Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 421
Offentligt
1780867_0001.png
Returadresse:
Køge Kommune, TMF-Sekretariat og byggesager
Torvet 1, 4600 Køge
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Transportminister
Ole Birk Olesen
Mail: [email protected]
Dato
3. august 2017
Dokumentnummer
2017-012040-1
Borgmesteren
Vedrørende ny bane Ringsted – København
Åbningen af den nye bane mellem Ringsted og København december 2018 er et
vigtigt skridt i forbedring af togbetjeningen på hele Sjælland, og for Køge Kom-
mune er ikke mindst den nye station i Køge Nord et vigtigt fremskridt.
Køge Kommune vil i den forbindelse takke for et meget konstruktivt samarbejde
med Banedanmark og DSB om realiseringen af selve stationsbroen. Vi glæder os
til stationens åbning den 9. december 2018.
Inden vi når så vidt, er der imidlertid 5 forhold, der bekymrer os, og som vi hå-
ber på en løsning af inden den store dag. Det drejer sig om:
1. Sikring af, at det nye regionale tog mellem Næstved - Køge - København
også standser ved den eksisterende Ølby Station tæt ved Sjællands Universi-
tetshospital
2. Sikring af, at der etableres en moderne og effektiv informationsskiltning på
Køge Bugt Motorvejen og ved selve Køge Nord Station, så bilister nemt kan
skifte til toget ved det nye store Parkér- og Rejsanlæg
3. Sikring af et tilstrækkeligt antal P-pladser ved den nye station, såfremt be-
hovet viser sig
4. Sikring af, at der allerede fra banens og stationens åbning kan køre det plan-
lagte antal tog i timen
5. Sikring af, at Østbanen (Faxe Ladeplads/Rødvig - Køge) kan forlænges til
Roskilde uden forringelser for borgerne
I det følgende beskrives de anførte forhold nærmere. Både DSB og Banedanmark
er bekendt med de nævnte forhold, men en løsning kræver beslutninger i mini-
steriet. Derfor dette brev.
6. Ølby Station
Ølby Station er i dag både en S-togsstation og en station på den regionale linje
mellem Næstved og Roskilde. Når den nye Ringsted-bane åbner, etableres en ny
linje Næsted - Køge - København med stop i Holme Olstrup - Haslev - Tureby -
Herfølge - Køge - Køge Nord - Ny Ellebjerg - København. Men altså ikke Ølby,
der ligger mellem Køge og Køge Nord, og som hidtil har været betjent. Vi har på
DSB forstået, at denne station ikke er med i DSB’s kontrakt med ministeriet.
Det er for Køge Kommune og Region Sjælland helt uforståeligt. Ølby Station lig-
ger få hundrede meter fra det nye Sjællands Universitetshospital.
Universitetsho-
spitalet er under anlæg og forventes fuldt udbygget i 2022. Antallet af ansatte
øges fra 1.300 til 4.200, antallet af indlæggelser øges fra 22.000 til 60.000 og
Køge Rådhus
Torvet 1
4600 Køge
www.koege.dk
Tlf. 56 67 67 67
Kontakt:
Ulla Madsen
Tlf. +45 56 67 20 12
Mail [email protected]
Side 1 / 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 421: Kopi til orientering af henvendelse af 3/8-17 vedrørende Ringsted-København banen, fra Køge Kommune
1780867_0002.png
Dato
3. august 2017
Dokumentnummer
2017-012040-1
antallet af besøgende øges fra 57.000 til 400.000. Der er således et massivt un-
derlag for en god kollektiv trafikbetjening.
2.
Informationsskiltning
I vinder-konkurrenceforslaget fra COBE/COWI/Dissing og Weitling indgik et me-
get synligt display henover broen med oplysning om togtider og afstand til Kø-
benhavn. Hensigten hermed var at gøre det nemt for bilister på Køge Bugt Mo-
torvejen at skifte til tog. Efterfølgende har det vist sig vanskeligt teknisk set at
gennemføre dette forslag, men der er endnu ikke udarbejdet alternativer hertil.
En moderne og fremtidssikret skiltning kræver et tæt samarbejde mellem Vejdi-
rektoratet, Banedanmark og DSB. For at sikre dette er det formentlig nødven-
digt, at ministeriet igangsætter en proces mellem parterne. Kommunen deltager
gerne heri. Køge Kommune har et håb om, at der netop ved Køge Nord Station
og det nye P/R-anlæg, Danmarks største, sættes nye standarder.
3.
P-pladser
Ved den nye Køge Station etableres i løbet af 2018 i alt 650 parkér- og rejs-
pladser, heraf betaler Køge Kommune for de 400 og DSB de 250. Den langsigte-
de vision er, at der bør etableres i alt 2.700 pladser - i takt med at behovet op-
står.
Køge Kommune ejer arealerne ved stationen og er villig til at stille areal til rådig-
hed for nye P-pladser og P-huse men finder, at det må være en statslig opgave
at finansiere selve anlægget af nye p-pladser og p-huse. Pladserne forventes
benyttet af bilister fra hele Vestsjælland og Sydsjælland, medens Køges egne
borgere forventes at anvende de kommunalt finansierede P-pladser ved Herfølge,
Køge og Ølby Stationer.
4.
Køreplan 2019
Køge Kommune har hele tiden haft en forventning om, at der ved den nye banes
åbning december 2018 fra Køge Nord Station ville være 2 afgange i timen på den
regionale bane København - Køge - Næstved og 1 afgang i timen på hovedbanen
København - Ringsted.
Nu forlyder det, at det muligvis først bliver i 2020, at den fulde køreplan imple-
menteres. Køge Kommune er meget uforstående over, hvis det efter mere end 8
års planlægning og implementering så alligevel viser sig, at tidsplanen ikke kan
holde.
Det har været en vigtig forudsætning for kommunens boligplanlægning i både
Køge Kyst, Herfølge og Køge Nord. Mange borgere har glædet sig til den direkte
forbindelse til/fra København.
5.
Østbanens forlængelse
Køge Kommune er meget tilfreds med, at Østbanen forlænges fra Køge til Ros-
kilde, men finder det bekymrende, at der tilsyneladende skæres i halvtimesdrif-
ten på de to linjer efter Hårlev.
Der bør kunne findes en løsning, så den nuværende frekvens opretholdes.
Den ideelle løsning ville være at forlænge alle linjerne til Roskilde - og med stop i
Ølby både for Østbanen og for Næstved - Køge – København-banen, hvilket ville
indebære behov for etablering af et ekstra spor mellem Køge og Køge Nord. Det-
Side 2 / 3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 421: Kopi til orientering af henvendelse af 3/8-17 vedrørende Ringsted-København banen, fra Køge Kommune
1780867_0003.png
Dato
3. august 2017
Dokumentnummer
2017-012040-1
te kan forhåbentlig indgå i den fremtidige planlægning af togforbindelser på
Sjælland.
Afslutning
Køge Kommune håber på positivt svar på alle de 5 nævnte forhold, og såfremt
dette ikke vil være muligt ønskes afholdt et møde, hvori også Region Sjælland og
Stevns, Faxe, Solrød og Roskilde Kommuner indbydes til at deltage. Repræsen-
tanter fra kommunerne og fra regionen har på møde den 14. august 2017 bakket
op om nærværende brev.
Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg,
Region Sjælland, Stevns Kommune, Faxe Kommune, Solrød Kommune og Ros-
kilde Kommune samt DSB og Banedanmark.
Venlig hilsen
Flemming Christensen
Borgmester
Side 3 / 3