartal
2006
4. kvartal
2006
Det ses af figuren, at antallet af forsinkede og aflyste tog,
som skyldes Banedanmark, er faldet efter implementeringen
af handlingsplanen, dvs. i 3. og 4. kvartal 2006, i forhold til
før handlingsplanen, dvs. i 2. kvartal 2005. Det er dog van-
skeligt at vurdere resultatet af handlingsplanen endeligt, før
udviklingen kan følges over en længere periode.
34. Banedanmarks resultatkontrakt med Transport- og Ener-
giministeriet for 2006-2007 omfatter et krav om, at omfan-
get af forsinkelser på Svendborgbanen skal leve op til den
generelle målsætning i kontrakten for, hvad omfanget af for-
sinkelser maksimalt må være på fjernbanen. Der er imid-
lertid ikke stillet specifikke krav til Svendborgbanens drift
som opfølgning på handlingsplanen. Rigsrevisionen finder,
at Transport- og Energiministeriet derfor på anden måde bør
følge op på intentionerne i handlingsplanen.
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0019.png
Rigsrevisionen
C. Handlingsplanens betydning for det samlede antal
forsinkelser og aflysninger
35. Det samlede omfang af forsinkelser og aflysninger er som
nævnt betinget af det antal forsinkelser og aflysninger, som
Banedanmark, DSB og eksterne forhold i alt har forårsaget.
Opgørelser viser, at niveauet for forsinkelser og aflysnin-
ger under ét, som kan tilskrives DSB og eksterne forhold,
er nogenlunde uændret, fra umiddelbart før handlingspla-
nen blev iværksat til efter dens afslutning (bilag 2). Det be-
tyder, at de forbedringer, som handlingsplanen isoleret set
har medført, har bidraget til, at det samlede antal forsinkel-
ser og aflysninger på Svendborgbanen er blevet nedbragt, i
forhold til perioden umiddelbart før handlingsplanen blev
igangsat. Det er dog vanskeligt at vurdere, om effekten af
handlingsplanen kan fastholdes over en længere periode.
36. Omfanget af forsinkelser på Svendborgbanen er dog fort-
sat på et højere niveau, end før det opgraderede anlæg blev
taget i brug i september 2003. Det skyldes hovedsageligt,
at togfrekvensen er blevet øget på Svendborgbanen, som er
enkeltsporet, hvilket har gjort togdriften mere følsom over
for forsinkelser.
V. Anvendelsen af bevillingerne til opgrade-
ringen
Rigsrevisionens bemærkninger
Totaludgiften til anlægsprojektet er afholdt i overens-
stemmelse med aktstykker og finanslove.
Denne vurdering er baseret på:
Bevillinger og bevillingsforudsætninger i aktstykker og fi-
nanslove var overholdt.
Regnskabet for anlægsprojektet på tidspunktet for Rigs-
revisionens revision var samlet set rigtigt.
37. I den politiske aftale var der for 1999-2001 afsat i alt
168 mio. kr. til opgradering af Svendborgbanens infrastruk-
tur (anlægsprojektet). Det er dog Rigsrevisionens opfattel-
se, at det er bevillingerne til projektet i de årlige finanslove
og aktstykkeansøgninger til Finansudvalget, der bør lægges
til grund ved vurderingen af totaludgiften til anlægsprojektet.
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0020.png
Rigsrevisionen
38. Undersøgelsen viste, at midlerne til gennemførelsen af
anlægsprojektet blev udmøntet dels ved Akt 232 24/6 1999,
dels på finanslovene for 2000 og 2001, så de samlede bevil-
linger udgjorde 176,1 mio. kr.
En fordyrelse af sikringsanlægget og en udvidelse af pro-
jektet med forbedret fejlovervågning i overkørsler medfør-
te, at der ved Akt 88 17/12 2003 blev bevilget yderligere 20
mio. kr. til projektet. Med yderligere indeksreguleringer
udgjorde de samlede anlægsbevillinger på finansloven for
2004 herefter 201,3 mio. kr. En specifikation af bevillinger-
ne er vist i bilag 3.
