Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 433
Offentligt
1783660_0001.png
Notat
25. marts 2013 / JVIR
Grundlaget for udvælgelse af Ravn til leverandør af assistancemandskab ved
Landsdækkende Sporjusteringen
Det økonomiske mål for assistancemandskab i 2013 er en besparelse på 20 % fra 2012
til 2013, og endvidere har TD haft et ønske om fast enhedspriser ved Sporjustering,
Ballastsupplering og ved Assistancemandskab (km. og spsk.) i 2013.
Sporjusteringen definerede krav til leverandørerne som kunne imødekomme den 20
procents besparelse og de faste enhedspriser til TD, og sendte udfaldskravene til hhv.:
RailSafe Aps
Ravn Aps
Bravida Danmark. A/S
Sporjusterings ønske til de tre underentreprenør var i kort træk at modtage en fast
skiftpris pr. medarbejdertype, som blandt andet skulle indeholde:
Ubegrænset timer pr. skift.
Kørsel inkl. pr. skift.
Overnatninger inkl. pr. skift
Idet Sporjusteing er afhængig af sporgennemgangspapirerne fra TD som leverer dem
løbende gennem året, er det ikke muligt at definere behovet for assistance helt præcist
men erfaringen gør at der i ca. 80 % af justeringsarbejdet er brug for:
5 håndmand
1 kørestrømsmand.
2 Sikringsmontør.
På det tidspunkt hvor der skulle vurderes hvilken entreprenør der havde den bedste
pris samlet på pr. skift, var det kendt at der skulle ansættes fire akutmedarbejder som
håndmænd, og derved ville vores behov indskrænkes til 1 håndmand, 2 kø-
restrømsmontør og 2 sikringsmontør.
I tabel 1 nedenfor er sammenholdt tilbuddene fra de tre tilbudsgivere:
Banedanmark, Produktion
Sporjusteringen & Måleydelser
Roskilde
Journalnr.
Direkte
25235343
[email protected]
www.bane.dk
Notat
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 433: Henvendelse af 29/8-17 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1783660_0002.png
Tabel 1 Sammenlægning af tilbuddene
RailSafe
Bravida
7.100,00
7.100,00
5.710,00
Behov
Ravn
6.000,00
6.000,00
5.000,00
Sikringsmand
Kørestrømsmand
Håndmand
2
1
1
x 6.255,00
x 6.255,00
x 4.230,00
22.995,00 23.000,00 27.010,00
RailSafe og Ravn har en samlet pris der er ens på nær 5 kr. for en nats produktion, og
Bravida som blev anvendt i 2012 er ca. 20 % dyre.
Sporjustering har valgt at starte samarbejdet i 2013 med Ravn, da det i hoveddelen af
2012 var Ravns medarbejdere som Bravida havde lejet, og derefter viderelejede til
Sporjusteringen. Arbejdet i marken har været meget tilfredsstillende i 2012 med det
indlejret mandskab (Ravns medarbejdere) gennem Bravida.
Efter Sporjusterings beslutning om at bruge Ravn som assistancemandskab blev truffet
i uge 6, er der tilgået en ekstra økonomisk fordel da vi har fået lov til at ansætte endnu
en akutmedarbejder. Det betyder Ravn nu er billigst med en pris der er 510,- billiger
end RailSafe og 2.200,- billigere end Bravida pr. arbejdsskift.
Side 2(2)