Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 430
Offentligt
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
11. februar 2016
Version 2
Notat
Blokeringer for opfyldelsen af de politiske intentioner om mere gods på bane
Resumé
Notatet har fokus på nogle væsentlige blokeringer for udvikling af den
indenlandske og
intermodale
godstrafik på bane.
Notatet beskriver en række principielle problemstillinger, der medvirker til, at den politiske
intention om mere gods på bane ikke opfyldes. De beskrevne problemstillinger er
konkrete,
kan
afhjælpes på
kort
sigt med en
betydelig effekt
og
uden store omkostninger.
De beskrevne
problemstillinger benævnes efterfølgende som "Lavt hængende frugter".
Notatet giver ikke et udtømmende billede af handlemulighederne for fremme af gods på bane.
Der synes således at være et større antal handlemuligheder af
generel
karakter med effekt på
længere sigt.
Disse er, med en enkelt undtagelse, ikke beskrevet nærmere.
Der henvises i øvrigt til den af Trafik- og Byggestyrelsen primo februar 2016 udsendte rapport
under overskriften "Fremme af gods på bane". Denne rapport underbygger på flere punkter de i
notatet beskrevne problemstillinger. Rapporten indeholder endvidere problemstillinger af generel
karakter.
Summarisk beskrivelse af èn væsentlig generel problemstilling med effekt på længere sigt fremgår
af side 4. Konkrete løsningsforslag fremgår af siderne 5-6.
Baggrund
Formålet med notatet er at skabe et overblik over konkrete tiltag, der hurtigt og billigt kan give
grundlag for en
betydelig
vækst i gods på bane. Notatet er som en konsekvens heraf summarisk i
sin fremstilling og udgør kun en mindre del af en større sammenhæng. Foreliggende
argumentation, baggrundsinformation, konkretiseringer og tekniske detaljer er udeladt.
Notatet er en sammenskrivning af essensen på et møde den 10. februar 2016 mellem personer
med lang erfaring og dyb indsigt i jernbanesektoren.
På mødet blev der drøftet en lang række problemstillinger, der hver på sin måde medvirker til, at
de politiske intentioner og initiativer for at få mere gods på bane ikke får den tilsigtede effekt.
1
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
De fremførte problemstillinger er elementer i en kompleks helhed og kan ikke betragtes isoleret,
men skal ses i en større sammenhæng. Argumenter pro et contra skal derfor vurderes i hvert
enkelt tilfælde med henblik på at finde den optimale løsning. Midlet hertil er dialog mellem
implicerede parter.
Notatet lægger op til, at der etableres et kvalificeret modspil til den information, der tilgår det
politiske system fra embedsværket. Formålet er at skabe et mere fyldestgørende grundlag for
politiske beslutninger.
Tiltag, der kan fremme den politiske intention om mere gods på bane, kan opdeles i tiltag af
henholdsvis
generel
eller
konkret
karakter og med en henholdsvis
kort
eller
længere
implementeringsperiode. Der blev orienteret om problemer og løsninger for hvert af disse
områder.
På mødet blev den påstand fremført, at der findes et større antal potentielle tiltag af
konkret
karakter, der vil kunne få en
betydelig
effekt
kort
sigt, de "lavt hængende frugter".
Forudsætningen er - måske -, at der i begrænset omfang skal justeres på de rammer,
embedsværket i dag er underlagt.
Trafikstyrelsen har primo februar 2016 udsendt en rapport med overskriften "Fremme af gods på
bane". Flere af de efterfølgende beskrevne problemstillinger er understøttet af analyser og
konklusioner i rapporten. Rapporten
gør op med myten om, at gods på jernbane kun er relevant
ved store mængder over lange afstande (over 300 km).
Rapporten påpeger, at jernbanetransport
er konkurrencedygtig på afstande ned til
50 km
under forudsætning af, at omkostningerne til for-
og eftertransport minimeres eller helt undlades. Tre af de fem nedenstående konkrete
problemområder tager netop sigte på at reducere omkostningerne i forbindelse med for- og
eftertransport.
