Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 437
Offentligt
1785325_0001.png
Byrådsmedlemmerne i Ishøj Byråd
Ole Wedel-Brandt (Ø)
Lennart Hartmann Nielsen (V)
Ole Beckmann Skourup (V)
Ishøj den 21. juli 2017
Til
Transport-, Bygnings-, og Boligminister, Ole Birk Olesen
Frederiksholms Kanal 27F
København K
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, Folketinget.
Eftr.:
Ref.: Transport-, Bygnings- og Boligministerens skr. J.nr. 2017-3004 af 27. maj 2017.
Kære Ole Birk Olesen
Tak for dit positive svar til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget på vores henvendelse til
udvalget og foretræde derfor. Det giver os dog anledning til at knytte nogle kommentarer dertil.
Det er en kendt sag, at støjvolde og -skærme har en begrænset støjdæmpende effekt. I
virkeligheden spreder de støjen, ved at den "løftes op over" støjforhindringerne og de forreste
rækker af boliger, men gavner ikke boligerne lidt længere væk fra motorvejen/støjvolden, der
bare bliver yderligere påvirket.
I Ishøj er antallet af støjplagede boliger steget fra 835 i 2008 til 1768 i 2013 jvf.:
Hjemmesiden
http://www.trafikstoej.dk/
(den nyeste opgørelse foretaget af kommunen siger
1830 støjplagede boliger). Det er derfor et problem, der bliver større og større i takt med at
trafikmængden på Køge Bugt Motorvejen stiger.
Flg. er et citat/uddrag fra støjhåndbogen på den hjemmeside, som vi ovenfor har anført link til:
"Passiv, indirekte støjreduktion hjælper for lidt og gavner for få!
Den eneste ansvarlige løsning er overdækning af vejen.
Myndighederne har indtil nu foretrukket de passive, indirekte midler, primært støjskærme og
støjvolde. Disse midler har altid som forudsætning, at de ansvarlige myndigheder ikke vil gribe
ind over for trafikmængden og hastigheden på vejene.
Når de passive, indirekte midler anvendes, er det ikke årsagen til "sygdommen", der behandles,
men kun symptomerne på den voldsomme trafikstøj.
Ofte har disse midler kun til formål at foregive, at myndighederne har viljen til at "gøre noget"
ved trafikstøjen. Men de passive støjafskærmninger har desværre kun en meget begrænset
effekt, der minder betænkeligt om placeboeffekten ved medicinforsøg. Det vil sige det forhold,
at myndighederne "gør noget" kombineret med, at skærmen/jordvolden skjuler køretøjer og tog,
får mange til at "føle" en forbedring.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 437: Henvendelse af 21/7-17 vedrørende delvis overdækning af strækningen på Køge-Bugt Motorvejen der gå gennem Ishøj Kommune, fra Ole Beckmann Skourup, Ishøj m.fl.
Byrådsmedlemmerne i Ishøj Byråd
Ole Wedel-Brandt (Ø)
Lennart Hartmann Nielsen (V)
Ole Beckmann Skourup (V)
Ishøj den 21. juli 2017
Forældet tænkning
Det er bemærkelsesværdigt og paradoksalt, at højtudviklede samfund vælger løsninger som
støjskærme, jordvolde og støjisolering af bygninger, som værn mod trafikplagen, for disse
midler repræsenterer tiltag, der peger tilbage i tiden med paralleller til "palisaden" - der
indhegnede fortet, "bymuren" - der adskilte middelalderbyen fra landet og "jordskansen" - den
militære fæstning.
De fleste borgere, der udsættes for kraftig trafikstøj, må erkende, at de ikke kan gøre normal
brug af deres bolig. Haven er ikke til ude ophold og det samme gælder terrassen og altanen. De
fleste må også opgive at udlufte boligen på normal vis. Men denne brugsbegrænsning er
imidlertid ikke den alvorligste konsekvens. WHO estimerer, at langvarig udsættelse for kraftig
trafikstøj slår ca. 3-4 gange så mange mennesker ihjel i Danmark som trafikken i sig selv. Der
har ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på disse alvorlige konsekvenser.
Specielt udsatte befolkningsgrupper:
- Børn og unge (hukommelses- og indlæringsproblemer.
