Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 426
Offentligt
1781531_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Juni 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
15. august 2017
1. Nuværende indsættelsesplan
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår DSB’s målsætning om en daglig
leverance af ca. 36 togsæt til drift frem til køreplansskiftet i december 2017.
Pr. 29. maj 2017 besluttede DSB at reducere antallet af IC4-togsæt, der dagligt
anvendes i drift fra 38 togsæt til 33 togsæt i perioden fra den 1. - 24. juni 2017.
Justeringen skyldes eftervirkninger af den såkaldte hydraulikpumpehændelse i
maj. Hændelsen og dens konsekvenser er nærmere beskrevet i IC4-status for maj
2017.
DSB planlagde derfor i perioden fra den 1. – 24. juni 2017 med en reduceret drifts-
pulje på 40 IC4-togsæt i stedet for de oprindelige 45, heraf 33 togsæt til indsæt-
telse i daglig drift. De resterende syv togsæt er planlagt som driftsreserve til ind-
sættelse i tilfælde af nedbrud.
Det reducerede antal togsæt, der anvendes i drift har ikke medført aflysninger.
Dog er der dagligt foretaget nedformering af materiellet på op til ni afgange med
IC4.
Den 25. juni trådte sommerkøreplanen i kraft, hvor det daglige behov for tog i
drift udgør 31 togsæt.
DSB har den 1. juni 2017 modtaget den sikkerhedsmæssige godkendelse af et nyt
ophæng til hydraulikpumpen fra Trafik- Bygge-, og Boligstyrelsen. DSB forventer,
at indbygningen heraf kan påbegyndes august 2017.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, juni 2017
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Inter City /lyn
Antal indsatte tog
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Planlagt
15
8
5
5
33
Side 1/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0002.png
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes at være klar til indsættelse i kommerciel trafik i be-
gyndelsen af 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I juni 2017 var leveringssikkerheden 96,9%.
I perioden juli 2016 til og med juni 2017 var leveringssikkerheden 92,7%.
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed for IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I juni 2017 kørte IC4 ca. 556.000 km. Samlet set svarer det til ca. 15% af den
samlede dieselproduktion for DSB i juni 2017.
IC4 har en lavere kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 570.000 km. Grunden til at IC4 har kørt mindre i juni 2017 end i samme
måned i 2016 er, som beskrevet ovenfor, at den daglige leverance af togsæt fra
værksted til drift har været reduceret med fem togsæt som følgen af hydraulik-
pumpehændelsen.
Side 2/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0003.png
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, 
pr. måned
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktligheden i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 77,8% i juni 2017.
Kundepunktligheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. af-
lysninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
82,5%
81,9%
Seneste 12 mdr.
78,6%
Side 3/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og
regionaltog var for juni 2017 94%.
Operatørpunktligheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktligheden er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
94,7%
94,5%
Seneste 12 mdr.
92,5%
Side 4/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i IC4’s operatørpunktlighed (2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed,
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed  2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
87,0%
86,2%
Seneste 12 mdr.
82,7%
Side 5/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i IC4’s togpunktlighed (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed, 
glidende gennemsnit over12 måneder 
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger  2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.635
4.334
Seneste 12 mdr.
3.944
Side 6/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 3,1 mio. kørte kilometer. Med til billedet hører dog, at der i 2017 har væ-
ret tre uger i marts, hvor IC4 ikke blev anvendt i passagerdrift, efter hændelsen,
hvor et tog tabte en hydraulikpumpe. Hertil kommer, at produktionen har været
reduceret i juni måned 2017 – ligeledes en følge af hydraulikpumpehændelsen.
Sammenlignet med samme periode sidste år er MDBF højere. Niveauet er fortsat
højere end det minimum for MDBF, som er målsætningen i IC4 anbefalingen fra
december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
DSB forventer, at det vil være muligt at overholde DSB's målsætning om daglig le-
verance af cirka 36 togsæt til drift fra køreplansskiftet i august og frem til køre-
plansskiftet ultimo 2017. Dog kan der være kortere perioder, hvor de daglige le-
verancer er færre end 36 togsæt.
DSB vurderer, at der dagligt vil kunne indsættes cirka 40 togsæt i drift fra køre-
plansskiftet i december 2017, som målsætningen er.
Side 7/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 426: DSB’s status for IC4 for juni 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1781531_0008.png
9. Berigtigelse af punktlighedstal for IC4 for maj 2017
DSB bemærker, at der i maj måneds rapportering for IC4 desværre er oplyst for-
kerte tal for punktlighed. Dette skyldes, at DSB for maj måned anvendte tal for år
til dato i stedet for maj måneds tal. Dette har også påvirket ”år til dato” samt op-
gørelserne over ”seneste 12 måneder”. Der er dog tale om mindre forskydninger.
De oplyste tal for punktlighed for maj måned fremgår af tabel 6.
De korrigerede tal for punktlighed for maj fremgår af tabel 7.
Tabel 6: Oplyst punktlighed i maj måneds status
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed 
IC4
80,5%
81,8%
Operatørpunkt-
lighed 
IC4
Togpunktlighed 
IC4
Aktuel måned
94,6%
Aktuel måned
86,4%
År til dato
94,4%
År til dato
86,0%
Seneste 12 mdr.
77,7%
Seneste 12 mdr.
92,1%
Seneste 12 mdr.
82,3%
 
 
Tabel 7: Korrigeret punktlighed for maj måned
Kundepunktlig-
Aktuel måned
 
År til dato
hed
IC4
81,2%
81,9%
Seneste 12 mdr.
77,7%
Seneste 12 mdr.
92,0%
Seneste 12 mdr.
81,7%
 
Operatørpunkt-
lighed
IC4
Aktuel måned
 
94,1%
Aktuel måned
 
85,6%
År til dato
94,3%
År til dato
85,9%
 
Togpunktlighed
IC4
Side 8/8
Månedlig driftsrapport IC4: Juni 2017