Overordnede problemstillinger
De overordnede problemstillinger kan udtrykkes på flere måder, men de fleste (ikke alle) af de
hæmmende faktorer for en hensigtsmæssig udvikling af gods på bane kan sammenfattes under
følgende 3 generelle - og uhomogene - overskrifter:
1.
Kassetænkning
ved investering i godsanlæg (sidespor, havnespor, terminaler, særlige
godsfaciliteter mv.). Hvem skal betale? Staten, Banedanmark (der også er staten, men med
en særlig budgetramme), operatørerne, havnene, kommunerne, regionerne, kunderne, OP
finansiering - eller?
Mange tiltag strander netop på dette spørgsmål!
2.
Filtre i embedsværket.
Mange grundlæggende problemstillinger kommer ikke frem til det
politiske system, hvorfor de politiske beslutninger ikke altid træffes på et tilstrækkeligt
oplyst grundlag. Eksempler herpå fremgår efterfølgende
2
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
1782623_0003.png
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
3.
Banedanmarks forvaltning.
Barriereeffekten i Banedanmark for en hensigtsmæssig
udvikling af gods på jernbane er betydelig.
Dette kan blandt andet skyldes, at
Banedanmark har fokus på persontrafikken og ikke har incitament til at fremme gods på
bane. Forslag til løsning fremgår efterfølgende
Fokus i de følgende forslag samler sig om punkt 3, Banedanmarks forvaltning, med adresse også til
punkterne 1 og 2.
Konkrete problemstillinger med effekt på kort sigt
- "De lavt hængende frugter"
Som nævnt synes der behov for tiltag på en række områder med en forskellig tidsmæssig effekt.
For at forenkle problemstillingen oplistes efterfølgende alene emner, der er karakteriseret ved, at
de er
Konkrete
Har effekt på
kort
sigt
Er
billige
at gennemføre
Overskrifterne på de lavt hængende frugter er følgende:
1. Der skal udarbejdes
forenklede standarder
for godsanlæg
Formål: At reducere omkostninger til anlæg og vedligehold af godsanlæg og derved
forbedre mulighederne for etablering/retablering af sidespor, havnespor, godsbaner mv.
Problem: Det er uforholdsmæssigt (meget) dyrt at etablere sidespor og andre godsanlæg,
fordi de etableres efter samme standard som spor til passagertrafik med høj hastighed,
dvs. med en standard
langt
over behovet. Forenklede standarder beregnet til godsformål
vil kunne medvirke til etablering af flere sidespor mv. og derved medvirke til forbedre
jernbanegodsets konkurrenceevne gennem en reduktion af omkostninger til for- og
eftertransporter
2. Der skal etableres
procedurer for genåbning af lukkede sidespor
mv.
Formål: Der skal være tilgang til lukkede godsspor med kort responstid fra behovet opstår
Problem: Det er svært for godsoperatørerne at få tilgang til et én gang (af BDK midlertidigt)
lukket spor. En del henvendelser fra potentielle nye kunder kan således ikke effektueres.
Årsagen til lukning af spor er besparelser på den løbende vedligeholdelse. Konsekvensen af
en midlertidig lukning er ofte en reel nedlæggelse, hvilket ret beset ikke bør ske uden en
politisk beslutning. I mange tilfælde synes besparelsen på vedligeholdelsen at være relativt
lille og med en stor negativ konsekvens
3.
Kanaltildelingen
skal smidiggøres
Formål: Der skal skabes forbedrede muligheder for tildeling af godskanaler, herunder også
med kort varsel (som er et udpræget behov hos godsoperatørerne)
Problem: Kanaler til gods skal bestilles i lang tid i forvejen. Det er et problem, der ikke er i
overensstemmelse med kundernes behov, der forventer hurtige tilpasninger. Der er behov
3
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
1782623_0004.png
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
for større fleksibilitet i forbindelse med kanaltildelingen. Kanaltildeling skal prioritere
offentlig service trafik. I fortsættelse heraf er forvaltning af kanaler til godstrafikken meget
restriktiv med den konsekvens, at godstransport i et vist omfang ikke kan gennemføres på
tidspunkter, der opfylder godskundernes behov
4. Der skal skabes
synlighed i konsekvenserne
for godsoperatører i forbindelse med
Signalprojektet
Formål: At forbedre den aktuelle situation, hvor godsoperatørerne ikke kan indkøbe nye
lokomotiver som følge af uklarhed om kravene til ERTMS udstyret i lokomotiverne
Problem: Godsoperatørerne har et ønske om at investere i nye lokomotiver med henblik på
at øge transportomfanget. De tekniske krav til Signalprogrammets udstyr i lokomotiverne
er ikke klar, og operatørerne kan ikke få stillet det nuværende ATC udstyr til rådighed i
overgangsperioden. Desuden synes
omkostningerne til installationen af det nye ERTMS
system at blive eksorbitant høje.
