Byrådsmedlemmerne i Ishøj Byråd
Ole Wedel-Brandt (Ø)
Lennart Hartmann Nielsen (V)
Ole Beckmann Skourup (V)
Ishøj den 21. juli 2017
Til
Transport-, Bygnings-, og Boligminister, Ole Birk Olesen
Frederiksholms Kanal 27F
København K
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, Folketinget.
Eftr.:
Ref.: Transport-, Bygnings- og Boligministerens skr. J.nr. 2017-3004 af 27. maj 2017.
Kære Ole Birk Olesen
Tak for dit positive svar til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget på vores henvendelse til
udvalget og foretræde derfor. Det giver os dog anledning til at knytte nogle kommentarer dertil.
Det er en kendt sag, at støjvolde og -skærme har en begrænset støjdæmpende effekt. I
virkeligheden spreder de støjen, ved at den "løftes op over" støjforhindringerne og de forreste
rækker af boliger, men gavner ikke boligerne lidt længere væk fra motorvejen/støjvolden, der
bare bliver yderligere påvirket.
I Ishøj er antallet af støjplagede boliger steget fra 835 i 2008 til 1768 i 2013 jvf.:
Hjemmesiden
http://www.trafikstoej.dk/
(den nyeste opgørelse foretaget af kommunen siger
1830 støjplagede boliger). Det er derfor et problem, der bliver større og større i takt med at
trafikmængden på Køge Bugt Motorvejen stiger.
Flg. er et citat/uddrag fra støjhåndbogen på den hjemmeside, som vi ovenfor har anført link til:
"Passiv, indirekte støjreduktion hjælper for lidt og gavner for få!
Den eneste ansvarlige løsning er overdækning af vejen.
Myndighederne har indtil nu foretrukket de passive, indirekte midler, primært støjskærme og
støjvolde. Disse midler har altid som forudsætning, at de ansvarlige myndigheder ikke vil gribe
ind over for trafikmængden og hastigheden på vejene.
Når de passive, indirekte midler anvendes, er det ikke årsagen til "sygdommen", der behandles,
men kun symptomerne på den voldsomme trafikstøj.
Ofte har disse midler kun til formål at foregive, at myndighederne har viljen til at "gøre noget"
ved trafikstøjen. Men de passive støjafskærmninger har desværre kun en meget begrænset
effekt, der minder betænkeligt om placeboeffekten ved medicinforsøg. Det vil sige det forhold,
at myndighederne "gør noget" kombineret med, at skærmen/jordvolden skjuler køretøjer og tog,
får mange til at "føle" en forbedring.
1