Pressemeddelelse
den 31. august 2017
Sort finanslovsforslag
–
et skridt i den gale retning for klimaet
Regeringens finanslovsforslag fortsætter linjen med manglende ambitioner i forhold til klima og miljø.
Specielt på transportområdet trækker forslaget
–
i samspil med tirsdagens afgiftsforslag - direkte i
retning af klimaforringelser.
VLAK-regeringen fortsætter linjen på transportområdet fra den rene V-regering, som ved sin tiltræden
erklærede, at nu havde den kollektive trafik fået nok
–
nu var det vejenes og bilernes tur. I det nye
finanslovsforslag afsættes flere penge til øget biltrafik. Man vil øge den tilladte hastighed på en række
landeveje til 90 km/t og en række motorveje til 130 km/t. Begge dele vil øge CO
2
-udslippet. Konkret
afsættes 410 mio. kr. over fire år, bl.a. til at ombygge veje, så det muliggør den øgede hastighed, samt til at
udvide motorvejen på Vestfyn ved at ombygge nødsporet til trafik i myldretiden.
Dette føjer sig til de øvrige initiativer, som regeringen lige har offentliggjort
–
om at sænke
registreringsafgiften, især på store og tunge biler med højt brændstofforbrug, samt sænke afgiften for biler
over Storebælt. Og endelig arbejder regeringen løbende på at underminere den Togfond, som skal sikre
elektrificering af tog samt hurtigere forbindelser mellem landsdelene.
Til gengæld skæres der 200 mio. kr.
i
8 på DSB’s driftsbudget,
stigende til over 800 mio. kr. i 2021.
Regeringen påstår, at DSB kan yde samme service ved at effektivisere, men det er ikke troværdigt. DSB har
allerede i dag store problemer med at levere tog til tiden
–
og det vil kun blive sværere med et skåret
budget.
”Transportsektoren
er ikke kommet i gang med at sænke sit CO2-udslip, og nu kommer regeringen med en
række initiativer
–
billigere biler, flere penge til veje, højere hastigheder, lavere takster for biler på Storebælt
og færre penge til tog
–
alt sammen skridt i den gale retning for klimaet.
Det er rystende uansvarligt”,
siger
sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Energiforskningen er blevet skåret de seneste år og er blevet stadig mere afhængig af også at få tilført
midler fra forskningsreserven. Forslaget for 2018 fastholder samme lave niveau som i 2017.
Der foreslås en drastisk beskæring på 1/3 af bevillingen til Forbrugerrådet Tænk, som bl.a. arbejder med
udvikling af mere bæredygtigt forbrug. En så stor beskæring kan ikke undgå også at true deres vigtige
arbejde.
På det internationale område er der nogle små fremskridt i finanslovsforslaget
–
generelt dog ikke store
nok til at rette op på de sidste par års nedskæringer. Klimafonden, som bistår ulande med at modstå
klimaforandringer, øges lidt ift. 2016 og 17
–
men ikke helt op til niveauet fra 2015. Vi glæder os over, at
dansk bidrag til opfyldelse af FN’s mål for bæredygtig udvikling (de 17 SDG-mål) har fået en
–
om end en
lille
–
plads i Finansloven
–
herunder har Danmarks Statistik fået midler til at rapportere om opfyldelse af
SDG-målene.
For mere information
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, telefon 33181933 / 28580698