Finansieringen (hvem skal betale for hvad) er ikke på
plads, hvilket medvirker til at skabe usikkerhed og tilbageholdenhed i branchen.
Konsekvens: Ingen tør anskaffe nye lokomotiver, hvorfor der heller ikke generes nytrafik.
Fakta er, at der aktuelt ikke er indgået aftaler om installation af ERTMS på
godstogslokomotiver. Findes der ikke en snarlig løsning, vil problemet hæmme sektoren i
en lang periode (flere år)
5. Der skal sættes
fokus på kassetænkningen
Formål: At lette etableringen af godsanlæg, der ud fra en overordnet betragtning anses for
samfundsmæssige nødvendige/hensigtsmæssige/lønsomme (altså
ikke alene
baseret på en
kortsigtet økonomisk betragtning)
Problem: Investeringer i sidespor, havnespor og andre godsanlæg gennemføres ikke, da
investeringen i mange tilfælde - med det nuværende prisleje, jævnfør ovenfor under punkt
1. - ofte er for store for én enkelt aktør. Ingen af aktørerne tager som en konsekvens heraf
initiativ til etableringen, og en oplagt mulighed for at fremme godstransport på bane
fortabes
En gennemførelse af disse 5 forslag, der er fragmenter af en væsentlig større helhed, vil kunne
påvirke omfanget af gods på bane i
betragteligt
omfang.
Generel problemstilling med effekt på længere sigt
Når der i jernbanebranchen tales "i krogene", er der bred enighed om, at den sikkerhedsmæssige
og tekniske forvaltning af jernbanen er besværlig, omkostningskrævende og langstrakt. Om
årsagen skal findes i EU-lovgivningen, den nationale lovgivning, en overimplementering af EU-
lovgivningen i dansk ret, fortolkningen af EU-lovgivningen eventuelt i form af en overfortolkning
eller en "forsigtig" forvaltning skal være usagt.
Under alle omstændigheder er der tale om et reelt problem med stor betydning for
jernbanesektorens omkostningsniveau.
Problemstillingen, hvor relevant den end er, indgår ikke
direkte i dette notat i form af forslag til konkrete handlinger, da der ikke kan opnås effekt på kort
4
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
1782623_0005.png
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
sigt. Når problemstillingen alligevel specielt fremhæves, er det fordi behovet for et
serviceeftersyn
af hele forvaltningsområdet synes særdeles påkrævet.
Formålet med at påpege problemet er derfor at "så et korn" i det politiske system med sigte på at
få igangsat et serviceeftersyn af hensigtsmæssigheden i diverse lovgrundlag samt forvaltningen af
samme alt med det formål at smidiggøre og billiggøre det at drive jernbane.
Løsningsforslag
Følgende forslag til løsning af de ovenfor beskrevne 5 problemområder:
1. Rammekontrakten mellem TRM og Banedanmark
I kontrakten foreslås indarbejdet specificerede krav på følgende områder:
Der skal udarbejdes
forenklede tekniske standarder
for
etablering
og
vedligeholdelse
af godsanlæg (sidespor, havnespor, godsbaner mv.) med det formål
at billiggøre etablerings- og vedligeholdelsesomkostningerne. Forenklede
standarder findes allerede i vore nabolande
Forvaltningen omkring tildeling af godskanaler
skal smidiggøres. Blokeringer skal
identificeres, og der skal udarbejdes forslag til afhjælpende foranstaltninger med
angivelse af konsekvenser
Der skal etableres
forenklede procedurer for genåbning
af lukkede, men stadig
intakte spor og andre godsanlæg. Der bør stilles tidsmæssige krav til behandlingen
af anmodninger
Der skal etableres
synlighed omkring krav og betingelser
i forbindelse med dels
overgangsløsninger
mellem det nuværende ATC system og det fremtidige ERTMS
system og dels
omkostningsfordelingen.