- Personer med aften- og natarbejde og skifteholdsarbejdere, der skal sove om dagen,
- Ældre personer generelt.
- Syge og svage personer, der har brug for ro og hvile.
- Høreskadede, der generes af høj grundstøj.
- Blinde og svagtseende, der er afhængige af at kompensere manglende syn med hørelsen."
Under behandlingen af sagen i Ishøj Kommunes Klima- og miljøudvalg, fremsatte Venstre og
Enhedslisten (i Ishøj Byråd) forslag om muligheden for en delvis overdækning af Køge Bugt
motorvejen, i dens gennemløb gennem Ishøj. Dette var flertallet i udvalget (og siden i byrådet)
ikke indstillet på at imødekomme (de havde lagt sig fast på forslaget om at etablere en
jordvold). Venstre og Enhedslisten i Ishøj har derfor på egen hånd arbejdet videre med
muligheden for en delvis overdækning af motorvejen. Vi har selvfølgelig ikke de samme
muligheder og ressourcer til arbejdet, som kommunen har. Vi har dog gennem forskellige
samarbejdspartnere fået udarbejdet et skitseforslag og et løst overslag over udgifterne til et
sådant projekt. Det er det projekt, som vi forelagde for udvalget, og som vakte interesse hos
flere af medlemmerne.
Da motorvejen er vejdirektoratets og derfor tilhører staten, kan vi selvfølgelig ikke iværksætte
vores projekt uden statens tilladelse og medvirken. Et projekt af den størrelse kan heller ikke
alene gennemføres af en lille kommune af Ishøjs størrelse.
Projektets anslåede pris svinger afhængig af, hvor omfattende det skal være, men en samlet
investering på ca. 1,4 - 1,7 mia. kr. vurderes at et realistisk udgangspunkt. (Også anført på en
af vores viewfoils, som vi præsenterede for udvalget).
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 437: Henvendelse af 21/7-17 vedrørende delvis overdækning af strækningen på Køge-Bugt Motorvejen der gå gennem Ishøj Kommune, fra Ole Beckmann Skourup, Ishøj m.fl.
Byrådsmedlemmerne i Ishøj Byråd
Ole Wedel-Brandt (Ø)
Lennart Hartmann Nielsen (V)
Ole Beckmann Skourup (V)
Ishøj den 21. juli 2017
Under henvisning til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget ønske om at få fremsendt et forslag
til en finansieringsmodel kunne et forslag til en finansiering af projektet se ud, som anført
nedenfor.
Forslag til en finansieringsmodel:
·
EU's strukturfonde: Ca. 400 mio. kr. - (Evt. kan der opnås mere støtte herfra).
·
Pensionskasseinvestering: Ca. 500 mio. kr. - (Pensionskasserne er interesserede i at
investere over 30 år, men med mindst 500 mio. kr.).
·
Realdania: Ca. 200 mio. kr. - (Der er tale om nytænkning).
·
Ishøj kommune: 100 -150 mio. kr. - (Finansieres gennem grundsalg, da der nu vil være
større arealer, der kan benyttes til boligbebyggelse, idet støjen fra motorvejen er fjernet.
Endvidere fra øgede skatteindtægter pga. stigning i boligernes ejendomsværdi og
yderligere tilflytning af borgere til kommunen.
·
Staten: Ca. 450 mio. kr. (Finansieres ved kommerciel udnyttelse af "låget" på
overdækningen og indtægter fra salg af solenergi, der kan opsamles med paneler opsat
på en del af overdækningen).
Vi håber, at du vil modtage vores forslag i samme ånd, som det er afsendt fra os, så det inden
alt for længe kan udmøntes i en reel plan, der kan gennemføres i løbet af nogle år. På den korte
bane vil det selvfølgelig koste staten og Ishøj Kommune penge, men på den lange bane kan det
blive udgiftsneutralt eller endda blive overskudsgivende.
I ovenstående er der endvidere ikke taget højde for de afledte følgeeffekter, som en fjernelse af
støjgener generelt vil medføre af forbedret samfundsmæssig karakter. Herunder bl.a. den
besparelse staten vil opnå på sundhedsområdet.
Med venlig hilsen
Ole Wedel-Brandt (Ø), Lennart Hartmann Nielsen og Ole Beckmann Skourup (V)
3