39. De samlede udgifter til projektet udgjorde med udgangen
af november 2006 201,6 mio. kr., og merforbruget i forhold
til de i alt bevilgede 201,3 mio. kr. udgør således 0,3 mio. kr.
Banedanmark har i 2006 budgetteret med merudgifter på
projektet på 1,3 mio. kr., der dækkes af realiserede bespa-
relser på andre anlægsprojekter. Ministeriet har adgang til
at anvende realiserede besparelser på anlægsprojekter på
konto 28.63.02. Banedanmark (anlægsbevilling) til finansie-
ring af merudgift på andre anlægsprojekter. Rigsrevisionens
undersøgelse viste, at Banedanmarks akkumulerede bespa-
relser på anlægsprojekter kan dække budgetterede merud-
gifter på anlægsprojektet vedrørende Svendborgbanen.
Som led i undersøgelsen foretog Rigsrevisionen en revi-
sion af Banedanmarks regnskab for anlægsprojektet. Der er
udarbejdet en særskilt rapport herom, som er sendt til Bane-
danmark. Det fremgår heraf, at det er Rigsrevisionens vur-
dering, at regnskabet for anlægsprojektet på tidspunktet for
Rigsrevisionens revision samlet set var rigtigt, og at bevil-
linger og bevillingsforudsætninger var overholdt.
Rigsrevisionen, den 21. marts 2007
Henrik Otbo
/Michael Seedorff
fg.
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0021.png
Rigsrevisionen
Bilag 1
Andel af tog til tiden på Svendborgbanen
100
99
98
97
96
%
95
94
93
92
91
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Note: Figuren viser, hvor stor del af den afviklede togtrafik der ankommer til tiden. Indtil 2005 blev et tog, som an-
kom 6 minutter eller senere i forhold til køreplanen, regnet som forsinket. I DSB’s kontrakt med Transport- og
Energiministeriet for 2005-2014 er der gennemført en opstramning, så tog, der ankommer 5 minutter eller
senere i forhold til køreplanen, bliver opgjort som forsinkede. For at kunne sammenligne udviklingen over tid
er ovenstående figur baseret på opgørelsesmetoden indtil 2005.
Kilde: DSB’s opgørelse.
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0022.png
Rigsrevisionen
Bilag 2
Forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, som er forårsaget af
henholdsvis DSB og eksterne forhold
DSB
----- Antal -----
1. kvartal 2005 ...................................................
2. kvartal 2005 ...................................................
3. kvartal 2005 ...................................................
4. kvartal 2005 ...................................................
1. kvartal 2006 ...................................................
2. kvartal 2006 ...................................................
3. kvartal 2006 ...................................................
4. kvartal 2006 ...................................................
Kilde: Banedanmark.
305
225
305
329
283
328
335
316
119
90
63
24
58
91
52
94
Eksterne forhold
22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Henvendelse af 26/10-16 vedrørende Svendborgbanen, fra Peter Kanstrup
1680742_0023.png
Rigsrevisionen
Bilag 3
Bevillinger og forbrug til anlægsprojektet
Mio. kr.
Akt 232 24/6 1999 ................................................................................................
Finansloven for 2000............................................................................................
Finansloven for 2001............................................................................................
Pris- og lønregulering ...........................................................................................
Merbevilling, Akt 88 17/12 2003 .........................................................................
Indeksreguleringer 2001-2004 .............................................................................
Bevillinger i alt (ultimo 2004) ................................................................................
Forbrug (ultimo november 2006)..........................................................................
Merforbrug............................................................................................................
1)
1)
29,5
79,0
64,0
3,6
20,0
5,2
201,3
201,6
0,3
Fordyrelse af sikringsanlægget og udvidelse af projektet med forbedret fejlovervågning i overkørsler.
23