Der skal udarbejdes et konkret forslag til
politisk stillingstagen til finansieringen af installationen i godstogslokomotiver
Der skal udarbejdes en
godshandlingsplan.
Formålet med planen er at synliggøre
mål og midler med Banedanmark´s indsats til fremme af gods på bane. Der bør
eksplicit etableres procedurer for opfølgning på handlingsplanens implementering.
En tidligere godshandlingsplan i Banedanmark synes bremset af en ikke kendt årsag
Konkrete mål bør opstilles i muligt/hensigtsmæssigt omfang, ligesom de til rådighed værende
økonomiske midler til hver enkelt aktivitet eksplicit bør fremgå.
5
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
1782623_0006.png
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
2. Resultatkontrakten for direktøren for Banedanmark
I resultatkontrakten for direktøren for Banedanmark foreslås indarbejdet konkrete aktiviteter i
forbindelse med godsområdet. Følgende forslag er nærliggende:
Implementering og funktion
af de i rammekontrakten specificerede indsatsområder
Graden af opfyldelse af efterspørgslen på
godstogskanaler
Resultatkontrakten bør indeholde konkrete og målbare mål på disse områder og indgå med en
tilpas vægtning i den samlede bonus.
3. Etablering af en funktion som "Godsgeneral"
Funktionen kan etableres med tilknytning til departementet, Trafikstyrelsen eller Banedanmark alt
efter, hvad der anses for mest hensigtsmæssigt. Følgende bør indgå i forudsætningerne for
funktionens etablering:
Konkret opgavebeskrivelse
samt
afgrænsning
til øvrige organisatoriske enheder under
Transport- og Bygningsministeriet
Konkrete
mål
for funktionen
Funktionens
beslutningskompetence
herunder beslutningskompetencens afgrænsning til
øvrige enheder
Et væsentligt formål for funktionen er at tilvejebringe den nødvendige viden om sektorens
reelle
problemer (hindringer for udvikling) samt at videreformidle disse til det politiske system. Der
findes et norsk forbillede, som i hensigtsmæssigt omfang kan overføres til danske forhold. Uanset
tilhørsforhold bør funktionen placeres på højt organisatorisk niveau.
4. Etablering af en investeringsramme til godsformål
Der foreslås etableret en investeringsramme
alene
til godsformål. I denne forbindelse bør
etableres
Principper for tildeling,
herunder beslutningskompetence
Ramme/principper for
medfinansiering
udenfor rammen
Investeringsrammen behøver ikke nødvendigvis at være stor. Det vigtigste er, at der findes et
råderum alene allokeret til godsformål og til hurtig iværksættelse. Rammen kan måske helt eller
delvis tilvejebringes indenfor bestående budgetrammer. Aktuelt findes der flere påtrængende
investeringsbehov med et stort potentiale for mere gods på bane.
6
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 430: Henvendelse vedrørende mere gods på jernbaner, fra Flemming Lund, Klampenborg
Flemming Lund
Emiliekildevej 13 D
2930 Klampenborg
Afsluttende bemærkning
Omfanget af nationalt gods på bane
kan
øges i
betydeligt
omfang. Potentialet findes eller kan
afdækkes. Problemet er rammebetingelserne for gods på bane. Dette notat beskriver
nogle
af de
blokeringer og problemstillinger, der findes for en hensigtsmæssig udvikling mod en opfyldelse af
de politiske intentioner om mere gods på bane.
Fokus i notatet er alene på de lavt hængende frugter. Den samlede udfordring er langt større, men
en uddybning af forslag, hvor effekten først indtræffer efter længere tid, er udeladt for ikke at
komplicere processen omkring tiltag, der kan fremme gods på bane på kort sigt.
FL
7
25 29 73 30 * 39 63 08 76
[email protected]