Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1680561_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: September 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i september 2016 med en driftspulje på 44 IC4 togsæt, heraf 40
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 4 togsæt udgør en såkaldt
driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud samt anvendes i tilfælde af
skolerejser.
Togsættene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse af IC4
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
8
Århus - Esbjerg
11
Inter City /lyn
13
Antal indsatte tog
40
Direktions-
sekretariatet
24. oktober 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og software.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I september 2016 var leveringssikkerheden 90,1%. I perioden oktober
2015 til og med september 2016 var leveringssikkerheden 95,9%.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport- og bygningsministeren
1680561_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
Den faldende leveringssikkerhed tilskrives uplanlagte eftersyn og individuelle
hændelser.
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I september blev der kørt ca. 560.000 km med IC4. Samlet set svarer det til ca.
15% af den samlede dieselproduktion for DSB i september 2016. Der er fortsat
tale om en stigende anvendelse af IC4 i forhold til samme måned i 2015.
Figur 2: Antal kørte litrakm det seneste år
Antal kørte km pr. md.
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport- og bygningsministeren
1680561_0003.png
4. Kunde- og operatørrettidighed
Tabel 2 viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i trafikkon-
trakten 81,8% for fjern- og regionaltog. Den samlede kunderettidighed for fjern-
og regionaltog var 75,9
%
i september 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflysnin-
ger.
Tabel 2: Oversigt over kunderettidighed
Kunderettidig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
72.3%
76,2%
Seneste 12 mdr.
75,6%
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kunderettidighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kunderettidighed, løbende 12 måneder
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC4
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Tabel 3 viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern og
regionaltog var i september 2016 90,6 %.
Operatørrettidighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation. Til beregning af
operatørrettidighed betragtes alle ankomster for rettidige bortset fra dem, hvor
DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidigheden er uafhængig af antallet af kunder i toget.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport- og bygningsministeren
1680561_0004.png
Tabel 3: Oversigt over operatørrettidighed
Operatørretti-
Aktuel måned
År til dato
dighed
IC4
87,6%
90,6%
Seneste 12 mdr.
90,6%
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørrettidighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørrettidigheden, løbende 12 måneder
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
5. Togrettidighed
Tabel 4 viser togrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato samt seneste 12
måneder.
Togrettidighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 min efter plan på ud-
valgte målestationer, inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togrettidighed
Togrettidighed
Aktuel måned
IC4
81,5%
År til dato
80,2%
Senste 12 mdr.
79,2%
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport- og bygningsministeren
1680561_0005.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togrettidighed (2:59), som et glidende gennemsnit
over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togrettidighed, løbende 12 måneder
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal km, et tog har kørt mellem det forsager en forsinkende
hændelse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 min. forsinket.
Af tabel 5 fremgår, at MDBF for IC4 i september 2016 var 2.904 km. Gennemsnit-
tet for de seneste 12 måneder er på 3.521 km.
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
2.904
3.330
Seneste 12 mdr.
3.521
Ift. DSB’s indsættelsesplan for IC4, er kriteriet 4:59 min for en forsinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort i tabel 6.
Tabel 6: Oversigt over MDBF (4:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (4:59)
3.503
4.430
I figur 6 fremgår MDBF udviklingen for IC4 (4:59).
Seneste 12 mdr.
4.712
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: DSB’s status for IC4 for september 2016, fra transport- og bygningsministeren
1680561_0006.png
Figur 6: IC4, km mellem hændelser (4:59)
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Imod slutningen af 2016 og i kombination med Fremtidens Tog arbejdes der på en
justeret strategi for anvendelse af IC4.
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 17% over samme periode sidste år,
og antallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode
sidste år.
Hvad angår MDBF kan det konstateres, at niveauet fortsat er utilfredsstillende lavt
ift. samme periode sidste år, og at der i september måned er sket en yderligere
forværring i forhold til de seneste måneder.
Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på den negative udvikling i MDBF,
men de væsentligste årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kob-
ling), kraftforsyning (motor) og bremser.
Opgraderingen af power packs fortsætter efter planen, og der er nu fire togsæt
med renoverede power pack. Det er dog endnu for tidligt at konkludere på effek-
ten af de gennemførte opgraderinger.
DSB forventer at begynde arbejdet med justering og smøring af døre og trin i
fjerde kvartal 2016, ligesom en opgradering af togets bremsestem i også forven-
tes at begynde i fjerde kvartal 2016.
DSB fremlægger en anbefaling for forligskredsen ultimo 2016 om den videre an-
vendelse af IC4.
Side 6/6